BMW 330D haalt Euro 6.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

BMW 330D haalt Euro 6.

Bericht door Niels v D » 18 jul 2008, 19:31

Eerste auto die voldoet aan EU6 norm 2014: BMW 330d BluePerformance
18.07.2008

München/Rijswijk. BMW presenteert als eerste autofabrikant een auto die voldoet aan de voor 2014 geplande EU 6 emissienorm. De concentratie van roetdeeltjes in de lucht die deze BMW uitstoot, is nagenoeg gelijk als die in de buitenlucht.
Om schadelijke emissies van voertuigen te beperken, stelt de Europese Commissie eisen aan de uitlaatgassen van personenauto’s. Momenteel dienen alle nieuwe auto’s die in aanmerking willen komen voor een typegoedkeuring, te voldoen aan de EU 4 norm. Vanaf 1 september 2009 gaat dan de nieuwe, aangescherpte EU 5 norm in. Dat deze norm flink scherper gesteld is, blijkt wel uit het feit dat bijvoorbeeld de deeltjesuitstoot minimaal 80% lager dient te liggen dan bij de huidige EU 4 norm. Het plan van de Europese Commissie is nu om de eisen vervolgens nog verder aan te scherpen en deze als EU 6 norm per september 2014 van kracht te laten worden.

De nieuwe BMW 330d BluePerformance voldoet dus nu al aan deze norm. Om dit voor elkaar te krijgen is de auto voorzien van een volledig nieuw ontwikkelde aluminium zescilindermotor met modernste inspuit- en turbotechniek, een oxidatiekatalysator, hoogst effectief roetfilter en een regeneratieve NOx-opslagkatalysator. De BMW 330d BluePerformance is gebaseerd op de nieuwe BMW 330d. Deze nieuwe motor levert dankzij diverse EfficientDynamics maatregelen ongekende prestaties. BluePerformance zorgt bovendien voor een verdere reductie van de uitstoot van stikoxides, waardoor de uitstoot voldoet aan de EU 6 norm. Nadat BMW in 2004 als eerste autofabrikant ter wereld al onderhoudsvrije roetfilters uitleverde, zet BMW – binnen haar EfficientDynamics strategie – nu dus opnieuw een grote stap in de reductie van schadelijke emissies.

Vanaf dit najaar voldoen al 23 BMW modellen met EfficientDynamics aan de toekomstige EU 5 norm. Door EfficientDynamics uit te breiden met de BluePerformance techniek loopt BMW zelfs vele jaren voor en voldoet met deze auto nu al aan de emissienormen voor nieuwe modellen van 2014. De BMW 330d BluePerformance wordt dit najaar leverbaar en zal uiteraard ook profiteren van de onlangs gepresenteerde vernieuwingen van de BMW 3 Serie.

Huidige BMW 330d Nieuwe BMW 330d
Vermogen 170 kW/231 pk 180 kW/245 pk
Koppel 500 Nm 520 Nm
Acceleratie 6,7 s 6,1 s
Verbruik 6,1 l/100 km 5,7 l/100 km
CO2-uitstoot 160 g/km 152 g/km
EU norm EU 4 EU 5 / EU 6 *
Motorgewicht 190 kg 185 kg
* EU 6 voor BMW 330d BluePerformance
Best netjes resultaat dacht ik zo?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 19 jul 2008, 15:19

Absoluut 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 19 jul 2008, 15:42

in 2014 zijn diesel toch wel verboden 8)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 19 jul 2008, 19:17

Schnoner en rapper... toch knap.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40169
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 jul 2008, 00:07

Best gaaf hoor.. het begon ooit met 184pk die 3.0d..... en dan zulke stappen maken in die jaren!

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 20 jul 2008, 00:40

Als ze hier nou eens bpm-korting op gaan geven ipv die priussen......

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 21 jul 2008, 11:10

CO2 uitstoot blijft natuurlijk veel hoger dan die andere modellen. Die zitten zo rond de 116. Deze rond de 150 dus nog forser.

Hoe dan ook: absolute topauto met een topmotor. Misschien wel iets voor mij.

Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 21 jul 2008, 12:27

Komt ie niet erg in het vaarwater van de 335d?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 21 jul 2008, 12:28

Starred schreef:Komt ie niet erg in het vaarwater van de 335d?
Zit qua vermogen nog wel 40pk tussen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 21 jul 2008, 15:05

En anders moet de 335d maar doorontwikkeld worden. Bovendien 335d standaard automaat.

Rationeel gezien is de 330d nu helemáál de juiste keus natuurlijk.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 jul 2008, 15:32

Macboy schreef:En anders moet de 335d maar doorontwikkeld worden. Bovendien 335d standaard automaat.

Rationeel gezien is de 330d nu helemáál de juiste keus natuurlijk.
Rationeel gesproken moet je een auto in de showroom laten staan, gewoon met je neus, plat tegen de ruiten blijven kijken, vooral niet aanko(m)(p)en.............................. :lol: :wink:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 21 jul 2008, 16:43

En dan de 330d met DCG of iets dergelijks? Zit je in 5,9s op de 100? Wat moet die 335d wel niet voor monster gaan worden dan. 5,3s op de 100 met DCG en een vebruik van 1 op 16 ofzo? :D

Wouter81
Berichten: 9424
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 21 jul 2008, 16:56

En een geluid als een John Deere. :) No thanks, met die dieselprijzen tegenwoordig ging ik echt wel voor een benzine, als ik in dat soort prijsklasses ging winkelen. Begrijp een 335d ook niet zo goed, 100x liever een 330i oid. Zo'n 335d zal best netjes lopen voor een diesel maar het blijft een diesel, waar boven de 4000 toeren de fut wel uit is. Het hoogtoerige van een benzinemotor is toch veel mooier? Enne, zo zuinig vind ik die moderne diesels ook weer niet. Beetje doorrijden en je zit ook op 1 op 12/13 ofzo, die verbruikscijfers van de fabriek haal je toch never nooit. Mijn Grande Punto doet volgens de fabriek ook 1 op 16. Haha, grapjassen, in de praktijk 1 op 11.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 21 jul 2008, 17:00

@Wouter: Met 40 a 50K per jaar is een diesel altijd nog steeds de betere economische keuze. Voor jou misschien geen optie, maar voor vele (o.a ondergetekende) hebben weinig keus. Dus dan zit met de moderne diesels echt niet verkeerd, zeker niet bij BMW.

Wouter81
Berichten: 9424
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 21 jul 2008, 17:07

Zal zeker waar zijn Tristan, hoewel bij mijn Grande Punto (in vergelijking met de dieselversie) het omslagpunt bij de huidige dieselprijzen al heel dicht tegen de 40.000 km lag (38k). Zal ook zeker géén straf zijn om in een 123d te moeten rijden 8) maar als je wel zou kunnen kiezen, dan zeker de benzineversie.

Gelukkig hier geen wagenparkbeheerder die zegt wat ik moet rijden, die beheerder ben ikzelf. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 15 gasten