Staggered, bandenmaten en keuzes.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Staggered, bandenmaten en keuzes.

Bericht door Miesjel » 28 mei 2008, 21:44

Wie oh wie kan mij helpen een verstandige en goede keus te maken ?

Ik heb sinds kort dus een MR2, gewicht volgens RDW : 1180kg

Originele wielen/banden :

Voorkant : 195-55/15" 6j
Achterkant : 225-50/15" 7j

Ik heb de auto gekocht met 16" wielen, maar met versleten banden erop.
De 15" standaard wielen heb ik nu ook, maar ook hier moeten nieuwe banden op. De standaard 15" wielen hebben dus bovenstaande afmetingen.

Ik vraag mij nu af wat ik het beste kan doen.. 15" of 16" ? En welke maten kan ik nu het beste aanhouden ? Uiterlijk vertoon boeit me dus niks, het moet gewoon goed rijden. Mag best uitdagend rijden.

Waarom is de setup vanuit de fabriek "staggered" en is het verstandig om dit ook aan te houden, bijv. 16" wielen 7j voorzijde en 8j achterzijde ?
En dan nog die rare bandenmaat op de voorzijde, waarom niet 195-50/15 ? Heeft dat met progessiviteit te maken ofzo ? Of wordt de auto daar veiliger/onderstuurd door ?

Een hoop vragen :lol:
Laatst gewijzigd door Miesjel op 01 jun 2008, 03:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 28 mei 2008, 21:48

Voor heb je waarschijnlijk 55 hoog om het verschil in rolomtrek met de achterwielen klein te houden.

Een MR2 is een auto met middenmotor, dus waarschijnlijk achter zwaarder. Vandaar dat er waarschijnlijk standaard een staggered setup op zit.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 01 jun 2008, 00:04

die 195/55 zal wel dezelfde afrolomtrek hebben als de 205/50.

Als je naar 16" gaat zou ik ook die staggered setup aanhouden.
De MR2 stond altijd al bekend als vernijnig in geval van overstuur.
Het overgaan naar dezelfde bandenmaat geeft de achteras t.o.v. de vooras dezelfde grip terwijl deze meer grip nodig heeft.

Verder vind ik het ook gewoon stoer en racy staan. Het oog wil ook wat, toch?

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Staggered, bandenmaten en keuzes.

Bericht door Ar » 23 aug 2008, 18:35

Onder mijn 300zx heb ik momenteel de orginele velgen met de bandenmaat 225/50/16 voor en achter. Er komt rondom 18" x9,5J op. Het wordt wederom de Kumho KU31.

Ik denk aan de volgende bandenmaten.
Bandenmaat voor: 245/40/18 afwijking 3,5%
achter: 265/35/18 afwijking 1,8%

Voor heb ik een iets grotere afwijking. Zal dit een nadelige invloed hebben?

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Staggered, bandenmaten en keuzes.

Bericht door Ar » 24 aug 2008, 08:48

Ik bedenk me dat het verschil kleiner zal zijn, omdat het voor wat meer getrokken is. Of maak ik nu een denkfout?

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Staggered, bandenmaten en keuzes.

Bericht door Jeroen van Emmerik » 24 aug 2008, 11:12


Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Staggered, bandenmaten en keuzes.

Bericht door Jeroen van Emmerik » 24 aug 2008, 11:21

195*55*15 = 195*45*16 = 2,3% negatief verschil, je rijdt dus langzamer dan op de teller
195*50*16 = 1,0% positief verschil, je rijdt dus sneller dan op de teller

255*50*15 = 255*45*16 = 0,0% verschil.. je rijdt dus gelijk aan stock


persoonlijk zou ik voor de groter velg gaan vanwege de lagere wang die je dan hebt. je verliest in theorie iets aan komfoor, maar denk niet dat het merkbaar is en tijdens lekker toeren hebben je wangen van de band het iets minder moeilijk.

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Staggered, bandenmaten en keuzes.

Bericht door Jeroen van Emmerik » 24 aug 2008, 11:28

Ar schreef:Onder mijn 300zx heb ik momenteel de orginele velgen met de bandenmaat 225/50/16 voor en achter. Er komt rondom 18" x9,5J op. Het wordt wederom de Kumho KU31.

Ik denk aan de volgende bandenmaten.
Bandenmaat voor: 245/40/18 afwijking 3,5%
achter: 265/35/18 afwijking 1,8%

Voor heb ik een iets grotere afwijking. Zal dit een nadelige invloed hebben?
het verschil aan de voorkant is 1,2% negatief, je rijdt langzamer dan op je teller!
het verschil aan de achterkant is 2.8% negatief

voor en achter zou ik het zo houden,
alleen zou ik voor een andere J maat nemen of 265 rondom! maar andere J is logischer. dit overigens omdat een 245 op een 9,5J er niet uit ziet! krijg je het effect van een typische duitse tuning, waarbij de velgrand voorbij de band steekt. ziet er niet uit!

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Staggered, bandenmaten en keuzes.

Bericht door Ar » 24 aug 2008, 21:32

@Jeroen

Die percentages heb ik van de link die je geeft. Hoe kom jij aan die percentages?
Voorkant:
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/Mile Difference
225/50-16 4.4in 12.4in 24.9in 78.1in 811 0.0%
245/40-18 3.9in 12.9in 25.7in 80.8in 784 3.5%

Een "getrokken band" vind ik wel mooi. Voor mijn Mercedes heb ik 235 op 10J achter. Mijn broer heeft heeft aan de voorkant 225 op 9,5J en achter 255 op 9,5J op zijn 200SX. Het gaat mij meer om dat er niet een grote afwijking is met het origineel.

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Staggered, bandenmaten en keuzes.

Bericht door Jeroen van Emmerik » 25 aug 2008, 19:57

Ar schreef:@Jeroen

Die percentages heb ik van de link die je geeft. Hoe kom jij aan die percentages?
Voorkant:
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/Mile Difference
225/50-16 4.4in 12.4in 24.9in 78.1in 811 0.0%
245/40-18 3.9in 12.9in 25.7in 80.8in 784 3.5%

Een "getrokken band" vind ik wel mooi. Voor mijn Mercedes heb ik 235 op 10J achter. Mijn broer heeft heeft aan de voorkant 225 op 9,5J en achter 255 op 9,5J op zijn 200SX. Het gaat mij meer om dat er niet een grote afwijking is met het origineel.
je hebt gelijk! zal het wel verkeerd hebben ingevuld.. :oops:

als je 245/35-18 neemt ben je bijna gelijk, maar dat zul je wel gezien hebben.. :thumbup:

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Staggered, bandenmaten en keuzes.

Bericht door Jeroen van Emmerik » 25 aug 2008, 19:58

trouwens... 235 op 10J?! rij je dan niet op de wang van de band? :shock:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Staggered, bandenmaten en keuzes.

Bericht door Peric » 25 aug 2008, 21:39

Denk dat het meevalt hoor Jeroen, velg is 1,5 cm breder dan de band..

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Staggered, bandenmaten en keuzes.

Bericht door Ar » 26 aug 2008, 11:28

Valt wel mee. De velgen heb ik in Duistland gekocht en de banden zater er al op. Het is 17" en volgens mij zit er voor 215 op 9J.
Het is gemonteerd onder een 500SE uit '83. Ik rij er niet vaak in en verder rij ik altijd rustig in deze auto. De wielen zitten er alleen in de zomer eronder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast