Ik ben Sander, 27 jaar jong, IT consultant en vrijgezel. Da's m'n leven in een notedop... O ja, verder run ik nog de website Rallye.NL, onder sommigen hier welbekend geloof ik.
Ik ben al van kleins af aan gek op auto's, de oorzaak hiervan is niet bekend, aangezien ik de enige ben in de familie die deze 'afwijking' heeft

Vroeger was ik vooral Ferrari fan, maar in de loop der jaren is er heel wat bijgekomen waar ik bewondering voor heb. Zo zijn Lotus en Aston Martin tegenwoordig mijn favoriete merken in de hogere prijsklassen - in de betaalbare klasse is dat Peugeot. Dit is een goeie 10 jaar geleden ontstaan toen ik voor het eerst mee kon rijden in een 205 Rallye - ik was helemaal verkocht door het geluid van de Webers en het principe achter de auto: licht en snel.
Het zou echter nog wel wat jaren duren voordat ik mijn eerste auto kocht. De eerste auto was een niet-zo-spannende Opel Corsa 1.5TD 'Sport', waarbij dat laatste niet sloeg op de prestaties... Wel op de lekkere stoelen overigens. Deze auto kocht ik uit noodzaak, 200km per dag met OV is niet te doen, tenminste niet als je 4 keer over moet stappen onderweg en de aansluitingen alles behalve goed zijn.
Toen ik dichter bij huis ging werken, in 2004, kon ik eindelijk een leukere auto kopen en dat werd een zwarte 106 Rallye fase 2 uit 1997. Ik zocht een leuke auto, die ook nog eens betrouwbaar is en van de Rallye modellen van Peugeot is de fase 2 Rallye doorgaans het meest betrouwbaar.
De zwarte Rallye:
Na een jaar heb ik deze zwarte vervangen door een witte fase 2 Rallye, ook uit 1997, maar met een veel lagere kilometerstand en technisch in veel betere staat. Hier heb ik vervolgens 2 jaar met veel plezier in gereden. In de loop der tijd is de auto licht ge-upgrade met andere schokbrekers (Bilstein), andere veren (H&R), veerpootbrug (Sparco), remmen (Brembo schijven, Ferodo blokken), 4-2-1 uitlaatspruitstuk gevolgd door Groep N uitlaatsysteem en gechipt.
De witte Rallye:
Na die 2 jaar wilde ik weleens iets anders proberen en werd door een goede vriend aangestoken met het 'classic-Mini-virus'. De 106 werd verkocht aan een andere goede vriend en een classic Mini Cooper 1.3i werd aangeschaft. Na hier nog geen half jaar in gereden te hebben, kreeg ik echter heimwee naar Peugeot, dus verkocht ik de Mini weer.
Aangezien ik op dat moment (en nog steeds) de luxe had van een dagelijkse auto én een hobby auto, vond ik het tijd om op zoek te gaan naar de auto die mijn Peugeot-liefde heeft aangestoken: de Peugeot 205 Rallye... Het probleem met deze auto is echter dat hij dusdanig zeldzaam is, dat een goed exemplaar in Nederland praktisch niet te vinden is, in ieder geval niet te koop. Degenen die je zo nu en dan te koop tegenkomt, hebben allemaal werk nodig...
Heel toevallig liep ik niet lang na de verkoop van de Mini tegen een 205 Rallye aan, welke misschien op het eerste gezicht niet zo best was, maar na inspectie toch gezien mag worden als een hele goede basis...
Het is een 205 1.3 Rallye uit 1988, origineel Nederlands, 95000km op de teller (!!!) en ik ben 3e eigenaar. De auto is 18 jaar in handen geweest van een liefhebber die de auto goed verzorgde, vervolgens is de auto gekocht door iemand die er Rally-plannen mee had, welke nooit van de grond zijn gekomen. Deze persoon heeft onder andere het interieur eruit gehaald en vervangen door 2 kuipjes en het halve dashboard gesloopt. Gelukkig had hij veel onderdelen (waaronder een erg net origineel interieur - wat erg zeldzaam is omdat het erg snel slijt) bewaard, dus deze heb ik erbij gekregen.
De 205 Rallye:
Hoewel de auto dus lang goed onderhouden is geweest, heeft hij inmiddels wel de nodige aandacht nodig. Gezien mijn 2 linkerhanden, heb ik de technische werkzaamheden uitbesteed aan een Peugeot-specialist, welke onder andere de dubbele Weber carburateurs onder handen zal nemen (schoonmaken, pakkingen/rubbers vervangen, afstellen) en alle technische aandachtspunten voor mij op zal lossen, zodat ik hem binnenkort eindelijk eens echt uit kan laten!
Zodra hij terug is, zal begonnen worden om het originele interieur ter terug in te bouwen, de grootste optische aandachtspunten zullen aangepakt worden en dan moet de auto voorlopig in orde zijn. Maar voor het zover is, moet er nog wel wat werk verzet worden.
Zodra de auto terug is, zal ik hier een apart topic over openen in "Mijn Auto", waar ik de voortgang van het project bij zal proberen te houden.
Naast de 205 Rallye heb ik sinds vorige maand een Citroën C4 Coupé 110pk HDI tot m'n beschikking (leasewagen) wat ook geen straf is om kilometers mee te vreten: