Kat vervangend door sports cat
-
Kat vervangend door sports cat
Even een vraagje. Levert het voor de apk (gas meting) een probleem op wanneer een orginele katalysator vervangen is door een sportscat? Of is dit (natuurlijk?) afhankelijk van welk merk en type?
- Desmond Prins
-
Tja, maar ik kan natuurlijk niet van te voren zien of ik de waardes ga halen wanneer ik een sportscat ga installeren. Dat wou ik eigenlijk van te voren weten. Zonde van het geld als ik zo'n ding koop en ik zit nog boven de apk norm.Desmond Prins schreef:Iedere willekeurige kat die de normen haalt voldoet voor de APK. Dus als er een racekat onder zit en je haalt de emissie waardes. Prima. Ik zal er niks van zeggen. Zelfs als je een leeggeklopte kat hebt. En je haalt de emissiewaardes zal ik er niks van zeggen.
Ik ben APK keurmeester overigens.
Maar uhh..keurmeester..mooi...nog effe een vraagej tussendoor dan.
Xenon. Auto is ingevoerd januari 2006. Bouwjaar 12-2003. Mag ik hier orginele xenonkoplampen inbouwen zonder de automatische niveauregeling en koplampwiswas? Deze regel zou pas ingaan bij auto's vanaf 01-07-2006 of (volgens later bericht) 01-01-2007 ipv 01-01-2006 vlg bovagkrant.
- Desmond Prins
- frank de jonge
- Desmond Prins
Boek vandaag open gehad. En een collega heeft hierover vandaag de RDW nog aan de telefoon gehad. (IVM eigen auto) Als de 1e tenaamstelling voor 1 jan 2006 is. Mag er gewoon aftermarket Xenon opzitten. Zonder regelingen.Harrie schreef:Heb je nog wat kunnen vinden in de APK materie?Desmond Prins schreef:Goede vraag. Ik weet er zo geen antoord op te geven. Zal morgen eens het boek er op naslaan.
-
Ik heb begrepen dat de APK alleen het lichtbeeld controleert en het aantal limunen. Helaas is dat niet te meten, dus dat vervalt.Desmond Prins schreef:Boek vandaag open gehad. En een collega heeft hierover vandaag de RDW nog aan de telefoon gehad. (IVM eigen auto) Als de 1e tenaamstelling voor 1 jan 2006 is. Mag er gewoon aftermarket Xenon opzitten. Zonder regelingen.Harrie schreef:Heb je nog wat kunnen vinden in de APK materie?Desmond Prins schreef:Goede vraag. Ik weet er zo geen antoord op te geven. Zal morgen eens het boek er op naslaan.
Inderdaad geeft de RDW aan dat de regelgeving vor auto's geldt vanaf 01-01-2006. Naar mijn mening is dit NIET correct.
De regering heeft op 23 juni j.l anders besloten. Zie hiervoor http://www.raivereniging.nl/ zoekfunctie Xenon.
Quote.... Strengere eisen voor xenonverlichting
woensdag 28 juni 2006
RAI Auto's - De strengere eisen voor het achteraf inbouwen van xenonkoplampen bij nieuwe auto’s treden niet in werking per 1 juli 2006 maar per 1 januari 2007. Het kabinet heeft dit vorige week vrijdag 23 juni besloten. Xenonkoplampen kunnen door de hoge lichto.....Quote
Helaas kan ik het hele artikel niet lezen. Maar ik had via andere kanalen hetzelfde bericht gegrepen. Mijn onzekerheid blijft omdat RDW handhaaft bij 01-01-2006. Kortom totale onduidelijkheid.
NIEUWS NIEUWS...zojuist de verkeerenwater site opnieuw geraadpleegd.
Hier staat nu definitef helder het antwoord.
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... ex.aspx#v7
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... Fantwoord/
Het RDW heeft het dus inderdaad fout. Pff....kan ik de lampen mooi laten zitten.