Heel/Toe, Double Clutch enz..
-
Heel/Toe, Double Clutch enz..
Al een tijdje aan het oefenen maar mijn pedalen staan niet echt gelijk.
Hoe gaat het nou precies in zijn werk?
Hoe gaat het nou precies in zijn werk?
- Sjoerd
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Voor welke auto?
Techniek die je het beste kan gebruiken is side flippen; dat is wat meer geschikt voor Europese maten schoenen en lengte van benen. Je remt het het linker deel van je voet en geeft tussengas met het rechterdeel.
Double Clutchen is bij de moderne auto's niet helemaal meer van toepassing; tussengas met terugschakelen is meestal voldoende.
Sjoerd
Techniek die je het beste kan gebruiken is side flippen; dat is wat meer geschikt voor Europese maten schoenen en lengte van benen. Je remt het het linker deel van je voet en geeft tussengas met het rechterdeel.
Double Clutchen is bij de moderne auto's niet helemaal meer van toepassing; tussengas met terugschakelen is meestal voldoende.
Sjoerd
- Maik
Was al een topic over, misschien daar even verder kletsen
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... oe&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... oe&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat ook niet in elke auto.
Tijdens de licentiecursus werd dit ook behandeld en volgens de instructeur kon dat in elke auto.
Heb toen gevraagd of die het voor wilde doen in de vijf.
Zat die ff later met een rood hoofd achter het stuur omdat die het niet voor elkaar kreeg.
Pedalen moeten inderdaad wel redelijk op 1 lijn staan, iets verschil mag maar teveel weer niet.
Tijdens de licentiecursus werd dit ook behandeld en volgens de instructeur kon dat in elke auto.
Zat die ff later met een rood hoofd achter het stuur omdat die het niet voor elkaar kreeg.
Pedalen moeten inderdaad wel redelijk op 1 lijn staan, iets verschil mag maar teveel weer niet.
- Joy
Ik gebruik ook het sideflippen ipv heel/toe. Op de één of andere manier vind ik dat makkelijker dan de hiel helemaal draaien.
Hoogte van de pedalen moet wel vrijwel gelijk zoals Luco aangeeft, anders is het lastig. Afstand tussen de pedalen kan je nog oplossen met een setje aftermarket Sparco-pedalen.
Hoogte van de pedalen moet wel vrijwel gelijk zoals Luco aangeeft, anders is het lastig. Afstand tussen de pedalen kan je nog oplossen met een setje aftermarket Sparco-pedalen.
-
dan pas je toch even het gaspedaal aan? Zo moeilijk lijkt me dat niet. :idea:
Zo makkelijk gaat dat niet in elke auto Allen.
Verder zie ik geen toegevoegde waarde in het heel-toe verhaal in een fwd met sequentiele bak.
Verder zie ik geen toegevoegde waarde in het heel-toe verhaal in een fwd met sequentiele bak.
-
Luco, bedoel, als het gaspedaal wat te laag staat tov het rempedaal. Dan is het toch niet zo moeilijk er eens stuk staal bij te lassen zodat het bijv. ietsje hoger staat. Of wellicht zelf even gaspedaal te maken en die ertussen te vrotten. Het gaat ook niet specifiek om jouw wagen.
Bij de speedster staan de pedalen redelijk op 1 lijn. Echter heb ik wat smallere voeten en wil ik een iets breder gaspedaal hebben. Een italiaan liet me een paar dagen terug even in z'n exige kijken. Simpel een stuk traanplaat verknipt. Dan ben je met een paar euro klaar.
Bij de speedster staan de pedalen redelijk op 1 lijn. Echter heb ik wat smallere voeten en wil ik een iets breder gaspedaal hebben. Een italiaan liet me een paar dagen terug even in z'n exige kijken. Simpel een stuk traanplaat verknipt. Dan ben je met een paar euro klaar.

Laatst gewijzigd door allen op 24 aug 2008, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij mij zit er zon 5 cm verschil, het gaspedaal ligt 5 cm lager dan het rempedaal.
- Knot
Gewoon oude gekookte dot3 olie erin dan trap je m zo op dezelfde hoogte 8)luco hornsveld schreef:Bij mij zit er zon 5 cm verschil, het gaspedaal ligt 5 cm lager dan het rempedaal.
Knot schreef:Gewoon oude gekookte dot3 olie erin dan trap je m zo op dezelfde hoogte 8)luco hornsveld schreef:Bij mij zit er zon 5 cm verschil, het gaspedaal ligt 5 cm lager dan het rempedaal.

- Laurens
luco hornsveld schreef:Het gaat ook niet in elke auto.

Double-clutchen is iets wat tegenwoordig in de racerij helemaal niet meer wordt toegepast. Ook Side-flippen zie ik lang niet iedereen doen.
Rev-matchen (tussengas bij terugschakelen) is volgens mij met racen wel belangrijk, de auto blijft veel rustiger en ook het materiaal wordt zo weer een beetje gespaard.
Ik heb de pedalen zo afgesteld dat als ik rem het gaspedaal gelijk met het rempedaal staat.
In een auto met staande pedalen gebruik ik wel Heel-toe maar dat is meer omdat de pedalen toen te ver uit elkaar stonden
- Niels
- Auto: Prius+
Maik schreef:Was al een topic over, misschien daar even verder kletsen![]()
Je hebt weinig overwicht Maik

- Arthur
- Auto: Nr.51
Maik is
Geweldig die smilies

Geweldig die smilies

- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Stuur maar eens een PM als je pedaal gemodificeerd moet worden, ik heb heb nog wel de nodige M2 aan tranenplaat staan op de zaak 8)allen schreef:Luco, bedoel, als het gaspedaal wat te laag staat tov het rempedaal. Dan is het toch niet zo moeilijk er eens stuk staal bij te lassen zodat het bijv. ietsje hoger staat. Of wellicht zelf even gaspedaal te maken en die ertussen te vrotten. Het gaat ook niet specifiek om jouw wagen.
-
Dan moet ik je maar snel even een hollandse pm sturen! 

