En hoppa, weer 340pk erbij……..
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 jul 2008, 21:58
- Locatie: Overijssel
En hoppa, weer 340pk erbij……..
….nee helaas niet onder 1 motorkap, maar onder de deksels van een Seat Leon FR TDI en een BMW 120i.
Ik lees al geruime tijd passief mee en vond het tijd worden om mezelf maar eens voor te stellen. ‘k ben Mischa, 32 jaar, werk als accountmanager en ben net als iedereen hier, fervent autoliefhebber. 'k Loop regelmatig evenementen af als Time Attack, DTM, de Ring enz enz.
Ff kort mijn autohistorie; heb op mijn 18e op een veiling m’n eerste bakje gekocht, een VW Polo 1.0 (’82) voor 800,- piek. Heb daar 6 jaar in rondgereden, waarna ik hem heb doorverkocht voor NLG 500,-. (hoezo afschrijving?) Daarna een VW Polo coupe 1.3 (’90) gehad, waarvan de distributieriem knapte, waarna ik in 2002 mijn eerste nieuwe auto kocht (Renault Clio 1.6 16v Dynamique). In 2004 kwam daar een MINI Cooper S bij als funcar.
Begin vorig jaar is de Clio met ruim 2 ton op de klok aan de kant gegaan voor een leasewagen, wat de Leon FR is geworden.
[img:2272:1704]http://img410.imageshack.us/img410/9599/leon2bs0.jpg[/img]
Daar staat inmiddels ruim 75k op de klok en ik kan zeggen dat deze wagen mij prima bevalt. Goed sportonderstel, weinig problemen (ook niet met de motor zoals op het Seat forum staat). Wel wat rammels maar wat wil je met zo’n hoog plasticgehalte binnenin. Heb het idee dat de vorige Leon met de A3-basis qua interieur mijlenver voor lag op zijn opvolger. Onderstel is hard, maar dat vind ik persoonlijk geen probleem. Ben de Cooper S gewend en deze was nog harder door de combi van 17 inch met runflats.
Keuze voor FR in plaats van de 140pk Sport-up met chiptuning, was de betere standaarduitrusting (incl ESP) en het sportievere bumperwerk. De turbo van de af-dealer gechipte demo waarin ik heb proefgereden, kwam er wel heel abrupt in; in de FR komt het vermogen (iets) geleidelijker vrij. Afgezien van het luidruchtige blok (wat een herrie ‘s ochtends!) een topkar qua prijs/prestaties! Ondanks de herrie is dat dieselgeratel op de een of andere manier ook weer vertrouwenwekkend, maar da’s puur persoonlijk.
En dan de BMW. Begin dit jaar de MINI eruit gedaan en ingeruild voor een 3drs 120i HE met M-pakket.
[img:1600:1200]http://img382.imageshack.us/img382/655/120ihn0.jpg[/img]
De BMW stond met deze specs als voorraadauto bij de dealer. De MINI was een leuke wagen met een werkelijk verslavend geluid door de Eaton-compressor samen met een Milltek uitlaat van VdV. Echt een goede combi voor het betere tunnelwerk. Helaas is de betrouwbaarheid van het materiaal me behoorlijk tegengevallen voor een nieuwe auto van EUR 35+. O.a. problemen gehad met stuurhuis, stuurbekrachtiging, aandrijfas en roest. Was mij iets teveel om onder “Engelse charme” te scharen. Dit heeft me doen besluiten naar iets anders uit te zien en dat werd de 1er.
Deze auto is een compleet andere beleving. De BMW is afstandelijker dan de MINI en ik zie hem dan ook meer als een GT-achtige. Begrijp me niet verkeerd, de auto betrekt je wel degelijk bij het rijden, maar anders. Ondanks het M-onderstel is de auto stukken comfortabeler dan de MINI en Leon en leg je grotere afstanden veel rustiger af. Het onderstel kan veel meer vermogen aan dan de 170pk uit het atmosferische 2 liter blok. Ondanks het (bijna) gelijke koppel met de MINI (210nm om 220nm), is het vermogen van de MINI een stuk eerder beschikbaar en beter merkbaar door het lagere gewicht en de compressor.
De BMW moet ik echt in de toeren jagen om een beetje tot prestaties te komen; er gebeurd wel degelijk iets maar door het gedempte motor- en uitlaatgeluid, heb je veel minder het idee dat je vooruit gaat. Wat dat betreft kan de 1er de MINI niet kloppen.
Qua afwerking en kwaliteit is de BMW echter weer stukken beter dan de MINI, die hier en daar nog wel eens een rammeltje liet horen. De sportstoelen zijn werkelijk top, maar kosten even wat tijd om goed ingesteld te worden. De sportstoelen van de Leon kennen minder verstelmogelijkheden, maar doen absoluut niet onder voor die van de BMW.
Wat staat er op de planning. Ik moet zeggen dat ik geen heftige tuner ben, maar meer een liefhebber van het originele spul. Ik neem overigens mijn petje af voor de hoeveelheid tijd en geld die sommige mensen in hun auto stoppen.
Met de Leon ben ik niets van plan (lease) en motorisch gezien kom ik (voor mijn doen) ook weinig te kort. Met het dieselkoppel van 350nm schud je de gemiddelde leasebak op de snelweg aardig af en zelfs benzinewagens met rond de 250pk houd je in de tussensprintjes (zelfs in 6) aardig bij. Op bochtige trajecten komt het sportonderstel weer van pas, zodat ik per saldo niets tekort kom.
Voor de BMW heb ik al een set 18inch BMW Motorsport lichtmetaal klaarliggen (style 216). Verder denk ik dat de auto nog wel een centimeter of 2 naar beneden kan. Iemand nog tips voor een goed verlagingssetje icm het M-onderstel? Daarnaast wil ik de standaard audio nog upgraden.
Om de BMW motorisch aan te pakken twijfel ik nog. ‘k Vraag me af of dit überhaupt voor dit type motor wel mogelijk is. Wat dat betreft was er met de MINI meer eer te behalen. Toch blijft er voldoende leuks over om te doen en blijf ik het forum (en vooral het 1-serie draadje!), met veel plezier volgen.
Ik lees al geruime tijd passief mee en vond het tijd worden om mezelf maar eens voor te stellen. ‘k ben Mischa, 32 jaar, werk als accountmanager en ben net als iedereen hier, fervent autoliefhebber. 'k Loop regelmatig evenementen af als Time Attack, DTM, de Ring enz enz.
Ff kort mijn autohistorie; heb op mijn 18e op een veiling m’n eerste bakje gekocht, een VW Polo 1.0 (’82) voor 800,- piek. Heb daar 6 jaar in rondgereden, waarna ik hem heb doorverkocht voor NLG 500,-. (hoezo afschrijving?) Daarna een VW Polo coupe 1.3 (’90) gehad, waarvan de distributieriem knapte, waarna ik in 2002 mijn eerste nieuwe auto kocht (Renault Clio 1.6 16v Dynamique). In 2004 kwam daar een MINI Cooper S bij als funcar.
Begin vorig jaar is de Clio met ruim 2 ton op de klok aan de kant gegaan voor een leasewagen, wat de Leon FR is geworden.
[img:2272:1704]http://img410.imageshack.us/img410/9599/leon2bs0.jpg[/img]
Daar staat inmiddels ruim 75k op de klok en ik kan zeggen dat deze wagen mij prima bevalt. Goed sportonderstel, weinig problemen (ook niet met de motor zoals op het Seat forum staat). Wel wat rammels maar wat wil je met zo’n hoog plasticgehalte binnenin. Heb het idee dat de vorige Leon met de A3-basis qua interieur mijlenver voor lag op zijn opvolger. Onderstel is hard, maar dat vind ik persoonlijk geen probleem. Ben de Cooper S gewend en deze was nog harder door de combi van 17 inch met runflats.
Keuze voor FR in plaats van de 140pk Sport-up met chiptuning, was de betere standaarduitrusting (incl ESP) en het sportievere bumperwerk. De turbo van de af-dealer gechipte demo waarin ik heb proefgereden, kwam er wel heel abrupt in; in de FR komt het vermogen (iets) geleidelijker vrij. Afgezien van het luidruchtige blok (wat een herrie ‘s ochtends!) een topkar qua prijs/prestaties! Ondanks de herrie is dat dieselgeratel op de een of andere manier ook weer vertrouwenwekkend, maar da’s puur persoonlijk.
En dan de BMW. Begin dit jaar de MINI eruit gedaan en ingeruild voor een 3drs 120i HE met M-pakket.
[img:1600:1200]http://img382.imageshack.us/img382/655/120ihn0.jpg[/img]
De BMW stond met deze specs als voorraadauto bij de dealer. De MINI was een leuke wagen met een werkelijk verslavend geluid door de Eaton-compressor samen met een Milltek uitlaat van VdV. Echt een goede combi voor het betere tunnelwerk. Helaas is de betrouwbaarheid van het materiaal me behoorlijk tegengevallen voor een nieuwe auto van EUR 35+. O.a. problemen gehad met stuurhuis, stuurbekrachtiging, aandrijfas en roest. Was mij iets teveel om onder “Engelse charme” te scharen. Dit heeft me doen besluiten naar iets anders uit te zien en dat werd de 1er.
Deze auto is een compleet andere beleving. De BMW is afstandelijker dan de MINI en ik zie hem dan ook meer als een GT-achtige. Begrijp me niet verkeerd, de auto betrekt je wel degelijk bij het rijden, maar anders. Ondanks het M-onderstel is de auto stukken comfortabeler dan de MINI en Leon en leg je grotere afstanden veel rustiger af. Het onderstel kan veel meer vermogen aan dan de 170pk uit het atmosferische 2 liter blok. Ondanks het (bijna) gelijke koppel met de MINI (210nm om 220nm), is het vermogen van de MINI een stuk eerder beschikbaar en beter merkbaar door het lagere gewicht en de compressor.
De BMW moet ik echt in de toeren jagen om een beetje tot prestaties te komen; er gebeurd wel degelijk iets maar door het gedempte motor- en uitlaatgeluid, heb je veel minder het idee dat je vooruit gaat. Wat dat betreft kan de 1er de MINI niet kloppen.
Qua afwerking en kwaliteit is de BMW echter weer stukken beter dan de MINI, die hier en daar nog wel eens een rammeltje liet horen. De sportstoelen zijn werkelijk top, maar kosten even wat tijd om goed ingesteld te worden. De sportstoelen van de Leon kennen minder verstelmogelijkheden, maar doen absoluut niet onder voor die van de BMW.
Wat staat er op de planning. Ik moet zeggen dat ik geen heftige tuner ben, maar meer een liefhebber van het originele spul. Ik neem overigens mijn petje af voor de hoeveelheid tijd en geld die sommige mensen in hun auto stoppen.
Met de Leon ben ik niets van plan (lease) en motorisch gezien kom ik (voor mijn doen) ook weinig te kort. Met het dieselkoppel van 350nm schud je de gemiddelde leasebak op de snelweg aardig af en zelfs benzinewagens met rond de 250pk houd je in de tussensprintjes (zelfs in 6) aardig bij. Op bochtige trajecten komt het sportonderstel weer van pas, zodat ik per saldo niets tekort kom.
Voor de BMW heb ik al een set 18inch BMW Motorsport lichtmetaal klaarliggen (style 216). Verder denk ik dat de auto nog wel een centimeter of 2 naar beneden kan. Iemand nog tips voor een goed verlagingssetje icm het M-onderstel? Daarnaast wil ik de standaard audio nog upgraden.
Om de BMW motorisch aan te pakken twijfel ik nog. ‘k Vraag me af of dit überhaupt voor dit type motor wel mogelijk is. Wat dat betreft was er met de MINI meer eer te behalen. Toch blijft er voldoende leuks over om te doen en blijf ik het forum (en vooral het 1-serie draadje!), met veel plezier volgen.
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Welkom!Deze auto is een compleet andere beleving. De BMW is afstandelijker dan de MINI en ik zie hem dan ook meer als een GT-achtige. Begrijp me niet verkeerd, de auto betrekt je wel degelijk bij het rijden, maar anders. Ondanks het M-onderstel is de auto stukken comfortabeler dan de MINI en Leon en leg je grotere afstanden veel rustiger af. Het onderstel kan veel meer vermogen aan dan de 170pk uit het atmosferische 2 liter blok. Ondanks het (bijna) gelijke koppel met de MINI (210nm om 220nm), is het vermogen van de MINI een stuk eerder beschikbaar en beter merkbaar door het lagere gewicht en de compressor.
De BMW moet ik echt in de toeren jagen om een beetje tot prestaties te komen; er gebeurd wel degelijk iets maar door het gedempte motor- en uitlaatgeluid, heb je veel minder het idee dat je vooruit gaat. Wat dat betreft kan de 1er de MINI niet kloppen.


- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
[img:1024:768]http://articles.motortoday.com/feature/ ... WTCC-1.jpg[/img]
[img:318:239]http://www.wissenstausch.com/img/320si_02.jpg[/img]
[img:318:239]http://www.wissenstausch.com/img/320si_02.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Topfuel op 30 jul 2008, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Mathieue30 en 4 gasten