Gips en autorijden. Mag dat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tristan

Bericht door Tristan » 09 apr 2008, 12:58

DDX schreef:lijkt me persoonlijk dat je toch een auto met automaat moet hebben dan
hoe wil je stuur vasthouden en schakelen met 1 hand bijvoorbeeld ?
Dat idd beter. Ga ff met dokter praten. Maar eerst afwachten tot maandag / uitslag onderzoek.

Tristan

Bericht door Tristan » 14 apr 2008, 12:43

Helaas, gebroken. :?

Dus nog min. 8 weken in gips. Dus geen autorijden/racen.

Baal op dit moment als een stekker. :evil:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 apr 2008, 12:48

Trsitan, ik heb hetzelfde 4 jaar geleden gehad en heb goedkeuring van mn verzekeringsmaatschappij gekregen voor rijden in een automaat. Als je dit niet gaat regelen mag je niet rijden rijden = niet verzekerd zijn.

Kortom er is dus een oplossing! gewoon mij direct vragen :lol:

Tom V

Bericht door Tom V » 14 apr 2008, 12:48

Mooi klote Tristan, succes met herstel en gebruik dan straks de rest van het jaar om jezelf en je e30 helemaal klaar te zetten voor 2009. Tristan dan campione?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 apr 2008, 12:55

Heb hier beroeps halve ook veel mee te maken;

Ben je medisch gesproken niet in staat om een voertuig te besturen; Verboden, ga je toch, ben je aansprakelijk.

Dus niet met je nieuwe heup en de krukken achterin gaan rondrijden, idem met je poot in het gips................................niet slim...............

Tristan

Bericht door Tristan » 02 jun 2008, 11:59

Heb toch toezegging gekregen van mijn assuratie-adviseur die met de verzekering heeft gesproken. Dus mag iig autorijden (helaas niet racen).

Vanmorgen bij gipspoli geweest en helaas nog steeds een klein scheurtje. Dus weer nieuw gips (dit keer oranje -> EK) en na 4 weken weer terug. Totaal dan 12 weken arom in gips gezeten. *zucht*

Metchu

Bericht door Metchu » 02 jun 2008, 12:16

Het scheelt dat je mag rijden, maar tering: das lang in het gips :cry:

sterkte ermee, vooral in het warme weer...

RobS

Bericht door RobS » 02 jun 2008, 15:25

Ik heb afgelopen zomer m'n pols gebroken tijdens het downhillen in de Alpen, met dat Franse gips kon ik sowieso niets (superlomp en zwaar) :D Na een week weer terug in NL (vrouw heeft terug gereden) in zkh nieuw gips laten plaatsen en mocht van die arts niet rijden, je bent niet verzekerd.

Casper

Bericht door Casper » 02 jun 2008, 19:01

Zure sessie Tristan. Heb zelf ook een paar jaar geleden 12 weken gips gehad (6 wkn, toch niet goed gezet, weer breken, nog een keer 6 weken).
Ik kan je vertellen dat er dan weinig meer over is van je arm :shock: En heel erg fris ruikt het dan ook niet meer :lol:
Gelukkig bestaat er zoiets als "spiergeheugen" en veel eieren eten. :P

succes in ieder geval...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 jun 2008, 21:16

Casper schreef:Zure sessie Tristan. Heb zelf ook een paar jaar geleden 12 weken gips gehad (6 wkn, toch niet goed gezet, weer breken, nog een keer 6 weken).
Ik kan je vertellen dat er dan weinig meer over is van je arm :shock: En heel erg fris ruikt het dan ook niet meer :lol:
Gelukkig bestaat er zoiets als "spiergeheugen" en veel eieren eten. :P

succes in ieder geval...

Dat er weinig over is van je arm komt door dat er geen functionele prikkel is geweest die de weefsels in takt houdt ( medische term; atrofie, dit betekend een afname van kwaliteit en kwantiteit van ALLE weefsels )
Helaas gaat dit zeer snel ( je kan in 3 weken wel 40% van je kracht verliezen als er geen functionele prikkel is), de keerzijde is nog erger; het komt er erg traag weer aan, reken op een factor 4-6 in tijd. Dus 6 weken uit de running door gips of ander immobilisatie materiaal; 30 wkn revalidatie. Hierbij geldt; hoe ernstiger het trauma ( mn hoog energetische trauma`s)hoe langer de herstel/revalidatie tijd. Kan wel tot 1 jaar :!: oplopen...................................

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 02 jun 2008, 22:21

Ik schrok me helemaal wild toen ik na 2 weken voor het eerst mijn been (met gebroken knie) zonder gips zag, bijna de helft smaller dan mijn andere been. :shock: Gelukkig wist 1 van mijn beste vrienden (die fysiotherapeut is) me te vertellen dat dat idd normaal is en met een paar maanden weer terug komt. Dat bleek gelukkig ook zo te zijn... 8)

romo

Bericht door romo » 02 jun 2008, 22:31

Martijn Koevoets schreef:Ik schrok me helemaal wild toen ik na 2 weken voor het eerst mijn been (met gebroken knie) zonder gips zag, bijna de helft smaller dan mijn andere been. :shock: Gelukkig wist 1 van mijn beste vrienden (die fysiotherapeut is) me te vertellen dat dat idd normaal is en met een paar maanden weer terug komt. Dat bleek gelukkig ook zo te zijn... 8)
Das mooi, maar geen garantie. Das niet bij iedereen zo. Bij sommigen blijft er een zichtbaar verschil aanwezig ( dit hoeft voor de kracht echter geen consequentie te hebben)
Ook kan het zo zijn dat de bewegelijkheid van gewrichten niet op het oude niveau terug komt.

Casper

Bericht door Casper » 03 jun 2008, 00:00

romo schreef: Dat er weinig over is van je arm komt door dat er geen functionele prikkel is geweest die de weefsels in takt houdt ( medische term; atrofie, dit betekend een afname van kwaliteit en kwantiteit van ALLE weefsels )
Helaas gaat dit zeer snel ( je kan in 3 weken wel 40% van je kracht verliezen als er geen functionele prikkel is), de keerzijde is nog erger; het komt er erg traag weer aan, reken op een factor 4-6 in tijd. Dus 6 weken uit de running door gips of ander immobilisatie materiaal; 30 wkn revalidatie. Hierbij geldt; hoe ernstiger het trauma ( mn hoog energetische trauma`s)hoe langer de herstel/revalidatie tijd. Kan wel tot 1 jaar :!: oplopen...................................
Mij is juist altijd verteld dat er zoiets bestaat als spiergeheugen, dat ervoor zorgt dat je juist binnen korte tijd weer veel spiermassa aanzet op je arm. Moet je natuurlijk wel genoeg eiwitten naar binnen werken :) Binnen 4 weken had ik weer een normale arm en na 6wkn ofzo was er geen verschil meer...
Ik was toen 19, misschien dat dat ook meespeelde. Alhoewel Tristan natuurlijk ook nog een jonge god is ;)

romo

Bericht door romo » 03 jun 2008, 07:23

Spiermassa konmt nooit vanzelf terug, daar moet je wat voor doen; namelijk functioneel gebruik of training. Eiwitten bouwen spiermassa op, dat is correct, maar alleen als je de spier ook prikkelt ( training), een spier niet gebruiken ondanks eiwit gebruik, levert niets op. Hoe langer de massa verminderd is geweest, des te moeilijker het is om die massa terug te krijgen, zoals vermeld; soms met blijvende omvangverschillen.

Een "spiergeheugen" in dit verband lijkt me een loze en niet bestaande kreet. Kijk naar mensen met een dwarsleasie of een halfzijdige verlamming; de spiermassa neemt af ( door het niet functioneel kunnen belasten) en komt never nooit niet meer terug

Spiergeheugen als kreet voor het inslijpen van beweging is wel mogelijk, maar dan gaat meer om coördinatie. Zoals bv het leren schaatsen en fietsen als kind. Complexe bewegingsvormen die inslijpen en niet verloren gaan, ook als je kracht afneemt ( bv bij ouder worden) kan je dit toch blijven doen
Spiergeheugen als maat voor omvang en kracht van spiermassa is onzin.

Tristan

Bericht door Tristan » 01 jul 2008, 11:59

Vanmorgen naar ZH geweest en na 12 weken eindelijk het gips eraf. Heel raar gevoel. :lol:

Mis wel behoorlijk wat kracht, dus langzamerhand proberen kracht op te bouwen. Kan niet wachten totdat ik weer in de E30 zit.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 02 jul 2008, 10:18

Wel lekker zeker dat 't gips eraf is met dit warme weer?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 10:26

Goed nieuws Tristan. Sterkte met het opbouwen van kracht.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jul 2008, 12:17

armpje drukken Tristan? nu durf ik nog wel :lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 02 jul 2008, 12:18

GTRene schreef:armpje drukken Tristan? nu durf ik nog wel :lol:
Links is zowiezo niet het sterkst van de twee. :wink:

Metchu

Bericht door Metchu » 02 jul 2008, 14:15

beter, nu heb je wel fftjes zo'n iel armpje (spreek uit ervaring) :lol:

wanneer kan je weer serieus gaan racen?

Tristan

Bericht door Tristan » 02 jul 2008, 15:35

Heel snel hoop ik. Ben steeds meer kracht aan het uitoefenen op mijn arm en regelmatig oefeningen doen.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 02 jul 2008, 18:51

gewoon veel oefenen inderdaad, heb een bovenbeen en een elleboog gebroken en je verbaast je echt hoe snel die kracht afneemt..sterkte :wink:

romo

Bericht door romo » 02 jul 2008, 20:46

No pain, no gain.................................

Hup, en nog een setje...................................... :lol:

Plaats reactie