Ik ben Merijn, 28 jaar oud en woonachtig in Oss, NB. Ik ben al sinds jaar en dag autoliefhebber en heb een voorliefde voor sportieve, wat oudere Renaults.
Mijn eerste auto was een Renault 5 GT Turbo uit '87, maar helaas heb ik afscheid moeten nemen van deze auto vanwege de nodige roest. Vanaf dat moment wist ik dat ik ooit weer zo'n ding wilde en dat die drang is altijd gebleven. Zelfs nadat ik wat andere auto's gehad had (Clio Williams (wat een superauto!), Opel Corsa, VW Polo, Citroen Saxo, etc.) bleef de grote voorkeur van de GT Turbo bestaan en op een mooie dag, zo'n 4,5 jaar geleden heb ik er weer 1 aangeschaft. Sindsdien heb ik er geen meter in gereden, aangezien de auto motorschade had en ook was hij hier en daar krokant. Gelukkig was de prijs er naar en ben ik begonnen met slopen en opknappen.
Wat in eerste instantie een project moest worden waarbij alleen de motor weer aan de praat gekregen moest worden, werd al snel een compleet restauratieproject. Bij elk deel dat ik los schroefde, vond ik wel wat waar ik niet geheel blij mee was, met als gevolg dat de auto volledig gestript werd. Echt alles was eruit en hij is compleet onder handen genomen. De carrosserie is gelast (dorpels, bumperophangingen, wielkuip achter) en moest uiteraard na de laswerkzaamheden ook een nieuw laklaagje krijgen in de originele parelmoer witte kleur.
Waar het eigenlijk om draaide was de motor en die is volledig uit elkaar geweest en voorzien van nieuwe onderdelen. Zuigers, bussen, kleppen, alles is vervangen en de boel is voorzien van een dikkere koppakkingen en sterkere kopbouten, zodat ik iets meer turbodruk kan gaan draaien (standaard 0,67 Bar, maar gaat naar ca. 1 Bar).
Ondertussen is de auto dus helemaal in het nieuw gestoken en hangt het blok erin en draait prima. De auto dient nog nog effe goed afgewerkt te worden (dorpels en overige delen goed behandelen tegen roest) en het interieur moet er weer in. Daarna nog wat kleine dingetjes netjes maken, taxeren, APK en dan ie eindelijk de weg op!

Foto's van de werkzaamheden zijn hier te vinden: http://picasaweb.google.com/merizzle" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor zover mijn verhaal... Ik zal eens kijken wat ik hier allemaal ga tegenkomen!