grotere intercooler voor mijn 200SX

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald Snijders
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 nov 2007, 20:13
Locatie: Klazienaveen

grotere intercooler voor mijn 200SX

Bericht door Ronald Snijders » 24 apr 2008, 18:57

Er is vast wel iemand die verstand heeft van intercoolers
ben opzoek naar een intercooler voor mijn SX maar heb er nog niet echt
veel verstand van maar:
Waar moet ik op letten,
welk merk,
wat wel en niet kan,

(of als iemand toevalllig 1je heeft liggen waar hij/zij niks mee doet ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 24 apr 2008, 21:19

Van wat ik ervan heb gezien..zo groot mogelijk :D Maar eigenlijk lijkt me dat de grootte moet matchen met de grootte van je turbo. Een kleine turbo en een grote intercooler zal een lage lucht snelheid tot stand brengen maar misschien heb ik het mis. De intercooler van een Mercedes Sprinter wordt vaak gebruikt in VW projecten. Ze zijn vrij groot maar mooi lang en smal. Succes!

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 24 apr 2008, 21:53

Ben benieuwd naar het resultaat als het zo ver is Ronald! 8)

Subscribed.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 24 apr 2008, 22:05

XS power, die levert een best goedkope set (500 euro voor een front mounted exemplaar ongeveer). Ik dacht dat zo'n importbedrijfje uit Putten/Nijkerk of zoiets dat spul wel aanbood. SXOC-forum raadplegen.

Gebruikersavatar
Ronald Snijders
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 nov 2007, 20:13
Locatie: Klazienaveen

Bericht door Ronald Snijders » 25 apr 2008, 11:30

oke sxoc raadpleeg ik ook probeer gewoon ff zoveel mogelijk te weten te komen over al wat info weg te plukken ;)
maar kon zijn dat hier iemand was der er veel verstand van had en die me kan uitleggen wat ik allemaal veranderen moet enzo

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 25 apr 2008, 15:46

Niels schreef:Van wat ik ervan heb gezien..zo groot mogelijk :D Maar eigenlijk lijkt me dat de grootte moet matchen met de grootte van je turbo. Een kleine turbo en een grote intercooler zal een lage lucht snelheid tot stand brengen maar misschien heb ik het mis. De intercooler van een Mercedes Sprinter wordt vaak gebruikt in VW projecten. Ze zijn vrij groot maar mooi lang en smal. Succes!
Te grote IC op een kleine turbo = meer weerstand, en resulteert vaak in een groter turbogat.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 25 apr 2008, 19:59

Volgens mij (eigenlijk Corkey Bell) valt het qua turbogat wel mee. De toename in volume is niet zo groot vergeleken bij wat de motor er elke slag uitperst (en dat weer 100keer per seconde). Zeg dat je een halve slag verspilt aan het vullen van de intercooler (1 liter extra volume tov std.) dan kost het dus 1/200 seconden extra.

De relatie tussen de grootte van de koeler en de weerstand is denk ik ook niet recht toe recht aan. Ontwerp is vermoedelijk veel belangrijker/ Dus zo min mogelijk bochten en die weer zo gelijdelijk mogelijk. Liever wat extra lengte qua piping dan een extra strakke bocht.

edit: bij 4 takt moet dat natuurlijk zijn 6000rpm/2*1.8 liter/60sec = 90 liter per seconde. Dus elke extra liter inlaatvolume kost een extra 1/90 = 0.01111111seconden.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 10 mei 2008, 00:53

zo'n 200SX heeft een lage neus dus het zal een dikke lage brede intercooler moeten worden schat ik zo in.
Ik heb een oude Volvo, daar past gewoon een oude vrachtwagenintercooler (van 4 liter 6cil turbodiesel) in de neus! Ruimte zat! ;-)

overigens zijn de standaard intercoolers op straat turbo-auto's naar mijn idee altijd aan de krappe kant bemeten.
Kijk eens naar een WRC rally auto en zie wat voor joekels ze daar op knopen (2.0L 16V blokje, beperkte turbodoorlaat vanwege ristrictor.)

alleen al van de betere intercooling pak je vermogenswinst, koelere lucht bevat meer zuurstofmoleculen per volumeeenheid. Meer zuurstof in de cilinders + meer brandstof erbij (regelt ECU tot op zekere hoogte) = meer vermogen.
Koeler inlaatlucht gaat ook detonatie tegen. Je kan dus meer boost gebruiken (mits je daar ook de brandstof naar rato bij inspuit!)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 10 mei 2008, 00:58

Voor die info zou ik toch echt even op sxoc.nl kijken.

deejay
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jun 2007, 07:28

Bericht door deejay » 12 aug 2008, 23:09

Tristan schreef:
Niels schreef:Van wat ik ervan heb gezien..zo groot mogelijk :D Maar eigenlijk lijkt me dat de grootte moet matchen met de grootte van je turbo. Een kleine turbo en een grote intercooler zal een lage lucht snelheid tot stand brengen maar misschien heb ik het mis. De intercooler van een Mercedes Sprinter wordt vaak gebruikt in VW projecten. Ze zijn vrij groot maar mooi lang en smal. Succes!
Te grote IC op een kleine turbo = meer weerstand, en resulteert vaak in een groter turbogat.
Het heeft niets met weerstand te maken, maar door een grotere intercooler moet je turbo meer werk verrichten het inlaat-traject te vullen. En dat een grotere intercooler meer koelt lijkt mooi, maar werkt ook negatief, want koude lucht krimpt en zorgt er dus ook nog eens voor dat er veel meer gewerkt moet worden door de turbo.... Dus ja in theorie krijg je een groter turbogat, maar de oorzaak is iets anders...

Nu ben ik geen specialist in geblazen motoren, maar heb wel veel gespeeld met water injectie in de inlaat om lucht te koelen en variabele inlaattrajecten :lol:

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 13 aug 2008, 08:57

Ah DJ, maarrr de lucht verwarmt pas in/na de turbo (en het overgrote deel van die warmte is het gevolg van het compressieproces). Je koelt die lucht ook weer na de turbo af. De totale "hoeveelheid" lucht is dus constant :wink: Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat door de koeling in de IC en de bijbehorende krimp (daling in druk bij gelijkblijvende massflow) de turbo het zelfs iets makkelijker krijgt. Hij hoeft bij het pompen immers een kleiner drukverschil te overwinnen en zal bij gelijkblijvende uitlaatgassnelheid meer kunnen verpompen.

In de praktijk zijn er gewoon bijna geen nadelen aan een (goed ontworpen) grote intercooler. Ja..extra kilo's in 1 van de uiteinden (wat mij betreft bij FR auto's het verkeerde uiteinde) van de auto.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Bericht door Alexander » 13 aug 2008, 08:57


Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 17 aug 2008, 09:51

Even wat dingetjes rechtzetten.
Een grotere IC heeft alleen nut voor je topvermogen.
Je zou evt in een lager efficiency gebied van je turbo kunnen draaien (1/10 bar hogere druk bij hogere revs, geeft meer warmte maar dat koel je dan weer terug) meer is het echt niet. Het gaat pas echt voordeel bieden bij een grotere turbo, sterker nog dan is het een must.
Je moet goed opletten welke IC je toepast. Je pressure drop over de IC moet zo laag mogelijk zijn, en dikker is alles behalve zaligmakend. Hoe groter de inhoud hoe langer het duurt voordat alles op druk is, en dat gaat al heel snel voelbaar ten koste van je spoolup maar bovenal gaspedaal respons. Uiteraard moet je na montage gaan remappen.

Ik heb zelf een IC ingebouwd in mn WRX die geschikt is voor een luchtstroom die 500pk kan genereren, dat is met een standaard turbo echt helemaal niets. Spoolup tot full boost was 4500rpm, nou dat is natuurlijk naatje van de bok. Echter na montage van een grotere turbo was de stap wel groot, er kon gelijk met een forse druk gereden worden, de grote turbo heeft weinig/geen moeite met het op druk brengen. Verlies in spoolup tov standaard is dan nog 500rpm maar dat komt door de grotere turbo en niet door de IC. Zou ik heb op std IC zetten dan win ik nog 300rpm ofzo, dus dat is dan je verlies bij low revs bij de grotere IC.

Een grotere IC laat je (standaard) turbo dus absoluut niet makkelijker draaien, sterker nog hij krijgt het zwaarder, de hoeveelheid te verstouwen lucht wordt groter. Daarbij is de hoeveelheid ter verstouwen lucht groter dan de flow van je motor wat weer kan resulteren in surge/chatter (heb ik ook). Je hebt gelijk een hele grote BOV nodig want gas los dan moet die hele hoeveelheid lucht er weer uit..................

Op het forum extreme machines zie ik dat sommige van de grote jongens (de 400+pk boys) terug overstappen op intercoolers van bijv een renault traffic bestelbus, dit zijn standaard intercoolers die wel klein zijn van totale capaciteit, maar een hele hoge efficiency kennen. Als 1 te klein is pakken ze er gewoon 2. De aftermarketdingen van bijv xspower of autobahn88 moet je goed opletten dat je het type bar and plate hebt.

Als laatste wil ik meegeven, een iC kit van 300 euro (incl alle buizen erbij) zoals ik heb aangeschaft, je begrijpt niet hoe ze het er voor kunnen maken, totdat je het gaat monteren, dan begrijp je het wel (made in china)

Resume : Bij standaard turbo heb je er meer nadelen van dan voordelen. Wil je aan ee grotere bromtol dan is het vaak een must (auto afhankelijk).

Mzzl

Erik

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 17 aug 2008, 09:53

oh ja, water injecteren, evt gemengd met methanol, dat is de nieuwe tuningsmod waar de high power gasten in NL op overstappen, je kunt er flink meer voorontsteking door draaien. Verglijkbaar met rijden op ron 102 geloof ik (dat is dus FIA race brandstof achtige voorontsteking en dat is echt heel fors).

E

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast