Chris Harris over PDK en de nieuwe 997

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Chris Harris over PDK en de nieuwe 997

Bericht door Mark Nauta » 21 jul 2008, 21:06

http://www.drivers-republic.com/dr_tv/i ... a=features

Superb filmpje.

Chris Harris zou echt op TV moeten. Ik ken niemand die zou goed zaken kan uitleggen en het gevoel op een eerlijke manier kan overbrengen. Objectief en vooral erg prettig om naar te kijken.

Over de auto zelf. Nu ben ik des te meer benieuwd naar de PDK. Of ik het zelf ook storend vind dat de buttons en pook andersom werken. Wat ik van hem begrijp is dat dus de Sportstand gewoon een electronische kik in de rug geeft die eigenlijk niet nodig is en juist bij bochten waar het voor onsatbiel weggedrag kan zorgen, door een ingenieuze g-meter juist weer achterwege gelaten wordt. Zou het dan op een rechts tuk echt een toegevoegde waarde hebben.....we zullen zien.

Het filmpje is in ieder geval leuk en leerzaam om te bekijken en met een paar weekjes zal ik de PDK zelf eens proberen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 jul 2008, 21:24

Mooiste onderdeel van die test vond ik de uitleg over de schakel"klap" in de sportstand ... als de elektronica merkt dat je in een bocht opschakeld gaat het weer soepel, hahaha

Waarom bouw je het dan in :?:

Chris Harris is al langer mijn favoriet mbt autoreviews. Op YT had ik al een abo op zijn autocar.tv-filmpjes.

SteV6

Matthijs

Bericht door Matthijs » 21 jul 2008, 21:41

Ik kende Chris Harris nog niet, maar wat mij betreft mag hij wel vaker auto's testen, hij legt alles heel duidelijk en goed uit.

Hij bracht trouwens ook een onderwerp op waar ik laatst over zat na te denken nl: automaat en terug en op schakelen in bochten, waardoor de auto in on balans KAN??? raken, nu is het bij deze porsche misschien wel goed geregeld maar bij andere snelle wagens met een automaat dan,
raakt een auto dan in on balans?

Ikzelf heb nog nooit met een automaat gereden, dus ken het gevoel niet echt.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 jul 2008, 21:47

Schakelen met die PDK gaat dus verkeerd om................hoe goed ook, een afknapper IMHO ( maar dat is hier al eerder geventileerd)

Als ik in de markt was voor zo`n kar, dan nam ik dus op grond van bovenstaande gewoon de handbak.....................

Het geluid vind ik wel weer erg lekker, de looks doen mij des te minder.............

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 21 jul 2008, 22:02

Matthijs schreef:Hij bracht trouwens ook een onderwerp op waar ik laatst over zat na te denken nl: automaat en terug en op schakelen in bochten, waardoor de auto in on balans KAN??? raken, nu is het bij deze porsche misschien wel goed geregeld maar bij andere snelle wagens met een automaat dan,
raakt een auto dan in on balans?
Ik heb in Leipzig met een Cayman S met Tiptronic gereden. Ik ben uberhaupt al van mening dat die traag is, maar dat even terzijde. Er zit daat op het testcircuit een bocht in die de Parabolica van Monza moet voorstellen, een lange doordraaier dus. Wanneer je daar op goede snelheid door heen gaat merk je dat je auto al wat begint te werken. Met de Tiptronic opschakelen zou een dusdanige werking geven die zomaar een overstuur reactie kan opleveren, daarom is het zaak om daar of een snellere bak te hebben, of voor de bocht in de juiste versnelling te zitten. Probleem kan zijn dat je snelheid kan opbouwen in de bocht waardoor je toch zult willen schakelen. De PDK kan dan uitkomst brengen.

Maar inderdaad dan graag zonder die kunstmatige kick in the back Stev6.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 21 jul 2008, 22:05

Ik snap niet wat er nou zo verkeerd is aan die kick in the back. Enerzijds klaagt hij over "te" smooth, te weinig emotie. De kick in the back die wat snelheid + beleving teruggeeft is ook weer niet goed, en dat terwijl het wel degelijk een functie heeft. Zoals hij uitlegt wordt er wat kinetische energie opgeslagen die je op die manier terugkrijgt, zal dus ten goede komen aan de acceleratie. Dat het in de bochten wordt uitgeschakeld is toch ook alleen maar briljant! Leuk op een recht stuk, en geen rare reacties in de bocht... ik zie het probleem niet zo!

Joost H.

Bericht door Joost H. » 21 jul 2008, 22:31

SteV6 schreef: Chris Harris is al langer mijn favoriet mbt autoreviews. Op YT had ik al een abo op zijn autocar.tv-filmpjes.
SteV6
Helemaal mee eens. Dit is ook een mooie, en niet geheel off-topic 9FF
http://www.youtube.com/watch?v=-ffYokJg ... re=related

allen

Bericht door allen » 22 jul 2008, 00:03

romo schreef:Schakelen met die PDK gaat dus verkeerd om................hoe goed ook, een afknapper IMHO ( maar dat is hier al eerder geventileerd)

Als ik in de markt was voor zo`n kar, dan nam ik dus op grond van bovenstaande gewoon de handbak.....................

Het geluid vind ik wel weer erg lekker, de looks doen mij des te minder.............
Niets aan toe te voegen imho.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2008, 00:05

allen schreef:
romo schreef:Schakelen met die PDK gaat dus verkeerd om................hoe goed ook, een afknapper IMHO ( maar dat is hier al eerder geventileerd)

Niets aan toe te voegen imho.
heb ergens gelezen dat je dat om kan keren dat schakelen...dus aan te passen.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 jul 2008, 10:03

Geweldig filmpje inderdaad !

Dat schakelen van Porsche is echt te triest voor woorden, voor een merk dat pretendeert sportwagen te zijn. De enige reden dat Porsche dit heeft gedaan is omdat ze willen afwijken van Ferrari. Dat heb ik ergens gelezen.

Ik vind het onacceptabel dat de heren bij Porsche het goedgekeurd hebben. Het is gewoon echt WAARDELOOS.

Maar gelukkig kun je de + en - inderdaad laten omdraaien zoals het wel zou moeten, maar dan kloppen de symbolen weer niet. Heb je EUR 130.000 uitgegeven aan een sportwagen, moet je zelf de + en - gaan omdraaien en genoegen nemen met verkeerde symbolen.

Asociaal.

Sorry dat ik hier zo off topic ga, maar hier kan ik me echt boos om maken ...

allen

Bericht door allen » 22 jul 2008, 10:37

Tuurlijk kun je zoiets omdraaien René. Uiteindelijk zijn de knoppen ook maar geregeld met een stukje software. Alleen blijft het gewoon fout. Als je remt, gaat het lichaam naar voren en is het logischer dat je terugschakelt door vooruit te duwen. Bij gas geven precies andersom. Dat een Porsche dat andersom doet is gewoon pure koppigheid.
BMW heeft dat destijds wel ingezien en heeft het systeem omgedraaid. Dan hebben we het niet eens over een 'sportwagenfabrikant'.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 jul 2008, 10:48

allen schreef:BMW heeft dat destijds wel ingezien en heeft het systeem omgedraaid. Dan hebben we het niet eens over een 'sportwagenfabrikant'.
Je wil niet weten hoe ik gelobbied heb hierover. Mensen die Macboy nog kennen van het AW forum en Carros forum hoef ik niks te vertellen :)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 22 jul 2008, 10:52

Bij zo'n audi met multifckingtronic werkt het ook nog steeds verkeerd om. Kan echt de gedachtegang hierachter niet begrijpen?

Tristan

Bericht door Tristan » 22 jul 2008, 10:54

Opzich is het schakelen met de pook niet zo'n probleem, dat zul je in de praktijk toch niet zo snel gebruiken. Maar dat van de knopjes begrijp ik ook niet. Wat er is nou moeilijk aan links terugschakelen en rechts opschakelen? Waarom dan zo moeilijk?

Macboy

Bericht door Macboy » 22 jul 2008, 11:03

Tristan, sommigen vinden pook juist fijn (ik bijvoorbeeld). Dat is stoerder op een of andere manier. Hoe dan ook: je moet zelf kiezen, maar dan moet het wel beide kloppen !
allen schreef:Tuurlijk kun je zoiets omdraaien René. Uiteindelijk zijn de knoppen ook maar geregeld met een stukje software.
Dit is dus niet waar. Zo makkelijk werkt het namelijk niet (gelukkig wel bij Porsche) maar niet bij bijvoorbeeld een BMW of Audi uit 2001. Die kun je dus echt niet zomaar softwarematig omdraaien. Weet alleen niet meer waarom niet :)

Nog even over Chris Harris (waar volgens mij een eigen draadje over was): die vent is inderdaad gewoon mega goed. Dit zijn filmpjes zoals ze moeten zijn. Ze laten gewoon alles ZIEN. En niet alleen die vent in beeld vanuit een vaste hoek met zijn woorden. Top !

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2008, 11:14

software matig omdraaien zou niet eens nodig zijn, als je het systeem alleen omdraait zeg op z'n kop zet en je veranderd de tekens kun je al klaar zijn.

ow, maar das niet het enige eigenwijze van Porsche, denk eens aan de contactsleutel :lol: das al heel lang aan de "verkeerde" kant van het stuur of waar je hem verwacht, weet nog heel goed dat ik m'n eerste Porsche 911 carrera 3.0 kreeg...wil je de sleutel erin steken met rechts huh? lol, best iri...maar het wendt al kost het een lange tijd tis niet iets van wennen en daarna is het beter dan alle systemen, nee tis de kop erbij houden niet logisch zeg maar, en dus jammer van Porsche...

Macboy

Bericht door Macboy » 22 jul 2008, 11:21

Positionering van de sleutel kan ik nog meegaan, beetje traditie. Zegt ook weinig over sportiviteit en racerij.

Daarnaast is het niet alleen de knopjes op het stuur, maar ook de hele manier waarop het is ontworpen. Zo had het natuurlijk niet moeten zijn. Het makkelijkste is gewoon rechts achter het stuur een paddle of zo en links een paddle. Al het andere is onhandiger dan het zou moeten zijn.

Wat boeit het nou dat het op Ferrari lijkt ?

Vorm moet functie volgen ... niet andersom

God man ik loop me weer te ergeren. Echt niet normaal als ik er zo over denk. Kijk, net wat iemand hier zei: dat BMW het verneukt is tot daar aan toe, maar dat een merk als Porsche dit verneukt ... zal wel weer aangepast worden en afgang eerste klas zijn.

Toen ik in 1996 voor het eerst met simracen begon met mijn stuurtje Trustmaster T3 wist ik al dat er maar één manier is om sequentieel op en terug te schakelen.

12 jaar later snapt Porsche het nog steeds niet ...
Laatst gewijzigd door Macboy op 22 jul 2008, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 22 jul 2008, 11:22

Die contactsleutel aan de linkerkant hoort gewoon bij porsche vind ik. Had toch iets te maken met de le mans-start, waarbij je naar je auto rent en hem dan eerder kunt starten hierdoor?

