Nat differentieel

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Nat differentieel

Bericht door HSR » 01 jul 2008, 19:07

Vandaag even samen met de hulp van Tom(944) de nieuwe waterpomp geplaatst. Bij een nadere inspectie viel het ons op dat mijn sperdiff wel heel erg glom en dus nat was. Sterker nog, er druppelde heel langzaam zelfs wat op de grond. Nu vraag ik mij af hoe dit kan? Ik vermoed dat de seals bij de steekassen niet meer zo goed hun werk doen daar op het subframe waar het diff op gemonteerd zit ook olievlekken heeft.

Is er een manier waarop ik dit kan checken en is het erg moeilijk de seals zelf in te bouwen ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 jul 2008, 19:12

Kijk eerst even of er niet te veel olie in zit, gewoon de bovenste plug even losdraaien. Als je er te veel olie in hebt zitten gaan ze namelijk ook lekken.

Seals wisselen is niet zo moeilijk verder volgens mij. Kwestie van steekassen er uit, zijdeksels er af en uit elkaar halen, nieuwe seals er in en weer in elkaar zetten.

HSR
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 01 jul 2008, 19:27

Bert ///M3 schreef:Kijk eerst even of er niet te veel olie in zit, gewoon de bovenste plug even losdraaien. Als je er te veel olie in hebt zitten gaan ze namelijk ook lekken.

Seals wisselen is niet zo moeilijk verder volgens mij. Kwestie van steekassen er uit, zijdeksels er af en uit elkaar halen, nieuwe seals er in en weer in elkaar zetten.
Vanavond even bekijken. De wagen staat nu wel aan 1 kant opgekrikt, misschien speelt dat ook een rol ?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 01 jul 2008, 19:41

Niet zo veel credit Hugo, toen ik aankwam zat die pomp er al in, ik heb slechts je spanrol opzij gehouden ;).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 jul 2008, 19:49

hugo schreef:
Bert ///M3 schreef:Kijk eerst even of er niet te veel olie in zit, gewoon de bovenste plug even losdraaien. Als je er te veel olie in hebt zitten gaan ze namelijk ook lekken.

Seals wisselen is niet zo moeilijk verder volgens mij. Kwestie van steekassen er uit, zijdeksels er af en uit elkaar halen, nieuwe seals er in en weer in elkaar zetten.
Vanavond even bekijken. De wagen staat nu wel aan 1 kant opgekrikt, misschien speelt dat ook een rol ?
Misschien maar dan zouden ze echt gaar zijn. Meestal gaan ze namelijk onder het draaien lekken dus als je rijd. Ik heb dat ook gehad, elke keer als ik de auto toen parkeerde rook je een verbrande olie lucht omdat de olie op de uitlaat spatte.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 01 jul 2008, 20:15

Bert, dat weet jij misschien ook wel: hoeveel olie moet er in zo'n groot differentieel? bijivullen tot de bovenste opening ofzo?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 jul 2008, 20:19

Ja als het goed is wel.

BMW schrijft voor mijn auto (zowel de E36 M3 3.0 met type 188 medium case en de 3.2 met type 210 large case) in elk geval 1,7L voor en als je dat doet zit het net iets onder de bovenste opening. Eea afhankelijk van of je auto keilstand heeft enz natuurlijk.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 01 jul 2008, 21:46

Mooi. En wat voor een olie moet er eigenlijk in :oops: ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 jul 2008, 21:53

BMW Sperdifferentielen gaat 75W140 olie met, bijvoorbeeld Castrol SAFX-J 75W140.

Er zijn ook wel anderen die sperdiff olie hebben zoals Redline en Motul maar je moet opletten dat het wel 75W140 is als je er circuitdagen mee gaat rijden. Sommigen pakken 75W90 maar bij een M3 in elk geval kan je diff overkoken door de warmte als je die gebruikt. BMW zelf schrijft ook 75W140 voor.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 01 jul 2008, 23:28

die heb ik ook in m'n sper zitten, de 75w/140 van MOTUL Gear FF Competition ...

maarja dat was ook een gok :lol: verder merk ik er weinig van, stonk wel die zooi...heb het ook in m'n 6-bak maar dat is koud eigenlijk te dik, maar 1x op temp weer lekker...(koud wil ie dan slecht schakelen moet ik bijna dubbel klutsen soms, maja mag dan toch niet scheuren)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 jul 2008, 23:39

Klopt dat is goede olie voor sperdiffs. Alleen in NL lastig te krijgen. BCCP wou het alleen bestellen per 24L en zoveel had ik nou ook weer niet nodig :shock:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 jul 2008, 00:11

Bert ///M3 schreef:Klopt dat is goede olie voor sperdiffs. Alleen in NL lastig te krijgen. BCCP wou het alleen bestellen per 24L en zoveel had ik nou ook weer niet nodig :shock:
oe das veel jah :lol:
ik kon bij Van heek wel 6L bestellen maar geen korting meer :cry: moest 35,29 ex BTW per liter betalen dus 42,-euro de liter... :shock: heb nog wat over van dat goedje want wist niet precies hoeveel ik nodig had voor de bak en ahteras...helaas ook omgevallen fles...die stank is pas sinds kort de garage weer ui :lol:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 02 jul 2008, 00:18

Wat ook nog zou kunnen is dat je seal waar de cardanas het diff in gaat lekt, is bij mijn auto tjidje terug ook vervangen.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 02 jul 2008, 10:02

Mijn gereviseerde diff lekte ook, de seal van de aluminium deksel was de boosdoener..

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 10:08

Je kan ook sperdiff adaptief toevoegen aan normale diff olie. Wel dan eerst het adaptief toevoegen en dan pas vullen tot aan bovenste vulpunt met normale diffolie uiteraard... :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Streamline en 4 gasten