Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Ik heb inmiddels het artikel wat gijzbed-opc hierboven had gezet even gelezen en een stukje over de survey van Maulin eruit gehaald. (dat was niet relevant verder)
Als je leest wat daarin staat dan zijn we wereldwijd nog lang niet toe aan een rustiger vaarwater.....het wordt nog een wilde rit waarvan we later zullen denken....'blij dat dat voorbij is' (Dan ben ik bij leven en welzijn al 75 jaar oud waarschijnlijk.....)
De Amerikaanse belastingbetaler (lees de Federale Bank) mag de knip in ieder geval weer trekken, omdat er blijkbaar geen andere mogelijkheden zijn om deze problemen op te lossen én vooral om te voorkomen dat het systeem dus gewoonweg instort..
Dat daarbij afschrijvingen van meer dan 1.6 Triljoen (heb dat woord als volwassene nog nooit serieus gebruikt!) Dollar in Amerika te verwachten zijn die de komende jaren gaan beheersen is dus inderdaad geen goed nieuws.
Als je leest wat daarin staat dan zijn we wereldwijd nog lang niet toe aan een rustiger vaarwater.....het wordt nog een wilde rit waarvan we later zullen denken....'blij dat dat voorbij is' (Dan ben ik bij leven en welzijn al 75 jaar oud waarschijnlijk.....)
De Amerikaanse belastingbetaler (lees de Federale Bank) mag de knip in ieder geval weer trekken, omdat er blijkbaar geen andere mogelijkheden zijn om deze problemen op te lossen én vooral om te voorkomen dat het systeem dus gewoonweg instort..
Dat daarbij afschrijvingen van meer dan 1.6 Triljoen (heb dat woord als volwassene nog nooit serieus gebruikt!) Dollar in Amerika te verwachten zijn die de komende jaren gaan beheersen is dus inderdaad geen goed nieuws.
- WJ
- Berichten: 11999
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
HONG KONG - Most Asian markets fell Monday after the U.S. government announced plans to prop up troubled mortgage financiers Fannie Mae and Freddie Mac.
Many of the region's major benchmarks opened higher but shed their gains and were in the red at midday. Only major indices in China and the Philippines held up against the negative swing.
Japan's Nikkei 225 index lost 0.4 percent to 12,987.37 points. Hong Kong's blue-chip Hang Seng Index was off 1.3 percent at 21,901.95.
The declines came after the U.S. Federal Reserve said Sunday it was granting its New York branch authority to lend to the two mortgage giants "should such lending prove necessary." The measure allows Fannie Mae and Freddie Mac to borrow from the central bank at 2.25 percent — the same rate given to commercial banks and big Wall Street firms — should they need short-term funding in the face of a slumping U.S. housing market.
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Intraday zelfs 379 of -4%. Het was een erg volatiele en onrustige dag. De Dow Jones is uiteindelijk rond dezelfde stand gesloten als ons slot op 383. Morgen gaat weer een spannende dag worden 
Fortis ontkent nog meer kapitaal nodig te hebben om de balans te versterken, maar het feit dat de problemen bij Fortis nu ook de "normale dagpers" (fok, telegraaf etc.) haalt zint me voor geen meter. Zodra de consument het vertrouwen in Fortis verliest en geld van hun rekening gaat halen zijn de rapen gaar.

Fortis ontkent nog meer kapitaal nodig te hebben om de balans te versterken, maar het feit dat de problemen bij Fortis nu ook de "normale dagpers" (fok, telegraaf etc.) haalt zint me voor geen meter. Zodra de consument het vertrouwen in Fortis verliest en geld van hun rekening gaat halen zijn de rapen gaar.
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Dus Fortis wordt de Nederlandse variant van Indymac?Maurice Graber schreef:Intraday zelfs 379 of -4%. Het was een erg volatiele en onrustige dag. De Dow Jones is uiteindelijk rond dezelfde stand gesloten als ons slot op 383. Morgen gaat weer een spannende dag worden
Fortis ontkent nog meer kapitaal nodig te hebben om de balans te versterken, maar het feit dat de problemen bij Fortis nu ook de "normale dagpers" (fok, telegraaf etc.) haalt zint me voor geen meter. Zodra de consument het vertrouwen in Fortis verliest en geld van hun rekening gaat halen zijn de rapen gaar.


De steun van de Amerikaanse overheid voor Freddie Mac en Fannie Mae heeft ook geen resultaat geboekt.
Het gebrek aan vertrouwen in die twee ondenemingen blijft onveranderd....
Inmiddels loopt de neerwaartse spiraal ook wereldwijd al aardig door en worden de gevolgen steeds veelomvattender.

- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Ik moet wel zeggen dat het moeilijk is een beeld te vormen hoe die herwaardering eruit gaat zien. Wij staan op het punt een nieuwbouwhuis te kopen in het bovensegment dat over twee jaar wordt opgeleverd en ik kan je wel zeggen dat de huidige situatie mij meer bezighoudt dan ik had gedacht.Rico v Velzen schreef:Gewoon weer eens tijd voor een herwaardering.. niet bestaand geld gewoon laten verdampen en terug naar de realiteit van alle dag..
Consumeren op consumenten niveau.. dat is uiteindelijk DE basis van economie.
Onze eigen basis is stabiel voor de financiering en de kosten die aan het huis vastzitten. Ik heb er ook wel vertrouwen is dat het huis over een jaar of 7-8 goed verkocht kan worden, maar toch....... Op de één of andere manier bekruipt toch het gevoel dat je over een half jaar meer duidelijkheid hebt over de markt. Aan de andere kant dachten we in 1999 ook dat we een enorm risico namen met de koop van een huis 'op de piek van de huizenmarkt'.
Daar staat weer tegenover dat we toen een hypotheek afsloten tegen 4,8% waarbij de verwachting alom was dat de rente door de Europese eenwording eigenlijk alleen maar kon dalen.
- romo
- Berichten: 27094
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Dat verdampen lukt momenteel aardig............................Rico v Velzen schreef:Gewoon weer eens tijd voor een herwaardering.. niet bestaand geld gewoon laten verdampen en terug naar de realiteit van alle dag..
Consumeren op consumenten niveau.. dat is uiteindelijk DE basis van economie.

Hup en weer een miljardje weg, zo helemaal miljö vriendelijk verdampt, zelfs de groene lobby kan er niet op tegen zijn....................

-
- Berichten: 9474
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Even een zijstraat. Voor bedrijven als KLM en Transavia zijn dit ook erg lastige tijden. Hoge olieprijzen, economische recessie die dreigt dus minder reizigers en als klap op de vuurpijl ook nog eens onze krankzinnige JP Mugabe en zijn 40 rovers die met hun vliegtax onze luchtvaartmaatschappijen en luchthaven de nek omdraaien.
De vliegtaks heeft de positie van KLM binnen de combinatie met Air France ernstig aangetast. Dat zegt KLM-directeur Peter Hartman donderdag in de Volkskrant.
Volgens Hartman heeft de heffing een desastreus effect, dat voor de KLM-groep nu al pijnlijk duidelijk is. Uit het aantal boekingen blijkt dat nu al met zeker 25 procent minder passagiers rekening wordt gehouden.
De KLM-baas zegt: "Het is verbijsterend te zien hoe rampzalig de invoering is van die 45 euro taks op een intercontinentale vlucht. Passagiers nemen massaal de wijk naar luchthavens over de grens. Dit is niet alleen rampzalig voor de KLM, maar ook voor de positie van Schiphol, dat zich al in negatieve groeispiraal bevind, maar ook voor de concurrentiepositie van ons land", aldus Hartman.
"Vooral onze dochter Transavia, dat het met lage tarieven van de onderkant van de markt moet hebben, voelt de klappen genadeloos", stelt de KLM-directeur verontrust vast.
De positie van de hele KLM-groep lijkt daarmee verder in het gedrang gekomen. De luchtvaartsector zit namelijk al in een diep dal. Wereldwijd worden ingrijpende maatregelen genomen om de schade zoveel mogelijk te beperken. Er wordt gesneden in de capaciteit, vluchten worden geschrapt en vliegtuigen aan de grond gehouden.
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Ik blijf me keer op keer afvragen of die achterlijke lui in Den Haag dit niet van te voren hadden kunnen zien aankomen. Nogal wiedes dat de Nederlander die toch al steeds minder overhoudt (4% inflatie) naar goedkopere alternatieven gaat zoeken. Vooral als het ook nog eens duurder wordt door NOG een tax. Nouja.. de beste stuurlui staan aan wal ofzo.Wouter81 schreef:Even een zijstraat. Voor bedrijven als KLM en Transavia zijn dit ook erg lastige tijden. Hoge olieprijzen, economische recessie die dreigt dus minder reizigers en als klap op de vuurpijl ook nog eens onze krankzinnige JP Mugabe en zijn 40 rovers die met hun vliegtax onze luchtvaartmaatschappijen en luchthaven de nek omdraaien.
De vliegtaks heeft de positie van KLM binnen de combinatie met Air France ernstig aangetast. Dat zegt KLM-directeur Peter Hartman donderdag in de Volkskrant.
Volgens Hartman heeft de heffing een desastreus effect, dat voor de KLM-groep nu al pijnlijk duidelijk is. Uit het aantal boekingen blijkt dat nu al met zeker 25 procent minder passagiers rekening wordt gehouden.
De KLM-baas zegt: "Het is verbijsterend te zien hoe rampzalig de invoering is van die 45 euro taks op een intercontinentale vlucht. Passagiers nemen massaal de wijk naar luchthavens over de grens. Dit is niet alleen rampzalig voor de KLM, maar ook voor de positie van Schiphol, dat zich al in negatieve groeispiraal bevind, maar ook voor de concurrentiepositie van ons land", aldus Hartman.
"Vooral onze dochter Transavia, dat het met lage tarieven van de onderkant van de markt moet hebben, voelt de klappen genadeloos", stelt de KLM-directeur verontrust vast.
De positie van de hele KLM-groep lijkt daarmee verder in het gedrang gekomen. De luchtvaartsector zit namelijk al in een diep dal. Wereldwijd worden ingrijpende maatregelen genomen om de schade zoveel mogelijk te beperken. Er wordt gesneden in de capaciteit, vluchten worden geschrapt en vliegtuigen aan de grond gehouden.
AEX nu +2,1% / 8 punten omhoog. Kortstondig technisch herstel na de extreme daling van afgelopen weken? Feit is overigens wel dat de vroege Q2 rapportages van grote bedrijven positief zijn. Intel heeft 25% meer winst geboekt afgelopen kwartaal en ik las net dat Sligro afgelopen half jaar 11,3% meer winst heeft geboekt. Het wordt spannend hoe de cijfers van de grote banken er uit gaan zien. Zij zijn uiteindelijk de aanjager van deze crisis.
Om nog even bij auto's te blijven:
Ohja, olie is trouwens ook lekker aan het zakken. 134 dollar op het moment waar het vorige week vrijdag nog 147 dollar noteerde.16-07-2008 08:00:00 Renault Grp June Europe New Car Registrations -5.6% -ACEA
16-07-2008 08:00:00 PSA Grp June Europe New Car Registrations -9.7% - ACEA
16-07-2008 08:00:00 Fiat Grp June Europe New Car Registrations -6.3% - ACEA
16-07-2008 08:00:00 VW Grp June Europe New Car Registrations -6.1% On Yr -ACEA
16-07-2008 08:00:00 Daimler June Europe Car Registrations -6% On Yr - ACEA
16-07-2008 08:00:00 BMW Grp June Europe New Car Registrations +1.7% On Yr-ACEA
16-07-2008 08:00:00 Ford June Europe New Car Registrations +0.8% -ACEA
16-07-2008 08:00:00 GM June Europe New Car Registrations -13% On Yr-ACEA
16-07-2008 08:00:00 Toyota June Europe New Car Registrations -18% On Yr -ACEA
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Dat is ook de reden waarom we een prijswijziging in de olie niet direct merken. Haal maar eens 10% van de huidige benzineprijs af (wishfull thinkingOlieprijs sluit vierde dag op rij lager
18-07-2008 21:33:50
AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs in New York is vrijdag voor de vierde opeenvolgende dag gedaald. Eerder op de dag zat de olieprijs nog in de lift.
De prijs voor een vat ruwe Texaanse olie voor levering in augustus nam uiteindelijk af met 0,3%, ofwel $0,41, tot $128,88. Daarmee komt de prijsdaling over de gehele week uit op meer dan 11%.
De terugval is "enorm", aldus een handelaar. Hij wijt de daling aan de aanhoudende economische problemen in de Verenigde Staten. Deze raken de huidige en toekomstig verwachte vraag naar olie.

-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Maurice;Maurice Graber schreef:[
Haal maar eens 10% van de huidige benzineprijs af (wishfull thinking)
Wishful thinking indeed! Want als de benzineprijs even hard zou dalen & stijging als die van ruwe aardolie zou dat betekenen dat we er geen cent belasting of accijns over betalen.
Aan de andere kant zou dat de afgelopen jaren wel hebben betekend dat we de literprijs aan de pomp procentueel veel harder hadden zien stijgen dan nu het geval is. :twisted:
- Rambler
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 25 nov 2007, 18:42
- Locatie: Schoten
Ik kijk geregeld met verbazing naar hoe bepaalde Nederlandse overheden het eigen Nederlandse bedrijfsleven in de rug schieten omdat men in Nederland soms de neiging heeft heiliger te willen zijn dan de paus. En daar vaart de Duitser, de Belg, zelfs een enkele keer de Spanjaard dikwijls wel bij. Dan zit ik als Belg in dienst van een Benelux organisatie in zo'n vergadering waar het Nederlandse bedrijfsleven over de rooie gaat en die ambtenaren gewoon verwijzen naar bepaalde EU regelgeving die in andere lidstaten anders wordt toegepast of waar een heel ander niveau van controle bestaat ten aanzien van bepaalde materie die Europees geregeld is. Het interesseert hen verder niet, zij passen de regels toe en wat de buurlanden doen, het zal hen worst wezen, gaat bepaalde business (zelfs volledig) verloren ten bate van die landen, het zal hen evengoed worst wezen.
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Nouja das een vraag/aanbod kwestie. Zolang de prijs hoog blijft zakt de vraag en blijven ze met een overschot zitten. Als het goed is zorgt die voorraad juist voor een lagere prijs.Joy Jolliffe schreef:Er zijn natuurlijk ook grote voorraden ruwe olie verwerkt tot brandstof, en die liggen nu te wachten om verkocht te worden. Ze zullen de prijs nooit laten zakken terwijl er een grote voorraad ligt die van duurdere ruwe olie is gemaakt.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Even een ander geluid, maar dit zal wel niet zo breed uitgemeten worden in de koppen van de krant/pers... vooral ramspoed verkoopt :twisted: :twisted:
http://www.nu.nl/news/1698014/30/Aantal ... daald.html
http://www.nu.nl/news/1698014/30/Aantal ... daald.html
- romo
- Berichten: 27094
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ja kijk er nog even goed naar, intussen zijn er nieuwe CBS cijfers over de economie en met de verwachte gevolgen..................Rico v Velzen schreef:Even een ander geluid, maar dit zal wel niet zo breed uitgemeten worden in de koppen van de krant/pers... vooral ramspoed verkoopt :twisted: :twisted:
http://www.nu.nl/news/1698014/30/Aantal ... daald.html
De consument is intussen al druk doende de hand op de knip te houden, auto s verkopen ook niet meer en 200 dealers kunnen de zaak gaan opdoeken terwijl de grote meerderheid van de collega s in de rode cijfers zit...............................
105 Teletekst do 14 aug
***************************************
"Helft autodealers in rode cijfers"
***************************************
` De helft van de autodealers belandt
dit jaar in de rode cijfers.Dat zegt
het adviesbureau DBSC Consulting,dat
veel onderzoek doet in de autobranche.
Van de 1700 autodealers moeten dit jaar
waarschijnlijk 200 hun zaak sluiten of
verkopen.De afgelopen tien jaar is het
aantal autodealers al flink gedaald.Wel
zijn er nog ongeveer evenveel showrooms
omdat veel dealers die stoppen hun
bedrijf verkopen aan een grotere dealer
met meerdere vestigingen.
Bedrijven komen vooral in de problemen
doordat ze per verkochte auto minder
verdienen.Ze geven hoge kortingen om de
bonus van importeurs binnen te halen.
***************************************
- romo
- Berichten: 27094
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
106 Teletekst do 14 aug
***************************************
CBS:economische groei vertraagd
***************************************
` De economie is het afgelopen kwartaal
niet gegroeid,vergeleken met het eerste
kwartaal van dit jaar.Het is volgens
het Centraal Bureau voor de Statistiek
voor het eerst in drie jaar dat er van
kwartaal op kwartaal geen groei is.
In het tweede kwartaal was de groei met
2,8 procent minder dan het gemiddelde
in 2007.Er werd wel meer besteed,maar
dat kwam vooral doordat er meer aardgas
werd gebruikt en door de nieuwe eigen
bijdrage in de zorg.
Aan andere zaken gaven de consumenten
duidelijk minder uit,zoals aan duurzame
goederen en voedsel.Ook aan de horeca
werd minder besteed,zegt het CBS.
***************************************
Ik zeg niet dat gelijk mis is, maar als consumenten minder consumeren, en het houdt lang genoeg aan, dan heeft dat onmiskenbaar gevolgen voor alle bedrijven...........................
***************************************
CBS:economische groei vertraagd
***************************************
` De economie is het afgelopen kwartaal
niet gegroeid,vergeleken met het eerste
kwartaal van dit jaar.Het is volgens
het Centraal Bureau voor de Statistiek
voor het eerst in drie jaar dat er van
kwartaal op kwartaal geen groei is.
In het tweede kwartaal was de groei met
2,8 procent minder dan het gemiddelde
in 2007.Er werd wel meer besteed,maar
dat kwam vooral doordat er meer aardgas
werd gebruikt en door de nieuwe eigen
bijdrage in de zorg.
Aan andere zaken gaven de consumenten
duidelijk minder uit,zoals aan duurzame
goederen en voedsel.Ook aan de horeca
werd minder besteed,zegt het CBS.
***************************************
Ik zeg niet dat gelijk mis is, maar als consumenten minder consumeren, en het houdt lang genoeg aan, dan heeft dat onmiskenbaar gevolgen voor alle bedrijven...........................
- Jeroen van Emmerik
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], EricYellow, Mark, Opa en 3 gasten