René130i

Bericht door René130i » 22 jul 2008, 11:22

Deze gast moet naar Top Gear 8)

Die supercar movie van m is ook geweldig.

allen

Bericht door allen » 22 jul 2008, 11:27

@Ilja, dat wist ik niet. Volgens mij zit er bij bmw bijv. ook niets mechanisch tussen. :shock:

Wat de sleutel van porsche betreft, dat was handig op lemans races. Rennen naar je auto, erin springen, sleutel omdraaien met links en ondertussen de handrem cq bak bedienen met rechts. Iedere 1/100 seconde is meegenomen. Uit traditie zou ik dat nooit meer veranderen. Nee, eigenlijk moeten alle fabrikanten dat doen! Zijn we sneller uit de parkeergarage. 8)

Macboy

Bericht door Macboy » 22 jul 2008, 11:33

Ik hoop dat Porsche snel maatregelen gaat treffen. Ik vind het een beetje zwak van Chris dat ie roept dat het mogelijk "personal" is de richting van het schakelen. Tuurlijk niet. Kijk naar de racerij. Er is maar één manier (Mercedes die het helemaal bont maakt door links/rechts te gebruiken ooit hahaha).

http://www.911uk.com/viewtopic.php?t=36 ... 882b019022

http://www.speedtv.com/article_print_view/864273

http://www.rennteam.com/showflat.php?Ca ... ain=451433

http://www.caymanclub.net/cayman-chat/2 ... mmmmm.html

http://www.evo.co.uk/forum/viewtopic.ph ... ec532abfae

Iedereen roept hetzelfde. Dus ik hoop dat het een kwestie van tijd is en daarna kan ik mijn eerste nieuwe Porsche bestellen ;)

Het leukste stukje waarin eigenlijk alles genoemd wordt:

- geen paddles maar onzin-knopjes
- stuur verkeerd om knopjes
- pook verkeerd om knopjes
- argumentatie is niet goed
But worst of all, the new PDK flappy paddle gearbox, doesn't have flappy paddles at all, but dreadul Tiptronic legacy buttons on the steering wheel.
These can change both up and down on both sides of the wheel and you have to push to change up, pull back to change down. Just wrong.

Plus the central lever works the wrong way, i.e. push forward for up and pull backward for down, the complete opposite of every competition sequential ever made.

Porsche claim this is because otherwise Tiptronic customers would get confused, but as John Simister said, "two wrongs don't make a right", i.e. just because they got it wrong with Tiptronic, doesn't mean they should have perpetuated the mistake with the PDK.

In fact it was the perfect time to correct the mistake...

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 22 jul 2008, 11:55

Tom van H. schreef:Die contactsleutel aan de linkerkant hoort gewoon bij porsche vind ik. Had toch iets te maken met de le mans-start, waarbij je naar je auto rent en hem dan eerder kunt starten hierdoor?
Klopt ja. Daar komt het vandaan ja.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 jul 2008, 13:00

Kijk, net wat iemand hier zei: dat BMW het verneukt is tot daar aan toe, maar dat een merk als Porsche dit verneukt ... zal wel weer aangepast worden en afgang eerste klas zijn.
Is ook niet goed te praten, maar in dit geval heeft BMW het dus tip top voor mekaar met de M-DCT :wink:

woka

Bericht door woka » 23 jul 2008, 10:48

romo schreef:
Kijk, net wat iemand hier zei: dat BMW het verneukt is tot daar aan toe, maar dat een merk als Porsche dit verneukt ... zal wel weer aangepast worden en afgang eerste klas zijn.
Is ook niet goed te praten, maar in dit geval heeft BMW het dus tip top voor mekaar met de M-DCT :wink:
Jep, maar voor de gewone automaten is BMW ook op zo'n knop overgestapt.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 23 jul 2008, 11:17

Macboy schreef:
allen schreef:BMW heeft dat destijds wel ingezien en heeft het systeem omgedraaid. Dan hebben we het niet eens over een 'sportwagenfabrikant'.
Je wil niet weten hoe ik gelobbied heb hierover. Mensen die Macboy nog kennen van het AW forum en Carros forum hoef ik niks te vertellen :)
Ha, die Macboy;

Ik vroeg me al af wie ze in München had weten te overtuigen....

Plaats reactie