Chris Harris over PDK en de nieuwe 997

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 23 jul 2008, 11:26

Ha, die Drivers;

Een 911/Carrera koop je toch met een bepaald gevoel voor traditie, lijkt me. In die gedachte past natuurlijk geen enkel paddleshift/PDK/tiptronic geval; waar heb je anders die contactsleutel aan de linkerkant voor? Die verliest namelijk ook zijn bestaansrecht met het systeem zoals nu bij het PDK-ysteem wordt gehanteerd. Los daarvan zou ik het betere handen- & voetenwerk niet willen missen, dus doe de mijne maar klassiek handgeschakeld. 'S' mag, maar ik red me ook vast wel met die 345pk. Wel graag de sportuitlaat want ik begrijp uit het filmpje dat de oortjes nu wel een beetje te kort komen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 jul 2008, 12:39

woka schreef:
romo schreef:
Kijk, net wat iemand hier zei: dat BMW het verneukt is tot daar aan toe, maar dat een merk als Porsche dit verneukt ... zal wel weer aangepast worden en afgang eerste klas zijn.
Is ook niet goed te praten, maar in dit geval heeft BMW het dus tip top voor mekaar met de M-DCT :wink:
Jep, maar voor de gewone automaten is BMW ook op zo'n knop overgestapt.
We praten hier niet over gewone automaten maar over DCT/PDK. Die zijn in de basis het zelfde.......................daar verneukt Porsche het gewoon.............

Bij een gewone automaat begaat BMW idd dezelfde "fout"

Macboy

Bericht door Macboy » 23 jul 2008, 13:08

@Hans: goede post, maar je moet wel weten dat de meeste Carrera's gewoon met automaat de deur uit werden gestuurd. Die mensen willen helemaal NOOIT schakelen.

Dus maken al die knoppen ook niet uit. De hardcore ging nu voor de handbak natuurlijk.

Maar, als de PDK alle voordelen van een automaat biedt en zonder alle nadelen van een automaat, dan kun je handbak-mensen over de streep trekken, maar dan moet het wel wérken zoals het moet :)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 jul 2008, 13:14

Matthijs schreef:Hij bracht trouwens ook een onderwerp op waar ik laatst over zat na te denken nl: automaat en terug en op schakelen in bochten, waardoor de auto in on balans KAN??? raken, nu is het bij deze porsche misschien wel goed geregeld maar bij andere snelle wagens met een automaat dan, raakt een auto dan in on balans?
Iedere auto (automaat/semi-automaat/handgeschakel) waar je mee schakelt in een bocht kan in onbalans raken, omdat er sprake is van lastwissel. Er is namelijk altijd een moment van onderbreking van aandrijfkrachten. Dit kan er voor zorgen dat een auto uitbreekt (vergelijkbaar met gas los) en de rest hoef ik niet meer uit te leggen, hoop ik ;)

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 23 jul 2008, 14:12

Macboy schreef:@Hans: goede post, maar je moet wel weten dat de meeste Carrera's gewoon met automaat de deur uit werden gestuurd. Die mensen willen helemaal NOOIT schakelen.

Dus maken al die knoppen ook niet uit. De hardcore ging nu voor de handbak natuurlijk.

Maar, als de PDK alle voordelen van een automaat biedt en zonder alle nadelen van een automaat, dan kun je handbak-mensen over de streep trekken, maar dan moet het wel wérken zoals het moet :)
Ha, die Macboy;

Je hebt gelijk; vanuit een marketingstandpunt is die automatenboel dan ook wel te verdedigen. Porsche lijkt met deze bak echter de Gusseisernen èn de
Sportfahrer van zich te vervreemden en dat vind ik jammer; dat soort kopers vormen toch de diehard aanhang van het merk en zijn heel erg bepalend
voor het imago en dus ook voor de massale verkopen aan al die nieuwrijke wannabees (lees: tiptronicbende).

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 jul 2008, 19:10

Tiptronic kreeg bij Porsche toch al hele matige ( mischien zelfs slechte) kritieken?

Voor zover mijn kennis rijkt was toen het advies al om gewoon een handbak te kopen en de tiptronic te laten voor wat het was; een mislukte flik flak ofzo........................................

