De mindere kant van het bootleven...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Erik K.

De mindere kant van het bootleven...

Bericht door Erik K. » 31 aug 2008, 11:51

Enkele weken geleden was mijn oom, een man alleen, aan het genieten van zijn vakantie en besloot met zijn zeiljacht een mooie tocht over te maken.
Het weer was goed en de verdere voorspellingen voor de komende dagen ook. Hij zette koers richting Engeland.
Het schip waarmee hij vaart heeft hij gekregen van zijn vader en moeder, mijn opa en oma dus, en vaart al jaaaren mee om de ouwe lui een handje te helpen. Een jaar of 10 geleden hebben ze het schip aan hem over gedaan omdat ze toen toch echt niet meer konden waren inmiddels 80jaar!

Eenmaal onder weg zo'n 25mijl (46km) uit de kust begon het schip vreemd te reageren op stuurcorrecties en golven. Wat bleek het schip maakte water en vrij snel ook. Hij voer op dat moment op de motor, maar die sloeg al snel af omdat deze ook vol liep. Tja daar lag hij dan tussen Nederland en Engeland. Hij gooide zijn reddingsvlot over boord en gelukkig werkte de marifoon(boot telefoon zeg maar) nog wel en riep om hulp. Als snel kwam er een giga groot vrachtship van Finse afkomst op veilige afstand naast hem liggen en vroeg of hij over wilde stappen. De reageerde KNRM ook snel en liet weten met 45minuten bij hem te zien. Hij bleef kalm en besloot aan boord te blijven.

Mijn oom durfde het schip niet in te gaan om de lekkage te gaan onderzoeken want was bang dat het schip om zou kunnen vallen met het vele water erin en ja in je eentje is dat niet prettig.

De KNRM was er inderdaad snel en zetten meteen een krachtige pomp aan boord om de boel leeg te pompen. De heren durfde wel naar binnen en vonden vrij snel het lek bij de afvoer van het toilet. Konden die snel dichten en sleepten al pompend het schip naar Ijmuiden.

Video van de KNRM: http://nl.youtube.com/watch?v=LEDXav9dI38&eurl
Je ziet het schip daar al vrij diep liggen, het dek gaat op een cm of 30 na onder water.

quote van de KNRM:
Maandagmiddag 28 juli kwart voor 5. De bemanning van de Koos van Messel wordt gealarmeerd voor een zeiljacht wat water maakt. Zeilboot de "Glory" bevindt zich 25 mijl uit en er is 1 persoon aan boord. Het reddingvlot heeft de persoon al overboord gezet maar blijft zelf op het dek staan. De Mistral een Finse Ro Ro schip ligt stand-by de "Glory" en wil de man van zijn zeilboot halen. Als hij hoort dat de Koos van Messel met drie kwartier bij hem is besluit hij om op zijn zeilboot te blijven. Als we om 5 over 6 bij de "Glory" aankomen blijkt dat we niet veel later hadden moeten komen anders was de "Glory" gezonken. Meteen gaan er 2 opstappers met een lenspomp aan boord en de opvarende van de "Glory" nemen we aan bood van de Koos van Messel. De 2 opstappers beginnen meteen te pompen. Het water begint al snel te zakken. We bedanken de Mistral voor het stand-by blijven liggen bij de "Glory" en wensen hem een goede vaart. Heel snel sluiten de 2 opstappers alle buitenboord afsluiters. Op dat moment is de oorzaak nog niet bekend. Later blijkt het lek in de afvoer van het toilet te zitten. Als de "Glory" weer op normaal niveau ligt mag de man om 5 over half 7 weer terug op zijn boot. Samen met de 2 opstappers blijft hij aan boord. Om kwart voor 7 wordt een sleepverbinding gemaakt en de tocht naar IJmuiden kan beginnen. Als de Koos van Messel om 5 over 10 de pieren binnen loopt wordt de "Glory" langszij genomen en leveren we het af in Seaport Marina. Na het noteren keert de Koos van Messel retour steiger waar ze om kwart voor 11 afmeren.

Gelukkig allemaal goed afgelopen want het had veel slechter af kunnen lopen, dar was het +/-40meter diep.
Hulde aan de leden van de KNRM!
Laatst gewijzigd door Erik K. op 31 aug 2008, 16:49, 4 keer totaal gewijzigd.

