Waarom is bijna iedereen zo ontzettend fel tegen het gebruik van de vluchtstrook? Natuurlijk, het mag niet en die strook moet gewoon vrij blijven. Ik heb mezelf er nog nooit schuldig aan gemaakt overigens, kan over het algemeen wel een paar minutjes wachten tot ik bij de afslag ben.
Tegenwoordig veranderen vluchtstroken in sommige gevallen al in spitsstroken, ze worden gebruikt als busbanen en er zijn tig wegen die geen echte vluchtstrook meer hebben. Ik vind het behoorlijk tegenstrijdig, er heel fel op tegen zijn dat mensen een aantal meter vluchtstrook meepakken en ze ervoor bekeuren, maar ondertussen vinden 'we' het normaal dat een vluchtstrook gebruikt kan worden voor een bus of tijdens de spits voor de file.
Nogmaals, ook ik vind dat er permanent een stuk weg vrij moet zijn voor nooddiensten (ideale situatie) en als je gaat gedogen dat mensen eroverheen rijden is het einde zoek. Het is raar dat de overheid zelf die vluchtstrook wel voor andere zaken in kan zetten zonder kritiek van diezelfde mensen.
Rijden op de vluchtstrook
-
En het feit dat de overheid massaal die vluchtstrook laat vallen geeft wel aan dat er iets structureel mis is met het hele wegennet in Nederland. Hoe kunnen sommige linkse boomknuffelaars dan nog zeggen dat er niet meer asfalt bij moet komen? Op deze manier gaat het zelfs ten kostte van de veiligheid van diezelfde mensen lijkt me. Ook zo'n linkse boomknuffelaar zal naar het ziekenhuis moeten als ie op de snelweg een hartinfarct krijgt om maar iets te noemen. Of gaat het milieu tegenwoordig ook al voor een wegennet waar hulpdiensten snel op de plek van bestemming kunnen komen?
- Dennis Cavallino