- Tommy
heel en toe gebruik ik wel, voor side flippen heb ik icm van die puma schoentjes te kleine poten, dan sta ik zo tussen de pedalen. De auto blijft rustiger idd, maar ik vind het vooral gewoon leuk om te doen en moet juist nadenken om het een keer niet te doen.
- Pescatore
Ik vermoed dat dat de beste methode gaat zijn voor een Sierra? Of moet ik op een mij nog onduidelijke manier de pedalen gaan verplaatsen/verbreden?Laurens schreef: In een auto met staande pedalen gebruik ik wel Heel-toe maar dat is meer omdat de pedalen toen te ver uit elkaar stonden
-
Pescatore schreef:Ik vermoed dat dat de beste methode gaat zijn voor een Sierra? Of moet ik op een mij nog onduidelijke manier de pedalen gaan verplaatsen/verbreden?Laurens schreef: In een auto met staande pedalen gebruik ik wel Heel-toe maar dat is meer omdat de pedalen toen te ver uit elkaar stonden
Nu met die racekuip is het wel mogelijk om te side-flippen / heel toe-en in je sierra. Voelt ongewoon aan, maar moet lukken.
Remeber overigens de tijden met de rode alfa 75. Schitterend hoe je daar ouderwets in moest double declutchen om dat ding in een lager verzet te krijgen. Eerst koppeling in, neutraal,koppeling op laten komen, genoeg gas geven ( cruciaal ), koppeling in, schakelen naar een lager verzet. Dit was echt zo uitdagend rijden. Een rotonde naderen, bovenstaande routine in minder dan een seconde klaren, verder uitremmen en de rotonde pakken.
- MartijnGizmo
Double clutchen doe ik eigenlijk standaard als ik bijv. terugschakel om op de motor af te remmen of om in te halen. Wel even hercalibreren als je na een halve dag Octavia 2.0TDI rijden in een R8 stapt, want die trapte ik bij de eerste poging bijna tot de begrenzer. 

-
Ik zie echt werkelijk waar het nut niet in van double clutchen in een Octavia. 

- MartijnGizmo
Dat, samen met het navigatiesysteem dat midden op de snelweg "binnenkort rechtsaf slaan" brult, waren de enige 2 dingen waar ik lol aan kon beleven. 

-
Krijg je met zo'n vagging saaie auto. 

- Laurens
In de Sierra gebruik ik side-flippen, maar in die auto is het rempedaal verplaatst door een andere rembekrachtiger, metalen plaatjes op de pedalen gemaakt en heb ik het zo afgesteld dat bij vol remmen het gaspedaal gelijk met het rempedaal komt. Dus het is niet meer standaard zegmaar.Pescatore schreef:Ik vermoed dat dat de beste methode gaat zijn voor een Sierra? Of moet ik op een mij nog onduidelijke manier de pedalen gaan verplaatsen/verbreden?Laurens schreef: In een auto met staande pedalen gebruik ik wel Heel-toe maar dat is meer omdat de pedalen toen te ver uit elkaar stonden
- Dutch
In de Fiesta is juist alleen maar ruimte voor wat kennelijk side-flippen wordt genoemd. Dat is mijn dagelijkse praktijk, voor echt heel-and-toe moet ik m'n enkel te veel in een bocht draaien. Maar goed, ik heb al zo vaak gehoord dat echt heel-and-toe niet bestaat (dus met echt de hiel en de teen), of je moet in een boot rijden.
En wat ook helpt: beetje buigzame zolen (met nette schoenen gaat 't heel stuk moeilijker!) en een 'actieve' zit, dus net iets dichter op het stuur dan je zou willen op een lange rit. Met te gestrekte benen staat je voet onder een te grote hoek ten opzichte van je enkel en heb je minder controle - tenminste, da's bij mij zo.
In een Octavia kun je trouwens sowieso om twee redenen niet heel-and-toe'en: pedalen staan totaal verkeerd (rempedaal veel te hoog) en remmen en gasgeven tegelijk is elektronisch onmogelijk gemaakt. Believe me, I know...
Dat laatste is trouwens al vaker langsgekomen in dit soort discussies.
En wat ook helpt: beetje buigzame zolen (met nette schoenen gaat 't heel stuk moeilijker!) en een 'actieve' zit, dus net iets dichter op het stuur dan je zou willen op een lange rit. Met te gestrekte benen staat je voet onder een te grote hoek ten opzichte van je enkel en heb je minder controle - tenminste, da's bij mij zo.

In een Octavia kun je trouwens sowieso om twee redenen niet heel-and-toe'en: pedalen staan totaal verkeerd (rempedaal veel te hoog) en remmen en gasgeven tegelijk is elektronisch onmogelijk gemaakt. Believe me, I know...