haast hebben
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
haast hebben
Stel je hebt veel haast, je moet een lange rit maken, maar binnen de de tijd die je hebt red je het niet, tenminste niet als je je keurig aan de snelheid houd. Dus je moet flink doorkachelen.
Maar tijdens de rit die je maakt is het ook nog eens druk op de weg. Veel langzaam verkeer zoals vrachtwagens, caravans enz. Kortom alles wat je flink kan ophouden.
Wat vind je geoorloofd om toch nog op tijd te komen ? Welke risico's neem je en welke mijd je absoluut. Hoe reageer je op mensen die geprikkeld/agresief reageren op jou haastige rijstijl, je hebt altijd van die lui die zelf politie agentje gaan spelen en juist dat veroorzaakt dan weer gevaarlijke reactie's.
Maar tijdens de rit die je maakt is het ook nog eens druk op de weg. Veel langzaam verkeer zoals vrachtwagens, caravans enz. Kortom alles wat je flink kan ophouden.
Wat vind je geoorloofd om toch nog op tijd te komen ? Welke risico's neem je en welke mijd je absoluut. Hoe reageer je op mensen die geprikkeld/agresief reageren op jou haastige rijstijl, je hebt altijd van die lui die zelf politie agentje gaan spelen en juist dat veroorzaakt dan weer gevaarlijke reactie's.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Romo soms moet je een lange rit maken, en lukt het niet om op tijd te vertrekken. En daarbij komt dat op een lange afstand niet goed de vertragingen zijn te overzien. Met een half uur eerder weggaan los je geen file van een uur op.
Sterker nog de kans is groot dat je dan gewoon anderhalf uur in die file staat.
Sterker nog de kans is groot dat je dan gewoon anderhalf uur in die file staat.
- Arthur
- Berichten: 43504
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Ik rijd dan iig te hard.
Blijven ze echt te lang links plakken en ik aangeef er voorbij te willen ("in de spiegels rijden", zelf naar rechts gaan enzo.), dan haal ik rechts in.
Vluchtstroken en ononderbroken strepen en sergeantstrepen etc "pak" ik niet mee.
Blijven ze echt te lang links plakken en ik aangeef er voorbij te willen ("in de spiegels rijden", zelf naar rechts gaan enzo.), dan haal ik rechts in.
Vluchtstroken en ononderbroken strepen en sergeantstrepen etc "pak" ik niet mee.
Laatst gewijzigd door Arthur op 01 aug 2006, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik K.
- Berichten: 7210
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Te hard rijden heb ik geen moeite mee, tenzij ik vind dat de situatie het niet toelaat.
Duwen en kleven hou ik niet zo van. Ja als je met b.v. >160 aan komt zetten en gooien hem voor je neus naar links, dan ontkom je er op dat moment even niet aan. Ik probeer dan in te schatten of ik er nog rechts voorbij kan, met de M3 kan dat vaak nog wel 8)
In pricincipe haal ik niet rechts in tenzij de auto voor me een stuur heeft wat vast zit en niet naar rechts kan. Dan ga ik niet duwen, maar meteen rechts ervoorbij. Dit om de simpele reden dat de bekeuring voor rechts inhalen lager is dan duwen en rechts inhalen vaak effectiever is.
Duwen en kleven hou ik niet zo van. Ja als je met b.v. >160 aan komt zetten en gooien hem voor je neus naar links, dan ontkom je er op dat moment even niet aan. Ik probeer dan in te schatten of ik er nog rechts voorbij kan, met de M3 kan dat vaak nog wel 8)
In pricincipe haal ik niet rechts in tenzij de auto voor me een stuur heeft wat vast zit en niet naar rechts kan. Dan ga ik niet duwen, maar meteen rechts ervoorbij. Dit om de simpele reden dat de bekeuring voor rechts inhalen lager is dan duwen en rechts inhalen vaak effectiever is.
Laatst gewijzigd door Erik K. op 01 aug 2006, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Toen ik als chauffeur werkte, was het NOODZAKELIJK om op tijd bij de opdrachtgever te komen. Noodzakelijk, omdat:
- hij dan geen hinder kon ondervinden
- ik zijn auto dan naar mijn believen kon afstellen (stuur, stoelen (!), spiegels, eventueel zonneschermpjes etc.)
- auto op tijd met warme motor en warm/of juist koel interieur voor de deur
- navigatie ingesteld (gebruik ik alleen voor file meldingen eigenlijk, maar dus wel essentieel)
- rust in mezelf
Maar vooral ook omdat sommige opdrachtgevers gewoon zelf wegrijden als je 1 minuut te laat bent. Dan hoef je ook niet meer voor ze te rijden. En niet rijden = geen geld. Geen geld = problemen!
Dus, ik heb het een paar keer meegemaakt. Soms kom je een heel end door gewoon iedereen van de weg te vegen (daar hebben we speciale technieken voor, zonder dat het asociaal is), soms wat rechts inhalen. Maar 1 keer was het echt mooi.
Ik reed in de Mercedes 280 SE (http://www.8200rpm.com/gallery/Benz/index.html) en had een driedelig pak aan (jasje hing achterin). Van Rotterdam naar Utrecht. Normaal ritje van 45 minuten hooguit, dus dan plan je ongeveer anderhalf uur in voor je rit en dan ben je er ongeveer een kwartier voor hij weg wilt. Je weet maar nooit!
Na anderhalf uur was ik nog voor afslag Reeuwijk :!: Dikke files gehad en ik hoorde op de radio dat er nog een hele dikke file stond tot aan De Meern.
^#^%#$% Sjeise!
Kon 2 dingen doen.
- afbellen
- iets illegaals gaan doen
Afbellen werkt bij die vent niet, dan hoef je nooit meer te komen!
Dus ik dook de vluchtstrook op. Alarm lichten aan, gas erop (80 km/u), ramen open, verwarming aan. Net doen of ik koelingsproblemen had!
It's a classic you know!!
Na knooppunt Reeuwijk (waar ik in 5 minuten voorbij was en waar ik via die witgeschilde driehoek, beter bekend als taper, vol overheen ging, iedereen liet me ertussen!!) ging ik op de rechter baan rijden.
Naast mij kwam een zwarte auto, blauw zwaailicht. OOPS!
Die reed door.
Toen nog een zwarte auto met blauw zwaailicht. Die moesten me over de vluchtstrook hebben zien rijden.
We reden nu 40 en dat was te langzaam. Een 3e zwarte auto met zwaailicht kwam naast me rijden. Die bestuurder keek even mijn kant op. Ik maakte een gebaar alsof ik mijn horloge aanwees met zo'n blik van 'ik weet het ook niet'.
Waarschijnlijk hebben ze gedacht dat ik een trouwauto reed, op weg naar een gelukkig echtpaar in spé. Maar ik mocht van hem achter ze aan rijden.
Raampjes weer dicht, verwarming uit.
Met 100 km/u langs de file.
Ik drift de parkeerplaats op, ren naar binnen om de autosleutels te halen. S80 gestart, tegelijkertijd rechter voorstoel naar voren gezet (wat gaan die electrische dingen LANGZAAM!!!) snel druppels van mijn gezicht af geveegd, doe de deur open voor meneer. Die stapt in. Praatje pot alsof er niets gebeurd is.
view!!!
Daarna aan de secretaresse het hele verhaal verteld, waarom ik 1 minuut te laat was. Zegt ze: ow, het halve kantoor heeft al gebeld dat ze al 2 en half uur in de file staan vanaf Rotterdam en Utrecht, dat heb je goed gedaan, maar had ff gebeld joh, dan had ie die afspraak wel afgezegd, hij had er toch geen zin in!

- hij dan geen hinder kon ondervinden
- ik zijn auto dan naar mijn believen kon afstellen (stuur, stoelen (!), spiegels, eventueel zonneschermpjes etc.)
- auto op tijd met warme motor en warm/of juist koel interieur voor de deur
- navigatie ingesteld (gebruik ik alleen voor file meldingen eigenlijk, maar dus wel essentieel)
- rust in mezelf
Maar vooral ook omdat sommige opdrachtgevers gewoon zelf wegrijden als je 1 minuut te laat bent. Dan hoef je ook niet meer voor ze te rijden. En niet rijden = geen geld. Geen geld = problemen!

Dus, ik heb het een paar keer meegemaakt. Soms kom je een heel end door gewoon iedereen van de weg te vegen (daar hebben we speciale technieken voor, zonder dat het asociaal is), soms wat rechts inhalen. Maar 1 keer was het echt mooi.
Ik reed in de Mercedes 280 SE (http://www.8200rpm.com/gallery/Benz/index.html) en had een driedelig pak aan (jasje hing achterin). Van Rotterdam naar Utrecht. Normaal ritje van 45 minuten hooguit, dus dan plan je ongeveer anderhalf uur in voor je rit en dan ben je er ongeveer een kwartier voor hij weg wilt. Je weet maar nooit!
Na anderhalf uur was ik nog voor afslag Reeuwijk :!: Dikke files gehad en ik hoorde op de radio dat er nog een hele dikke file stond tot aan De Meern.
^#^%#$% Sjeise!
Kon 2 dingen doen.
- afbellen
- iets illegaals gaan doen
Afbellen werkt bij die vent niet, dan hoef je nooit meer te komen!

Dus ik dook de vluchtstrook op. Alarm lichten aan, gas erop (80 km/u), ramen open, verwarming aan. Net doen of ik koelingsproblemen had!
It's a classic you know!!
Na knooppunt Reeuwijk (waar ik in 5 minuten voorbij was en waar ik via die witgeschilde driehoek, beter bekend als taper, vol overheen ging, iedereen liet me ertussen!!) ging ik op de rechter baan rijden.
Naast mij kwam een zwarte auto, blauw zwaailicht. OOPS!
Die reed door.
Toen nog een zwarte auto met blauw zwaailicht. Die moesten me over de vluchtstrook hebben zien rijden.
We reden nu 40 en dat was te langzaam. Een 3e zwarte auto met zwaailicht kwam naast me rijden. Die bestuurder keek even mijn kant op. Ik maakte een gebaar alsof ik mijn horloge aanwees met zo'n blik van 'ik weet het ook niet'.
Waarschijnlijk hebben ze gedacht dat ik een trouwauto reed, op weg naar een gelukkig echtpaar in spé. Maar ik mocht van hem achter ze aan rijden.
Raampjes weer dicht, verwarming uit.
Met 100 km/u langs de file.
Ik drift de parkeerplaats op, ren naar binnen om de autosleutels te halen. S80 gestart, tegelijkertijd rechter voorstoel naar voren gezet (wat gaan die electrische dingen LANGZAAM!!!) snel druppels van mijn gezicht af geveegd, doe de deur open voor meneer. Die stapt in. Praatje pot alsof er niets gebeurd is.
view!!!

Daarna aan de secretaresse het hele verhaal verteld, waarom ik 1 minuut te laat was. Zegt ze: ow, het halve kantoor heeft al gebeld dat ze al 2 en half uur in de file staan vanaf Rotterdam en Utrecht, dat heb je goed gedaan, maar had ff gebeld joh, dan had ie die afspraak wel afgezegd, hij had er toch geen zin in!

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Zo heb ik nog wel wat verhalen verzameld in de loop der tijd. 
Ik had een opdrachtgever in Rijssen. Ik moest daar een presentatie geven voor een nieuw te bouwen kantoorpand. Hele nacht lopen tekenen, printen. Architect een maquette gemaakt tot diep in de nacht. 's Ochtends zo lang mogelijk uitgeslapen (lees 3 uur geslapen in totaal). Snel douchen, alfa 75 gestart. Ja is alweer even geleden.
Rustig warm gereden. Daarna gas erop over de A1. Veel drukker dan normaal natuurlijk. Ik had om 8.30 uur afgesproken, dus vlieg met 190-200 over de weg op sommige stukken. Net voor de afslag Rijssen was er nog een Mercedes, die kon ik nog net voorbij. Mega laat remmen bovenaan de afrit. Linksaf met beetje dwars. Parkeerplaats van dat kantoor op.
Alle tekeningen pakken, maquette op dak van de auto. Cav was er klaar voor!
Naast me stopt een Mercedes. 'Goedemorgen meneer' zei hij tegen mij. 'Goedemorgen meneer', antwoorde ik gehaast. Spullen gepakt.
Loop naar binnen, even melden bij de receptie. Moest even wachten, want de directie was nog niet op kantoor.
Even later loop ik dat kamertje binnen. Zitten daar een paar vastgoedmagnaten, waaronder die ene man. Juist ja, die ik op de A1 afrit een beetje had afgesneden.
Achteraf kreeg ik een complimentje dat ik zo'n goeie presentatie had gegeven. Project ging door, ontwerp was goedgekeurd. En dat is toch best kicke als je net 20 bent.

Ik had een opdrachtgever in Rijssen. Ik moest daar een presentatie geven voor een nieuw te bouwen kantoorpand. Hele nacht lopen tekenen, printen. Architect een maquette gemaakt tot diep in de nacht. 's Ochtends zo lang mogelijk uitgeslapen (lees 3 uur geslapen in totaal). Snel douchen, alfa 75 gestart. Ja is alweer even geleden.
Rustig warm gereden. Daarna gas erop over de A1. Veel drukker dan normaal natuurlijk. Ik had om 8.30 uur afgesproken, dus vlieg met 190-200 over de weg op sommige stukken. Net voor de afslag Rijssen was er nog een Mercedes, die kon ik nog net voorbij. Mega laat remmen bovenaan de afrit. Linksaf met beetje dwars. Parkeerplaats van dat kantoor op.
Alle tekeningen pakken, maquette op dak van de auto. Cav was er klaar voor!
Naast me stopt een Mercedes. 'Goedemorgen meneer' zei hij tegen mij. 'Goedemorgen meneer', antwoorde ik gehaast. Spullen gepakt.
Loop naar binnen, even melden bij de receptie. Moest even wachten, want de directie was nog niet op kantoor.
Even later loop ik dat kamertje binnen. Zitten daar een paar vastgoedmagnaten, waaronder die ene man. Juist ja, die ik op de A1 afrit een beetje had afgesneden.
Achteraf kreeg ik een complimentje dat ik zo'n goeie presentatie had gegeven. Project ging door, ontwerp was goedgekeurd. En dat is toch best kicke als je net 20 bent.

-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Niet anders dan anders.
Het heeft m.i. geen enkele zin om je op te fokken achter het stuur.
Dan maar te laat en relaxed dan net op tijd zwetend en over de rooie ergens binnenkomen.
Overigens was ik laatst passagier van iemand die haast had en reden we 10 m verder dan het rode kruis.
Vervolgens twee keer een brake test. Uiteindelijk stonden we stil bij het stoplicht en ben ik uitgestapt. Z'n vrouw meteen bang (doe dat dan ook niet met je vrouw erbij). Ik heb hem heel rustig vertelt dat ik van dit soort dingen niet gedient ben. Hij helemaal gek, ik heel rustig zeggen dat ik hem de volgende keer uit z'n auto trek als hij weer eigen rechter speelt.
Dat was wel duidelijk, doet ie geen tweede keer als ie z'n vrouw wilde houden. Die had het echt gehad
Uiteindelijk is rustig blijven veel leuker! Duimpje na rechts inhalen en een middelvinger krijgen is heerlijk!
N.
Het heeft m.i. geen enkele zin om je op te fokken achter het stuur.
Dan maar te laat en relaxed dan net op tijd zwetend en over de rooie ergens binnenkomen.
Overigens was ik laatst passagier van iemand die haast had en reden we 10 m verder dan het rode kruis.
Vervolgens twee keer een brake test. Uiteindelijk stonden we stil bij het stoplicht en ben ik uitgestapt. Z'n vrouw meteen bang (doe dat dan ook niet met je vrouw erbij). Ik heb hem heel rustig vertelt dat ik van dit soort dingen niet gedient ben. Hij helemaal gek, ik heel rustig zeggen dat ik hem de volgende keer uit z'n auto trek als hij weer eigen rechter speelt.
Dat was wel duidelijk, doet ie geen tweede keer als ie z'n vrouw wilde houden. Die had het echt gehad

Uiteindelijk is rustig blijven veel leuker! Duimpje na rechts inhalen en een middelvinger krijgen is heerlijk!
N.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
-
- Berichten: 22367
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Bij haast:
- Teller van de snelheidsmeter wijst naar hoge getallen
- Rechts inhalen (niet alleen bij haast, maar ik ga mezelf niet irriteren achter een linksplakker)
- Iets agressiever rijden (met hogere snelheid aan komen rijden en later remmen zegmaar, wat meer laten zien dat je er bent)
- Bij afrit op het laatste moment erop schieten of bij oprit snel twee banen invoegen (mits goed zicht, moet wel veilig blijven)
- Doorgetrokken streken zijn soms spontaan slecht zichtbaar
Wat ik niet doe: vluchtstrook (waarbij ik dat verhaal van Cav echt dikke humor vind
), opgefokt zijn, ik blijf wel rustig en echt typisch aso gedrag. Ben wel een nette rijder maar bij haast moet het allemaal net wat vlugger/harder
- Teller van de snelheidsmeter wijst naar hoge getallen
- Rechts inhalen (niet alleen bij haast, maar ik ga mezelf niet irriteren achter een linksplakker)
- Iets agressiever rijden (met hogere snelheid aan komen rijden en later remmen zegmaar, wat meer laten zien dat je er bent)
- Bij afrit op het laatste moment erop schieten of bij oprit snel twee banen invoegen (mits goed zicht, moet wel veilig blijven)
- Doorgetrokken streken zijn soms spontaan slecht zichtbaar

Wat ik niet doe: vluchtstrook (waarbij ik dat verhaal van Cav echt dikke humor vind

- Knot
- Berichten: 40530
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Die Dennis... met zn trouwauto 
Ik probeer de laatste tijd binnen wet Mulder te blijven, keertje oranje/rood meepakken hier en daar, verkeerd voorsorteren en wel als eerste wegblazen bij groen licht.
Maar heb ook tijden gehad een paar jaar terug waar het schelden en tieren buiten de auto te horen was en ik mensen letterlijk aan de kant duwde als het me niet snel genoeg ging bij haast.
Geduld komt met de jaren 8)

Ik probeer de laatste tijd binnen wet Mulder te blijven, keertje oranje/rood meepakken hier en daar, verkeerd voorsorteren en wel als eerste wegblazen bij groen licht.
Maar heb ook tijden gehad een paar jaar terug waar het schelden en tieren buiten de auto te horen was en ik mensen letterlijk aan de kant duwde als het me niet snel genoeg ging bij haast.
Geduld komt met de jaren 8)
- Knot
- Berichten: 40530
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- Erik K.
- Berichten: 7210
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
5 Jaar gereden, schoot ook niet op als je haast had. valt me wel op dat juist de audi rijders vaak haast hebben. koop een BMW denk ik danRebel schreef:Rico v Velzen schreef:Waarom reageren mede weggebruikers eigenlijk zo agresief als je gehaast bent ?
Heb ik nooit last van?![]()
Koop een Audi zou ik zeggen, hahahaha !!8)

-
- Berichten: 1934
- Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27