Achteras FWD Hatchbacks

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Achteras FWD Hatchbacks

Bericht door Knot » 06 feb 2006, 13:24

Hoe zit dat nu precies, wat ligt er onder de Astra GTC, onder de 147 etc. Kreeg pas nog ergens commentaar over de achteras van de GTC, dat zou niet het meest ideale type zijn (torsieas, kan dat?).

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 06 feb 2006, 16:42

Achteras onder een GTC is toch een van de modernste ? De rij kwaliteiten schijnen super te zijn. Dan zit er toch oo kde beste achteras constructie onder ?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 06 feb 2006, 17:21

Dat weet ik dus niet, maar zal het eens uitzoeken.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 09 feb 2006, 22:51

Onder de astra zit een torsie as.Tis niet het modernste maar met een goede afstelling hoeft t geen probleem te zijn.Honda heeft onder de nieuwe civic nu ook een torsie as en die weten wel wat ze doen dacht ik.Het grootte voordeel van een torsie as is dat het weinig ruimte in neemt.Van de 147 weet ik het niet maar ik denk dat het onafhankelijk is.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 09 feb 2006, 23:22

Jan, kan je (als je tijd hebt hoor) ook uitleggen hoe het zit met reactietijden tussen beide systemen?

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 10 feb 2006, 18:54

Reactietijd hangt volgens mij niet af van het type ophanging maar van de schokdempers.Het grote nadeel van torsie is dat je werkt met vast wielstanden.Bij onafhankelijk wielophanging met meerdere armen kun je die wielstanden beinvloeden tijdens het in en uitveren.B.v. door een korte draagarm aan de bovenkant toe te passen krijg je tijdens het inveren automatisch meer negatieve camber en dus meer grip!!!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 10 feb 2006, 19:50

Hmmz.. bedankt voor de info.. hoe minder veerweg hoe beter de torsieas reageert dus.

slibbe
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:07
Locatie: Mokum

Bericht door slibbe » 11 feb 2006, 09:59

Ik denk dat zo'n beetje alle (hot) hatches tegenwoordig een torsie achter-as hebben. Voor zover ik weet zijn de franse merken er mee begonnen, idd vanwege het ruimte-besparende.

Wat ik me afvraag is, vanaf welk formaat wordt dit type as minder toegepast? En rijdt dat dan inderdaad beter?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: markk, SlowCo en 5 gasten