Ik zat vandaag eens het brandstofetiket te lezen van een jerrycan Aspen wat we vaak gebruiken. Dat is een gezonder alternatief voor normale benzine, er zitten een stuk minder giftige stoffen in (speciale alkylaatbenzine).
Nu las ik ook iets over de ontstekingseigenschappen:
Aspen 4T vs Euro 95
Euro 95 Octaangetal (RON) 95 (Ontstekingseigenschappen bij lage toeren)
Euro 95 Octaangetal (MON) 85 (Ontstekingseigenschappen bij hoge toeren)
Aspen 4T Octaangetal (RON) 95 (Ontstekingseigenschappen bij lage toeren)
Aspen 4T Octaangetal (MON) 92 (Ontstekingseigenschappen bij hoge toeren)
Die Aspen heeft dus een hoger klopvastheid bij hoge toeren. Nu ken ik de term MON dus nog maar sinds zonet.
Zuiverheid is < 10 ppm. Stuk zuiverder dan Euro 95 > 200 ppm.
Soortelijk gewicht is 58 gram per liter lager voor de racers onder ons 8)
Onbeperkt houdbaar.
En nu zag op hun site dat ze nog Aspen Plus hebben met 2% ethanol. Die geeft RON 99 en MON 94.
Daarnaast nog race-benzine met RON 102 en MON 90
Nu rees bij mij de vraag of dit superieure benzine is tov normale loodvrij. Merk je iets van die hogere MON of is dat verwaarloosbaar.
Voor de liefhebbers: http://www.aspen-benelux.nl/showpage.asp?pag_id=363
RON en MON
- Joy
- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Op een motor die aardig wat rpm's draait kan het wel wat schelen al is dat niet veel. Mijn vorige motor is/was alleen bestemd voor de Japanse markt met als gevolg dat de ECU mapping specifiek voor minstens RON100 is. Tankt men vervolgens euro98 dan gaat de motor al pingelen vanaf zo'n 7200rpm waardoor de ECU de ontsteking een aantal graden terugstelt. Het topvermogen van deze motor lag bij 7800rpm waardoor dat dan best merkbaar was. Op de dyno scheelt het een kleine 5pk t.o.v. Duitse Vpower (RON100) , redelijk verwaarloosbaar dus. Maar je voelt het zeker.