Bericht
door Mark Nauta » 06 aug 2008, 00:39
Iets meer info vanaf AutoBlog.
In Duitsland wordt de Golf in de markt gezet voor €16.500, wat 200 euro meer is dan het oude model. Ondanks dat geringe verschil is er een hoop meer technologie aan boord, vooral om het brandstofverbruik terug te dringen: de nieuwe Golf is tot zo’n 28% zuiniger.
De motoren voldoen alle aan de Euro5-norm. Bij de introductie van de Golf VI vinden we in het benzinekamp twee atmosferische blokjes van 80 pk en 102 pk, en de 1.4 TSI van 122 pk of 160 pk. Ze zijn allemaal zuiniger geworden.
Dieselen doe je altijd door een filtertje met een 2.0 TDI, die 110 pk of 140 pk levert tegen minder dan 5 liter brandstof per 100 km. Er zitten echter ook nog versies met 90 pk en 170 pk aan te komen.
De basisversies zijn alleen handgeschakeld verkrijgbaar, maar in de meeste Golfjes kun je kiezen voor de DSG-bak met 6 of 7 versnellingen, afhankelijk van het koppel van de motor. De DSG vervangt de conventionele automaat, en ook dat is goed voor het verbruik.
Even een voorbeeldje: de Golf V 2.0 TSI met 150 pk en automaat verbruikte 8,3 l/100 km. Een Golf VI met 1.4 TSI, 160 pk en DSG blijft steken op 6,0 l/100 km.