Hypotheek in het buitenland als Nederlander

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maus335i

Hypotheek in het buitenland als Nederlander

Bericht door Maus335i » 02 aug 2008, 19:33

Heeft iemand hier ervaring mee? Vanwege de lage dollarkoers en de ingestorte huizenmarkt in de VS oriënteer ik me wat op een appartement in Miami Beach. In Nederland vind ik het momenteel te eng om te kopen en als belegging lijkt het me geen slecht plan in de VS te kijken.

Zijn er in Nederland bemiddelingsbureau's en kan dit eigenlijk wel zomaar? Profiteer je ook van zaken als de hypotheekrenteaftrek of is dat net weer te mooi om waar te zijn? :p

RutgerK

Bericht door RutgerK » 02 aug 2008, 19:46

Omdat je vrijdag gehoord had dat nu ook Miami mee is getrokken is de val van de huizenprijzen? :wink:

http://www.globalindices.standardandpoo ... /index.jsp
Laatst gewijzigd door RutgerK op 02 aug 2008, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 aug 2008, 19:47

Oh nee, ben er al een paar maanden (niet zo heel actief) mee bezig. Tis vooral die dollarkoers die het aantrekkelijk maakt :) Een aantal jaar geleden stond deze nog op 83 cent per euro.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 02 aug 2008, 19:59

Die koers maakt het wel interessant inderdaad.

Als de olieprijs weer gaat dalen wordt de dollar weer duurder en wordt bezit in de VS interessanter toch?

Ik heb in mijn voorgaande post een link gezet naar een index van de huizenprijzen die maandelijks uitkomt. Ik hoorde vorige week dat Miami een behoorlijke veer moest laten. Het prijsniveau ligt op het niveau van oktober 2004 zo te zien.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 aug 2008, 21:04

Klopt. Stel je een appartement van zeg 400.000 dollar voor aan zee in Miami Beach. Heb je zo'n 140m² ruimte op een bijzondere locatie. In euro's is dit 250.000 (waar je tegenwoordig misschien net een 2 onder 1 kap in Friesland voor kan krijgen).

Trekt de dollar weer richting een reeële 1 euro 20 (83 cent lijkt me onhaalbaar) heb je minstens 80.000 euro winst. Daarnaast kan je het appartement nog redelijk goed verhuren in verband met diezelfde goede locatie. Nu heb je alleen het dollar-euro voordeel te pakken, laat staan als de huizenmarkt in de VS weer aan gaat trekken.

Momenteel vind ik de donkere wolk die boven de Europese huizenmarkt (en hypotheekrenteaftrek) hangt te eng om hier geld in onroerend goed te steken.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 03 aug 2008, 04:09

De lokale regels gelden als je lokaal een hypotheek neemt. Dus als je in de USA een hypotheek neemt dat heb je (helaas) geen rente aftrek. Wel weer andere voordelen!

Een paar weken geleden een commercieel directeur van een groot makelaarskantoor in Miami tegengekomen. Hij adviseert absoluut daar te investeren; zeker als Europeaan. Ga alleen wel voor de prijsklasse USD 750.000 - 1.500.000 want die zijn het meest courant. Neem verder geen hyptheek, want de vraag is 1. of je hem al krijgt en 2. wat de rente percentages zijn die je moet betalen. Na de sub-prime kijken ze wel uit...

Persoonlijk advies; kijk eens voor onroerend goed in Zuid Afrika!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 aug 2008, 10:01

Hypotheekrente-aftrek is alleen van toepassing bij de hypotheek voor je eerste huis, waar je in woont. Voor 2e huis is het al een jaar of 10 geleden afgeschaft.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 aug 2008, 10:05

Persoonlijk advies; kijk eens voor onroerend goed in Zuid Afrika!

Ik hoor daar helemaal niet zulke goede verhalen over, mn de toenemende onveiligheid. Veel Nederlanders die terugkeren, zelfs achter je eigen tralies is het niet meer te doen, mensen die hun bedrijf daar verkopen.

Investeren in onroerend goed is dan alleen aantrekkelijk voor de autochtoon, de allochtoon is reeds vertrokken, en of het dan (nog) interessant is?

Ga alleen wel voor de prijsklasse USD 750.000 - 1.500.000 want die zijn het meest courant. Neem verder geen hyptheek, want de vraag is 1. of je hem al krijgt en 2. wat de rente percentages zijn die je moet betalen. Na de sub-prime kijken ze wel uit...

Dus dat geld moet je even persoonlijk ophoesten, mijn vraag is dan hoeveel mensen daadwerkelijk in staat zijn om dit te doen?
Voor € 200-250K heb je daar ook een leuk stulpje, met zwembad, die lijken me ook wel courant, want kleiner en goedkoper is/wordt de norm ( net als bij auto`s waar de SUV een schop onder de uitlaat krijgt.)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 aug 2008, 10:47

Exact Romo, de noodgedwongen verkopen in Amerika nemen keer op keer toe inclusief mensen die aan de financiele grond zitten. In Miami is het op dit moment wellicht nog wat anders (net zoals in New York zit hier de "Jetset"), maar appartementen of woningen van rond de 2/300.000 dollar zouden wel eens flink in waarde kunnen stijgen gezien de toenemende vraag. Daarbovenop komt het dollarvoordeel.

Zoveel geld cash aftikken is voor mij geen optie, maar met een goedgekeurde inkomensverklaring en nog een aantal andere belangrijke voorwaarden (paspoort, maximale financiering van 80% etc.) zou je als buitenlander wel een hypotheek moeten kunnen krijgen als het goed is.

Zuid-Afrika schijnt juist niet zo best meer te zijn. Onze verzekeringadviseur heeft zn stek al te koop staan of inmiddels al verkocht vanwege die toenemende spanningen daar.

Ik weet dat het er in de eerste instantie misschien allemaal wel mooier uit lijkt dan het daadwerkelijk is, maar het is tegelijk een prachtige (persoonlijke mening) vakantiebestemming. Het mes snijd wat mij betreft aan 2 kanten.

Shakes

Bericht door Shakes » 03 aug 2008, 11:25

Kun je wat meer info geven over waar je precies aan het rondkijken bent. Klinkt wel goed namelijk!

N.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 03 aug 2008, 13:11

Ik heb ook over iets dergelijks nagedacht maar dan wat dichter bij huis.
Een appartementje in oost-duitsland/polen.

Een gebied wat nog wat achterstand heeft op NL, de huizen zijn spotgoedkoop en je rijdt er zo heen. Daarnaast begint de economie in polen weer te leven, waarom trekken al die poolse klussers weer terug naar eigen land!?

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 03 aug 2008, 13:13

De appartementen geprijsd 200k/300k zullen beslist courant zijn, echter wil je een 'klapper' maken dan moet je in de hogere prijsklasses gaan zitten. Je zit per slot van rekening wel in Miami, ook daar is het locatie, locatie, locatie. De 200/300k appartementen zal je niet aantreffen in de buurten waar iedereen op afkomt als de doekoes weer naar binnen stromen.

Zuid Afrika dat het daar onveiliger wordt herken ik niet. Mijn ouders hebben een huis + wijnfabriek/velden in Stellenbosch (bij kaapstad), dus kom er zelf ook met enige regelmaat. Johannesburg gebied is anders, maar daar was het al een stuk gevaarlijker. Ze passen daar trouwens ook nu wel op, want het WK voetbal is daar in 2010. En dat is natuurlijk het affiche voor dat land!

Ik durf trouwens wel met enige zekerheid te stellen dat Kaapstad een minder gevaarlijke stad is dan Miami! Het is met beide steden zo (maar met Amsterdam niet anders) dat je daar natuurlijk ook de verkeerde straat in kan rijden. Ik heb me er iig nog nooit onveilig gevoeld.

Shakes

Bericht door Shakes » 03 aug 2008, 13:35

Berlijn lijkt me ook aardig booming. Wat dichter bij huis maar een leuke optie!

N.

Casper

Bericht door Casper » 03 aug 2008, 15:56

Maurice: Je zegt dat je niet in de Nederlandse huizenmarkt wil gaan beleggen omdat je die te onzeker c.q. te eng vindt. Maar is de Amerikaanse huizenmarkt op dit moment en de komende tijd niet even "eng" zo niet een stuk enger en onzekerder?
Dat een hoop Europeanen op dit moment voor weinig daar huizen kopen, wil natuurlijk niet zeggen dat het een verstandige keuze is om geld aan te verdienen...
Het herstel van de Dollar zou nog wel eens heel lang uit kunnen blijven of helemaal niet komen.
Ik zou zo'n belegging dat ook alleen doen als je er zelf regelmatig gebruik van maakt. Zo niet, dan zou ik lekker ergens op Curaçao of Aruba een huis kopen op een "compound" en je aansluiten bij een bedrijf die die dingen verhuurt met een bezettingsgraad van 90%. Een stuk zekerder en je verdient er slechts fractioneel minder aan...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 aug 2008, 16:52

Goede input Casper :D Ik zou persoonlijk alleen inversteren in US als ik geld over had. Prijzen zijn nu goed maar het punt is dat het nog jaren kan duren voordat je behoorlijk kunt cashen. Daarnaast moet je het verhuren met een goede bezettingsgraad natuurlijk en ik heb me wel eens verdiept in een weekje Miami (of in de buurt) en dan kun je mooi spul huren maar dat soort vakantie woningen koop je niet voor 2,5ton Euro ben ik bang. Interessante materie verder :D

Buco

Bericht door Buco » 03 aug 2008, 21:06

Als iedereen dat nu gaat doen, dan is die crisis ook weer zo voorbij :D

Hoewel....dan gaat de economie weer aantrekken, huizenprijzen stijgen, en ook de vraag naar olie stijgt weer, maar dan daalt de dollar dus weer.... :?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 aug 2008, 21:36

Oeh ff wat dingen reageren:

@Sjoerd, ik ben zelf nog nooit in Zuid-Afrika geweest dus uit ervaring kan ik het je niet zeggen. De moeder van Rene (130i) is zelfs recentelijk naar Zuid-Afrika verhuist dus wellicht valt het nog wel mee. Het is net zoals je zegt, je hebt goede wijken en slechte wijken. Net zoals in Amsterdam, New York en Miami. Daarbij komt nog dat Zuid-Afrika natuurlijk niet een kleine stad is maar een ENORM gebied.

@Nandor, ik kijk rond in Miami Beach voor een appartement in de buurt van/aan (en met zicht op) zee. Je zult dan in de buurt van 350k (dollar) moeten gaan kijken, maar dan hebben we het nog over 225.000 euro. Voor dat geld heb je hier misschien een tussenwoning met achterstallig onderhoud?

@Casper, de huizenmarkt in Amerika is juist al aan het instorten/ingestort. De dollarkoers staat naar mijn gevoel op een dieptepunt wat het dubbel aantrekkelijk maakt. We moeten niet vergeten dat de gehele wereldeconomie afhankelijk is van Amerika en de dollar(koers). Iedereen heeft er baat bij dat de dollar weer gaat aantrekken, dus ik ben er van overtuigt dat dit ook gaat gebeuren. Op welk termijn? Wie zal het zeggen.

Ik zoek eigenlijk juist wat in Miami omdat ik de stad erg aantrekkelijk en bruisend vind. Ik ben niet alleen op zoek naar een verstandige investering, maar ook naar een onwijs gaaf vakantieadres. Snel geld verdienen zou leuk zijn, maar is niet per se nodig. Ik heb rustig 10 jaar de tijd. Curacao of Aruba trekken me totaal niet, dus ik zou er ook geen adres willen hebben.

Of ik aan verhuren wil beginnen weet ik nog niet. Levert veel ellende op (schoonmaak, onderhoud etc.) en brengt misschien niet eens zoveel op. Daar ben ik nog niet over uit.

@Niels, 250.000 euro is bijna 400.000 dollar. Daar kan je echt gave appartementen of complete villa's in bijvoorbeeld Orlando (Florida) krijgen: http://www.florida-living.nl/component/ ... ail/id,14/

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 03 aug 2008, 22:11

Maurice: als eigen ondernemer en (ik mag wel zeggen) vastgoedman denk ik dat je op het juiste moment naar Florida kijkt. De dollar kan niet veel lager (de kans is groot dat ie weer omhoog gaat als Obama wordt gekozen en de oorlog in Irak tot een einde wordt gebracht, maar dat is speculeren) en de huizenmarkt is tot een dieptepunt gedaald (zal vast nog wel lager kunnen, maar wat precies het dieptepunt is, weet je nooit). Je kunt voor fantastische prijzen met je Euri's prachtige en redelijk nieuwe appartementen kopen op dit moment. Zelf denk ik er over om in oktober voor de "gein" een paar dagen een forclosure-tour te gaan doen: een georganiseerde busreis langs 3 of 4 villa's die in de executieveiling gaan per dag. In vastgoed is de regel altijd: hoe meer problemen de verkoper heeft, hoe beter jouw deal als koper zal zijn. En problemen zijn er volop in Amerika.

Mbt. de hypotheek moet je het zakelijk bekijken: als je 20 tot 30% van de investering zelf wil (en kan) dragen, dan is er altijd wel een bank die je wil financieren op redelijke voorwaarden. De sleutel is zoals altijd een goede inkoopprijs binnenslepen. De financiering is dan meestal een eitje. Vergeet wel dingen als aftrekbaarheid van rente ed. Dat is bijna nooit van toepassing.

En als laatste: heel goed dat je naar Miami kijkt! Les 1 in vastgoed is dat de locatie altijd het aller- allerbelangrijkst is. Maar ook binnen Miami is er natuurlijk veel verschil, dus neem de tijd om rond te kijken. De problemen zijn daar nog lang niet voorbij, dus doe rustig aan. En let maar op: over 5 jaar zullen mensen zeggen: "Had ik dat ook maar gedaan".

Succes!

René130i

Bericht door René130i » 05 aug 2008, 09:58

Sjoerd schreef:De appartementen geprijsd 200k/300k zullen beslist courant zijn, echter wil je een 'klapper' maken dan moet je in de hogere prijsklasses gaan zitten. Je zit per slot van rekening wel in Miami, ook daar is het locatie, locatie, locatie. De 200/300k appartementen zal je niet aantreffen in de buurten waar iedereen op afkomt als de doekoes weer naar binnen stromen.

Zuid Afrika dat het daar onveiliger wordt herken ik niet. Mijn ouders hebben een huis + wijnfabriek/velden in Stellenbosch (bij kaapstad), dus kom er zelf ook met enige regelmaat. Johannesburg gebied is anders, maar daar was het al een stuk gevaarlijker. Ze passen daar trouwens ook nu wel op, want het WK voetbal is daar in 2010. En dat is natuurlijk het affiche voor dat land!

Ik durf trouwens wel met enige zekerheid te stellen dat Kaapstad een minder gevaarlijke stad is dan Miami! Het is met beide steden zo (maar met Amsterdam niet anders) dat je daar natuurlijk ook de verkeerde straat in kan rijden. Ik heb me er iig nog nooit onveilig gevoeld.
Veiligheid valt mee in de kaap. Johannesburg is idd anders, maar ook goed te doen. Je gaat alleen 's avonds niet de deur uit.

Maar om nou te gaan investeren in Zuid Afrika... ik niet. Ik zou er wel een huisje kopen omdat het land mooi is, maar er geld mee verdienen, ik weet het niet. Vooral gezien eigenlijk al zeker is wie de volgende president wordt...

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 aug 2008, 10:40

Interessante ontwikkeling rond de Amerikaanse economie volgens de berichten de laatste dagen. Mogelijk een volgende hypotheek crisis omdat een volgende risicogroep niet aan de betalingsverplichtingen kan voldoen. De verzwakking van de Amerikaanse economie helpt niet daarbij. De verzwakking zorgt wel voor minder vraag naar grondstoffen en dus ook olie. Het is nu de vraag of de dollarkoers zal stijgen door de daling van de olieprijs.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 05 aug 2008, 11:53

RutgerK schreef:Interessante ontwikkeling rond de Amerikaanse economie volgens de berichten de laatste dagen. Mogelijk een volgende hypotheek crisis omdat een volgende risicogroep niet aan de betalingsverplichtingen kan voldoen. De verzwakking van de Amerikaanse economie helpt niet daarbij. De verzwakking zorgt wel voor minder vraag naar grondstoffen en dus ook olie. Het is nu de vraag of de dollarkoers zal stijgen door de daling van de olieprijs.
Laat ze daar nou even een paar maanden mee wachten! :)

Nu ik er mee bezig ben merk ik pas hoe "hot" het afgelopen jaar is geweest om een 2e huis in Florida te kopen. Er zijn al zoooveel mensen die het gedaan hebben en eigenlijk nog te vroeg als je het vergelijkt met de huidige omstandigheden.

Zoals Rutger al is de bubbel uit de subprime hypotheken al geploft. Subprime hypotheken zijn de meest risicovolle hypotheken, waarna je de Alt-A hypotheken krijgt. Zeg maar de mensen met hypotheken en een modaal inkomen die "verstandig" geleend hebben. Deze groep wordt nu ook getroffen door de sterk teruglopende economie met bijbehorende banenverlies.

Tot nu toe werd vaak gedacht dat deze groep geen problemen zou gaan krijgen, maar dat veranderd nu langzaamaan. De executieverkopen nemen toe en de huizenprijzen dalen sterk verder waardoor nog meer mensen in problemen komen. Een circeltje waar wij als Europeaan goed van kunnen profiteren, mede gezien de dollarstand.

Niels

Bericht door Niels » 05 aug 2008, 12:23

Maurice Graber schreef:@Niels, 250.000 euro is bijna 400.000 dollar. Daar kan je echt gave appartementen of complete villa's in bijvoorbeeld Orlando (Florida) krijgen: http://www.florida-living.nl/component/ ... ail/id,14/
Ik kan geen concrete voorbeelden/aanbiedingen zo snel maar voor 400.000 USD zal best wat te krijgen zijn. Waar het natuurlijk om gaat is wat dergelijke huizen waard waren zodat je kunt inschatten op welk niveau je weer moet verkopen :D

Verder is de bubbel zeker al geploft en gevoelsmatig zou ik inversteren tussen nu en de nieuwe president. In de beginperiode van een nieuwe president zal de economie een impuls krijgen maar of die trend zich voortzet :wink:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 aug 2008, 13:14

Niels schreef:
Maurice Graber schreef:@Niels, 250.000 euro is bijna 400.000 dollar. Daar kan je echt gave appartementen of complete villa's in bijvoorbeeld Orlando (Florida) krijgen: http://www.florida-living.nl/component/ ... ail/id,14/
Ik kan geen concrete voorbeelden/aanbiedingen zo snel maar voor 400.000 USD zal best wat te krijgen zijn. Waar het natuurlijk om gaat is wat dergelijke huizen waard waren zodat je kunt inschatten op welk niveau je weer moet verkopen :D

Verder is de bubbel zeker al geploft en gevoelsmatig zou ik inversteren tussen nu en de nieuwe president. In de beginperiode van een nieuwe president zal de economie een impuls krijgen maar of die trend zich voortzet :wink:
Niels, die indexcijfers kunnen je gevoel misschien bevestigen of tegenspreken. Volgens mij laten de indexcijfers zien dat Miami nog bezig is met een inhaalslag betreft waardedaling.

Helaas ontbreekt het aan meer gegevens maar het zou kunnen dat er relatief veel 2e woningen zijn in Florida die nu moeilijker behouden kunnen worden.

De nieuwe president krijgt een fors economisch probleem mee. Het begrotingstekort zal verkleind moeten worden en zonder een belastingverhoging wordt dat erg moeilijk. Het terugtrekken uit Irak zal ook best een behoorlijke impact hebben op de omzet in de oorlogsindustrie. Ik denk dat de eerste vier structurele hervormibgen nodig zijn. Aan de andere kant is er volgens mij geen flexibelere economie dan de Amerikaanse. ;-)

Niels

Bericht door Niels » 05 aug 2008, 13:47

RutgerK schreef: Aan de andere kant is er volgens mij geen flexibelere economie dan de Amerikaanse. ;-)
Je slaat de spijker op z'n kop Rutger :wink:

Tom

Bericht door Tom » 05 aug 2008, 14:56

Maurice Graber schreef: Nu ik er mee bezig ben merk ik pas hoe "hot" het afgelopen jaar is geweest om een 2e huis in Florida te kopen. Er zijn al zoooveel mensen die het gedaan hebben en eigenlijk nog te vroeg als je het vergelijkt met de huidige omstandigheden.
Wat ik mij dan afvraag is of het dan wel zo slim is. Als het zelfs voor de normale burger (met flink inkomen) al 'hot' is en niet alleen voor investeerders of vastgoedjongens die zich permanent ermee bezig houden. Ik heb geen verstand van de woningmarkt maar ik denk dan even aan Dubai. Een tijd terug had je ook een periode waarin veel mensen het erover hadden. Dubai was flink in opkomst en ging het helemaal worden. Dus ging men daar geld heen pompen om (hopelijk) daarna te cashen. Ik heb het dan even niet over dat oplichtersbedrijfje welke in de media was maar gewone investeringen daar. Vraag mezelf af of mensen daar nou echt rijk van zijn/gaan worden. Want het hoogtepunt waar veel mensen op hoopten heb ik niet gezien... naar mijn idee is Dubai al een beetje over het hoogtepunt heen omdat er zo extreem veel bouwprojecten zijn.

Verder hoop je natuurlijk dat de huizenprijzen in Miami straks op het oude niveau komen... zoals een paar jaar terug toen de economie van de VS nog goed was (en dus de prijzen in die regio erg hoog) en de dollar gelijk stond met de euro. Maar wat als de huidige periode als een soort 'koude douche' werkt? En de huizenprijzen daar eigenlijk overrated waren net als de economie van de VS? M.a.w. die huizenprijzen zoals een paar jaar terug komen simpelweg niet meer terug... of pas over echt hele lange periodes.

Ik heb geen verstand van de woningmarkt en wereldeconomie, maar denk dan even aan de internet-bubble die plofte. Net in die periode ervoor wist elke mongool er geld mee te verdienen. Too good to be true natuurlijk, dat voelde iedereen wel aan. Nadat het geploft was stond men weer met beide benen op de grond. Jongens die er ook een graantje van wilde meepikken (dikke leasebak) en snel een hypotheek afsloten in die periode hadden toen een probleem.
Wellicht is dat net als de huizenprijzen straks in de VS. En zou mij niet verbazen als NL volgt.

Plaats reactie