Ik blijf dit een hele interessante discussie vinden.
Ik kan ook niet echt een kamp kiezen, Tom en consorten hebben goede argumenten, maar de hybride rijders ook.
In tegenstelling tot een suffe primera met sportpaket van de buurman die alleen maar gekozen is vanwege de hoogste inruilprijs op de oude auto, is de trend om te kiezen voor een hybride die in de basis net zo suf lijkt als die primera niet ingegeven door een hoge inruilprijs maar door compleet andere motieven.
En die motieven zijn voor iedere hybride rijders anders. Ik denk dat hybride rijders in 3 groepen zijn in te delen.
-Je hebt een groep die vanuit een stukje idealisme, zoals een "groene wereld, begin bij jezelf" motief voor een hybride kiezen. Ik schat die groep heel klein in onder de huidige DF'ers. Deze groep boeit het geen reet uit hoe het er uit ziet. diezelfde groep reed 25 jaar geleden in een renault 4 of eend met stop kernenergie
-Je hebt een groep die kiest voor het inovatieve concept van de hybride gekoppeld aan het zuinige rijden. Het millieu doet ze niet zoveel. Dit zijn mensen die kiezen voor nieuwe snufjes, en daarmee ook nog eens een voordeel willen behalen. Ze maken er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden ook al rijden ze op de tanpas van de baas.
-Je hebt een groep die volledig een "fuck de overheid" houding heeft en principeel om de staatskas zo min mogelijk te spekken en direct geld in de zak wil houden kiest voor een hybride. Aan het millieu hebben ze compleet schijt. Dat ze concessies doen aan het uiterlijk, so be it..Maar deze laatste groep is wel op de een of andere manier autoliefhebber en realiseert zich dat een hybride niet sexy is, en zien de noodzaak van een sexy mobiel ernaast in.
Het is dus niet zozeer de keuze voor een type auto prius of civic, maar een keuze voor één van bovenstaande motieven.. de hybride auto is slechts ene invulling daarvan.
De grote groep anti hybride rijders focussen zich teveel op de verkeerde argumenten om NIET te kiezen voor een hybride. Ze hebben een leuk rijdende auto, die in principe voldoende DF bied elke dag. Zie Tom met de 330i of Wouter met de Punto turbo. Heb je dat autoverhaal voor jezelf lekker ingevuld dan verklaar je iedereen die voor een hybride kiest ook voor gek. Maar je gaat voorbij aan de individuele argumenten zoals boven staat vermeld.
De hybride rijders van nu gaan zorgen voor een revolutie onder de autoproducenten. Straks worden alleen nog maar CO2 gehaltes van 140g/km toegestaan.. anders krijgt een auto niet eens meer een typegoedkeuring.. Dan is een hybride voor bijna iedereen een voldongen feit.. alleen zal de keuze dan ook reuze zijn.. hippe merken gaan hippe hybrides maken, met leuke prestaties voor in de file. Dan is de keus niet meer een lelijke opa hybride.. maar de keuze, welke hybride gaat het snelst en heeft de leukste wegligging.
Afgeven op de huidige hybride rijders is niet zo slim omdat je zelf straks over -tig jaar ook in hetzelfde schuitje zit. Ben je dan net zo stom als de huidige hybride generatie ? Nee natuurlijk niet.. het is een ontwikkeling waar je niet aan voorbij kunt gaan..
Oja ik ben 1 groep vergeten.. de Alpina stiksel hybride fapper. Vrij zeldzaam soort, meestal te vinden in BMW showrooms, in hogere sferen van leren interieurs.. dit type kun je ook in een huifkar zetten, mits er maar veel leer en stiksels inzitten.