Heel/Toe, Double Clutch enz..
-
- Berichten: 1424
- Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
- Locatie: Dwingeloo
Heel/Toe, Double Clutch enz..
Al een tijdje aan het oefenen maar mijn pedalen staan niet echt gelijk.
Hoe gaat het nou precies in zijn werk?
Hoe gaat het nou precies in zijn werk?
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Voor welke auto?
Techniek die je het beste kan gebruiken is side flippen; dat is wat meer geschikt voor Europese maten schoenen en lengte van benen. Je remt het het linker deel van je voet en geeft tussengas met het rechterdeel.
Double Clutchen is bij de moderne auto's niet helemaal meer van toepassing; tussengas met terugschakelen is meestal voldoende.
Sjoerd
Techniek die je het beste kan gebruiken is side flippen; dat is wat meer geschikt voor Europese maten schoenen en lengte van benen. Je remt het het linker deel van je voet en geeft tussengas met het rechterdeel.
Double Clutchen is bij de moderne auto's niet helemaal meer van toepassing; tussengas met terugschakelen is meestal voldoende.
Sjoerd
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Was al een topic over, misschien daar even verder kletsen
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... oe&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... oe&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Het gaat ook niet in elke auto.
Tijdens de licentiecursus werd dit ook behandeld en volgens de instructeur kon dat in elke auto.
Heb toen gevraagd of die het voor wilde doen in de vijf.
Zat die ff later met een rood hoofd achter het stuur omdat die het niet voor elkaar kreeg.
Pedalen moeten inderdaad wel redelijk op 1 lijn staan, iets verschil mag maar teveel weer niet.
Tijdens de licentiecursus werd dit ook behandeld en volgens de instructeur kon dat in elke auto.
Heb toen gevraagd of die het voor wilde doen in de vijf.
Zat die ff later met een rood hoofd achter het stuur omdat die het niet voor elkaar kreeg.
Pedalen moeten inderdaad wel redelijk op 1 lijn staan, iets verschil mag maar teveel weer niet.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Ik gebruik ook het sideflippen ipv heel/toe. Op de één of andere manier vind ik dat makkelijker dan de hiel helemaal draaien.
Hoogte van de pedalen moet wel vrijwel gelijk zoals Luco aangeeft, anders is het lastig. Afstand tussen de pedalen kan je nog oplossen met een setje aftermarket Sparco-pedalen.
Hoogte van de pedalen moet wel vrijwel gelijk zoals Luco aangeeft, anders is het lastig. Afstand tussen de pedalen kan je nog oplossen met een setje aftermarket Sparco-pedalen.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
dan pas je toch even het gaspedaal aan? Zo moeilijk lijkt me dat niet. :idea:
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Zo makkelijk gaat dat niet in elke auto Allen.
Verder zie ik geen toegevoegde waarde in het heel-toe verhaal in een fwd met sequentiele bak.
Verder zie ik geen toegevoegde waarde in het heel-toe verhaal in een fwd met sequentiele bak.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Luco, bedoel, als het gaspedaal wat te laag staat tov het rempedaal. Dan is het toch niet zo moeilijk er eens stuk staal bij te lassen zodat het bijv. ietsje hoger staat. Of wellicht zelf even gaspedaal te maken en die ertussen te vrotten. Het gaat ook niet specifiek om jouw wagen.
Bij de speedster staan de pedalen redelijk op 1 lijn. Echter heb ik wat smallere voeten en wil ik een iets breder gaspedaal hebben. Een italiaan liet me een paar dagen terug even in z'n exige kijken. Simpel een stuk traanplaat verknipt. Dan ben je met een paar euro klaar.
Bij de speedster staan de pedalen redelijk op 1 lijn. Echter heb ik wat smallere voeten en wil ik een iets breder gaspedaal hebben. Een italiaan liet me een paar dagen terug even in z'n exige kijken. Simpel een stuk traanplaat verknipt. Dan ben je met een paar euro klaar.

Laatst gewijzigd door allen op 24 aug 2008, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Bij mij zit er zon 5 cm verschil, het gaspedaal ligt 5 cm lager dan het rempedaal.
- Knot
- Berichten: 40188
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Gewoon oude gekookte dot3 olie erin dan trap je m zo op dezelfde hoogte 8)luco hornsveld schreef:Bij mij zit er zon 5 cm verschil, het gaspedaal ligt 5 cm lager dan het rempedaal.
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Knot schreef:Gewoon oude gekookte dot3 olie erin dan trap je m zo op dezelfde hoogte 8)luco hornsveld schreef:Bij mij zit er zon 5 cm verschil, het gaspedaal ligt 5 cm lager dan het rempedaal.




- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
luco hornsveld schreef:Het gaat ook niet in elke auto.
Tijdens de licentiecursus werd dit ook behandeld en volgens de instructeur kon dat in elke auto.
Heb toen gevraagd of die het voor wilde doen in de vijf.
Zat die ff later met een rood hoofd achter het stuur omdat die het niet voor elkaar kreeg.
Pedalen moeten inderdaad wel redelijk op 1 lijn staan, iets verschil mag maar teveel weer niet.


Double-clutchen is iets wat tegenwoordig in de racerij helemaal niet meer wordt toegepast. Ook Side-flippen zie ik lang niet iedereen doen.
Rev-matchen (tussengas bij terugschakelen) is volgens mij met racen wel belangrijk, de auto blijft veel rustiger en ook het materiaal wordt zo weer een beetje gespaard.
Ik heb de pedalen zo afgesteld dat als ik rem het gaspedaal gelijk met het rempedaal staat.
In een auto met staande pedalen gebruik ik wel Heel-toe maar dat is meer omdat de pedalen toen te ver uit elkaar stonden
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Maik schreef:Was al een topic over, misschien daar even verder kletsen![]()
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... oe&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt weinig overwicht Maik


- Arthur
- Berichten: 43084
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Maik is
Geweldig die smilies

Geweldig die smilies

- Stefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Stuur maar eens een PM als je pedaal gemodificeerd moet worden, ik heb heb nog wel de nodige M2 aan tranenplaat staan op de zaak 8)allen schreef:Luco, bedoel, als het gaspedaal wat te laag staat tov het rempedaal. Dan is het toch niet zo moeilijk er eens stuk staal bij te lassen zodat het bijv. ietsje hoger staat. Of wellicht zelf even gaspedaal te maken en die ertussen te vrotten. Het gaat ook niet specifiek om jouw wagen.
Bij de speedster staan de pedalen redelijk op 1 lijn. Echter heb ik wat smallere voeten en wil ik een iets breder gaspedaal hebben. Een italiaan liet me een paar dagen terug even in z'n exige kijken. Simpel een stuk traanplaat verknipt. Dan ben je met een paar euro klaar.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Dan moet ik je maar snel even een hollandse pm sturen! 

- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
heel en toe gebruik ik wel, voor side flippen heb ik icm van die puma schoentjes te kleine poten, dan sta ik zo tussen de pedalen. De auto blijft rustiger idd, maar ik vind het vooral gewoon leuk om te doen en moet juist nadenken om het een keer niet te doen.
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Ik vermoed dat dat de beste methode gaat zijn voor een Sierra? Of moet ik op een mij nog onduidelijke manier de pedalen gaan verplaatsen/verbreden?Laurens schreef: In een auto met staande pedalen gebruik ik wel Heel-toe maar dat is meer omdat de pedalen toen te ver uit elkaar stonden
-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Pescatore schreef:Ik vermoed dat dat de beste methode gaat zijn voor een Sierra? Of moet ik op een mij nog onduidelijke manier de pedalen gaan verplaatsen/verbreden?Laurens schreef: In een auto met staande pedalen gebruik ik wel Heel-toe maar dat is meer omdat de pedalen toen te ver uit elkaar stonden
Nu met die racekuip is het wel mogelijk om te side-flippen / heel toe-en in je sierra. Voelt ongewoon aan, maar moet lukken.
Remeber overigens de tijden met de rode alfa 75. Schitterend hoe je daar ouderwets in moest double declutchen om dat ding in een lager verzet te krijgen. Eerst koppeling in, neutraal,koppeling op laten komen, genoeg gas geven ( cruciaal ), koppeling in, schakelen naar een lager verzet. Dit was echt zo uitdagend rijden. Een rotonde naderen, bovenstaande routine in minder dan een seconde klaren, verder uitremmen en de rotonde pakken.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Double clutchen doe ik eigenlijk standaard als ik bijv. terugschakel om op de motor af te remmen of om in te halen. Wel even hercalibreren als je na een halve dag Octavia 2.0TDI rijden in een R8 stapt, want die trapte ik bij de eerste poging bijna tot de begrenzer. 

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Ik zie echt werkelijk waar het nut niet in van double clutchen in een Octavia. 

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Dat, samen met het navigatiesysteem dat midden op de snelweg "binnenkort rechtsaf slaan" brult, waren de enige 2 dingen waar ik lol aan kon beleven. 

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
Krijg je met zo'n vagging saaie auto. 

- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
In de Sierra gebruik ik side-flippen, maar in die auto is het rempedaal verplaatst door een andere rembekrachtiger, metalen plaatjes op de pedalen gemaakt en heb ik het zo afgesteld dat bij vol remmen het gaspedaal gelijk met het rempedaal komt. Dus het is niet meer standaard zegmaar.Pescatore schreef:Ik vermoed dat dat de beste methode gaat zijn voor een Sierra? Of moet ik op een mij nog onduidelijke manier de pedalen gaan verplaatsen/verbreden?Laurens schreef: In een auto met staande pedalen gebruik ik wel Heel-toe maar dat is meer omdat de pedalen toen te ver uit elkaar stonden
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Heel/Toe, Double Clutch enz..
In de Fiesta is juist alleen maar ruimte voor wat kennelijk side-flippen wordt genoemd. Dat is mijn dagelijkse praktijk, voor echt heel-and-toe moet ik m'n enkel te veel in een bocht draaien. Maar goed, ik heb al zo vaak gehoord dat echt heel-and-toe niet bestaat (dus met echt de hiel en de teen), of je moet in een boot rijden.
En wat ook helpt: beetje buigzame zolen (met nette schoenen gaat 't heel stuk moeilijker!) en een 'actieve' zit, dus net iets dichter op het stuur dan je zou willen op een lange rit. Met te gestrekte benen staat je voet onder een te grote hoek ten opzichte van je enkel en heb je minder controle - tenminste, da's bij mij zo.
In een Octavia kun je trouwens sowieso om twee redenen niet heel-and-toe'en: pedalen staan totaal verkeerd (rempedaal veel te hoog) en remmen en gasgeven tegelijk is elektronisch onmogelijk gemaakt. Believe me, I know...
Dat laatste is trouwens al vaker langsgekomen in dit soort discussies.
En wat ook helpt: beetje buigzame zolen (met nette schoenen gaat 't heel stuk moeilijker!) en een 'actieve' zit, dus net iets dichter op het stuur dan je zou willen op een lange rit. Met te gestrekte benen staat je voet onder een te grote hoek ten opzichte van je enkel en heb je minder controle - tenminste, da's bij mij zo.

In een Octavia kun je trouwens sowieso om twee redenen niet heel-and-toe'en: pedalen staan totaal verkeerd (rempedaal veel te hoog) en remmen en gasgeven tegelijk is elektronisch onmogelijk gemaakt. Believe me, I know...

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast