RS200
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
RS200
We hadden het er even over.....ik ben echt geen Ford man maar dit is echt een ICOON!
http://www.youtube.com/watch?v=PB-dekIc ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=PB-dekIc ... re=related
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
De RS200 is de bom der bommen!
Zet deze man, http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Schanche, achter het stuur en niemand komt er voorbij
Zet deze man, http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Schanche, achter het stuur en niemand komt er voorbij

- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Let op bij 20s de acceleratie van de RS200: http://nl.youtube.com/watch?v=PctaCevt18s (de commentator mag er ook wezen
)

- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Zo;n draadje verdient natuurlijk ook specs en fotos. Hierbij dan.
[img:600:421]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _RS200.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.europeanfordevent.nl/upload/ ... pic095.jpg[/img]
[img:600:450]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... engine.jpg[/img]
CAROSSERIE:
Structuur: lichtgewicht composite van staal/alluminium/honeycomb met ingebouwde rolkooi, persoon uitvoering. staal sudframe aan voor en achterkant er op gebouwd. Glasvezel body panels met carbon/aramid opvulling. Openklapbare voor en achterkant i.v.m onderhoud tijdens bijv. rally.
Leeggewicht (kg): 1180 kg
EXTERIEUR- EN INTERIEURAFMETINGEN:
Exterieur (mm):
Lengte: 3998.0 mm.
Wielbasis: 2529.9 mm.
Hoogte:1320.8 mm.
Breedte:1762.8 mm.
Spoorbreedte vóór: 1501.2 mm.
Spoorbreedte achter: 1496.1 mm
MOTOR:
type: Ford Cosworth BDT
capaciteit:1804 cc
boring /slag:86 x 77,6
compressie verhouding: 8,2:1 , en turbodruk tot 0.75 Bar
maximum vermogen: 250 pk bij 6500-7000 Tpm (Standaard)
maximum koppel: 284.8 Nm (215 lbf.ft) bij 4500-5000 tpm
Maximum toeren: 7400 Tpm
cilinders:4 op lijn,
cilinderkop: gegoten aluminium, met twee bovenliggende nokkenassen
blok: gegoten alumunium
ligging: mid-engine ,dwars geplaatst
kleppen:16, 4 per cillinder
Klepbediening: twee bovenliggende nokkenassen (Dohc)
Motormanagement:Ford EEC-IV motor management systeem
Brandstofinjectie: Ford injectie systeem
Turbo: Garret T31/T04E turbo, charge air intercooling
Dry Sump olie smeer systeem met een apparte motorolie tank van 10 Ltr. inhoud.
Benzine tanks: dubbele tanks onder de stoelen, max inhoud 99 Ltr. Benzine.
versnellingsbak olie: 3 Ltr.
Achteras olie: 1.3 Ltr.
Motor olie: 10 Ltr. (Dry Sump)
aandrijving: Aandrijving: 2 WD / 4 WD.
Het beruchte 2e (rode) versnellingspookje! Niet iedere RS200 heeft dit pookje er in zitten, maar de versnellingsbakken zijn er wel standaard mee uitgerust. Men kan dus simpel door het inbouwen van het rode pookje met schakelstang zo de aansluiting maken aan de bak. Het enigste wat men moet doen is aan de bak het Centre Differentieel uit Unlock positie brengen zodat je dat dan manuel kan veranderen in de auto d.m.v.het rode pookje. Uiteraard zijn er niet veel mensen die dit weten!
Versnellingsbak: FF Development Gearbox met 3 differentials (Ferguson viscouse coupling type). De verhouding van de Transfert box (tussen overbrengings bak) is standaard 1.043 Aandrijving is dus met de rode pook tijdens het rijden te veranderen van (standaard 37% voorwiel-63% achterwiel is zonder de rode pook dus op Lock positie) of 50%-50%, of 100% achterwiel aandrijving. Dit is dus levensgevaarlijk en heeft Ford daarom voor de veiligheid het diff. op 37-63 vast gezet bij de standaard uitvoeringen! Versnellings bak heeft ook een olie cooler. 5 versnellingsbak hand geschakeld.
verhoudingen: 1ste, 2.692:1 ; 2de, 1.824:1 ; 3de, 1.318: ; 4de, 1.043:1 ; 5de, 0.786:1 ; eindoverbrenging 4.375:1, achteruit, 3.083:1.
Koppeling: Standaard dubbele diagram spring koppeling, met 7.25 en 18.4 diam. Frictie platen. (Friction Discs)
stuurinrichting: Onbekrachtigd, 2.6 slagen te draaien
remmen: Voor: , 285 mm gev. schijven met lichtgewicht Aluminium AP remklauwen met vier zuigers per klauw.
Achter: 285mm gev. schijven met lichtgewicht Aluminium AP remklauwen met vier zuigers per klauw.
Twee apparte remsystemen voor voor en achter
Appart mechanisch handrem systeem
ophanging: Voor: onafhankelijke doormiddel van dubbele veren , wishbones ,stabilisator stang, telescopische dempers.
Achter:onafhankelijke doormiddel van dubbele veren , wishbones ,stabilisator stang, telescopische dempers.
Dus dubbele schockbrekers in hoogte verstellbaar met veren per wiel per kant
wielen/banden: wielen: 8.0Jx16 , achtspaaks alluminium velgen
banden: 225/50vr16
prestaties: top snelheid: km/h ( ongeveer 140 mph)
acceleratie 0 t/m 100: 2.1sec Deze tijd is nog niet zolang geleden gezet.
extra : de RS 200 staat nog steeds in het Guiness Book of Records als s' wereld snelste productie auto ( sneller als de MLaren F1)
meest voorkomende kleuren: Diamond White, code XSC 691
aantal gebouwd:
Voor de homologatie heeft Ford er 200 gebouwd, dit was het min. homologatie aantal voor de toenmalige groep B, en dankt de RS zijn naam ook hier aan. Om de Rally`s überhaupt te kunnen rijden heeft Ford er meteen weer 47 stuks uit elkaar gehaald om genoeg reserve onderdelen te hebben. In de loop der jaren zijn er nog verschillende in de Rally Cross afgeschreven en door brand of ongelukken verwoest. Van de 153 overgebleven waren er 62 rechts gestuurd (RHD) en 91 links gestuurd (LHD) 90 stuks in Road uitvoering en 63 in Rally uitvoering, dus varierend links en recht gestuurd. Heel wat exemplaren zijn ook naar Japan en de USA verscheept wat betekend dat er in Europa niet zo heel erg veel zijn. Wel zijn de meeste waarschijnlijk nog in de UK. en dus ook rechts gestuurd. Geschat word dat er wereldwijd nog maar ongeveer 120 stuks over zijn. Wetende ook dat de conditie van heel wat RS200 helaas niet al te best is. Ik denk dat wij(Jenny v Hilten en man) een van de weinigen zijn die nog regelmatig met de RS200 rijden, waar van ieder jaar de auto gekeurd wordt en konstant in de verzekering zit!
nieuwprijs: £49.995 eind 1985
[img:600:421]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _RS200.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.europeanfordevent.nl/upload/ ... pic095.jpg[/img]
[img:600:450]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... engine.jpg[/img]
CAROSSERIE:
Structuur: lichtgewicht composite van staal/alluminium/honeycomb met ingebouwde rolkooi, persoon uitvoering. staal sudframe aan voor en achterkant er op gebouwd. Glasvezel body panels met carbon/aramid opvulling. Openklapbare voor en achterkant i.v.m onderhoud tijdens bijv. rally.
Leeggewicht (kg): 1180 kg
EXTERIEUR- EN INTERIEURAFMETINGEN:
Exterieur (mm):
Lengte: 3998.0 mm.
Wielbasis: 2529.9 mm.
Hoogte:1320.8 mm.
Breedte:1762.8 mm.
Spoorbreedte vóór: 1501.2 mm.
Spoorbreedte achter: 1496.1 mm
MOTOR:
type: Ford Cosworth BDT
capaciteit:1804 cc
boring /slag:86 x 77,6
compressie verhouding: 8,2:1 , en turbodruk tot 0.75 Bar
maximum vermogen: 250 pk bij 6500-7000 Tpm (Standaard)
maximum koppel: 284.8 Nm (215 lbf.ft) bij 4500-5000 tpm
Maximum toeren: 7400 Tpm
cilinders:4 op lijn,
cilinderkop: gegoten aluminium, met twee bovenliggende nokkenassen
blok: gegoten alumunium
ligging: mid-engine ,dwars geplaatst
kleppen:16, 4 per cillinder
Klepbediening: twee bovenliggende nokkenassen (Dohc)
Motormanagement:Ford EEC-IV motor management systeem
Brandstofinjectie: Ford injectie systeem
Turbo: Garret T31/T04E turbo, charge air intercooling
Dry Sump olie smeer systeem met een apparte motorolie tank van 10 Ltr. inhoud.
Benzine tanks: dubbele tanks onder de stoelen, max inhoud 99 Ltr. Benzine.
versnellingsbak olie: 3 Ltr.
Achteras olie: 1.3 Ltr.
Motor olie: 10 Ltr. (Dry Sump)
aandrijving: Aandrijving: 2 WD / 4 WD.
Het beruchte 2e (rode) versnellingspookje! Niet iedere RS200 heeft dit pookje er in zitten, maar de versnellingsbakken zijn er wel standaard mee uitgerust. Men kan dus simpel door het inbouwen van het rode pookje met schakelstang zo de aansluiting maken aan de bak. Het enigste wat men moet doen is aan de bak het Centre Differentieel uit Unlock positie brengen zodat je dat dan manuel kan veranderen in de auto d.m.v.het rode pookje. Uiteraard zijn er niet veel mensen die dit weten!
Versnellingsbak: FF Development Gearbox met 3 differentials (Ferguson viscouse coupling type). De verhouding van de Transfert box (tussen overbrengings bak) is standaard 1.043 Aandrijving is dus met de rode pook tijdens het rijden te veranderen van (standaard 37% voorwiel-63% achterwiel is zonder de rode pook dus op Lock positie) of 50%-50%, of 100% achterwiel aandrijving. Dit is dus levensgevaarlijk en heeft Ford daarom voor de veiligheid het diff. op 37-63 vast gezet bij de standaard uitvoeringen! Versnellings bak heeft ook een olie cooler. 5 versnellingsbak hand geschakeld.
verhoudingen: 1ste, 2.692:1 ; 2de, 1.824:1 ; 3de, 1.318: ; 4de, 1.043:1 ; 5de, 0.786:1 ; eindoverbrenging 4.375:1, achteruit, 3.083:1.
Koppeling: Standaard dubbele diagram spring koppeling, met 7.25 en 18.4 diam. Frictie platen. (Friction Discs)
stuurinrichting: Onbekrachtigd, 2.6 slagen te draaien
remmen: Voor: , 285 mm gev. schijven met lichtgewicht Aluminium AP remklauwen met vier zuigers per klauw.
Achter: 285mm gev. schijven met lichtgewicht Aluminium AP remklauwen met vier zuigers per klauw.
Twee apparte remsystemen voor voor en achter
Appart mechanisch handrem systeem
ophanging: Voor: onafhankelijke doormiddel van dubbele veren , wishbones ,stabilisator stang, telescopische dempers.
Achter:onafhankelijke doormiddel van dubbele veren , wishbones ,stabilisator stang, telescopische dempers.
Dus dubbele schockbrekers in hoogte verstellbaar met veren per wiel per kant
wielen/banden: wielen: 8.0Jx16 , achtspaaks alluminium velgen
banden: 225/50vr16
prestaties: top snelheid: km/h ( ongeveer 140 mph)
acceleratie 0 t/m 100: 2.1sec Deze tijd is nog niet zolang geleden gezet.
extra : de RS 200 staat nog steeds in het Guiness Book of Records als s' wereld snelste productie auto ( sneller als de MLaren F1)
meest voorkomende kleuren: Diamond White, code XSC 691
aantal gebouwd:
Voor de homologatie heeft Ford er 200 gebouwd, dit was het min. homologatie aantal voor de toenmalige groep B, en dankt de RS zijn naam ook hier aan. Om de Rally`s überhaupt te kunnen rijden heeft Ford er meteen weer 47 stuks uit elkaar gehaald om genoeg reserve onderdelen te hebben. In de loop der jaren zijn er nog verschillende in de Rally Cross afgeschreven en door brand of ongelukken verwoest. Van de 153 overgebleven waren er 62 rechts gestuurd (RHD) en 91 links gestuurd (LHD) 90 stuks in Road uitvoering en 63 in Rally uitvoering, dus varierend links en recht gestuurd. Heel wat exemplaren zijn ook naar Japan en de USA verscheept wat betekend dat er in Europa niet zo heel erg veel zijn. Wel zijn de meeste waarschijnlijk nog in de UK. en dus ook rechts gestuurd. Geschat word dat er wereldwijd nog maar ongeveer 120 stuks over zijn. Wetende ook dat de conditie van heel wat RS200 helaas niet al te best is. Ik denk dat wij(Jenny v Hilten en man) een van de weinigen zijn die nog regelmatig met de RS200 rijden, waar van ieder jaar de auto gekeurd wordt en konstant in de verzekering zit!
nieuwprijs: £49.995 eind 1985
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
-
- Berichten: 55201
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Inderdaad Rico, was Stig Blomqvist(rallyrijder dus) die dat voormekaar kreeg ja een keertje , een normale RS200 redt dat niet, geen enkele stock street GR B auto en ik was redelijk erg into GrB (nu nog steeds )toendertijd(understatement)
RS200 of 205T16 of Delta S4? Eigenlijk de Delta S4 qua bruutheid, maar de RS200 qua nette 'tijdlozere looks' en in 't oldskooldraadje de skitterend brute maar oerlelijke 6R4 niet vergeten. Graag eens in de 530pk E2 205T16 van Juha Kankkunen rijden(heeft ie nog prive). Ze testten eens 'n van een knoert van een turbo voorzien 550pk E2 bij Peugeot (Talbot)Sport(Juha dus) en hij vond zelfs dat dat TE BRUUT ging:Hij zij dat ie met wielspin tot in z'n 3 op droog asfalt(4wd karretje) de headsets van hun koppen werden gerukt(staat in 't boek Rallycars wat ik hier heb)
Daarom werd met Peugeot(Talbot) Sport een mildere 530pk leller uitgebracht. De rest ging (Later)wel tot 600pk op amper 1000kg
RS200 of 205T16 of Delta S4? Eigenlijk de Delta S4 qua bruutheid, maar de RS200 qua nette 'tijdlozere looks' en in 't oldskooldraadje de skitterend brute maar oerlelijke 6R4 niet vergeten. Graag eens in de 530pk E2 205T16 van Juha Kankkunen rijden(heeft ie nog prive). Ze testten eens 'n van een knoert van een turbo voorzien 550pk E2 bij Peugeot (Talbot)Sport(Juha dus) en hij vond zelfs dat dat TE BRUUT ging:Hij zij dat ie met wielspin tot in z'n 3 op droog asfalt(4wd karretje) de headsets van hun koppen werden gerukt(staat in 't boek Rallycars wat ik hier heb)
Daarom werd met Peugeot(Talbot) Sport een mildere 530pk leller uitgebracht. De rest ging (Later)wel tot 600pk op amper 1000kg
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ik baal nog steeds van het jaar 2000 dat ik hier in Almelo kwam wonen, ik autonut en de buurman 3 huizen verder ook schijnbaar met z'n Ford Capri 2000S maar met een dikke 270pk Ford Cosworth motor erin (nu een V6 omdat de cosworth niet goed tegen stilstand kon en problemen had telkens) tegen me zij, ow, bijd e Ford dealer in Almelo (daar werkte hij destijds) staat nog een mooie Ford RS200 in de showroom te koop maar is erg duur, ik zei hoe duur? iets tussen de 50 en 60.000,- gulden maar geloof dat het eerder 50 was, dus ik van waaat? das goedkoop man! toen deden ze al zo'n 120.000,-gulden dus ik snel erheen zodra ik kon e kwam daar, en echt een supergaaf ding zag er erg goed uit zo, maar helaas...was net verkocht! maar stond nergens in de krant(destijds) dus gemist..grrr en nu vragen ze al meer dan 100.000,-euro
achja...gemiste kans....het was nog een straatversie ook...
achja...gemiste kans....het was nog een straatversie ook...
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: RS200
Zo hee.... vraagt de vader van je vriendin om even naar een auto te komen kijken met de vraag wat voor iets het is.....................................
http://www.reallymeansounds.com/forum/s ... hp?t=83654" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo te zien ook nog een Evo ook.

http://www.reallymeansounds.com/forum/s ... hp?t=83654" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo te zien ook nog een Evo ook.
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: RS200
Staat er weer eens 1 te koop 2100 mijl op de klokken.
http://www.pistonheads.com/SALES/890831.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pistonheads.com/SALES/890831.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 4242
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02
Re: RS200
Och, ze mogen hem aan mij geven hoor. Neem ik dat wel voor lief. Geile bakMarco R. schreef:1980 miles oid zal toch nooit gezond zijn sinds 1990? Ik heb altijd begrepen dat motoren met zulke leeftijden en zulke kilometrages niet echt je van het zijn..

-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: RS200
In dit geval is het wel prettig, om de 5000 miles reviseren voor de straatversie. De EVO versie om de 1000 milesMarco R. schreef:1980 miles oid zal toch nooit gezond zijn sinds 1990? Ik heb altijd begrepen dat motoren met zulke leeftijden en zulke kilometrages niet echt je van het zijn..

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], wjt en 4 gasten