Heel/Toe, Double Clutch enz..
-
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Alles ombouwen naar mechanisch en dan een pedalbox in die fiesta frotten. Waar een wil is, is een weg. :banaan:
- Sjoerd
Dutch,
tussengas en remmen kan gelijktijdig bij VAG, het zogenaamde links remmen rechts gasgeven voor bij het betere rally/driftwerk dan is er idd geen power meer... Vreselijk irritant
tussengas en remmen kan gelijktijdig bij VAG, het zogenaamde links remmen rechts gasgeven voor bij het betere rally/driftwerk dan is er idd geen power meer... Vreselijk irritant

- Erik
- Auto: BMW ///M
Tussengas en remmen tegelijk gaat als je het niet te bont maakt met de Leon Fr
Maar met links aanremmen en gas geven om de turbo op druk te houden dat gaat niet
Met de WRX gaat het beide uitstekend.....................................
Verder doe ik flippen, dat heel and toe heb je volgens mij een staand pedaal ala BMW of Prosche voor nodig
Verder staat bij mij de boel met ingetrapte rem (aangeremd) op 1 lijn, een absoluut vereiste als je het mij vraagt.
Het heeft denk ik 5jaar geduurd voordat flippen/tussengas geven een automatisme was
Ben nu net begonnen met links remmen, dat is wel erg wennen
Maar we bijten even door
E
Maar met links aanremmen en gas geven om de turbo op druk te houden dat gaat niet
Met de WRX gaat het beide uitstekend.....................................
Verder doe ik flippen, dat heel and toe heb je volgens mij een staand pedaal ala BMW of Prosche voor nodig
Verder staat bij mij de boel met ingetrapte rem (aangeremd) op 1 lijn, een absoluut vereiste als je het mij vraagt.
Het heeft denk ik 5jaar geduurd voordat flippen/tussengas geven een automatisme was
Maar we bijten even door
E
Laatst gewijzigd door Erik op 26 aug 2008, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dutch
Waarom zou ik dat in de Fiesta willen? Ik kan er nu toch prima in side-flippen? Of bedoelde je eigenlijk de Octavia?allen schreef:Alles ombouwen naar mechanisch en dan een pedalbox in die fiesta frotten. Waar een wil is, is een weg. :banaan:
Ah Sjoerd/Erik, dat verklaart 't. Want zo moest ik testen of 't eigenlijk wel kon, dus met links remmen. Zoals gezegd, de pedaalstand in de Octavia* is zodanig dat tussengas via heel-and-toe feitelijk niet uit te voeren is.
* De mijne althans, want dat blijft natuurlijk een normale leasebak met toevallig een Henkie Haldex-koppeling, een zelfgebakken onderstel en een chippie, en is niet te vergelijken met een Leon FR. Ik weet eigenlijk niet hoe 't in een Octavia RS is.
- Dutch
Hèhè, al een paar keer met de tanden tegen de voorruit gezeten? Dan wordt dat doorbijten ook wat lastiger...Erik schreef:Het heeft denk ik 5jaar geduurd voordat flippen/tussengas geven een automatisme was
Maar we bijten even door

-
Potverdomme, waar kwam die Octavia ineens vandaan?
Dat vagging woordje heb ik totaal gemist, dus dacht eigenlijk dat je het over de Fiesta had.

Dat vagging woordje heb ik totaal gemist, dus dacht eigenlijk dat je het over de Fiesta had.

- Dutch
Ah, ik dacht al...
Ja, 't komt niet vaak voor dat ik 't over m'n twee auto's tegelijk heb in één post.

Ja, 't komt niet vaak voor dat ik 't over m'n twee auto's tegelijk heb in één post.

- Paul Broere
- Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
ik dubbel-clutch zeer regelmatig met terugschakelen (ben bandg dat ik anders met mijn rijstijl de synchromesches voortijdig verslijt.
heel-toe lukte me nooit.
NMu, na 1 circuitdag met de BMW, heb ik het aardig onder de knie!! (voorheen kon ik dan nooit meer vloeiend remmen).
De pedalen in de BMW staan er ideaal voor! (in andere auto';s kan het geowon niet, merk ik nu).
side-flippen gaat niet/doe ik niet.
Ik moet trouwens wel van te voren weten dat ik heel-toe ga doen, als ik eenmaal begonnen ben met remmen gaat het niet meer.
Ik vind die stoot tussengas wel vet met afremmen/terugschakelen...
met de BMW doe ik trouwens heel-toe EN dubbelclutchen met afremmen
heel-toe lukte me nooit.
NMu, na 1 circuitdag met de BMW, heb ik het aardig onder de knie!! (voorheen kon ik dan nooit meer vloeiend remmen).
De pedalen in de BMW staan er ideaal voor! (in andere auto';s kan het geowon niet, merk ik nu).
side-flippen gaat niet/doe ik niet.
Ik moet trouwens wel van te voren weten dat ik heel-toe ga doen, als ik eenmaal begonnen ben met remmen gaat het niet meer.
Ik vind die stoot tussengas wel vet met afremmen/terugschakelen...
-
Wil nog wel een wijze raad geven van ene Andrew Walsh. Als het niet lukt hoef je het niet speciaal te leren want je wint er echt geen race mee. Doe je het een keer fout, verlies je meer tijd dan je er normaal mee kunt winnen. 

- Bert ///M3
Dat is met alles zo he. 1 keer misschakelen kan je ook je 1e plaats kosten.
Ik denk dat het gewoon net is als met driften, links remmen enz. Je hoeft het allemaal niet te kunnen maar je beschik als rijder gewoon over meer vaardigheid als je het wel kan. Beter kunnen en het een enkele keer gebruiken als het zo uit komt als niet kunnen en het wel een keer nodig hebben
Ik denk dat het gewoon net is als met driften, links remmen enz. Je hoeft het allemaal niet te kunnen maar je beschik als rijder gewoon over meer vaardigheid als je het wel kan. Beter kunnen en het een enkele keer gebruiken als het zo uit komt als niet kunnen en het wel een keer nodig hebben

- Dutch
Of je moet jezelf (eerst) aanwennen om sowieso altijd met de zijkant van je voet te remmen en daarmee kracht uit te oefenen. Heb ik ook eerst een hele tijd gedaan voordat ik de heel-and-toe-beweging (of eigenlijk sideflip in mijn geval) ging afmaken.Paul Broere schreef:Ik moet trouwens wel van te voren weten dat ik heel-toe ga doen, als ik eenmaal begonnen ben met remmen gaat het niet meer.
- Stefan van Elst
Bij de MR2 krijg ik het heel-toe'en niet echt voor elkaar, want ik zit dan met m'n hak tegen de tunnel aan.
Side-flippen gaat wat beter, maar lukt ook (nog) niet geweldig.
Bij de MB Sprinter van het werk heel-toe ik altijd.
Dat gaat perfect!
Side-flippen gaat wat beter, maar lukt ook (nog) niet geweldig.
Bij de MB Sprinter van het werk heel-toe ik altijd.
Dat gaat perfect!

-
Klopt Bert, maar wat ik wil aangeven is dat het echt iets is waar men zich niet druk om hoeft te maken. Is overigens al vaker voorbijgekomen en ook op dit forum zitten genoeg mensen die het niet toepassen en toch iedereen het snot voor de ogen rijden. Goed schakelen is een noodzaak maar dat heele sideflip, heel & toe, etc. gebeuren is niet meer dan een leuke bijkomstigheid. Heel & toe lukt me nooit omdat ik p de een of andere manier m'n been / voet niet zo gedraaid krijg. Ik gebruik dus altijd de zijkant van m'n voet. Echter laat ik daar het gaspedaal binnenkort voor aanpassen, want ik haal dat maar net nu. Grotere maat schoenen kopen had wellicht ook gekund. Staat wat raar bij het uitstappen. 

- Dutch
Is ook zo, allen. Double clutch kost mij gewoon te veel tijd en vind ik eigenlijk ook onzin met de huidige bakken. Die synchro's moeten toch wel érgens tegenkunnen?
Maar grappig dat je dat zegt over die grote schoenen. Met grote schoenen kan ik juist helemaal niet uit de voeten (excuses voor de woordspeling
), vooral omdat die vaak ook vrij stugge zolen hebben. Als je geen buigzame zolen hebt, mis je weer het gevoel dat je nu juist voor heel-and-toe of sideflippen nodig hebt.
Ik zou 't bijna op m'n geitenwollensokken doen, zoals wijlen Carel Godin de Beaufort, maar die strompelde daardoor na afloop van een paar rondjes Nürburgring altijd als een ouwe man door 't paddock...
Maar grappig dat je dat zegt over die grote schoenen. Met grote schoenen kan ik juist helemaal niet uit de voeten (excuses voor de woordspeling

Ik zou 't bijna op m'n geitenwollensokken doen, zoals wijlen Carel Godin de Beaufort, maar die strompelde daardoor na afloop van een paar rondjes Nürburgring altijd als een ouwe man door 't paddock...

- Dutch
Trouwens nog een andere vraag over links remmen. Ik ben niet echt een rallytype, dus of 't echt aan mij is besteed, weet ik niet. Maar hoe zit 't ook alweer met dat links 'remmen' (of eigenlijk zachtjes meeremmen) de hele bocht door en uit, als vervolg op heel-and-toe'end terugschakelen? Dus om nog meer stabiliteit in de auto te krijgen?
Is dat nou alleen voor FWD's met zo'n trick diff van bv. Quaife of is 't zinvol voor elke FWD? Of verkloot je daar alleen maar je aandrijving mee?
Is dat nou alleen voor FWD's met zo'n trick diff van bv. Quaife of is 't zinvol voor elke FWD? Of verkloot je daar alleen maar je aandrijving mee?
- Bert ///M3
Het hangt af van het type auto. Wat jij zegt heet trailbraking, je remt iets bij tot aan de apex om meer gewicht op de vooras te houden, op die manier voorkom je onderstuur. Maar heel vaak word dit gewoon met de rechter voet gedaan.
Heb je nu een auto die van zichzelf al meer gewicht heeft op de vooras, zoals veel FWD auto's dan zou ik het niet zo snel doen, als je iets te heftig bijremt dan komt je achterkant om zetten. Ook veel RWD circuitauto's met de motor voor in zijn aan de achterkant lichter, dan heeft het dus niet altijd veel zin om te gaan trailbraken.
De meeste mensen doen het van zichzelf al iets, sturen in en laten de rem los tegelijkertijd. Verder gebruik ik het nooit eigenlijk.
Met links bijremmen in een bocht doen ze wel eens om alsnog de apex te halen als er toch iets onderstuur op treed.
Heb je nu een auto die van zichzelf al meer gewicht heeft op de vooras, zoals veel FWD auto's dan zou ik het niet zo snel doen, als je iets te heftig bijremt dan komt je achterkant om zetten. Ook veel RWD circuitauto's met de motor voor in zijn aan de achterkant lichter, dan heeft het dus niet altijd veel zin om te gaan trailbraken.
De meeste mensen doen het van zichzelf al iets, sturen in en laten de rem los tegelijkertijd. Verder gebruik ik het nooit eigenlijk.
Met links bijremmen in een bocht doen ze wel eens om alsnog de apex te halen als er toch iets onderstuur op treed.
-
Ik lees een paar dagen dit topic mee, en zojuist op een veilig plek in de auto van m'n ouders geprobeerd. Bij het intrappen van de rem staat het gaspedaal redelijk gelijk, maar m'n schoen verdwijnt ergens tussen rem- en gaspedaal omdat daar teveel ruimte zit. 

-
Iets je voet draaien. Wellicht haal je dan met de rechterzijde van het midden van je voet (blabla) het gaspedaal. Ik zit sowieso iets aan de rechterkant van het rempedaal met de voet. Dan heb je ook zo weer een cm.
- Joy
Heel and toe:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IuoZeuSg ... re=related[/youtube]
Sideflippen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8yhcMru5 ... re=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IuoZeuSg ... re=related[/youtube]
Sideflippen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8yhcMru5 ... re=related[/youtube]
- Dutch
Ah kijk,, dank Bert. Die paar keren dat 't me inmiddels lukte zonder met de neus tegen het stuur te slaan of vervaarlijk dwars te gaan, kreeg ik inderdaad het onderstuur mooi weggepoetst... Lijkt me mooi om te kunnen in één flow met heel-and-toe. 't Vraagt ook om een speciaal type bocht, zoals lange semi-snelle doordraaiers die ook een beetje knijpen, misschien ook nog wat hoogteverschil. Die kom ik op vakantie geregeld tegen in bergachtig gebied, maar in de Randstad net ietsje minder...Bert ///M3 schreef:Met links bijremmen in een bocht doen ze wel eens om alsnog de apex te halen als er toch iets onderstuur op treed.

En Kees: wat allen zegt. Dus alleen met de linkervoorkant van je voet (blabla

-
Oké ga ik proberen, maar dan moet ik eerst nieuwe schoenen kopen
Op deze zit geen profiel meer, dus glij ik zo van het pedaal af.

- Erik
- Auto: BMW ///M
dat heb ik laatst gehad in de WRX
ik remde best wel heel laat en tijdens het flippen schiet mn voet eraf (nat, had net getanked)
dat was wel ff schrikken
E
ik remde best wel heel laat en tijdens het flippen schiet mn voet eraf (nat, had net getanked)
dat was wel ff schrikken

E
-
Paul Broere schreef:
Hoe kan je heel-toe'en en dubbel declutchen tegelijkertijd?
-
hoeveel voeten heeft hugo? 

-
met men kever paste ik ook heel-toe toe maar bij een moderne auto alleen maar tussengas bij terugschakelen .
met hangende pedalen lukt het me echt niet
leftfootbraking heb ik wel eens op geoefend maar ging dan weer eens goed dan weer niet .
Ik vond het persoonlijk te gevaarlijk voor in dagelijks verkeer te gebruiken
met hangende pedalen lukt het me echt niet

leftfootbraking heb ik wel eens op geoefend maar ging dan weer eens goed dan weer niet .
Ik vond het persoonlijk te gevaarlijk voor in dagelijks verkeer te gebruiken