1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door wooter » 27 aug 2008, 14:06

Ik zal hier ook even m'n oud krel op zetten, voordat ik het vergeet...

Audi Cabriolet 1.9tdi van 1996, In 2002 aangekocht:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De dreier is sinds 15/7 terug naar de werkgever, en sinds 16/7 geeft m'n BV me een kilometervergoeding voor m'n Audi.

Na enkele jaren van weekendauto moet ie dan ook plots +200 km per dag bollen, en dan worden de pijnpunten wel snel duidelijk. Een vrij acuut probleem was een waterlek, dat betekende dat ik makkelijk om de 400 km een flinke geut water in het expansievat moest bijgieten. Na wat opzoekwerk bleek het water uit 2 openingen te ontsnappen:

De (temperatuur?)sensor op de slang van de radiator tot net aan het motorblok:
Afbeelding

De waterpomp:
Afbeelding

Op 5 uurtjes klussen verving ik eigenhandig de waterpomp, en ging er een nieuw ringetje rondom de sensor.
Laatst gewijzigd door wooter op 27 aug 2008, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door wooter » 27 aug 2008, 14:07

Net de waterpomp vervangen, vond ik het een goed idee om eens gek te doen: ik nam 14/8 een dag verlof, en genoot van de Belgische feestdag op 15/8 om er een lang weekend van te maken.

Ik ga er van uit dat de Audi niet jarenlang m'n daily driver gaat blijven, en ik volgend jaar met een nieuw stel wielen de zomer inga. Dit is natuurlijk een kruis door m'n plannen doorheen de jaren om de Audi eens de Oostenrijkse bergen in te jagen, uit jeugdsentiment. Net zoals menig Nederlander met weemoed terugdenkt aan z'n dagen in de ouderlijke caravan, herinner ik me de tijden dat palief met de 1.1 benzine Ford Fiesta met drie koffers op het dak en twee koters op de achterbank de Tauernpass probeerde over te rijden, om toch maar de toltunnel te vermijden, terwijl we kwijt werden gereden door de locals die aan onheilspellende snelheden de bergen op- en afscheurden.

Dus, wat doe je dan met 4 dagen vrijaf? Je zoekt een campeerplek, slaat de aanbevelingen van Touring/VTB-VAB/ANWB in de wind over het plannen van een onderhoud voor een autovakaansie, laadt de auto vol met kampeerspullen en pik drie uurtjes vroege slaap mee, alvorens om 1u30 op een donderdagochtend te vertrekken voor een trip van +900 km.

Deze trip ging zonder een greintje zweet met toch regelmatig aan de Vmax van de dame, en eens voorbij München ging ook gewoon lekker het dak eraf. Niks leukers dan aan 170 km/u de wind door je haren voelen waaien, met rechts van je bergen, en links van je de Chiemsee :).

Omstreeks 9u30 aangekomen op de kampeerplek, de tent opgezet en ik herinner me al niet meer ofdat ik een ontbijt heb gehad. Op de eerste dag stond al direct een uitstap naar de Grossglockner Hochalpenstrasse, niet zover van onze kampeerplek in Taxenbach.

24€ armer begonnen we aan de klim, en ging de temperatuur van het koelwater ook wat omhoog.

Afbeelding
Afbeelding

Even doorklimmen naar de Edelweisspitse:
Afbeelding

Vervolgens na een korte pauze reden we door naar de Pasterzegletscher, aan de voet van de Grossglockner.
Afbeelding

Als je goed kijkt, zie je dat je via een treintje aan de gletscherwand (buiten zicht) tot aan de gletscherbodem kan geraken, waarna je te voet tot aan het uiteinde van de gletscher kan geraken.
Afbeelding

Vervolgens zijn we zuidelijker blijven rijden en hebben we even gestopt voor wat lokale goedkope specialiteiten. Aimée eet hier Kärntner Kasnudeln:
Afbeelding

We hebben de ronde voltooid via Gmünd, over de Katschbergpass, voorbij Mauterndorf waar ik menige zomer heb versleten en zo over de Tauernpass, Wagrain en St-Johann im Pongau terug naar de kampeerplek voor een verdiende nachtrust.

Afbeelding
De tweede dag begon belovend, maar de laag hangende bewolking was de voorbode van een erg natte dag.

Afbeelding

Toch begonnen we aan onze trip naar de Malta Hochalmstrasse en de Kolbreinsperre; een stuwmeer dat bij m'n eerste bezoeken 20 jaren geleden nog in aanbouw en herstelling was. In eerste instantie bleef het maar regenen, maar eens in het dal hield de regen op en konden we toch van een wandeling over de dam en omgeving genieten.

Afbeelding

We sloten de dag af met een lekker diner in m'n moeders favoriete gasthof Weitgasser in Mauterndorf en kropen weer onder de wol na deze druilerige dag.

Veel slapen deden we evenwel niet; op ~1500 meter hoogte met uitzicht over het dal, had onze tent veel te lijden van de talloze windvlagen, en was onze tent niet geschikt om al het water buiten te houden. Zaterdag werden we dan ook wakker met kletsnatte kleren, en gaven we het dan ook op. We kropen in de paar kledingsstukken die nog droog waren, gooiden alles in de wagen en begonnen aan de terugreis. Eens voorbij Salzburg begon het weer evenwel op te klaren, en na onze brunch op de parking naast de chiemsee ging het dak er dan ook af, en reden we verder naar München.

M'n originele plan was om op zondagmiddag ook even BMW Welt en mogelijks het museum te bezoeken, maar met natte kleren was het animo voor deze excursie niet zo hoog. Gelukkig kwam Aimée met het vanzelfsprekende idee om een wasserette op te zoeken en onze broeken te drogen. 10 minuten en 70 cent armer hadden we weer kledij waar we onder de mensen mee konden komen, en konden we even BMW Welt bezoeken.

BMW Welt doet nogal showroom-meets-carshow aan, en als je - zoals wij - nalaat om ook het BMW Museum te bezoeken, vertrek je wel met een onvoldaan gevoel. Bij m'n lokale dealer staan vaak ook sportieve modellen, maar mag ik er wél inzitten... :) Volgende keer dus gewoon het BMW Museum kiezen. Prijzen van de parkeergarage onder BMW Welt is overigens redelijk democratisch.

Terug de Autobahn op langs Nürnberg, Würzburg, Frankfurt en Köln, na even getankt te hebben in München. In Oostenrijk is de diesel al flink aan de prijs, maar in Duitsland wordt je misselijk als je stookolie moet tanken. Het voordeel van de grote tank en het kleinere verbruik betekende wel dat ik de 800 km voor de boeg in één keer kon doen, zonder me voor plankgas te schamen. Na Frankfurt pauzeerden we even met quesadillas gemaakt in ons gasfornuisje, en twee Oostenrijkse varkenssteaks die ik had gekocht voor een avondmaal dat niet werd uitgevoerd. Op de achterbank lagen nog enkele flessen Almdudler voor nevenimport naar ouders en broer.

Na nog wat blaffen tot een piek van 197 km/u - en gepasseerd worden door de lokale R32-club - kwamen we omstreeks 22u thuis aan.
Laatst gewijzigd door wooter op 27 aug 2008, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door Niels » 27 aug 2008, 14:50

Mooie reis :D Een kennis van me heeft ook eenzelfde cabrio TDI met blauw leer. Blijft toch een geslaagd ontwerp en dat geld ook voor de coupe al valt die vanwege het lage prijs niveau te veel in verkeerde handen. De TDI is een super blok! Heb em onlangs verkocht met 300.000 probleemloze en zuinige kilometers :D

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door Michel P » 27 aug 2008, 16:46

Idd, een tijdloze cabrio! Fraai reisverslag!

Michel

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door Arthur » 27 aug 2008, 16:56

Zeer mooie cabrio, idd :D

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door Peric » 27 aug 2008, 20:13

Leuk verhaal Wouter.
En ik heb die cabrio's altijd erg mooi gevonden..

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door wooter » 27 aug 2008, 22:06

Morregeh vervroegd bezoekje aan de dealer; de riem naar de alternator is er vanavond vlak bij thuis uitgeklapt. Gek genoeg zijn naast het lampje van de accu ook de lampjes van de oliedruk en remdruk vrolijk aan het knipperen, hoewel er geen merkbaar verschil was in remdruk...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door Macboy » 28 aug 2008, 01:16

Is dit niet 's werelds eerste cabrio diesel ?

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door wooter » 28 aug 2008, 15:22

De eerste weet ik niet, maar in 1996 had je niet meer keuze dan een Audi, een VW Golf met rollbar of een Ford Escort met rollbar.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door RVV » 28 aug 2008, 15:25

Complimenten voor het verslag :thumbup:

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door wooter » 28 aug 2008, 15:34

Nieuwe riem en V-snaar zitten erin, maar ik werd jammer genoeg weer geconfronteerd met de VAG-ziekte: duur, en altijd half werk.

Ik tegen magazijnverantwoordelijke: "ik heb een riem en V-snaar nodig, maar ik denk dat bij het wisselen van de riem ook de spanrol vervangen moet worden"
Een uurtje later, nadat de auto van de brug is en de twee riemen zijn gemonteerd komt de monteur binnen: "de spanrol moet wel vervangen worden, anders heb je dat binnenkort weer aan de hand".

Zucht...

Gebruikersavatar
Collin Bello
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 mar 2008, 12:31

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door Collin Bello » 01 sep 2008, 15:53

wooter schreef:Nieuwe riem en V-snaar zitten erin, maar ik werd jammer genoeg weer geconfronteerd met de VAG-ziekte: duur, en altijd half werk.

Ik tegen magazijnverantwoordelijke: "ik heb een riem en V-snaar nodig, maar ik denk dat bij het wisselen van de riem ook de spanrol vervangen moet worden"
Een uurtje later, nadat de auto van de brug is en de twee riemen zijn gemonteerd komt de monteur binnen: "de spanrol moet wel vervangen worden, anders heb je dat binnenkort weer aan de hand".

Zucht...
Eikels.....

Nog zo'n slim voorbeeld. Koppelingsplaten laten vervangen, zegt de montreur; " de krukas kering zweet wat". Twee weken later, olielekkage, krukaskering laten vervangen dus weer de bak en koppeling eraf en erop...... zucht....

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: 1996 Audi Cabriolet 1.9tdi

Bericht door wooter » 07 okt 2008, 22:58

Zo, de handtekening is gezet... Binnen vier weekjes verwacht ik dat de Audi daily-driver af is...

De vervanger zou drie keer spannender zijn... :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 4 gasten