Audi S5 gereden
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Audi S5 gereden
Woensdag mocht ik even in een Audi S5 rijden. Het was een zwarte met handbak. Echt een hele mooie coupe met prachtige lijnen. Vooral in deze kleur is het een nette, sportieve auto waar je overal mee voor de dag kunt komen. In het interieur valt op hoe het dashboard om de bestuurder heen is gebouwd. Hierdoor en mede door de zwarte hemel en stijlen, heb je het idee in een kleine, racy auto te zitten. Zelfs van de achterbank is werk gemaakt.
Dan rijden: Wat een machtig geluid bij rustig cruisen!! Je hoort echt een hele diepe V8-roffel als je vrij laag in toeren rijdt. De Audi adviseert je middels het display op het dashboard trouwens om bij 60 al naar de 6 te schakelen en dat levert dan ook geen enkel probleem op. Als je dan gas geeft, dan accelereert de auto nog redelijk snel. Schakelen lukt trouwens nooit zonder bonk in de aandrijflijn. Ook niet bij rustig rijden. Waarschijnlijk komt dat omdat de koppeling tegen de grip via 4 wielen bestand moet zijn en daarom extra lomp is uitgevoerd. Door het vlakke en soepele karakter van de motor heb je echt niet het gevoel dat de S5 een supersnelle auto is. Het geluid is natuurlijk super, maar je krijgt echt geen schop in je rug o.i.d. Ter vergelijk; een 96'er Impreza met 270 pk lijkt vele malen sneller.
Van een auto als een S5 mag je verwachten dat het op zijn minst scherp stuurt, maar dat is het enige wat flink tegenvalt aan de Audi. Stuur een rotonde op en je glijdt meteen over de voorwielen weg. Ook na herhaaldelijk proberen. Hard de bocht in en soepel eruit, minder stuuruitslag, bruut op het gas....niks helpt het onderstuur te verminderen. Snelwegbochten vanaf 100 km/u zijn daarentegen wel erg leuk. De S5 is dan verrassend licht aan de achterkant, waardoor je de coupe mooi met het gas kunt sturen.
Binnen in het interieur wil het oor ook nog wat en daar zorgt het Bose audiosysteem wel voor. Flink veel volume, maar een soort holle bas en weinig middentonen maakt het er niet beter op. Echt wel bovengemiddeld hoor, maar niet wat je van een High-end systeem zou verwachten.
Kortom een snelle GT-coupé met een prachtig uiterlijk en een nog mooier geluid, maar niet supersnel. Verwacht ook geen kart qua stuurgedrag. Toch zou ik persoonlijk voor de, veel goedkopere, 335i coupe gaan. Daar heb ik nooit in gereden, maar ik verwacht dat die juist enorm snel aanvoelt en veel scherper stuurt.
Ook nog snel ff wat foto's geschoten met de gsm:
[img:2592:1944]http://img519.imageshack.us/img519/1658 ... 33and0.jpg[/img]
[img:2592:1944]http://img127.imageshack.us/img127/2662 ... 35awe8.jpg[/img]
[img:2592:1944]http://img169.imageshack.us/img169/6970 ... 36axi6.jpg[/img]
[img:2592:1944]http://img169.imageshack.us/img169/8931 ... 339vj9.jpg[/img]
Dan rijden: Wat een machtig geluid bij rustig cruisen!! Je hoort echt een hele diepe V8-roffel als je vrij laag in toeren rijdt. De Audi adviseert je middels het display op het dashboard trouwens om bij 60 al naar de 6 te schakelen en dat levert dan ook geen enkel probleem op. Als je dan gas geeft, dan accelereert de auto nog redelijk snel. Schakelen lukt trouwens nooit zonder bonk in de aandrijflijn. Ook niet bij rustig rijden. Waarschijnlijk komt dat omdat de koppeling tegen de grip via 4 wielen bestand moet zijn en daarom extra lomp is uitgevoerd. Door het vlakke en soepele karakter van de motor heb je echt niet het gevoel dat de S5 een supersnelle auto is. Het geluid is natuurlijk super, maar je krijgt echt geen schop in je rug o.i.d. Ter vergelijk; een 96'er Impreza met 270 pk lijkt vele malen sneller.