Luco

Re: De mindere kant van het bootleven...

Bericht door Luco » 31 aug 2008, 11:53

Gelukkig dat het voor beiden goed is afgelopen :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Joy

Bericht door Joy » 31 aug 2008, 12:39

Toch wel mooi om te zien hoe gesmeerd zulke acties verlopen. Ook prima communicatie met dat andere schip wat netjes standby blijft liggen. Mooi dat het zo opgelost is. Ik neem aan dat je oom er niks aan over heeft gehouden waardoor ie de volgende keer niet meer zou durven oversteken.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 31 aug 2008, 12:44

Zo, da's wel ff schrikken.

Roy

Bericht door Roy » 31 aug 2008, 12:49

Zo, best heftig. Moet zeggen dat ik de video wel ontzettend tof vind. Hoe goed ze dat oplossen, ook dat grote Finse schip enzo. Mooi om te zien.

Metchu

Bericht door Metchu » 31 aug 2008, 12:52

wow, boeiend zo'n video! Goed dat dit zo mooi afloopt...

DDX

Bericht door DDX » 31 aug 2008, 13:05

mooi dat dit allemaal gefilmd is (zie veel meer van dit soort filmpjes op youtube)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 31 aug 2008, 13:07

Joy Jolliffe schreef:Toch wel mooi om te zien hoe gesmeerd zulke acties verlopen. Ook prima communicatie met dat andere schip wat netjes standby blijft liggen. Mooi dat het zo opgelost is. Ik neem aan dat je oom er niks aan over heeft gehouden waardoor ie de volgende keer niet meer zou durven oversteken.
Gelukkig is mijn oom wel een koele kikker, maar zei wel dat toen de KNRM aan boord kwam er wat emoties los kwamen.
Momenteel is hij bezig het schip grondig te inspecteren zodat hij niet weer voor verassingen komt te staan.
Roy schreef:Zo, best heftig. Moet zeggen dat ik de video wel ontzettend tof vind. Hoe goed ze dat oplossen, ook dat grote Finse schip enzo. Mooi om te zien.
Hey Roy!
Inderdaad erg goed te zien dat er in de watersport zo gereageerd wordt als iemand in nood zit. Zo'n vrachtschip die misschien wel 1 of 2 uur stil ligt, ondanks dt de kustwacht onderweg is, kost ook een vermogen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 31 aug 2008, 13:45

Roy schreef:Zo, best heftig. Moet zeggen dat ik de video wel ontzettend tof vind. Hoe goed ze dat oplossen, ook dat grote Finse schip enzo. Mooi om te zien.
Zeker mooi om te zien. Man je bent overgeleverd als je daar alleen ligt :shock: Goede afloop gelukkig!

allen

Bericht door allen » 31 aug 2008, 14:08

Dus eigenlijk is het ook wel heel erg de 'mooiere kant van het bootleven...' :thumbup:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 31 aug 2008, 14:40

Mooi om te zien dat alles zo gesmeerd loopt. Volgens mij blijven het toch vooral vrijwilligers bij de KNRM.

Wat mij trouwens wel verbaasde is dat de pomp ook fysiek op de zeilboot geplaatst moest worden. Ik dacht bij het lezen dat de pomp op het reddingsboot zou blijven en er een enorme slang de kajuit ingegooid zou worden.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 31 aug 2008, 16:06

spannend verhaal Erik, lijkt me zelf ook geen pretje...

En nog een kleine aanpassing, maar dorst/dorsten moet zijn durfde :bignews:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 31 aug 2008, 16:49

OK pik ;)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 31 aug 2008, 16:57

zijn inderdaad heel veel vrijwilligers.. mijn oom doet dat ook, ook als vrijwilliger moet je vele cursussen volgen om mee te mogen spelen..
Dus best zwaar als je het doet voor de lol!

Gelukkig dat het goed is afgelopen.. lijkt me geen pretje...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 aug 2008, 17:19

Die toilet afvoer is op een hoop jachten een drama, wat jouw oom gebeurde komt wel vaker voor.

Ik was eens met een neef en een paar meiden een weekendje op Texel met zijn zeilbootje, exact hetzelfde. Word je na een avondje zuipen wakker en staat het water tot aan de rand van je bed :shock:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 31 aug 2008, 19:31

Zo Erik, mooi werk hebben die mannen verricht. Wat je oom heeft meegemaakt is exact waarom ik geen zeeman ben. Je bent echt nobody midden op zee. Coulant van het vracht ook om steun te verlenen. :thumbup:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 31 aug 2008, 19:55

Jelmer850i schreef:zijn inderdaad heel veel vrijwilligers.. mijn oom doet dat ook, ook als vrijwilliger moet je vele cursussen volgen om mee te mogen spelen..
Dus best zwaar als je het doet voor de lol!

Gelukkig dat het goed is afgelopen.. lijkt me geen pretje...
Helemaal mee eens. Ik verbaas mij er nog steesd over dat op deze drukke route reddingswerk afhankelijk moet zijn van vrijwilligers.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 31 aug 2008, 20:38

Mooi om te zien! Echt gaaf gefilmd en mooi om die mannen in actie te zien.

Geheel of topic, dat nummer Turn the Tide van Sylver is goed! Zit een hele strakke en zuivere bas in.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 sep 2008, 08:59

indobesar schreef:Zo Erik, mooi werk hebben die mannen verricht. Wat je oom heeft meegemaakt is exact waarom ik geen zeeman ben. Je bent echt nobody midden op zee. Coulant van het vracht ook om steun te verlenen. :thumbup:
Heeft niet zo veel met coulance van die vrachtboot te maken hoor, als jij op een vrachtschip zit ben je in principe bij wet verplicht om te helpen. Tegenwoordig met AIS word je gewoon op geroepen door de kustwacht bij een noodsituatie. Ik heb zoiets eens meegemaakt bij de Dominicaanse Republiek waar een boot kapseisde, dan krijg je een distress call binnen en moet je er heen. Alleen vonden ze het toen op het laatste moment niet zo'n goed idee dat er een chemo tanker tussen allerlei eilandjes door crost om te zoeken, dus hebben ze maar vriendelijk bedankt en zijn wij weer op onze weg gegaan.

Thomas H

Bericht door Thomas H » 01 sep 2008, 09:04

Netjes dat ze ook echt nog proberen het schip te redden!

Gelukkig goed afgelopen!

Niels v D

Bericht door Niels v D » 01 sep 2008, 11:54

Mooie film..
Lijkt me geen fijne situatie, stel voor dat z'n marifoon niet had gewerkt..Dan drijf je daar in je reddingsvlot :shock:

Macboy

Bericht door Macboy » 01 sep 2008, 12:27

Geweldige actie en leuk dat het gefilmd is. Mooi om dat zo te lezen en gave beelden dat tankerschip dat in de buurt klaar ligt :)

(alleen die muziek in dat filmpje is toch echt onzinnig...waarom moet daar in godsnaam nu weer muziek bij ?? )

M@rcel

Bericht door M@rcel » 01 sep 2008, 13:17

Wat een verhaal Erik,

Waarom is dit eigenlijk gefilmd, en door wie?

@Bert,

Kan ik niet eens een keertje mee met zo'n groot schip de wereld rond? :D
Lijkt me echt een geweldige ervaring

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 01 sep 2008, 14:11

@Marcel, als dekschrobber?! :roflol:

@Bert, ok, wist niet dat het een wettelijke verplichting was.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 sep 2008, 14:50

Heftig hoor om zoiets mee te maken. Gelukkig was 't nog mooi weer en kun je van zo'n avontuur ook nog een beetje genieten, maar 's nachts in slecht weer ben je toch echt bang. Of als je kleine kinderen bij je hebt... leuk, ik ga binnenkort ook nog even zeilen op de Noordzee. Even over boord pissen dan maar?

@Marcel: Klanten van me, nee geen chauffeursklanten, zijn op die manier naar de VS verhuisd. Hebben vorig jaar hun apparement verkocht, boedel laten verschepen. En zelf een reisje geboekt op één of ander vrachtschip. Ze mochten meehelpen, maar dat hoefte niet. Wel gaaf om zo vanuit Rotterdam naar je nieuwe huis toe te varen.

Plaats reactie