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 23 jul 2008, 19:33

romo schreef:Tiptronic kreeg bij Porsche toch al hele matige ( mischien zelfs slechte) kritieken?
De kritieken die het kreeg ken ik niet. Mijn kritieken ken ik wel. Traag is het juiste woord. Ik ben totaal niet gecharmeerd van de Tiptronic bakken. Ik denk dat de PDK een welkome optie is. Ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe de zaken zullen zijn die Harris als kritiek opgeeft. Ik heb al gehoord van mensen die ermee gereden hebben dat het echt supersnel is en zelfs nog beter is dan de DSG. Ik ben echter zelf benieuwd hoe het zal bevallen dat die pook 'verkeerd om' zit en hoe de knoppies op het stuur werken i.p.v. flappy paddles. Het principe met de knopjes die + en - hebben op één knop komt natuurlijk direct van de Tiptronic over, daar werkt het prima, dus waarom hier niet, die gedachte van Porsche snap ik wel.

Macboy

Bericht door Macboy » 24 jul 2008, 13:36

Ik denk niet dat jullie het snappen.

De tiptronic bakken waren niet bedoeld om snel of goed te schakelen. Het was gewoon een automaat als optie voor de gemiddelde niet sportieve rijder. Het tip-schakelen werd in de praktijk amper gebruikt, omdat mensen die zelf wilden schakelen wel een handbak kochten.

Gewoon een beetje rich-boy's car voor de rijke lieden.

Nu is er eindelijk dan wel een perfect systeem, maar wordt teruggekoppeld naar de oude traditie, namelijk de tip-tronic schakelvolgorde (die totaal niet handig was) en nu dus als onhandig wordt overgenomen, in plaats van de kans te grijpen om het goed te doen en alle handbak-fetisjisten ook over de streep te kunnen trekken.

Volgens mij gaat het dáárom. Die PDK verkoopt zich wel. Ongeveer 60% van de 997 die de fabriek gaat verlaten lijkt mij. Porsche wil dit echter ver omhoog krikken.

Ja, dan hadden ze het toch echt anders moeten aanpakken.

Tommy

Bericht door Tommy » 24 jul 2008, 14:54

Over de + en -.. bij Bmw was het tot 2001 zo dat de step bakken een omgedraaid systeem hadden. Daarna hebben ze het aangepast op alle modellijnen zodat + achter zit en - voor.

Het is inderdaad zo dat het niet zo simpel met software aan te passen is. Het is namelijk te doen door alleen de snoeren onder de automaat pook te verwisselen. Als je er dan toch mee bezig bent kan je gelijk het stuur van een m3 SMG monteren zodat je ook meteen flappy pedal gearbox hebt.

Shakes

Bericht door Shakes » 24 jul 2008, 15:23

Een sportauto hoort een handbak te hebben!

Punt uit!

N.

romo

Bericht door romo » 24 jul 2008, 15:30

Nandor schreef:Een sportauto hoort een handbak te hebben!

Punt uit!

N.
Ja, net als in de F1............................. :lol:

Gelul dus IMHO :wink:

Een sportauto moet het snelst beschikbare systeem hebben wat er op dat moment leverbaar is..........................

Shakes

Bericht door Shakes » 24 jul 2008, 15:43

F1 en sport en 1 zin is natuurlijk ook gelul :wink:

Laat ik het zo zeggen. Voor mij hoort een auto een handbak te hebben. SMG/DSG/Supershifter weet ik het wat niet in mijn auto.

N.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 jul 2008, 16:08

Nandor schreef:F1 en sport en 1 zin is natuurlijk ook gelul :wink:

Laat ik het zo zeggen. Voor mij hoort een auto een handbak te hebben. SMG/DSG/Supershifter weet ik het wat niet in mijn auto.

N.
Rally wagens hebben ook geen handbak, Porsche racers ook niet, en toch kijk je en denk je wow wat gaaf...
Dus handbak snap ik maar tegenwoordig met die snelle dubbelle koppelingsystemen en bakken zeg ik, kom maar op, gewoon top, en trouwens je kan daar ook gewoon met de hand tikken via de pook ala Rally of via stuur ook rally, en die lui doen dat ook niet voor niks, en ik vind die systemen ook sportief, bovendien beter voor de bak met snel schakelen lijkt me, en kans op misschakelen klein of iet mogelijk, verder bij terug schakelen automatisch tussengas bij de mooie systemen...fijn 8)

k33z

Bericht door k33z » 24 jul 2008, 16:39

Nandor schreef:F1 en sport en 1 zin is natuurlijk ook gelul :wink:

N.
Ruime ervaring met dergelijke systemen?

Shakes

Bericht door Shakes » 24 jul 2008, 16:55

nee, is dat nodig dan?

Een handbak is voor mij een essentieel deel van het autorijden.

Dan maar langzamer dan een f1 schakelsysteem weet ik het wat.

Plaats reactie