Van een auto als een S5 mag je verwachten dat het op zijn minst scherp stuurt, maar dat is het enige wat flink tegenvalt aan de Audi. Stuur een rotonde op en je glijdt meteen over de voorwielen weg. Ook na herhaaldelijk proberen. Hard de bocht in en soepel eruit, minder stuuruitslag, bruut op het gas....niks helpt het onderstuur te verminderen. Snelwegbochten vanaf 100 km/u zijn daarentegen wel erg leuk. De S5 is dan verrassend licht aan de achterkant, waardoor je de coupe mooi met het gas kunt sturen.
Binnen in het interieur wil het oor ook nog wat en daar zorgt het Bose audiosysteem wel voor. Flink veel volume, maar een soort holle bas en weinig middentonen maakt het er niet beter op. Echt wel bovengemiddeld hoor, maar niet wat je van een High-end systeem zou verwachten.
Kortom een snelle GT-coupé met een prachtig uiterlijk en een nog mooier geluid, maar niet supersnel. Verwacht ook geen kart qua stuurgedrag. Toch zou ik persoonlijk voor de, veel goedkopere, 335i coupe gaan. Daar heb ik nooit in gereden, maar ik verwacht dat die juist enorm snel aanvoelt en veel scherper stuurt.
Ook nog snel ff wat foto's geschoten met de gsm:
[img:2592:1944]http://img519.imageshack.us/img519/1658 ... 33and0.jpg[/img]
[img:2592:1944]http://img127.imageshack.us/img127/2662 ... 35awe8.jpg[/img]
[img:2592:1944]http://img169.imageshack.us/img169/6970 ... 36axi6.jpg[/img]
[img:2592:1944]http://img169.imageshack.us/img169/8931 ... 339vj9.jpg[/img]
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
De S5 vind ik echt een van de mooiste auto's in die klasse, maar als je ziet dat een 335xi executive zo'n 20.000,- goedkoper is, dan wist ik het wel. Een vriend van me is een auto aan het uitzoeken in deze klasse en hij heeft van de S5 afgezien vanwege het stuurgedrag. Hij heeft vorige week in een C320 cdi gereden en die stuurde toch een flink stuk strakker. Die was dan wel voorzien van een AMG-pakket in de kleur wit, maar toch.... De Benz wordt het waarschijnlijk en die zal dan ook meteen voorzien worden van een chip. Met 270 pk en 600 Nm zal die dan niet veel onderdoen voor de S5, behalve het geluid dan!!
Persoonlijk vind ik de S5 mooier, maar de C-klasse mag er toch ook wezen:
[img:500:375]http://www.3tuerig.de/wp-content/upload ... klasse.jpg[/img]
Persoonlijk vind ik de S5 mooier, maar de C-klasse mag er toch ook wezen:
[img:500:375]http://www.3tuerig.de/wp-content/upload ... klasse.jpg[/img]
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Ik deel je ervaring voor de helft: een 335i (uberhaupt elke e92) stuurt inderdaad strakker, maar van extreem onderstuur heb ik echt nooit wat gemerkt. Op mijn standaard woonwerk-route liggen een stuk of 4 rotondes met erg glad asfalt, en daar moet ik al echt onverantwoord hard op rossen wil hij gaan schuiven. Nu is het blok van mijn 3.2 FSI wat lichter dan die dikke V8, maar zo veel zou dat toch nooit kunnen schelen.
Schakelen zonder klappen op de aandrijflijn vergt wat gewenning maar met voldoende subtiliteit lukt het wel. Als je snel wil schakelen kun je het inderdaad vergeten, daar is de koppeling veel te lomp voor.
Owja, en het audiosysteem is van Bang & Olufsen, niet van Bose. Ik vind die doffe bassen juist wel vet maar goed, da's persoonlijk.
Een 335i biedt ten opzichte van en S5 veel meer value for money als je een rij-ijzer zoekt, maar de A5/S5 rijdt naar mijn mening toch nog wel een halve klasse hoger. Interieurkwaliteit, isolatie en comfort staan op een hoger niveau. Persoonlijk zou ik de S5 laten staan, een beetje leuk aangekleed exemplaar gaat zo richting de ton. Dan beter een 3.0TDI pakken (basisprijs 25 mille lager), chippen, lekker veel spul erop en nog meer lol aan de pomp ook.
Schakelen zonder klappen op de aandrijflijn vergt wat gewenning maar met voldoende subtiliteit lukt het wel. Als je snel wil schakelen kun je het inderdaad vergeten, daar is de koppeling veel te lomp voor.
Owja, en het audiosysteem is van Bang & Olufsen, niet van Bose. Ik vind die doffe bassen juist wel vet maar goed, da's persoonlijk.
Een 335i biedt ten opzichte van en S5 veel meer value for money als je een rij-ijzer zoekt, maar de A5/S5 rijdt naar mijn mening toch nog wel een halve klasse hoger. Interieurkwaliteit, isolatie en comfort staan op een hoger niveau. Persoonlijk zou ik de S5 laten staan, een beetje leuk aangekleed exemplaar gaat zo richting de ton. Dan beter een 3.0TDI pakken (basisprijs 25 mille lager), chippen, lekker veel spul erop en nog meer lol aan de pomp ook.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Ik deel je mening grotendeels, maar ben toch positiever en kijk op punten er iets anders tegenaan.
Zo denk ik dat de wegligging wel degelijk goed is. De grenzen van de auto liggen BEHOORLIJK hoog. Ik denk dat mensen die in de S5 rijden totáál niet in de gaten hebben hoe hard het eigenlijk gaat en roepen dat ie dus niet hard de bochten doorgaat.
Dat is volgens mij ook helemaal het probleem niet van de S5. De bochtsnelheid van de S5 is fenomenaal, het probleem zit hem nu in het stuurgevoel, dus het contact dat de banden met de weg maken en vervolgens doorgeven aan het stuur zodat jij weet wanneer hij gaat schuiven. Maar het moment van schuiven is écht laat. Bovendien is er weinig grensbereik te vinden. De piepende banden zijn de eerste aanleiding dat er iets gebeurd, maar het wordt onvoldoende doorgefilterd.
Let wel: het is muggenzifterij wat ik nu zeg ! Maar het is wel zo.
Als je veel onderstuur hebt kan het ook aan het sturen liggen, want ik had er eigenlijk amper last van. Misschien dat je dan te hard de bocht induikt of zo?
En wat snelheid betreft. Tja, ik vond hem heel snel aanvoelen. Jij kennelijk niet, maar snel is ie zeker wel
Geloof me, binnen een stukje asfalt van 2km 275 op de teller kunnen aantikken in ons druk kikkerlandje is echt bloedje bloedje snel !
Hier (wederom) mijn verslag: toch leuk om de verschillen te lezen want zo had ik geen enkel probleem met het schakelen en koppelen of gebonk zoals jij noemt
:
Zo denk ik dat de wegligging wel degelijk goed is. De grenzen van de auto liggen BEHOORLIJK hoog. Ik denk dat mensen die in de S5 rijden totáál niet in de gaten hebben hoe hard het eigenlijk gaat en roepen dat ie dus niet hard de bochten doorgaat.
Dat is volgens mij ook helemaal het probleem niet van de S5. De bochtsnelheid van de S5 is fenomenaal, het probleem zit hem nu in het stuurgevoel, dus het contact dat de banden met de weg maken en vervolgens doorgeven aan het stuur zodat jij weet wanneer hij gaat schuiven. Maar het moment van schuiven is écht laat. Bovendien is er weinig grensbereik te vinden. De piepende banden zijn de eerste aanleiding dat er iets gebeurd, maar het wordt onvoldoende doorgefilterd.
Let wel: het is muggenzifterij wat ik nu zeg ! Maar het is wel zo.
Als je veel onderstuur hebt kan het ook aan het sturen liggen, want ik had er eigenlijk amper last van. Misschien dat je dan te hard de bocht induikt of zo?
En wat snelheid betreft. Tja, ik vond hem heel snel aanvoelen. Jij kennelijk niet, maar snel is ie zeker wel

Hier (wederom) mijn verslag: toch leuk om de verschillen te lezen want zo had ik geen enkel probleem met het schakelen en koppelen of gebonk zoals jij noemt

Maar goed. Instappen in de S5 mocht ik. Kreeg de sleutel overhandigd, kwartier voor tijd (mocht dus een kwartier langer rijden). Jonge student naast me, erg toffe kerel, die eigenlijk de hele dag had meegereden met stumperds, die eigenlijk niet zo hard durfden te gaan.
Tja. Dat komt wel goed bij mij (zonder te overdrijven, want gek heb ik niet gedaan, zoals altijd met respect voor de apparatuur).
Zitpositie: erg goed, fijne stoelen, niet te hard, niet te zacht, goede ondersteuning voor de benen en goed verstelbaar. Vrij snel ideale zitpositie. Stand pedalen is goed, niet te scheef zoals bij de A3. Versnellingspook dicht in de buurt (Honda-like) en niet al te zware koppeling.
Dan de auto starten: geluid komt tot leven. Een zware brom, geroffel op de achtergrond. Versnellingsbak in 1 en koppeling op laten komen: gaat super. Meteen goed gevoel.
Geluid is ongelooflijk. Even rustig aan beginnen (auto was goed warm van vorige proefrit). Beetje 60 in IV effect, en dan bij gasgeven niet begrijpen hoe het kan. Wat een powerreserves. Bij rustig rijden voel je dit al.
En ik dacht, even meteen proberen. Gas geven in II en totaan ongeveer 7000 toeren: krachtexplosie. Oh my god, hoewel het wel een koppelmonster is. Klimmen in de toeren doet hij niet, gewoon een steady grow van onderin tot bovenin. Denk een redelijk vlakke koppelkromme.
Een erg leuke route uitgestippeld, veel B-wegen, waarbij ik veel verkeer kon inhalen en daarna snelweg. Uiteraard pech met gebroken weg, maar uiteindelijk vrij baan: meest fantastisch is in zijn IV tussen 100-180. Ideaal bereik. Wat er dan gebeurt aan acceleratie was voor mij niet te bevatten.
Die auto rijdt ZO fijn, die motor voelt ZO beschaafd aan, maar o zo krachtig....fantastisch zeg. Daarbij moet ik opmerken dat de koppeling een dikke 10 krijgt, evenals het schakelen. Die twee dingen (hoe belangrijk!) zijn zeer op elkaar afgestemd. Eigenlijk kan ik mij geen auto herinneren waar dit zo'n symbiose was.
Ik voelde me meteen erin thuis. Zelfs bij 7000 toeren schakelen van II naar III en van III naar IV zonder enige problemen en dat voor de eerte meters met een handgeschakelde 4.2 liter V8 met 354pk !!! Knap !
Het is voor mij de ideale reisauto gebleken. Zo comfortabel, dat hij bijna kil wordt, beetje koud. Zeker in die kleur geeft de auto mij te weinig warmte, maar powerreserves in overvloed.
Het geluid is verder zeer cool, erg mooi. Blikken onderweg spreken overigens boekdelen, evenals de duimpjes omhoog. Bij 2500 toeren gas losgeven geeft een fantastisch geroffel weer van de uitlaat. Audi heeft hier echt iets leuks van gemaakt (hoewel veel beschaafder dan de RS4 denk ik, die ken ik niet verder).
Toch denk ik al bij al dat de 3.0TDI de enige juiste keus is, dikke prestaties voor minder geld en zuiniger etc. Ga daar binnenkort nog maar eens in rijden ter vergelijking.
Maar goed, het belangrijkste mogelijk, weggedrag. Kwam niet veel momenten om het uit te proberen, maar gelukkig mijn favoriet stukje waar je op de A50 rijdt en dan de A1 opgaat richting Amsterdam. In mijn A3 met 100km/h te doen.
Ik kwam aanrijden met ongeveer 220 en vol in de remmen. Zo hard, dat de alarmlichten aangingen (waarschuwing achteropkomend verkeer ivm ongeluk). Noodstop dus. Hoewel het geen noodstop was. Hoop niet dat het altijd zo is als je op de Ring rijdt
Remmen zeer goed en krachtig. Dan de bocht in: weggedrag heel voorspelbaar, goed gevoel en redelijke scherpte, maar het contact tussen banden en wegdek wordt niet helemaal doorgefilterd. Je moet je zintuigen goed open houden wil je precies weten waar de gripgrens is. En het probleem kwam dan om de hoek kijken: waar zit die grens? Ben ik er al ? Op de grens is de auto goed te beheersen en te corrigeren met het gaspedaal, maar toch kon ik niet echt goed bepalen waar nu de grens lag en wanneer ik er overheen kon gaan. Zal de auto wat langer moeten rijden daarvoor denk ik. Uiteindelijk betekent piepende banden wel: he, het gaat nu echt hard, maar toch mis ik hier iets van directer gevoel. Moeilijk uit te leggen. In elk geval erg stabiel en haalde ook gewoon 100km/h (hoe goed de A3 eigenlijk is met ambition onderstel). Al met al een ideale sportauto denk ik. Met name het corrigeren en aanpassen en het 'zoeken' in de bocht is een feest. Als je dan de bocht uitkomt volgas blazen in II en III is een big smile op je gezicht waard.
Zelden, maar dan ook zelden heb ik zo genoten in een auto als met de S5. Ik heb zelden zo'n smile op mijn gezicht gehad en zoveel spijt dat het uurtje (dat best lang duurde) voorbij was.
Zijn er ook mindere punten? Jawel hoor. Bij remmen trekt de auto iets naar de zijkant, maar dat zal wel gemaakt kunnen worden. Hobbels, richels en spoorvorming is niet helemaal, beetje instabiel in het stuur en verder haalt hij niet meer dan 275 op de teller ...
Welterusten
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Mooi om zo de verschillende ervaringen te lezen. Let wel, de S5 heeft echt wel een hele goede wegligging, alleen is het stuurgevoel niet zo direct als je zou verwachten. Het onderstuur is ook niet gigantisch, maar bij langzame bochten wel nadrukkelijk aanwezig.
Dat de Audi niet snel is, hoor je mij niet zeggen Macboy:-) De S5 voelt alleen heel erg vlak, waardoor er weinig beleving is.
Dat de Audi niet snel is, hoor je mij niet zeggen Macboy:-) De S5 voelt alleen heel erg vlak, waardoor er weinig beleving is.
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
MwohMarc RS4 schreef:@Ilja,
Een S5 (ofwel: een auto) met deze eigenschappen die een TON euro kost,das belachelijk.PUNT
Dat moet je met me eens zijn.


Persoonlijk zou ik - als je een snelle GT-coupe zoekt - voor het geld van een leuk aangeklede S5 eerder een gebruikte M6 kopen, hou je nog dik over ook.
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Hier wat filmpjes van de S5 en de 335i.
S5
http://nl.youtube.com/watch?v=NXgBiHDtx ... re=related
http://nl.youtube.com/watch?v=7B_2xe8V8 ... re=related (haha dat commentaar:-)
335i
http://nl.youtube.com/watch?v=cqpG-QkF2 ... re=related
S5
http://nl.youtube.com/watch?v=NXgBiHDtx ... re=related
http://nl.youtube.com/watch?v=7B_2xe8V8 ... re=related (haha dat commentaar:-)
335i
http://nl.youtube.com/watch?v=cqpG-QkF2 ... re=related
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Ja dat kan ik niet ontkennen nee. Maar in dat korte tijdsbestek bleef het wel een droom op wielen voor me. Dat kan ik ook niet ontkennenMarc RS4 schreef:@Ilja,
Een S5 (ofwel: een auto) met deze eigenschappen die een TON euro kost,das belachelijk.PUNT
Dat moet je met me eens zijn.

Had je jouw ervaringen ook ergens genoteerd ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten