BMW fahrerlehrgang 2008
-
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
BMW fahrerlehrgang 2008
Afgelopen week heb ik samen met mijn goede vriend Jos en mijn oude buurman Niek mee gedaan aan de BMW fahrerlehrgang van de BMW club Mülheim.
Eigenlijk de eerste echte poging om de dikke dame weer aan de gang te krijgen.
Op zondagavond kwamen de deelnemers voor het eerst bij elkaar. Wij zaten in een internationale groep met Duitsers, Zwitsers en Nederlanders. De instructeur was weer Ede. Hij is ook degene die mijn motor gebouwd heeft. Elke Instructeur kiest een coach om hem te helpen bij de voortgang tijdens de cursus. Thomas was dit vorig jaar ook al en zodoende mocht hij dat ook nu weer op zich nemen. Het mooie van de groep van Ede is dat hij eigenlijk helemaal geen instructie geeft. Wat lastig voor komplete nieuwelingen, maar een droom voor mensen met wat meer ervaring. Het komt er op neer dat we namelijk echt alleen maar aan het rijden zijn. Al snel kreeg ik de taak om voorop te rijden zodat Ede bij de andere deelnemers in de auto kon stappen voor één op één uitleg. Voorop rijden betekent ook het tempo bepalen voor de persoon achter je. En als je een snelle groep hebt kun je dan eigenlijk vrijwel konstant voluit gaan. Zeker met een wat oudere auto als de mijne is dat wel lekker. De andere auto's in de groep waren ondermeer een vertegenwoordiger van elke generatie M3. 5 Mitsubsidies EVO van diverse pluimage, 996 en 997 GT3 en nog wat los spul. Leuke variatie dus. Met dat soort auto's achter je hoef je je meestal niet in te houden . Het niveau in de groep was echt goed te noemen. Niek, die al ruim 20 jaar met historische auto's raced was enorm verbaasd over de manier waarop de ervaren mensen over de baan gaan. Ik ben blij dat jullie niet historisch racen waren zijn veelzeggende woorden!
De maandag verliep perfect. We begonnen met regen. Zowel Jos als ondergetekende hadden dan ook natweer banden gemonteerd. Mijn Pirelli's waren niet geheel naar mijn zin. Ik heb nu voor en achter dezelfde maat en het leek er heel erg op dat de dame niet goed wist wat ze daarmee aan moest. Onder en overstuur volgde elkaar in rap tempo op. Voor mij persoonlijk wel heel leuk natuurlijk maar niet bevorderend voor een snelle ronde. Al snel hield de regen het voor gezien en droogde baan in een rap tempo op. Jos hield het voor gezien omdat zijn banden er echt aan gingen. In de middag pauze snel gewisseld naar de nieuwe R888's welke ik nu heb. En om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ze zijn me perfect bevallen. Ben een beetje aan het zoeken geweest naar de juiste spanning, maar nu zijn ze echt super. Kan ze dan ook van harte aanbevelen.
De dinsdag was ook weer overgoten met zonneschijn. Heerlijk om dus weer eens ouderwets te kunnen knallen. De auto van Jos, welke grotendeels nieuw opgebouwd is, deed het meer dan voortreffelijk. Dat dat ding rap was wist ik al, heb 'm zelf voor hem ingereden, maar dat Jos er ook nog eens zo ontzettend hard mee over de Ring zou knallen was een mooie verrassing. Nu is hij een ware virtuoos achter het stuur dus had ik kunnen verwachten dat hij het zo goed zou doen. Niek kreeg ook de smaak van de Nordschleife steeds beter te pakken en begon ook al aardig tempo te maken. Zelf denk ik dat ik weer ben waar ik eind 2006 gestopt ben. De M5 is echt DE auto voor mij. De drie snelste mannen van deze lehrgang zijn bekende van mij. Rijden alle drie in geprepareerde E46 CSL's. Denk dan aan onderstellen, remmen en motor aanpassingen naar circa 380pk. Ik heb getracht ze te volgen en kwam op een gehele ronde 5 seconde tekort. Dat betekent dus zeer rappe rondentijden voor de dikke dame. Dat het met de power wel goed zit merkte ik reeds in de sectie trainingen. Qua acceleratie kon de nieuwe motor van Jos het niet bijhouden, de 370pk EVO's ook niet en de nieuwe 420pk maar net. Alleen de 997 GT3 was echt iets sneller. Niet slecht dus, en nu moet de computer nog gedaan worden. Helaas trof een beetje pech mij in de middag. Niets ernstigs maar ik moest wel een werkplaats opzoeken. Samen met een andere deelnemer uit onze groep dus een bevriende garage opgezocht en de zaak in orde gemaakt. Op dat soort momenten is het fijn om te weten wie je echte vrienden zijn.
Op woensdag is er een examenronde. Net als bij de Scuderia staan er op diverse plaatsen examinatoren langs de baan om een subjective mening te geven over hetgeen de deelnemer laat zien. Ik mocht als snelste van de groep voorop starten, Jos als tweede. We hebben beide ons uiterste best gedaan om er een heerlijk rondje van te maken. Uiteindelijk bracht het Jos de overwinning in de groep voor de Sportfahrer en was ik 4e in het algemeen klassement net achter de 3 CSL's.
Resume: De M5 is back!
Eigenlijk de eerste echte poging om de dikke dame weer aan de gang te krijgen.
Op zondagavond kwamen de deelnemers voor het eerst bij elkaar. Wij zaten in een internationale groep met Duitsers, Zwitsers en Nederlanders. De instructeur was weer Ede. Hij is ook degene die mijn motor gebouwd heeft. Elke Instructeur kiest een coach om hem te helpen bij de voortgang tijdens de cursus. Thomas was dit vorig jaar ook al en zodoende mocht hij dat ook nu weer op zich nemen. Het mooie van de groep van Ede is dat hij eigenlijk helemaal geen instructie geeft. Wat lastig voor komplete nieuwelingen, maar een droom voor mensen met wat meer ervaring. Het komt er op neer dat we namelijk echt alleen maar aan het rijden zijn. Al snel kreeg ik de taak om voorop te rijden zodat Ede bij de andere deelnemers in de auto kon stappen voor één op één uitleg. Voorop rijden betekent ook het tempo bepalen voor de persoon achter je. En als je een snelle groep hebt kun je dan eigenlijk vrijwel konstant voluit gaan. Zeker met een wat oudere auto als de mijne is dat wel lekker. De andere auto's in de groep waren ondermeer een vertegenwoordiger van elke generatie M3. 5 Mitsubsidies EVO van diverse pluimage, 996 en 997 GT3 en nog wat los spul. Leuke variatie dus. Met dat soort auto's achter je hoef je je meestal niet in te houden . Het niveau in de groep was echt goed te noemen. Niek, die al ruim 20 jaar met historische auto's raced was enorm verbaasd over de manier waarop de ervaren mensen over de baan gaan. Ik ben blij dat jullie niet historisch racen waren zijn veelzeggende woorden!
De maandag verliep perfect. We begonnen met regen. Zowel Jos als ondergetekende hadden dan ook natweer banden gemonteerd. Mijn Pirelli's waren niet geheel naar mijn zin. Ik heb nu voor en achter dezelfde maat en het leek er heel erg op dat de dame niet goed wist wat ze daarmee aan moest. Onder en overstuur volgde elkaar in rap tempo op. Voor mij persoonlijk wel heel leuk natuurlijk maar niet bevorderend voor een snelle ronde. Al snel hield de regen het voor gezien en droogde baan in een rap tempo op. Jos hield het voor gezien omdat zijn banden er echt aan gingen. In de middag pauze snel gewisseld naar de nieuwe R888's welke ik nu heb. En om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ze zijn me perfect bevallen. Ben een beetje aan het zoeken geweest naar de juiste spanning, maar nu zijn ze echt super. Kan ze dan ook van harte aanbevelen.
De dinsdag was ook weer overgoten met zonneschijn. Heerlijk om dus weer eens ouderwets te kunnen knallen. De auto van Jos, welke grotendeels nieuw opgebouwd is, deed het meer dan voortreffelijk. Dat dat ding rap was wist ik al, heb 'm zelf voor hem ingereden, maar dat Jos er ook nog eens zo ontzettend hard mee over de Ring zou knallen was een mooie verrassing. Nu is hij een ware virtuoos achter het stuur dus had ik kunnen verwachten dat hij het zo goed zou doen. Niek kreeg ook de smaak van de Nordschleife steeds beter te pakken en begon ook al aardig tempo te maken. Zelf denk ik dat ik weer ben waar ik eind 2006 gestopt ben. De M5 is echt DE auto voor mij. De drie snelste mannen van deze lehrgang zijn bekende van mij. Rijden alle drie in geprepareerde E46 CSL's. Denk dan aan onderstellen, remmen en motor aanpassingen naar circa 380pk. Ik heb getracht ze te volgen en kwam op een gehele ronde 5 seconde tekort. Dat betekent dus zeer rappe rondentijden voor de dikke dame. Dat het met de power wel goed zit merkte ik reeds in de sectie trainingen. Qua acceleratie kon de nieuwe motor van Jos het niet bijhouden, de 370pk EVO's ook niet en de nieuwe 420pk maar net. Alleen de 997 GT3 was echt iets sneller. Niet slecht dus, en nu moet de computer nog gedaan worden. Helaas trof een beetje pech mij in de middag. Niets ernstigs maar ik moest wel een werkplaats opzoeken. Samen met een andere deelnemer uit onze groep dus een bevriende garage opgezocht en de zaak in orde gemaakt. Op dat soort momenten is het fijn om te weten wie je echte vrienden zijn.
Op woensdag is er een examenronde. Net als bij de Scuderia staan er op diverse plaatsen examinatoren langs de baan om een subjective mening te geven over hetgeen de deelnemer laat zien. Ik mocht als snelste van de groep voorop starten, Jos als tweede. We hebben beide ons uiterste best gedaan om er een heerlijk rondje van te maken. Uiteindelijk bracht het Jos de overwinning in de groep voor de Sportfahrer en was ik 4e in het algemeen klassement net achter de 3 CSL's.
Resume: De M5 is back!
Laatst gewijzigd door Dickh. op 09 aug 2008, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: BMW fahrerlehrgang 2008
Wat betekent dit uiteindelijk aan rondetijden voor jou met de M5 ?Dick Hoekendijk schreef: Rijden alle drie in geprepareerde E46 CSL's. Denk dan aan onderstellen, remmen en motor aanpassingen naar circa 380pk. Ik heb getracht ze te volgen en kwam op een gehele ronde 5 seconde tekort. Dat betekent dus zeer rappe rondentijden voor de dikke dame.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
- yorick
- Berichten: 973
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
maar 1 foto kunnen vinden..
[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 045194.jpg[/img]
[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 045194.jpg[/img]
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Zo dat is vroeg 05.35.
Lezen is, zoals alles, een kunst.
Aangezien een standaard CLS in 2003 met 360 pk tijdens een Sport Auto Supertest 7.50 over de 20,6 km deed zal een 380pk, onderstel+, remmen+ CSL daar nog wel een 5-tal sekonden afrijden en als je daar slechts 5 sekonden op toegeeft met de E34M5 had ik wel in de peiling dat het paarse gevaarte boven de 155 kmu gemiddeld rondgaat.
Om eea in het juiste perspektief te plaatsen voor de geïnteresseerde betekent dit dat BtG ergens in de buurt van de 7.30 uitkomt, waar een zekere rijpheid van de combinatie auto en bestuurder al niet toe kan leiden 8)
Lezen is, zoals alles, een kunst.
Aangezien een standaard CLS in 2003 met 360 pk tijdens een Sport Auto Supertest 7.50 over de 20,6 km deed zal een 380pk, onderstel+, remmen+ CSL daar nog wel een 5-tal sekonden afrijden en als je daar slechts 5 sekonden op toegeeft met de E34M5 had ik wel in de peiling dat het paarse gevaarte boven de 155 kmu gemiddeld rondgaat.
Om eea in het juiste perspektief te plaatsen voor de geïnteresseerde betekent dit dat BtG ergens in de buurt van de 7.30 uitkomt, waar een zekere rijpheid van de combinatie auto en bestuurder al niet toe kan leiden 8)
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Tuurlijk, dat zijn achterhaalde gedragingen en horen ook niet op een autoforum thuis in een Nürburgring-hoofdstuksteve smith schreef: Er zijn nog altijd slimme mensen die posten van tijden op internet zeer onhandig vinden.
Een beetje vaag blijven zorgt er wel voor dat je veel langer over dingen kunt blijven doorgaan........ rondetijden en een circuit hebben eigenlijk ook niks met elkaar te maken hebben
Ik moet toegeven dat ik Sport-Auto ook een blad voor de minder slimme mensen vint met al die zeifertjes bij hun testen, helemaal niet interresant
ik had uit de 12 minuten van Dick al begrepen dat hij geen uitspraak wilde doen over zijn tijden, het gelul erna is geheel voor mijn rekening en slaat zoals vele posts op een forum gewoon nergens op
- Joost H.
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
- Locatie: Rosmalen
Maandag stilstaand en rijdend mogen aanschouwen.. Wat een geweld !
nogmaals, goed bezig Dick 8)
[img:1024:682]http://www.nordschleifenbilder.de/go/al ... 6187_J.jpg[/img]
nogmaals, goed bezig Dick 8)
[img:1024:682]http://www.nordschleifenbilder.de/go/al ... 6187_J.jpg[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten