Officieel: Focus RS
-
- Berichten: 9981
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Officieel: Focus RS
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/86b ... 452c52.jpg[/img]
Nog heftiger dan gehoopt: Ford Focus RS
Hij is dan eindelijk officieel: de Ford Focus RS. De specificaties waar Ford eerder mee op de proppen kwam, waren al veelbelovend. Team RS geeft de definitieve auto echter nog meer vermogen mee dan ze eerder beloofden.
Het vermogen van de 2,5-liter turbomotor bedraagt namelijk 300 pk, waar Ford eerder ‘in ieder geval 280 pk’ beloofde. Het maximumkoppel bedraagt ‘meer dan 410 Nm’. De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur kost de Focus RS minder dan zes seconden.
De Focus RS heeft gewoon voorwielaandrijving. Om ervoor te zorgen dat het forse vermogen op een behoorlijke manier op de weg wordt gebracht, monteert Ford Team RS een geavanceerd Quaife-sperdifferentieel, zoals we dat ook kennen uit de vorige Focus RS.
Een ander hulpmiddel is de ‘Revoknuckle’ voorwielophanging, die ongewenste stuurreacties en ‘torque steer’ tijdens fors gasgeven moet voorkomen. Jost Capito, die de scepter zwaait bij Ford Team RS, vertelt dat z’n mannen wel degelijk het monteren van vierwielaandrijving hebben overwogen: “Dat was een optie, maar wij zijn ervan overtuigd dat een Ford Focus een uitstekende basis is voor een supersnelle hatchback. Door af te zien van vierwielaandrijving hebben we het gewicht van de RS weten te beperken. Maar tegelijkertijd hebben we een balans tussen tractie, rij-eigenschappen en prestaties gevonden die toonaangevend is voor z’n klasse.”
De Ford Focus RS staat standaard op 19 inch lichtmetaal en is 40 millimeter verbreed ten opzichte van de gewone modellen. Het ESP systeem is speciaal ontwikkeld voor de RS en grijpt later in dan dat van de andere Focussen.
Het exterieur van de RS onderscheidt de auto duidelijk van de andere Focussen, ook van de ST. Allereerst is er de felgroene kleur, een verwijzing naar het Le Mans-groen van de Escort RS1600 uit de zeventiger jaren. Als contrast met het groen zijn er piano-zwarte stylingsdetails, onder meer de grille, de buitenspiegels en achter de voorste wielkasten. Maar het meest opvallend is toch wel de grote, zwarte dakspoiler aan de achterkant van de auto. De RS heeft standaard xenonverlichting.
Binnenin is de styling iets ingetogener. Uiteraard zijn er kuipstoelen met RS- en Recaro-logo’s, maar ook zijn er diverse elementen die het groen-zwarte thema van het exterieur voortzetten. Geborsteld aluminium en koolstofvezel-look elementen zorgen voor nog wat extra klasse.
De Ford Focus RS beleeft op 22 juli z’n publieksdebuut op de London International Motor Show. Ford gaat de auto gewoon tussen de andere Focussen produceren op de productielijn in het Duitse Saarlouis. De RS komt in het eerste kwartaal van 2009 op de markt.
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/181 ... 7cc752.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/6/2a1 ... 2b7bb6.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/a/1bd ... 068b9a.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/d/ad9 ... 491f8d.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/8a3 ... be9bd2.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/4f4 ... 8acaf4.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/908 ... 1399ee.jpg[/img]
Nog heftiger dan gehoopt: Ford Focus RS
Hij is dan eindelijk officieel: de Ford Focus RS. De specificaties waar Ford eerder mee op de proppen kwam, waren al veelbelovend. Team RS geeft de definitieve auto echter nog meer vermogen mee dan ze eerder beloofden.
Het vermogen van de 2,5-liter turbomotor bedraagt namelijk 300 pk, waar Ford eerder ‘in ieder geval 280 pk’ beloofde. Het maximumkoppel bedraagt ‘meer dan 410 Nm’. De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur kost de Focus RS minder dan zes seconden.
De Focus RS heeft gewoon voorwielaandrijving. Om ervoor te zorgen dat het forse vermogen op een behoorlijke manier op de weg wordt gebracht, monteert Ford Team RS een geavanceerd Quaife-sperdifferentieel, zoals we dat ook kennen uit de vorige Focus RS.
Een ander hulpmiddel is de ‘Revoknuckle’ voorwielophanging, die ongewenste stuurreacties en ‘torque steer’ tijdens fors gasgeven moet voorkomen. Jost Capito, die de scepter zwaait bij Ford Team RS, vertelt dat z’n mannen wel degelijk het monteren van vierwielaandrijving hebben overwogen: “Dat was een optie, maar wij zijn ervan overtuigd dat een Ford Focus een uitstekende basis is voor een supersnelle hatchback. Door af te zien van vierwielaandrijving hebben we het gewicht van de RS weten te beperken. Maar tegelijkertijd hebben we een balans tussen tractie, rij-eigenschappen en prestaties gevonden die toonaangevend is voor z’n klasse.”
De Ford Focus RS staat standaard op 19 inch lichtmetaal en is 40 millimeter verbreed ten opzichte van de gewone modellen. Het ESP systeem is speciaal ontwikkeld voor de RS en grijpt later in dan dat van de andere Focussen.
Het exterieur van de RS onderscheidt de auto duidelijk van de andere Focussen, ook van de ST. Allereerst is er de felgroene kleur, een verwijzing naar het Le Mans-groen van de Escort RS1600 uit de zeventiger jaren. Als contrast met het groen zijn er piano-zwarte stylingsdetails, onder meer de grille, de buitenspiegels en achter de voorste wielkasten. Maar het meest opvallend is toch wel de grote, zwarte dakspoiler aan de achterkant van de auto. De RS heeft standaard xenonverlichting.
Binnenin is de styling iets ingetogener. Uiteraard zijn er kuipstoelen met RS- en Recaro-logo’s, maar ook zijn er diverse elementen die het groen-zwarte thema van het exterieur voortzetten. Geborsteld aluminium en koolstofvezel-look elementen zorgen voor nog wat extra klasse.
De Ford Focus RS beleeft op 22 juli z’n publieksdebuut op de London International Motor Show. Ford gaat de auto gewoon tussen de andere Focussen produceren op de productielijn in het Duitse Saarlouis. De RS komt in het eerste kwartaal van 2009 op de markt.
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/181 ... 7cc752.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/6/2a1 ... 2b7bb6.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/a/1bd ... 068b9a.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/d/ad9 ... 491f8d.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/8a3 ... be9bd2.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/4f4 ... 8acaf4.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/908 ... 1399ee.jpg[/img]
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Heb ik ook Tristan, dat is ook hetgeen dat hem zo hebberig maakt denk ik. Maar tikkeltje gemiste kans is dan dat ze hem niet met 4wd hebben uitgerust, dat had het plaatje natuurlijk helemaal compleet gemaakt. Misschien nog een RS-R met 4wd ?????Tristan schreef:Krijg er een beetje WRC-gevoelens bij.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten