RON en MON

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

RON en MON

Bericht door Joy » 24 jul 2008, 21:07

Ik zat vandaag eens het brandstofetiket te lezen van een jerrycan Aspen wat we vaak gebruiken. Dat is een gezonder alternatief voor normale benzine, er zitten een stuk minder giftige stoffen in (speciale alkylaatbenzine).

Nu las ik ook iets over de ontstekingseigenschappen:

Aspen 4T vs Euro 95

Euro 95 Octaangetal (RON) 95 (Ontstekingseigenschappen bij lage toeren)
Euro 95 Octaangetal (MON) 85 (Ontstekingseigenschappen bij hoge toeren)
Aspen 4T Octaangetal (RON) 95 (Ontstekingseigenschappen bij lage toeren)
Aspen 4T Octaangetal (MON) 92 (Ontstekingseigenschappen bij hoge toeren)

Die Aspen heeft dus een hoger klopvastheid bij hoge toeren. Nu ken ik de term MON dus nog maar sinds zonet.

Zuiverheid is < 10 ppm. Stuk zuiverder dan Euro 95 > 200 ppm.

Soortelijk gewicht is 58 gram per liter lager voor de racers onder ons 8)

Onbeperkt houdbaar.

En nu zag op hun site dat ze nog Aspen Plus hebben met 2% ethanol. Die geeft RON 99 en MON 94.

Daarnaast nog race-benzine met RON 102 en MON 90


Nu rees bij mij de vraag of dit superieure benzine is tov normale loodvrij. Merk je iets van die hogere MON of is dat verwaarloosbaar.

Voor de liefhebbers: http://www.aspen-benelux.nl/showpage.asp?pag_id=363

Luco

Bericht door Luco » 24 jul 2008, 21:10

Met een hogere waarde in het hoge toerengebied zal die minder snel gaan pingelen en daardoor kan je door met de ontsteking te spelen nog wat pktjes winnen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 24 jul 2008, 21:13

Ok, kan de ontsteking dan veel vervroegd worden bij een toename MON van 7 stuks tov Euro 95 of hoe moet ik die verhouding zien ?

Luco

Bericht door Luco » 24 jul 2008, 21:14

Kan wel eens een cannetje bestellen, zit hier vlakbij een dealer :D

Ik rij met octaanbooster en kan daardoor de ontsteking een graad of vier vervroegen, maar dat is geloof ik voor elke auto weer anders.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 24 jul 2008, 21:21

Die Plus is wel interessant volgens mij. RON 99 en dan nog MON94. Het kan inclusief die ethanol in elke 4 takt benzinemotor, dus ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat dat oplevert en of dat merkbaar is. Lijkt me een leuke proef voor een keertje :D

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Bericht door Nutkees » 24 jul 2008, 22:23

minder als 10ppm is trouwens echt nihill inderdaad.....

Wat kost dat nou per liter?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 24 jul 2008, 22:28

Per 5 liter eurotje of 15/16 schat ik. Vandaag hebben we een 60 liter vat gekocht, dat scheelt 1 euro per liter.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 24 jul 2008, 22:40

Op een motor die aardig wat rpm's draait kan het wel wat schelen al is dat niet veel. Mijn vorige motor is/was alleen bestemd voor de Japanse markt met als gevolg dat de ECU mapping specifiek voor minstens RON100 is. Tankt men vervolgens euro98 dan gaat de motor al pingelen vanaf zo'n 7200rpm waardoor de ECU de ontsteking een aantal graden terugstelt. Het topvermogen van deze motor lag bij 7800rpm waardoor dat dan best merkbaar was. Op de dyno scheelt het een kleine 5pk t.o.v. Duitse Vpower (RON100) , redelijk verwaarloosbaar dus. Maar je voelt het zeker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast