Bastiaan's Accord Type R

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
bastiaan45

Bericht door bastiaan45 » 11 jun 2008, 10:25

@ matthijs, zwarte velgen staat best goed bij een dergelijke auto, maar ik ben het zeker met Macboy eens. Ik vind dit origineel wit ook zeker het mooiste.

@ hanz en Stephane, Ik ben er nooit mee op het circuit geweest, wegligging is echter fenomenaal, zeker als je kijkt dat het een voorwielaangedreven auto is. Heeft diverse stabilisatoren, een standaard LSD enz. Dus zeker perfect voor circuitgebruit, daar is deze auto in eerste instantie voor gemaakt, ik gebruik hem er alleen niet voor haha.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 jun 2008, 20:21

Ik zat er ook aan te denken, maar dacht dat ie wel te zwaar zou zijn. Aan de andere kant: een E34 is ook niet klein en gaat ook als de duvel. Misschien toch overwegen dus :)

BugsM

Bericht door BugsM » 11 jun 2008, 22:24

bastiaan45 schreef:@ matthijs, zwarte velgen staat best goed bij een dergelijke auto, maar ik ben het zeker met Macboy eens. Ik vind dit origineel wit ook zeker het mooiste.

@ hanz en Stephane, Ik ben er nooit mee op het circuit geweest, wegligging is echter fenomenaal, zeker als je kijkt dat het een voorwielaangedreven auto is. Heeft diverse stabilisatoren, een standaard LSD enz. Dus zeker perfect voor circuitgebruit, daar is deze auto in eerste instantie voor gemaakt, ik gebruik hem er alleen niet voor haha.
ATR is zekers geschikt voor circuit. Hij heeft alleen 1 groot minpunt tov de CTR en ITR en dat is zijn gewicht. Tevens is het gekozen vtec inslag punt niet goed. Hij valt bij de meeste versnellingen tijdens opschakelen net buiten vtec...

bastiaan45

Bericht door bastiaan45 » 26 jun 2008, 16:11

ATR is zekers geschikt voor circuit. Hij heeft alleen 1 groot minpunt tov de CTR en ITR en dat is zijn gewicht. Tevens is het gekozen vtec inslag punt niet goed. Hij valt bij de meeste versnellingen tijdens opschakelen net buiten vtec...
Klopt inderdaad, het VTEC inslagpunt is om het zo te noemen, niet ideaal, niet goed zou ik het zeker niet noemen.
Bij juist doseren van het gas kom je zeker in het VTEC gebied uit, je moet hier echter verder mee in toeren door trekken dan bij bijvoorbeeld een Integra, en het beter uitmikken. Dit is mede gedaan om de auto een minder zenuwachtig karakter te geven, aangezien het ook een sportsedan is.
Op het circuit heb je niet altijd de tijd om hier zo mee bezig te zijn, dus dit kan in het nadeel te werken. Pluspunt is de kracht onderin die de Accord R ten opzichte van de Civic of Integra R heeft.

Het gewicht is niet direct een minpunt, hij is inderdaad een zwaargewicht daar hij zo'n 100 kilo meer weegt dan een Integra, echter ligt de Accord als een blok op de weg en voelt hij enorm zeker aan. Door het gewichtverschil zal de Integra uiteindelijk denk ik sneller zijn op het circuit. Echter is deze zenuwachtiger, tov de bijna foolproof Accord R, de grens van deze auto lijkt echt enorm ver weg qua bochtenwerk. Niet voor niets wordt de Accord Euro R in de WTCC gebruikt (deze is technisch vrijwel identiek aan de Accord TypeR)

BugsM

Bericht door BugsM » 26 jun 2008, 22:56

bastiaan45 schreef:
Klopt inderdaad, het VTEC inslagpunt is om het zo te noemen, niet ideaal, niet goed zou ik het zeker niet noemen.
Bij juist doseren van het gas kom je zeker in het VTEC gebied uit, je moet hier echter verder mee in toeren door trekken dan bij bijvoorbeeld een Integra, en het beter uitmikken. Dit is mede gedaan om de auto een minder zenuwachtig karakter te geven, aangezien het ook een sportsedan is.
Op het circuit heb je niet altijd de tijd om hier zo mee bezig te zijn, dus dit kan in het nadeel te werken. Pluspunt is de kracht onderin die de Accord R ten opzichte van de Civic of Integra R heeft.

Het gewicht is niet direct een minpunt, hij is inderdaad een zwaargewicht daar hij zo'n 100 kilo meer weegt dan een Integra, echter ligt de Accord als een blok op de weg en voelt hij enorm zeker aan. Door het gewichtverschil zal de Integra uiteindelijk denk ik sneller zijn op het circuit. Echter is deze zenuwachtiger, tov de bijna foolproof Accord R, de grens van deze auto lijkt echt enorm ver weg qua bochtenwerk. Niet voor niets wordt de Accord Euro R in de WTCC gebruikt (deze is technisch vrijwel identiek aan de Accord TypeR)
Nu weegt ongeveer de ITR 1100 en de ATR 1350... Dat is zeker geen 100kg verschil :wink:
Een nieuw type EuroR vergelijken met een oud type ATR lijkt me beetje vreemd.
Dat de ATR een echte R is, klopt wel degelijk. Voor VLN werd eind jaren negentig de ATR boven de ITR verkozen. Vanwege de grote stijfheid van carosserie en balans van de auto. Beter dan dat van de ITR, kijkend naar de ring...

Terugkomend op vtec inslagpunt. Heb zelf een andere ecu in mijn ATR, waar ik dit probleem niet meer heb.

bastiaan45

Bericht door bastiaan45 » 27 jun 2008, 11:59

Nu weegt ongeveer de ITR 1100 en de ATR 1350... Dat is zeker geen 100kg verschil
Een nieuw type EuroR vergelijken met een oud type ATR lijkt me beetje vreemd.
Dat de ATR een echte R is, klopt wel degelijk. Voor VLN werd eind jaren negentig de ATR boven de ITR verkozen. Vanwege de grote stijfheid van carosserie en balans van de auto. Beter dan dat van de ITR, kijkend naar de ring...

Terugkomend op vtec inslagpunt. Heb zelf een andere ecu in mijn ATR, waar ik dit probleem niet meer heb.
Je hebt gelijk wat betreft de 100 kilo, het is inderdaad wat meer, maar een ATR weegt toch echt geen 1350 kilo, maar 1305. Verschil blijft dan nog altijd 200 kilo wat dat betreft.

Wat betreft de Euro R, ik bedoel natuurlijk niet het nieuwe type wat nu in de WTCC rijdt, maar het type daarvoor (eigenlijk 2 types) is vrijwel exact gelijkt aan de Accord CL1, oftwel 'onze' type R..

Wat betreft de Accord die boven de ITR gekozen werd, dat wist ik niet. Als je het hebt over balans en stijfheid snap ik exact wat je bedoelt. Ik heb ook ITR's gereden, en de ATR maakt zoals ik in het begin al zei een rotsvaste indruk, de balans lijkt perfect te zijn.

Over je ECU, kun je me eens een PB sturen met specificaties? Dat vind ik nl wel interessant!

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 27 jun 2008, 21:21

Ik heb de toerenbegrenzer op 8000 rpm en het Vtec punt op 5000 rpm gezet met het chippen. Rijd echt 10x beter en blijf nu eigenlijks altijd binnen het Vtec gebied tijdens planken of een circuitdagje.

Je moet alleen op zoek naar een andere computer want de computer die in je Accord Type R zit is een OBD2B computer en die is niet te chippen.

Kwestie van OBD1 computer op de kop tikken en een wiring harness die van OBD2B ---> OBD1 gaat. Dan nog iemand vinden die je ODB1 computer kan chippen en klaar.

OBD1 computer = 100/125 euro
Wiring harness = 75/100 euro
Chippen en afstellen = plusminus 125 euro

Tevens kun je dan nog wat leuke gadgets er op zetten. Launch control bijvoorbeeld of je check engine lampje op laten lichten als shiftlight.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 27 jun 2008, 21:34

Volgens mij ken ik wel iemand die redelijk thuis is in Honda's chippen/programeren :idea:

bastiaan45

Bericht door bastiaan45 » 30 jun 2008, 10:04

Goed verhaal, erg duidelijk dit zo! Dit is echter wel puur voor race of circuitgebruik zoals ik opmaak uit jullie verhaal. Ik rijd maar erg weinig met mijn Accord, en ben er nog nooit mee op een circuit geweest, was dat eigenlijk ook niet op korte termijn van plan. Moet ik nog bekijken of het voor mij wel van toepassing is, maar het klinkt allemaal erg goed.

Bedankt!

Style

Bericht door Style » 30 jun 2008, 10:58

Tinus,

Wanneer gaan we naar de Nürburgring.

(Ik heb gisteren dara in de omgeving mijn band lek gereden... :? )

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 30 jun 2008, 17:47

bastiaan45 schreef:Goed verhaal, erg duidelijk dit zo! Dit is echter wel puur voor race of circuitgebruik zoals ik opmaak uit jullie verhaal. Ik rijd maar erg weinig met mijn Accord, en ben er nog nooit mee op een circuit geweest, was dat eigenlijk ook niet op korte termijn van plan. Moet ik nog bekijken of het voor mij wel van toepassing is, maar het klinkt allemaal erg goed.

Bedankt!
Nee hoor, ik rij er gewoon mee op straat en met de kathalysator er onder kom ik ook zo door de APK. Als je iemand anders er in zou laten rijden zou die echt niet merken dat er een gechipte computer in zat.

bastiaan45

Bericht door bastiaan45 » 01 jul 2008, 12:24

Bedankt voor de super tips!

Ik twijfel er echter aan, wil de auto zoveel mogelijk houden in de staat zoals hij is. Momenteel rijd ik ook veel met een auto van de zaak en heeft de Accord het erg rustig.. Dus ik denk toch dat ik het lekker even zo laat, aangezien ik niet zo'n racecoureur ben lijkt het me nu niet zo'n plan, nogmaals bedankt voor de goede tips.

Plaats reactie