Google Auto !

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Macboy

Google Auto !

Bericht door Macboy » 28 aug 2008, 23:19

Vanmorgen reed in mijn straat in Apeldoorn de Opel Astra Google ! Met vier grote camera's op het dak maakte hij overal filmpjes van.

Grappig :)

Afbeelding
Google maakt opnames in Nederlandse steden
Uitgegeven: 5 augustus 2008 09:16
Laatst gewijzigd: 5 augustus 2008 15:17

AMSTERDAM - Google maakt sinds vorige maand foto's van het openbare leven in Amsterdam en Rotterdam. De gedetailleerde foto's worden gebruikt voor Google Street View, een functionaliteit van de digitale atlas Google Maps.

Google-auto's de straat op
Dat meldt De Volkskrant dinsdag. Met Google Maps kunnen internetters vanuit de lucht de omgeving verkennen. Wie voor de optie Street View kiest kan op straatniveau bepaalde gedeeltes van steden bekijken.

Volgens de krant zijn de Google-auto's sinds vorige maand de weg opgegaan. Het internetbedrijf heeft vooraf geen waarschuwing uitgegeven.

Volgens een woordvoerder van Google worden de beelden pas gebruikt als de toezichthouders daarmee akkoord gaan.

Geen bezwaar
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft vooralsnog geen bezwaar tegen de komst van de applicatie Street View in de Europese versie van het programma Google Maps, zo heeft een woordvoerder van het CBP dinsdag in een reactie laten weten.

Het CPB voorziet geen problemen met Street View op het gebied van de privacy omdat Google verschillende maatregelen heeft genomen. "Onlangs hield Google een proef met Street View bij de Tour de France en dat leidde tot discussie. Maar toen bleek dat het internetbedrijf gezichten en kentekens onherkenbaar had gemaakt, was het geen probleem meer.

Helpdesk
Hetzelfde geldt voor Groot-Brittannië waar Street View onlangs het groene licht heeft gekregen van de privacywaakhond. Het is wel belangrijk dat Google een goed bereikbare helpdesk openstelt voor mensen met klachten of vragen", liet een woordvoerder van het CBP weten.

Bezwaar
Volgens de woordvoerder van Google is in Street View een functionaliteit ingebouwd waarmee een bezoeker in een paar klikken bezwaar kan aantekenen tegen het gebruikte beeldmateriaal. Gezichten en kentekens worden overigens in Street View automatisch wazig gemaakt.

Seksclub
In het buitenland heeft de functionaliteit al voor vervelende situaties gezorgd. Zo werd in de Verenigde Staten een man met de Google-camera vastgelegd toen hij een seksclub verliet.

Een echtpaar uit het Amerikaanse Pittsburgh sleepte Google voor de rechter, omdat via Street View een foto van hun huis te vinden was. Ze waren boos over het feit dat Google foto's had gemaakt vanaf hun oprijlaan, een privéterrein. Volgens het stel schond de zoekgigant daarmee hun privacy.

Steden
Google lanceerde Street View in 2007. Toen was de dienst in vijf Amerikaanse steden beschikbaar. Inmiddels zijn daar tientallen steden bijgekomen, waaronder ook een aantal in Europa.

Metchu

Re: Google Auto !

Bericht door Metchu » 28 aug 2008, 23:22

daar wordt je toch niet vrolijk van van zulke vorderingen ? 1984 anyone?

HSR

Bericht door HSR » 28 aug 2008, 23:25

Metchu schreef:daar wordt je toch niet vrolijk van van zulke vorderingen ? 1984 anyone?

1984 ligt al decennia behind us. In Engeland hebben we CCTV, veel leuker. Weet je tenminste zeker dat je op de gevoelige plaat vastgelegd wordt als je een 25 jarige, kompleet bezopen skank loopt aan te duwen in een steeg. :beer:

Metchu

Bericht door Metchu » 28 aug 2008, 23:29

breek me de bek niet open over engeland...

new world order en shit is me allemaal te overdreven, maar ik zie niet graag graag vooruitgang in wat zij voorspellen ...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 aug 2008, 01:47

Ik zag een tijdje terug een Smart met zo'n unit op het dak hier voor de deur rijden...

Kees Bunk

Bericht door Kees Bunk » 30 aug 2008, 22:11

Overig zijn al eerder zulk soort beelden gemaakt.
Ga via Funda maar eens op huis zoeken, en dan foto's van de wijk bekijken. Hangt beetje vanaf of je je eigen huis kan zien (moet iets in de buurt te koop staan).

allen

Bericht door allen » 30 aug 2008, 22:15

Weet niet of iemand dit al in Google Earth gezien heeft, maar zo spannend is het echt niet hoor :)

Roy

Bericht door Roy » 31 aug 2008, 00:54

Vind het toch wel een vet systeem hoor:

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q ... _medium=ha" onclick="window.open(this.href);return false;

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 31 aug 2008, 01:03

Erg gaaf dit, vind Google Maps/Earth ook al zo super, kun je je eindeloos mee vermaken.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 31 aug 2008, 10:10

Wel gaaf om te zien. En met foto's van het openbare leven bedoelen ze niet het uitgaansleven :P Daarmee bedoelen ze gewoon 'de straat'. Je weet toch ;)
Ik zie dat ze in Rotterdam aan het rondrijden zijn. Volgens mij heb ik er al wel één zien rijden, maar ik weet het niet zeker.

Plaats reactie