Band-breedte vs. soort band
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Band-breedte vs. soort band
Op het amerikaanse Miata forum verkiezen ze eigenlijk allemaal brede velgen in combinatie met sportieve straatbanden (bv 15x8 of soms zelf 15x9) boven 'normale' velgen (bv 15x7) met semi slicks.
Hoe verhoud een semi slick zich tov een sportieve straatband?
Bv 15x7 semi heeft even veel grip als een 15x? sportieve straatband..? Iemand daar een idee bij?
Ik ben zelf van mening dat je beter op 15x7 in combi met semi's kan rijden ivm onafgeveerde massa die een stuk minder is dan bij 15x8/9 velgen met bijbehorende banden.
Het gaat dus om de volgende stelling, bredere banden zijn beter dan smallere banden met meer grip, bij circuit gebruik.
Hoe verhoud een semi slick zich tov een sportieve straatband?
Bv 15x7 semi heeft even veel grip als een 15x? sportieve straatband..? Iemand daar een idee bij?
Ik ben zelf van mening dat je beter op 15x7 in combi met semi's kan rijden ivm onafgeveerde massa die een stuk minder is dan bij 15x8/9 velgen met bijbehorende banden.
Het gaat dus om de volgende stelling, bredere banden zijn beter dan smallere banden met meer grip, bij circuit gebruik.
Laatst gewijzigd door RobS op 12 jul 2008, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Dat is ook zo, een raceband heeft meestal een veel sterkere wang en in bochten een vrij lage slip angle dus die voelen een stuk minder progressief.
Als je een straatband pakt die hebben een iets slappere wang en voelen daardoor wat progressiever. Maar dat doe je wel deels teniet als je nog breder gaat. Met breder kom je namelijk meestal op maten voor grotere auto's die een hogere load index hebben, en een bredere band heeft sowieso ook minder slipangle bij dezelfde snelheid in bochten.
Ik lees ook wel eens op USA BMW fora en daar blijven ook een hoop op straat banden. Je hebt daar niet zo veel open pit trackdays zoals wij hier veel doen, wat ze daar meer doen is HPDE (High Performance Drivers Education) Dat zijn dus trackdays in groepen waar je dmv prestaties promoveert van beginner naar advanced en uiteindelijk solo zonder instructeur. De trend daar is om heel lang op straatbanden te blijven, omdat de lagere snelheden op straatbanden voor een beginner veiliger zijn, maar ook omdat de gedachtengang is dat je beter leert rijden op straatbanden. Om heel erg hard te gaan op straatbanden moet je namelijk veel cleaner rijden, preciezer sturen. Als jij een band ala R888 pakt dan kan je veel meer dingen uithalen zonder dat het je tijd kost, dus het verbergt een hoop foutjes.
Als je een straatband pakt die hebben een iets slappere wang en voelen daardoor wat progressiever. Maar dat doe je wel deels teniet als je nog breder gaat. Met breder kom je namelijk meestal op maten voor grotere auto's die een hogere load index hebben, en een bredere band heeft sowieso ook minder slipangle bij dezelfde snelheid in bochten.
Ik lees ook wel eens op USA BMW fora en daar blijven ook een hoop op straat banden. Je hebt daar niet zo veel open pit trackdays zoals wij hier veel doen, wat ze daar meer doen is HPDE (High Performance Drivers Education) Dat zijn dus trackdays in groepen waar je dmv prestaties promoveert van beginner naar advanced en uiteindelijk solo zonder instructeur. De trend daar is om heel lang op straatbanden te blijven, omdat de lagere snelheden op straatbanden voor een beginner veiliger zijn, maar ook omdat de gedachtengang is dat je beter leert rijden op straatbanden. Om heel erg hard te gaan op straatbanden moet je namelijk veel cleaner rijden, preciezer sturen. Als jij een band ala R888 pakt dan kan je veel meer dingen uithalen zonder dat het je tijd kost, dus het verbergt een hoop foutjes.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Heeft er iemand trouwens weleens zijn R888 gewogen en vergeleken met een sportieve straatband? Ik denk dat de 888 wel een stuk(je) zwaarder is (stijfheid van de band/wang komt merendeels door meer staal in de band lijkt mij?). En hoeveel wordt een R888 zwaarder als je bv 30mm breder gaat? Ik denk dat die stap wel meevalt omdat er heel veel gewicht in de wangen zit en verhoudingsgewijs minder in het loopvlak?
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ik heb eens gelezen in een test dat een semi slick maatje 225-17 op zo'n 10,8 KG zat oid maar precies weet ik het niet meer.
Ik heb hier geen weegschaal maar anders kan ik wel eens een slick en een straatband wegen. Maar als ik ze oppak dan zit er voor mijn gevoel niet heel veel verschil in. Slick is wel wat zwaarder maar niet heel veel.
Ik heb hier geen weegschaal maar anders kan ik wel eens een slick en een straatband wegen. Maar als ik ze oppak dan zit er voor mijn gevoel niet heel veel verschil in. Slick is wel wat zwaarder maar niet heel veel.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Toyo R888 is een stukkie zwaarder dan bijv. een Toyo T1s. Dat merk je ook wel zodra je op meukbanden rijdt, vooral op de achterwielen (Al helemaal met bijvoorbeeld stalen velgen ipv 'licht'metaal), dan lijkt 't net of je 10 of meer pk's extra hebt en bergen koppel erbij, nog even los van 't feit dat je opeens tot ver in 3 wielspin hebt. 

- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Ik was een tijdje geleden bij Tirerack aan het kijken wat een 275/30/19 high performance straatband weegt ten opzichte van semi's. Michelin Pilot Sport Cup is volgens Tirerack bij gelijke afmetingen lichter dan Pilot Sport 2. Als je de PS Cup in 265 neemt en de PS2 in 275 wordt het verschil vrij groot. Pirelli P-Zero Corsa was juist zwaarder.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten