BMW 123d!

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 11 jul 2008, 16:13

Mooier qua model :)

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 11 jul 2008, 16:18

Zo ken ik er meer :lol:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 16 jul 2008, 20:14

Leuke test tussen een 123d Coupe en Nissan 350Z op de Ring:

http://www.drivers-republic.com/dr_tv/i ... a=features

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 16 jul 2008, 20:26

Lekker zeg zo die baan aanvegen :P

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 16 jul 2008, 20:29

Mooi verhaal van de DR-mannen. Chassis ziet er goed uit van de 1-serie. Kritiek op de motor kan ik me in vinden, dat karakter heb je nou eenmaal met diesel. Punt is, als je geen keus hebt dan zijn er geen diesels te vinden zoals de 1-serie. Ik had eigenlijk ook nog wel een 135i coupe vs Nissan willen zien.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 16 jul 2008, 20:31

Leuk filmpje. Lekker kinky ook dat rode interieur in die BMW.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 jul 2008, 21:15

Joy Jolliffe schreef:Mooi verhaal van de DR-mannen. Chassis ziet er goed uit van de 1-serie. Kritiek op de motor kan ik me in vinden, dat karakter heb je nou eenmaal met diesel. Punt is, als je geen keus hebt dan zijn er geen diesels te vinden zoals de 1-serie. Ik had eigenlijk ook nog wel een 135i coupe vs Nissan willen zien.
+1

Dat het een drivers car is had je ook kunnen uitvinden door er in te rijden zonder de Nissan als tegenstander ( volstrekt nutteloos)
Iedereen weet dat benzine ( revs) beter gaat dan diesel ( hoe goed ze ook zijn). In die zin vindt ik het ook slecht om dan kritiek op de de diesel te hebben, het antwoord wist je je namelijk van te voren al.
Categorie; appels en peren, een 135i was ietsie beter, maar dan nog NA vs TT, schiet ook niet op....................... :lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 17 jul 2008, 13:22

VLA schreef:Leuk filmpje. Lekker kinky ook dat rode interieur in die BMW.
Rood leer is, was en blijft altijd super bij bepaalde kleurencombo's en auto's :)

Geniaal filmpje overigens met superleuke beelden en commentaar. TOP !

Veel kennis en verstand van zaken hebben ze echter niet:

1. "quite balanced actually" tja hoe serieus moet je dit nemen? Van de 1-serie is inmiddels al jaren bekend dat ie quite balanced is ...

2. De opmerking "sence of flatness" over het motorkarakter doen mij wel concluderen dat dit niet echt iemand is met echt kennis van zaken (wel verstand van, niet kennis van). Begrijp me niet verkeerd: hij heeft het bij het rechte eind, maar elke autoliefhebber die ook maar enigszins op de hoogte is in autoland (of BMW land) die wéét toch dat de balans van de 1-serie uitzonderlijk is en die zou ook moeten weten dat het karakter van de 123d motor juist niet gebouwd is op koppel, maar inderdaad op een zeer vlakke vermogensontwikkeling, bijna atmosferisch-achtig. Anders moet je gewoon voor de 120d gaan (die dat overigens ook heeft in vergelijking met VAG diesels) maar toch veel minder dan de 123d.

3. De opmerking dat de diesel "not faster out of the corners" komt dan de 350Z. Ja, wat een rukopmerking haha de torque bepaalt echt niet de exit-bochtsnelheid als je op vol vermogen over een circuit loopt te raggen. Beetje lachwekkend eigenlijk die opmerking. Alsof ze daar in zijn IV en V en VI over de ring gaan haha ;)

4. Tot slot maken ze een misser door te zeggen dat de 123d geen diff heeft, onzin: ze rijden de versie met het M-pakket, dus is er een sperdiff, maar een elektronisch systeem dat de werking van een mechanisch diff simuleert.

Maar hoe het filmpje is opgezet, vanuit twee auto's, het driften, the in-car beelden: SUPER !

Maar goed. Had overigens graag de 135i gezien, want hun conclusie is dat de Nissan sneller is (duuuh neem dan de 135i waar je zelf ook al over rept) maar het laat wel zien hoe goed het dieseltijdperk is :shock:

Super auto die 123d.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 17 jul 2008, 14:10

Macboy schreef: 2. De opmerking "sence of flatness" over het motorkarakter doen mij wel concluderen dat dit niet echt iemand is met echt kennis van zaken (wel verstand van, niet kennis van). Begrijp me niet verkeerd: hij heeft het bij het rechte eind, maar elke autoliefhebber die ook maar enigszins op de hoogte is in autoland (of BMW land) die wéét toch dat de balans van de 1-serie uitzonderlijk is en die zou ook moeten weten dat het karakter van de 123d motor juist niet gebouwd is op koppel, maar inderdaad op een zeer vlakke vermogensontwikkeling, bijna atmosferisch-achtig. Anders moet je gewoon voor de 120d gaan (die dat overigens ook heeft in vergelijking met VAG diesels) maar toch veel minder dan de 123d.
Dit merkte ik ook meteen op bij mijn proefrit. Het lijkt ofdat je niet hard gaat wegens het ontbreken van een krachtexplosie. Maar feit is dat hij juist in hoge rpm's ook nog vermogen heeft en dus lineair is. Ze hebben op top 152 mph (243 km/u) gereden op de weg naar de Ring toe. Best hoog voor 'maar' een dieseltje.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 jul 2008, 15:20

Mijn 120d liep toen ook 242 km/h. was wel op de teller.. echte kilometers heb ik geen idee.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 17 jul 2008, 15:30

Tristan schreef:
Macboy schreef: 2. De opmerking "sence of flatness" over het motorkarakter doen mij wel concluderen dat dit niet echt iemand is met echt kennis van zaken (wel verstand van, niet kennis van). Begrijp me niet verkeerd: hij heeft het bij het rechte eind, maar elke autoliefhebber die ook maar enigszins op de hoogte is in autoland (of BMW land) die wéét toch dat de balans van de 1-serie uitzonderlijk is en die zou ook moeten weten dat het karakter van de 123d motor juist niet gebouwd is op koppel, maar inderdaad op een zeer vlakke vermogensontwikkeling, bijna atmosferisch-achtig. Anders moet je gewoon voor de 120d gaan (die dat overigens ook heeft in vergelijking met VAG diesels) maar toch veel minder dan de 123d.
Dit merkte ik ook meteen op bij mijn proefrit. Het lijkt ofdat je niet hard gaat wegens het ontbreken van een krachtexplosie. Maar feit is dat hij juist in hoge rpm's ook nog vermogen heeft en dus lineair is. Ze hebben op top 152 mph (243 km/u) gereden op de weg naar de Ring toe. Best hoog voor 'maar' een dieseltje.
Is mijn persoonlijke ervaring ook met de 123d Coupe. Zou om het te bevestigen graag eens head to head tegen een 123d willen sprinten met de 323ti, mijn vermoeden is dat mijn oude beestje nog aardig partij kan geven zo niet sneller is.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 17 jul 2008, 15:51

Macboy schreef: Veel kennis en verstand van zaken hebben ze echter niet:

.
1. "quite balanced actually" tja hoe serieus moet je dit nemen? Van de 1-serie is inmiddels al jaren bekend dat ie quite balanced is ...
Ik denk dat ze hiermee de diesel bedoelen. Engelsen zijn nog niet heel erg gewend dat er kleine snelle dieselauto's bestaan en hebben onterecht het idee dat er nog een loodzwaar gietijzeren blok onder de motorkap ligt. Mede door Robin, Rico en André weten de meeste van ons intussen wel dat toentertijd de 120d misschien wel de beste balans had en misschien nog wel heeft van alle 1 serie's.
2. De opmerking "sence of flatness" over het motorkarakter doen mij wel concluderen dat dit niet echt iemand is met echt kennis van zaken (wel verstand van, niet kennis van). Begrijp me niet verkeerd: hij heeft het bij het rechte eind, maar elke autoliefhebber die ook maar enigszins op de hoogte is in autoland (of BMW land) die wéét toch dat de balans van de 1-serie uitzonderlijk is en die zou ook moeten weten dat het karakter van de 123d motor juist niet gebouwd is op koppel, maar inderdaad op een zeer vlakke vermogensontwikkeling, bijna atmosferisch-achtig. Anders moet je gewoon voor de 120d gaan (die dat overigens ook heeft in vergelijking met VAG diesels) maar toch veel minder dan de 123d.
Al een 123d gereden Macboy?
Volgens mij was ik hier zo'n beetje de eerste die met een 123d coupé op pad was geweest en er melding van maakte dat het snelheidsgevoel cq duw in je rug gevoel bijna niet aanwezig was. Dit in tegenstelling tot de 120d. Ook dit heeft denk ik bv Tristan een beetje verbaasd, mij ook...en de meeste potentiële 123d rijders zullen dat ook doen. Het is idd waar dat BMW diesels altijd al een meer lineaire vermogensopbouw lieten zien, blijkbaar weten ze de atmosferische motorkarakteristieken met deze allernieuwste dieselgeneratie nog veel meer te benaderen? Ik ben wat dat betreft heel erg benieuwd naar de nieuwe 7 serie diesels met twee turbo techniek.
4. Tot slot maken ze een misser door te zeggen dat de 123d geen diff heeft, onzin: ze rijden de versie met het M-pakket, dus is er een sperdiff, maar een elektronisch systeem dat de werking van een mechanisch diff simuleert.

Eerlijk gezegd had ik dat op basis van deze video ook. Ik zag ze een maar keer met kunst en vliegwerk de drift erin proberen te houden. Waarschijnlijk komt dat toch door de relatief korte powerband van de diesel, maar het viel wel op. In tests was ook al melding gemaakt van het feit, dat de 135i wel in staat was om met dat e-diff te spelen, de 123d kwam daar kracht te kort voor.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 17 jul 2008, 16:19

werkt e diff altijd of alleen in dtc mode?

Op mijne is het DSC vol aan, of DTC mode-> ADB gaat dan aan, of alles uit. DSC aan en uit is sowieso uitgeschakeld ADB(e-diff achtig).

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 17 jul 2008, 16:43

Marcel van Meerbeek schreef:Zou om het te bevestigen graag eens head to head tegen een 123d willen sprinten met de 323ti, mijn vermoeden is dat mijn oude beestje nog aardig partij kan geven zo niet sneller is.
Ik denk ook zeker dat je 323ti aardig partij kan geven, maar ik zie het juist andersom: ik zie het als een compliment voor de diesel ! Wie had ooit gedacht dat een 4-cilinder diesel sneller zou zijn dan een 2.5 liter 6-cilinder van BMW ? 30pk meer of minder is niet zo gek relevant, want de kracht van de diesel zit juist onderin. Bij sprints van 60-160 in V ben je volstrekt kansloos. Een gat van 700 meter kun je dan verwachten :) Dat verwaarloost het aantal peekaa want als jij gaat sprinten ga je het volle (pk) vermogen van je 6-cilinder benutten. Dan heb je als diesel al gauw meer pk nodig om er tegen op te kunnen boxen.

Mijn 175pk diesel is in rechte lijn kansloos tegen de 170pk BMW. Behalve als we gelijke versnellingen gebruiken, dus op koppel rijden.

Nee, ik zie het juist als een compliment voor de dieselindustrie. Vergeet niet: jouw 2.5 6-cilinder motor is de beste allround BMW motor. Een pareltje (zie de fora ook). Mijn broer rijdt zelf de 523i. De enige juiste keus eigenlijk. Snel, zuinig, souplesse, (relatief) enorm koppel voor een 170pk benzinemotor, namelijk 223 Nm !
Marcel van Meerbeek schreef:Ik denk dat ze hiermee de diesel bedoelen. Engelsen zijn nog niet heel erg gewend dat er kleine snelle dieselauto's bestaan en hebben onterecht het idee dat er nog een loodzwaar gietijzeren blok onder de motorkap ligt.
Dat zeg ik ook ja. Ze hebben dus onvoldoende kennis, want het is algemeen bekend (niet alleen van Andre) sla AutoZeitung, AutoBild en AMS er maar op na: de 120d heeft de beste balans vanwege het relatief lichte blok.
Marcel van Meerbeek schreef:Al een 123d gereden Macboy? Volgens mij was ik hier zo'n beetje de eerste die met een 123d coupé op pad was geweest en er melding van maakte dat het snelheidsgevoel cq duw in je rug gevoel bijna niet aanwezig was.
Nee niet zelf gereden, maar ik doel juist ook op jouw post, de post van Tristan, en uiteraard hetgeen ik in de bladen heb gelezen. Uit alle bladen blijkt nu juist dat de 123d een niet-dieselmatige vermogensontwikkeling heeft. En als die journalisten nu hun huiswerk hadden gedaan, dan hadden ze toch moeten weten dat het de karaktiristiek dus niet regulier-diesel is (a la VAG of eender welk merk, namelijk korte maar grote duw in de rug). Jij zegt ook zelf dat de snelheidsbeleving er niet helemaal is, maar als je de stopwatch pakt, zie je wat een stappen je met dat ding maakt !!!

Zit ook tussen de oren. Geef iemand de 123d mee, maar zeg niet dat het een diesel is maar een 123i kompressor met gorgelkleppen voor de stabilisatie van de motor (om het dieselgeluid te verklaren ;)). Die zal misschien heel anders reageren :)

Maar wat ik dus bedoel is dat als ik in de 123d ga zitten, ik juis NIET zal verwachten dat de powerband als een diesel aanvoelt en dat deden deze heren juist wel.
Marcel van Meerbeek schreef:Eerlijk gezegd had ik dat op basis van deze video ook. Ik zag ze een maar keer met kunst en vliegwerk de drift erin proberen te houden. Waarschijnlijk komt dat toch door de relatief korte powerband van de diesel, maar het viel wel op. In tests was ook al melding gemaakt van het feit, dat de 135i wel in staat was om met dat e-diff te spelen, de 123d kwam daar kracht te kort voor.
Ja, maar zij zeggen dat er géén diff opzit. Die zit er nu wel op. Alleen geen mechanise sper. Das weer wat anders. En als ik de filmpjes bekijk, dan is het juist PERFECT driftbaar !! Wat verwacht jij met 18" 245 banden op droog asfalt ??? Dan is 204pk echt niet veel hoor. Niet elke achterwielaandrijver is zomaar driftbaar op droog.

Als ik de filmpjes bekijk, dan is het juist perfect. Neem een enigszins nattere baan of kleinere banden en moet je eens opletten :)

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 17 jul 2008, 16:47

Er zit feitelijk toch ook geen sperdiff op? Alleen hun opmerking is te kort door de bocht (haha) want BMW heeft een andere (ook goede) oplossing gevonden om het effect na te bootsen.

Weet niet of je thuis bent in camera's maar vind het vergelijkbaar met digitale zoom ipv optische zoom.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 17 jul 2008, 16:48

Dat met een 123d op droog degelijk te driften valt zie je hier:

http://youtube.com/watch?v=EcCfKwU8OPo

Maar dan idd wel even 16' of 17' met smalle banden achter om het wat makkelijker te maken. :wink:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 17 jul 2008, 16:52

Tom schreef:Er zit feitelijk toch ook geen sperdiff op?
Er zit geen mechanische sper op maar een elektronisch differentieel. Het is absoluut hetzelfde als gewone en optische zoom denk ik, maar zeg dan niet dat er geen zoom opzit ;)

Feit is dat de gewone non-M-modellen géén e-diff hebben dus het is niet zomaar een niet-bestaande term voor een niet-bestaand onderdeel. Maar ik ben verder niet technisch, beperk me tot de feiten.

@Tristan: die heeft niet de e-diff en inderdaad 16 of 17 met dunnere banden.

Ik moet zeggen dat het oprecht pijn doet als ik door mijn hybride-ideeën deze auto ga missen, want het zou vrijwel zeker de volgende leasebak voor mij worden, hoe goed de Scirocco ook is.

123d has best of both worlds for me :)

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 17 jul 2008, 16:58

Macboy schreef: Er zit geen mechanische sper op maar een elektronisch differentieel.
En webcamsex is hetzelfde als echte sex? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 17 jul 2008, 16:59

Seks betreft handelingen en gevoelens die te maken hebben met lichamelijke opwinding. Er hoeft geen daadwerkelijke fysieke aanraking voor te zijn.

Het antwoord is dus volmondig JA !

(nog los van het feit dat je je eigen pook vast loopt te houden, come to think of it, als jij in je GT3 RS de pook vasthoudt en er lichamelijk opgewonden van raakt, dan heb je volgens VanDale gewoon sex met je eigen auto :))

Bovendien Tom, had ik je al gelijk gegeven met je zoom-voorbeeld dus je punt ontgaat me volledig.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 17 jul 2008, 17:04

Macboy schreef:

123d has best of both worlds for me :)
Vandaar mijn keuze op de 123d vanwege de aantal km's die ik rij, maar niet de sportiviteit wil inleveren. Nog ca. 4 weken, kan niet wachten. 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 jul 2008, 17:48

Accuboy goeie posts !

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 17 jul 2008, 18:13

123d geen diff? Knap, eerste diesel zonder aandrijving, dus...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 18 jul 2008, 09:38

:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust en 30 gasten