Spacers op de 1-serie

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 22 jul 2008, 14:36

GTRene schreef:
indobesar schreef:Welke en waar bestellen jullie spacers? Ik heb rondom nog 12mm nodig met centreerring.
ik heb ook met centreer ring, das wel weer oppassen als ze hem met de luchtsleutel aandraaien! ik heb de mijne al beschadigt doordat voorheen bandenboeren niet hebben opgelet...dus goed aandrukken en chekken en dan pas vast zetten...
neem aan dat Hartge wel wat voor jou heeft...(tenminste als je het voor een bmw gaat gebruiken.)
De E30 heeft dat niet nodig. Althans, ik heb mijn gf nog niet horen roepen op spoorverbreders :lol:
Het is voor dat kleine Franse koekblik. Autoteilemann heeft helaas niets wat ik zoek.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 jul 2008, 14:55

Toch leuk technisch draadje met nuttige info !

Ik beperk me dan ook alleen tot de interieuropmerkingen en daarover kan ik zeggen dat de M-stuur opmerking een onzinopmerking is, omdat autorijden op één manier gebeurd en dat is door constant met je handen het stuur vast te houden. Als er dus één element zeer belangrijk in je auto is, dan is het wel je stuur. Als dat goed voelt, is dat een goed begin van de autobeleving.

(Dit was een bijdrage van de Vereniging Voor Interieurfetisjisten)

RVV

Bericht door RVV » 22 jul 2008, 15:22

Tja René iets met KA atsen en ballen. Of kun je niet tegen een beetje terug plagen ;-)

René130i

Bericht door René130i » 22 jul 2008, 16:18

KA atsen :lol:

Oke ik reageer weer, die was gewoon sterk. Maaruh, waar blijft je 130i nou Rico, Andre heeft er ook een paar hoor, dus doen!

Casper

Bericht door Casper » 22 jul 2008, 17:11

Volgens mij is een leuke drift leggen verdomd lastig met 245 achter? Alsie gaat dan gaaaatie-idee denk ik...Optisch wel erg dik 8)

Pikey

Bericht door Pikey » 22 jul 2008, 17:19

Casper schreef:Volgens mij is een leuke drift leggen verdomd lastig met 245 achter? Alsie gaat dan gaaaatie-idee denk ik...Optisch wel erg dik 8)
Klopt, alstie gaat dan gaatie ook echt en krijg je hem wel weer recht uiteraard, maar het ziet er niet echt verdienstelijk uit :P

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 22 jul 2008, 17:36

Doe voor maar 245 en achter 225 :lol: 8)

RVV

Bericht door RVV » 22 jul 2008, 17:43

René130i schreef:KA atsen :lol:

Oke ik reageer weer, die was gewoon sterk. Maaruh, waar blijft je 130i nou Rico, Andre heeft er ook een paar hoor, dus doen!

:lol: :lol: :lol: :lol:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 22 jul 2008, 18:56

René130i schreef:KA atsen :lol:

Rico, koop nooit zo`n lelijk hok.............wees verstandig.
De drie deurs is minder lelijk maar ook nog steeds lelijk dus laat die ook staan.
Mensen die zo`n ding kopen moeten eerst eens langs Hans Anders voor een oog controle :wink:

Francisco

Bericht door Francisco » 22 jul 2008, 20:19

Ik heb op de ring golf voor 10 mm spacers voor en achter 5 mm. Dit heeft geleid tot een veeeeel leukere balans. Minder onderstuur en overtuur is beter op te roepen.

De 1 series die ik gereden heb waren allemaal veel te onderstuurd om er het maximale plezier mee te beleven.

Lees goed wat andre schrijft, je 1 serie wordt er gewoon een stuk leuker door als rijders auto. Voor weinig geld kun je die balans op een 1 serie brengen naar hoe dat ding hoort te sturen.
En daar hoef je natuurlijk geen schumacher voor te zijn. Iedereen geniet van minder onderstuur. Althans daar worden hele fora over vol geschreven.

Pikey

Bericht door Pikey » 22 jul 2008, 20:39

Nog wat meer testen op een eindelijk droge weg heeft mijn mening iets doen bijstellen en matigen op bepaalde punten, toch zou ik het bij 10mm laten, optisch sowieso het best ;)

RVV

Bericht door RVV » 22 jul 2008, 22:03

Al met al prachtig draadje met goede pro's maar zeker ook contra's. Uiteraard kun je het advies van Andre blind volgen. Die veranderd niks aan een auto als die er minder van word. Mijn kleine waarschuwing gaat eigenlijk uit naar het zomaar aankloten. het resultaat moet altijd een hoger doel te dienen. En het uiterlijk is meegenomen maar daarvoor moet je het niet willen veranderen, tenminste niet als je niet weet wat het eindresultaat is. Rene was even het lijdend voorwerp voor mij, maar dat was natuurlijk alleen maar een koekje van eigen deeg ;-) (na zijn veelvuldige KA bashing) het heeft natuurlijk niks te maken met het volgen van Andre's advies. Een beter advies krijg je natuurlijk niet.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 jul 2008, 23:22

Uit het mijn auto draadje van Rene hierin gerold en het gaat gewoon door :?
Toch ook wel nuttige info hier te lezen :D

Dat het beter staat zie ik ook.
Dat het beter rijdt geloof ik ook als Andre het zegt :wink:
Hoe zit het met de extra belasting op andere onderdelen die (in)direct met de wielen verbonden zijn?

Voor de looks wil ik het wel doen, het rijden merk ik vast niet, ben idd niet Schumi :wink:

Dus mijn vraag: kost dat voor een beetje looks?

225-ers rondom zit ik ook wel aan te denken straks.
Maar hoe staat dat om de smallere velg voor tov de bredere velg achter?

Kom maar op met de antwoorden, ook voor toekomstige 1-rijders :lol:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 23 jul 2008, 00:17

Gewoon doen Arthur, kan je Snijders met zn 200SX voorblijven op industrie :lol:

Andre

Bericht door Andre » 23 jul 2008, 01:03

tuurlijk met een spacer is de belasting op het wiellager groter.

Maar daar hoef je je niet druk om te maken.

in de 130i cup reden we met 2cm spoorverbreding en super zachte slicks. Vol over de curbs op 2 wielen rijden en neerploffen. De cup gaat het 3e jaar in en niemand heeft nog een wiellager vervangen.

Dus die 10mm spoorverbreders betekend niks voor je wiellagers.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 jul 2008, 04:18

Idd, ik rij er al jaren mee op de M3 en niks loos qua extra lagerslijtage oid.

Je kan als je een beetje weet hoe het in elkaar steekt spacers zelfs als een hele leuke tuningstool gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld op de gele tapeinden zitten ipv wielbouten, dan kan je gewoon wisselen tussen bijvoorbeeld 0 tot 40mm extra spoorbreedte.

Je doet namelijk 2 dingen met die spacers. Je maakt (Doh) de spoorbreedte wijder dus zal je met je zwaartepunt op dezelfde hoogte minder gewichtsverplaatsting hebben. Maar wat je ook doet is je veering minder effectief maken. Je wheelrate word lager als je de as breder maakt dmv een spoorverbreder.

Rij je dus met tapeinden dan kan je heel snel wisselen als je er met je demper en stabi settings niet uit komt.

Het enige is dat je voor met sturen wat problemen kan krijgen als je hem heel wijd gaat zetten, vooral als je veel caster hebt staan. Maar met 10mm per kant is dat eigenlijk niet zo'n probleem.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 jul 2008, 10:02

Andre schreef:tuurlijk met een spacer is de belasting op het wiellager groter.

Maar daar hoef je je niet druk om te maken.

in de 130i cup reden we met 2cm spoorverbreding en super zachte slicks. Vol over de curbs op 2 wielen rijden en neerploffen. De cup gaat het 3e jaar in en niemand heeft nog een wiellager vervangen.

Dus die 10mm spoorverbreders betekend niks voor je wiellagers.
:shock: :wink:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 23 jul 2008, 10:21

Ik rij ook met spacers (H&R) puur voor de looks.
Slijtage is te verwaarlozen, de lagers gaan bijvoorbeeld geen 150.000km mee maar 135.000km.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 23 jul 2008, 10:32

Steven Nauta schreef:
Rico v Velzen schreef:En Rene ik werd altijd beticht van Andre napraten, achter de kont aanlopen, maar blijkbaar ben jij ook gevoelig voor de honing aan zijn achterwerk :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ik snap de afkeer niet echt. René heeft een 130i gekocht en wil deze graag naar zijn idee mooi maken. De dingen die René mooi vindt en graag op zijn auto uit wil voeren heeft Andre al eens eerder gedaan en kan dus René wat tips geven en vertellen wat het met de auto doet. Puur omdat Andre daar verstand van heeft en René hier op vertrouwd. Om Andre nu meteen de honingbroek aan te trekken is niet echt terecht denk ik.

Of het nu meteen Rico bashing is, denk het niet. De mensen die de spacers nemen geven twee duidelijk redenen aan; verbetering van het uiterlijk en verbetering van het weggedrag. Jij weerlegd deze beide met argumenten als sjonnie tuning en onzinnig, lijkt mij ook niet terecht. Bij Pikey was het teveel van het goede, puur door té brede spacers. Om ze dan meteen af te schrijven als onzinnig lijkt mij wederom niet terecht.
+1

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 jul 2008, 11:17

Wat kosten die dingen nu dan?
En moet je langere bouten hebben met 10mm?

Als dit een infodraadje moet worden doe dan ook alles :wink:

Hoef ik zelf niet eerst te zoeken :o

Tristan

Bericht door Tristan » 23 jul 2008, 11:35

Set H&R spacers met centreerring kost ca. 60 a 70 euro op Ebay.de.

Set langere wielbouten is wel verstandig denk ik. Ik heb ze iig wel besteld, met langere slotbout.

Pikey

Bericht door Pikey » 23 jul 2008, 11:36

Ze kosten in Duitsland via Ebay, afhankelijk van het gebruikte montagesysteem en breedte, tussen de 60 en 90 euro per paar, excl. verzendkosten. Uiteraard heb je bij het simpele spacer systeem langere bouten nodig, deze dienen dus de dikte van je spacers langer te zijn, logisch wel ;) Denk ook aan je slotbout!

Gebruik je een spacer waarbij je je wiel op je spacer kan monteren heb je geen langere bouten nodig, en ook geen extra bouten omdat deze meegeleverd worden, in ieder geval door H&R, dit is een DRA systeem, en is er vanaf 20mm per kant.

Pikey

Bericht door Pikey » 23 jul 2008, 11:37

Tristan schreef:Set H&R spacers met centreerring kost ca. 60 a 70 euro op Ebay.de.

Set langere wielbouten is wel verstandig denk ik. Ik heb ze iig wel besteld, met langere slotbout.
Niet verstandig, noodzakelijk, die op de 1-serie zijn precies lang genoeg :)

Plaats reactie