Welke info haal je uit een compressor flow map?
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15 jun 2006, 00:48
Welke info haal je uit een compressor flow map?
[img:470:633]http://motorsports.akirasoft.com/images ... 8T-cfm.jpg[/img]
Dit is de flow map van mijn turbo.
Zoals de titel van het topic al aangeeft: Welke info haal je uit een compressor flow map?
[img:150:113]http://www.saabforum.nl/albums/album35/ ... .thumb.jpg[/img][img:150:113]http://www.saabforum.nl/albums/album35/ ... .thumb.jpg[/img][img:150:113]http://www.saabforum.nl/albums/album35/ ... .thumb.jpg[/img][img:150:113]http://www.saabforum.nl/albums/album35/ ... .thumb.jpg[/img]
Dit is de flow map van mijn turbo.
Zoals de titel van het topic al aangeeft: Welke info haal je uit een compressor flow map?
[img:150:113]http://www.saabforum.nl/albums/album35/ ... .thumb.jpg[/img][img:150:113]http://www.saabforum.nl/albums/album35/ ... .thumb.jpg[/img][img:150:113]http://www.saabforum.nl/albums/album35/ ... .thumb.jpg[/img][img:150:113]http://www.saabforum.nl/albums/album35/ ... .thumb.jpg[/img]
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Zo'n map is bedoeld om een idee te geven van de maximale flow van de turbo, en je kan er dus ook uti bepalen of de turbo geschikt is voor je auto.
Die velden die je ziet zijn efficiency velden.
Pressure ratio is de absolute druk. Dus ben je van plan om 1 bar turbodruk te gaan draaien moet je op 2 bar zoeken. Airflow is de hoeveelheid lucht afgegeven van de turbo.
Vervolgens moet je weten hoeveel airflow een motor met een bepaalde inhoud nodig heeft. Bijvoorbeeld een M3 3,2 met een volumetrische efficiency van 90% zou op 7500 RPM zo'n 760 CFM nodig hebben.
Pak je nu de compressor map en trek je een lijn horizontaal op 2 bar dan zie je dat je bij 760 CFM ver buiten het gebied van de turbo valt, hij is dus veel te klein. Zou je dat dus in het echt op je auto zetten dan zou je een motor met heel veel midrange koppel krijgen maar geen topvermogen omdat je turbodruk daar gewoon wegvalt. Turbo zou dus helemaal nis doen op die motor.
Pak je dezelfde turbo voor een 2.0 die 6500 RPM draait dan kom je bij 90% efficiency op 477 CFM. Je ziet dat dat mooi in het werkgebied van de turbo ligt en de turbo is dus ook een stuk geschikter voor zo'n klein blokkie.
Dan heb je nog de meest linkse lijn (waar de efficiency islands beginnen) dat is de surge lijn. Kom je daar onder dan gaat je turbo surgen.
Om een idee te krijgen hoe de zaak opspoelt, bij 2000 RPM zet je de airflow bij pressure ratio 1 (64 CFM), en daarvan trek je een lijn naar 2500 RPM met pressure ratio 2 (+/- 160 CFM). Je komt niet over de surge lijn dus dat zit wel prima.
Die velden die je ziet zijn efficiency velden.
Pressure ratio is de absolute druk. Dus ben je van plan om 1 bar turbodruk te gaan draaien moet je op 2 bar zoeken. Airflow is de hoeveelheid lucht afgegeven van de turbo.
Vervolgens moet je weten hoeveel airflow een motor met een bepaalde inhoud nodig heeft. Bijvoorbeeld een M3 3,2 met een volumetrische efficiency van 90% zou op 7500 RPM zo'n 760 CFM nodig hebben.
Pak je nu de compressor map en trek je een lijn horizontaal op 2 bar dan zie je dat je bij 760 CFM ver buiten het gebied van de turbo valt, hij is dus veel te klein. Zou je dat dus in het echt op je auto zetten dan zou je een motor met heel veel midrange koppel krijgen maar geen topvermogen omdat je turbodruk daar gewoon wegvalt. Turbo zou dus helemaal nis doen op die motor.
Pak je dezelfde turbo voor een 2.0 die 6500 RPM draait dan kom je bij 90% efficiency op 477 CFM. Je ziet dat dat mooi in het werkgebied van de turbo ligt en de turbo is dus ook een stuk geschikter voor zo'n klein blokkie.
Dan heb je nog de meest linkse lijn (waar de efficiency islands beginnen) dat is de surge lijn. Kom je daar onder dan gaat je turbo surgen.
Om een idee te krijgen hoe de zaak opspoelt, bij 2000 RPM zet je de airflow bij pressure ratio 1 (64 CFM), en daarvan trek je een lijn naar 2500 RPM met pressure ratio 2 (+/- 160 CFM). Je komt niet over de surge lijn dus dat zit wel prima.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15 jun 2006, 00:48
Bedankt voor de uitleg. Ben weer een stuk wijzer geworden.
Op dit moment ligt er een 2,3 (langere slag, zelfde boring) in. Bij het maximum toerental van 6500 is dat 548 CFM. Op dat punt draait de turbo dus buiten het efficiente werkgebied. De grens ligt dan bij zo'n 6000 toeren (506 CFM).
Daar ben ik tevreden mee, boven de 6000 komt de motor normaal gesproken niet. Een grotere turbo zou weer inhouden dat het turbogat onderin groter wordt.
Goed gekozen voorbeeld, origineel ligt er inderdaad een 2,0 in waarbij de toerenbegrenzer bij ongeveer 6300 omwentelingen ingreep.Bert ///M3 schreef:Pak je dezelfde turbo voor een 2.0 die 6500 RPM draait dan kom je bij 90% efficiency op 477 CFM. Je ziet dat dat mooi in het werkgebied van de turbo ligt en de turbo is dus ook een stuk geschikter voor zo'n klein blokkie.
Op dit moment ligt er een 2,3 (langere slag, zelfde boring) in. Bij het maximum toerental van 6500 is dat 548 CFM. Op dat punt draait de turbo dus buiten het efficiente werkgebied. De grens ligt dan bij zo'n 6000 toeren (506 CFM).
Daar ben ik tevreden mee, boven de 6000 komt de motor normaal gesproken niet. Een grotere turbo zou weer inhouden dat het turbogat onderin groter wordt.
De term compressorsurge kwam ik al vaker tegen. Wat is dat precies? Komt de turbo dan niet goed op gang?Bert ///M3 schreef:Dan heb je nog de meest linkse lijn (waar de efficiency islands beginnen) dat is de surge lijn. Kom je daar onder dan gaat je turbo surgen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
De surgelijn is de minste airflow die een turbo lereven kan bij een bepaalde druk, en een konstante flow houden. Kom je onder de surgelijn dan krijg je drukstoten. Dat is niet goed voor je turbo en blok 
Als je te ver buiten de efficiency range van de turbo komt dan produceer je geen druk meer, maar word de energie omgezet in warmte. Nadeel van een te kleine turbo gebruiken is dus ook dat het spul veel heter loopt.

Als je te ver buiten de efficiency range van de turbo komt dan produceer je geen druk meer, maar word de energie omgezet in warmte. Nadeel van een te kleine turbo gebruiken is dus ook dat het spul veel heter loopt.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15 jun 2006, 00:48
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15 jun 2006, 00:48
Bovenstaande vraag over de 'eilanden' is op een ander forum al beantwoord.
Aan de rechterkant daalt de efficienty waarschijnlijk door toegenomen warmte.
Neemt de efficienty aan de linkerkant af doordat de turbo dan nog niet op volle toeren draait?
Aan de rechterkant daalt de efficienty waarschijnlijk door toegenomen warmte.
Neemt de efficienty aan de linkerkant af doordat de turbo dan nog niet op volle toeren draait?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Dat klopt, die percentages zijn efficiency. Mooiste zou zijn alles binnen het hoogste gebied maar zoals je wel ziet heb je dan een turbo nodig die 6 keer zo groot is. Turbo maat is een beetje een middenweg tussen opspoeltijd en turbo efficiency 

Onder andere. het heeft ook te maken met de stand van de schoepen en de 'hotside' dus wat voor turbinezijde je hebt.Maarten900 schreef:Bovenstaande vraag over de 'eilanden' is op een ander forum al beantwoord.
Aan de rechterkant daalt de efficienty waarschijnlijk door toegenomen warmte.
Neemt de efficienty aan de linkerkant af doordat de turbo dan nog niet op volle toeren draait?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Nivek en 1 gast