Brandstof duur? Schijnt toch nog wel mee te vallen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Brandstof duur? Schijnt toch nog wel mee te vallen.

Bericht door Dickh. » 05 jul 2008, 09:46

Ik stond gisteren voor een brug te wachten. Duurde zo'n minuut of 12. Naast mij stond een oudere Opel Astra met 3 man er in. lekker weer, dus ramen open. Blijkt het gesprek over de veel te dure brandstofprijzen te gaan. Het was asociaal van die dievenbende uit Den Haag dat ze daar niets aan deden. Vervolgens kwamen er nog diverse krachttermen uit de ietwat vaal blauwe Astra. Wat mij echter wel opviel was dat de motor gedurende die circa 12 minuten verplichte pauze gewoon liep. Blijkbaar vinden we dat een ander er maar iets aan moet doen, maar doen we er zelf niets aan. Is toch een kleine moeite om de dat ding even het zwijgen op te leggen?

Femme

Bericht door Femme » 05 jul 2008, 09:55

Het verbaast mij ook wel hoeveel mensen hun motor gewoon minutenlang laten draaien tijdens bijv. het wachten op een treinstation. Evenzo voor mensen die het gas- en rempedaal maar in twee standen kennen: of gasgeven of remmen. Die rijden met 80 per uur naar een rotonde en remmen op het laatste moment terwijl er blijkens het tempo dat er vervolgens op de rotonde wordt gereden geen enkele behoefte aanwezig is om vlot door te rijden.

Men heeft kennelijk geen idee hoe de tank leegraakt.

Dat het zogenaamde 'nieuwe rijden' gepromoot moet worden slaat eigenlijk al nergens op. Goed anticiperen, weinig toeren draaien als het niet nodig is, de snelheid van het voertuig zo veel mogelijk benutten dus niet onnodig remmen enzovoorts zijn dingen die iedereen met een gezond verstand voor zichzelf kan bedenken.

WJ

Bericht door WJ » 05 jul 2008, 10:08

Femme schreef: Die rijden met 80 per uur naar een rotonde en remmen op het laatste moment terwijl er blijkens het tempo dat er vervolgens op de rotonde wordt gereden geen enkele behoefte aanwezig is om vlot door te rijden.
haha, daar heb ik zo'n hekel aan. Die geven een dot gas om hem met alle geweld nog even voor jou te proppen om vervolgens met een slakkengang weer verder te tuffen.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 05 jul 2008, 10:16

Leuk en aardig allemaal, maar die Astra verbruikt stationair maar liefs een halve liter benzine per uur. Meer neemt zo'n ding stationair gewoon niet. Dus tijdens die 12 minuten is er 0.1 liter benzine verbruikt.........

En het nieuwe rijden is misschien goed voor het milieu en je bespaard er inderdaad brandstof mee, maar het is niet goed voor de motor. Door het lage toerental treed er veel EGR werking plaats, en dat is toch wel de reden dat de motor inwendig behoorlijk vervuilt en je er leuke storingen bij krijgt.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 05 jul 2008, 11:12

Jan Visser schreef:Leuk en aardig allemaal, maar die Astra verbruikt stationair maar liefs een halve liter benzine per uur. Meer neemt zo'n ding stationair gewoon niet. Dus tijdens die 12 minuten is er 0.1 liter benzine verbruikt.........

En het nieuwe rijden is misschien goed voor het milieu en je bespaard er inderdaad brandstof mee, maar het is niet goed voor de motor. Door het lage toerental treed er veel EGR werking plaats, en dat is toch wel de reden dat de motor inwendig behoorlijk vervuilt en je er leuke storingen bij krijgt.
Ha, die Jan;

Ik denk niet dat het Dick te doen is om de vijftien eurocent die in dit specifieke geval verspild werden, dat is het bedrag inderdaad niet. Maar het is gewoon tekenend voor de kul rond de brandstofprijzen; Jan(geintje!) & Alleman klagen erover, maar ze hebben niet in de gaten hoe verspillend hun eigen gedrag is. Die knakker met zijn Astra zal gerust wel eens vaker voor een brug of overweg staan te wachten. Als je niet op dit soort dingen let heb je mijns inziens gewoon geen recht van spreken. Principekwestie.

allen

Bericht door allen » 05 jul 2008, 11:19

Femme schreef:Het verbaast mij ook wel hoeveel mensen hun motor gewoon minutenlang laten draaien tijdens bijv. het wachten op een treinstation. Evenzo voor mensen die het gas- en rempedaal maar in twee standen kennen: of gasgeven of remmen. Die rijden met 80 per uur naar een rotonde en remmen op het laatste moment terwijl er blijkens het tempo dat er vervolgens op de rotonde wordt gereden geen enkele behoefte aanwezig is om vlot door te rijden.

Men heeft kennelijk geen idee hoe de tank leegraakt.

Dat het zogenaamde 'nieuwe rijden' gepromoot moet worden slaat eigenlijk al nergens op. Goed anticiperen, weinig toeren draaien als het niet nodig is, de snelheid van het voertuig zo veel mogelijk benutten dus niet onnodig remmen enzovoorts zijn dingen die iedereen met een gezond verstand voor zichzelf kan bedenken.
Tunnelrun? Hoe nuttig is dat eigenlijk en heeft dat een positief invloed op je verbruik? :wink:

We klagen met z'n allen, maar zijn zelf geen haar beter. Ik ben ook geen uitzondering op de regel. 8)

Shakes

Bericht door Shakes » 05 jul 2008, 11:23

Het nieuws dat er in tankshops veel meer geld is uitgegeven dan vorig jaar verbaasde me ook. En maar klagen over brandstofprijzen, vervolgens E4 voor een Red Bull neerleggen.Tja :P

N.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 05 jul 2008, 11:29

Zo vind ik tanken bij een tankboer die korting geeft ook interessant terwijl er legio mensen zijn die zeggen die paar rotte centen op een tank, lekker belangrijk :? maar ondertussen wel klagen.

Ik tank met 12 cent korting op de Charloisse Lagedijk nu heeft dat op 30 liter weinig invloed maar als je het consequent volhoudt is de jaarmarge best interessant.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 05 jul 2008, 11:36

Valt me wel vaker op dat mijn verwoordingen niet altijd even goed overkomen. Is ook de reden waarom ik zeer weinig hier schrijf. Maar inderdaad bedoelde ik mijn bijdrage zoals hans het nu omschreven heeft.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 05 jul 2008, 11:45

Ha, die Dick;

Ik snap dan weer niet wat er onduidelijk was aan jouw stukje....

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 jul 2008, 12:21

Duidelijk verhaal hoor en ik ben het met je eens :wink: Een collega van me vertelde dat z´n buren de kinderen elke dag met de auto naar school brengen terwijl ze zo via de achtertuin zowat het schoolplein oplopen. Om met de auto te gaan moet er zeker een kilometer omgereden worden :? Gedragskwestie idd en de overheid is gewoon bezig om dat te veranderen: extra brandstof accijns, km heffing en 14% bijtelling op een Prius. De wijze waarop ze dat doen, daar ben ik het niet mee eens daarentegen maar dat is weer een andere discussie :wink:

Peric

Bericht door Peric » 06 jul 2008, 22:23

Ik snapte het ook wel hoor Dick.. :)
Misschien wt vaker schrijven zodat mensen het beter gaan begrijpen? :)

Joh, klagen zit in de mens, maak me er zelf ook veel te veel schuldig aan..

Maar ben er nou nog steeds niet over uit. Vorige week is de OPEC-meeting geweest. Daar werd gezegd dat er geen tekort is maar dat de speculanten de prijs opgedreven hebben. Vraag en aanbod.
Zou zomaar kunnen dat dit ergens anders ook al geschreven is, maar ik hou niet alles in de gaten hier.. :)

Knot

Bericht door Knot » 06 jul 2008, 22:54

Ik doe ook aan het nieuwe rijden, kom met 80 op een rotonde af en neem die vervolgens ook gewoon met 80, weet je wel hoeveel brandstof het kost om opnieuw naar 80 te accelerereren?!!!! 8)

Tom

Bericht door Tom » 06 jul 2008, 23:10

Knot schreef:Ik doe ook aan het nieuwe rijden, kom met 80 op een rotonde af en neem die vervolgens ook gewoon met 80, weet je wel hoeveel brandstof het kost om opnieuw naar 80 te accelerereren?!!!! 8)
:lol:

Ed vd Werken
Auto: Subaru wrx

Bericht door Ed vd Werken » 07 jul 2008, 13:52

Hallo,
Ik tank met 12 cent korting op de Charloisse Lagedijk nu heeft dat op 30 liter weinig invloed maar als je het consequent volhoudt is de jaarmarge best interessant.
@Roel, daar tank ik ook met de vrachtwagen, met de Sub ga ik er niet meer heen. :wink:
Daar blijf ik mee naar DC-Berkel gaan, daar heb ik nog nooit problemen gehad. :D
Grtz Edje wrx

levensnevel

Bericht door levensnevel » 07 jul 2008, 19:40

Tja Charloise Lagedijk
12 eurocent per liter korting bij 65.000 km per jaar met een verbruik van gemiddeld 5 l/100 km .....
Dat zet wel wat zoden aan de dijk. Maar ook die zoden zijn relatief wanneer je van een km prijs van 4,5 eurocent (feb 2007 over 4.628 km) naar 6,6 eurocent (juni 2008 over 5.189 km ) gaat.
Die meerkosten moeten toch ergens uit m'n portefeuille van uienleer getoverd worden ...

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 07 jul 2008, 19:44

ik liet de 850i van mij ook altijd lekker doordraaien, anders vloog hij nl. na enkele seconden op het alarm... en om hem daar weer vanaf te krijgen was vanuit de auto bijna geen doen, terwijl vanbuitenaf het geen probleem is...

Maar goed, je kan hem wel uitzetten maar de brandstof wordt er echt niet goedkoper op hoor... ;-)

Alex Miedema

Bericht door Alex Miedema » 07 jul 2008, 19:48

Nandor schreef:Het nieuws dat er in tankshops veel meer geld is uitgegeven dan vorig jaar verbaasde me ook. En maar klagen over brandstofprijzen, vervolgens E4 voor een Red Bull neerleggen.Tja :P

N.
JUIST daarom... Je portemonnaie doet toch al pijn als je weer naar buiten loopt, kun je net zo goed wat verleidingen kopen.

Plaats reactie