haast hebben

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

haast hebben

Bericht door RVV » 01 aug 2006, 15:07

Stel je hebt veel haast, je moet een lange rit maken, maar binnen de de tijd die je hebt red je het niet, tenminste niet als je je keurig aan de snelheid houd. Dus je moet flink doorkachelen.

Maar tijdens de rit die je maakt is het ook nog eens druk op de weg. Veel langzaam verkeer zoals vrachtwagens, caravans enz. Kortom alles wat je flink kan ophouden.

Wat vind je geoorloofd om toch nog op tijd te komen ? Welke risico's neem je en welke mijd je absoluut. Hoe reageer je op mensen die geprikkeld/agresief reageren op jou haastige rijstijl, je hebt altijd van die lui die zelf politie agentje gaan spelen en juist dat veroorzaakt dan weer gevaarlijke reactie's.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 aug 2006, 15:16

Voorkom ik allemaal die ellende, door meer dan op tijd te vertrekken :P :P :P

RVV

Bericht door RVV » 01 aug 2006, 15:21

Romo soms moet je een lange rit maken, en lukt het niet om op tijd te vertrekken. En daarbij komt dat op een lange afstand niet goed de vertragingen zijn te overzien. Met een half uur eerder weggaan los je geen file van een uur op.
Sterker nog de kans is groot dat je dan gewoon anderhalf uur in die file staat.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 aug 2006, 15:21

Ik rijd dan iig te hard.
Blijven ze echt te lang links plakken en ik aangeef er voorbij te willen ("in de spiegels rijden", zelf naar rechts gaan enzo.), dan haal ik rechts in.
Vluchtstroken en ononderbroken strepen en sergeantstrepen etc "pak" ik niet mee.
Laatst gewijzigd door Arthur op 01 aug 2006, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 01 aug 2006, 16:17

Te hard rijden heb ik geen moeite mee, tenzij ik vind dat de situatie het niet toelaat.
Duwen en kleven hou ik niet zo van. Ja als je met b.v. >160 aan komt zetten en gooien hem voor je neus naar links, dan ontkom je er op dat moment even niet aan. Ik probeer dan in te schatten of ik er nog rechts voorbij kan, met de M3 kan dat vaak nog wel 8)
In pricincipe haal ik niet rechts in tenzij de auto voor me een stuur heeft wat vast zit en niet naar rechts kan. Dan ga ik niet duwen, maar meteen rechts ervoorbij. Dit om de simpele reden dat de bekeuring voor rechts inhalen lager is dan duwen en rechts inhalen vaak effectiever is.
Laatst gewijzigd door Erik K. op 01 aug 2006, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 aug 2006, 16:17

Toen ik als chauffeur werkte, was het NOODZAKELIJK om op tijd bij de opdrachtgever te komen. Noodzakelijk, omdat:
- hij dan geen hinder kon ondervinden
- ik zijn auto dan naar mijn believen kon afstellen (stuur, stoelen (!), spiegels, eventueel zonneschermpjes etc.)
- auto op tijd met warme motor en warm/of juist koel interieur voor de deur
- navigatie ingesteld (gebruik ik alleen voor file meldingen eigenlijk, maar dus wel essentieel)
- rust in mezelf

Maar vooral ook omdat sommige opdrachtgevers gewoon zelf wegrijden als je 1 minuut te laat bent. Dan hoef je ook niet meer voor ze te rijden. En niet rijden = geen geld. Geen geld = problemen! :)

Dus, ik heb het een paar keer meegemaakt. Soms kom je een heel end door gewoon iedereen van de weg te vegen (daar hebben we speciale technieken voor, zonder dat het asociaal is), soms wat rechts inhalen. Maar 1 keer was het echt mooi.

Ik reed in de Mercedes 280 SE (http://www.8200rpm.com/gallery/Benz/index.html) en had een driedelig pak aan (jasje hing achterin). Van Rotterdam naar Utrecht. Normaal ritje van 45 minuten hooguit, dus dan plan je ongeveer anderhalf uur in voor je rit en dan ben je er ongeveer een kwartier voor hij weg wilt. Je weet maar nooit!

Na anderhalf uur was ik nog voor afslag Reeuwijk :!: Dikke files gehad en ik hoorde op de radio dat er nog een hele dikke file stond tot aan De Meern.

^#^%#$% Sjeise!

Kon 2 dingen doen.
- afbellen
- iets illegaals gaan doen

Afbellen werkt bij die vent niet, dan hoef je nooit meer te komen! :)

Dus ik dook de vluchtstrook op. Alarm lichten aan, gas erop (80 km/u), ramen open, verwarming aan. Net doen of ik koelingsproblemen had!
It's a classic you know!!

Na knooppunt Reeuwijk (waar ik in 5 minuten voorbij was en waar ik via die witgeschilde driehoek, beter bekend als taper, vol overheen ging, iedereen liet me ertussen!!) ging ik op de rechter baan rijden.

Naast mij kwam een zwarte auto, blauw zwaailicht. OOPS!
Die reed door.

Toen nog een zwarte auto met blauw zwaailicht. Die moesten me over de vluchtstrook hebben zien rijden.

We reden nu 40 en dat was te langzaam. Een 3e zwarte auto met zwaailicht kwam naast me rijden. Die bestuurder keek even mijn kant op. Ik maakte een gebaar alsof ik mijn horloge aanwees met zo'n blik van 'ik weet het ook niet'.

Waarschijnlijk hebben ze gedacht dat ik een trouwauto reed, op weg naar een gelukkig echtpaar in spé. Maar ik mocht van hem achter ze aan rijden.

Raampjes weer dicht, verwarming uit.

Met 100 km/u langs de file.

Ik drift de parkeerplaats op, ren naar binnen om de autosleutels te halen. S80 gestart, tegelijkertijd rechter voorstoel naar voren gezet (wat gaan die electrische dingen LANGZAAM!!!) snel druppels van mijn gezicht af geveegd, doe de deur open voor meneer. Die stapt in. Praatje pot alsof er niets gebeurd is.

view!!! :)

Daarna aan de secretaresse het hele verhaal verteld, waarom ik 1 minuut te laat was. Zegt ze: ow, het halve kantoor heeft al gebeld dat ze al 2 en half uur in de file staan vanaf Rotterdam en Utrecht, dat heb je goed gedaan, maar had ff gebeld joh, dan had ie die afspraak wel afgezegd, hij had er toch geen zin in!

:lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 aug 2006, 16:25

Zo heb ik nog wel wat verhalen verzameld in de loop der tijd. :)

Ik had een opdrachtgever in Rijssen. Ik moest daar een presentatie geven voor een nieuw te bouwen kantoorpand. Hele nacht lopen tekenen, printen. Architect een maquette gemaakt tot diep in de nacht. 's Ochtends zo lang mogelijk uitgeslapen (lees 3 uur geslapen in totaal). Snel douchen, alfa 75 gestart. Ja is alweer even geleden.

Rustig warm gereden. Daarna gas erop over de A1. Veel drukker dan normaal natuurlijk. Ik had om 8.30 uur afgesproken, dus vlieg met 190-200 over de weg op sommige stukken. Net voor de afslag Rijssen was er nog een Mercedes, die kon ik nog net voorbij. Mega laat remmen bovenaan de afrit. Linksaf met beetje dwars. Parkeerplaats van dat kantoor op.

Alle tekeningen pakken, maquette op dak van de auto. Cav was er klaar voor!

Naast me stopt een Mercedes. 'Goedemorgen meneer' zei hij tegen mij. 'Goedemorgen meneer', antwoorde ik gehaast. Spullen gepakt.
Loop naar binnen, even melden bij de receptie. Moest even wachten, want de directie was nog niet op kantoor.

Even later loop ik dat kamertje binnen. Zitten daar een paar vastgoedmagnaten, waaronder die ene man. Juist ja, die ik op de A1 afrit een beetje had afgesneden.

Achteraf kreeg ik een complimentje dat ik zo'n goeie presentatie had gegeven. Project ging door, ontwerp was goedgekeurd. En dat is toch best kicke als je net 20 bent. :lol:

Shakes

Bericht door Shakes » 01 aug 2006, 16:27

Niet anders dan anders.
Het heeft m.i. geen enkele zin om je op te fokken achter het stuur.
Dan maar te laat en relaxed dan net op tijd zwetend en over de rooie ergens binnenkomen.

Overigens was ik laatst passagier van iemand die haast had en reden we 10 m verder dan het rode kruis.
Vervolgens twee keer een brake test. Uiteindelijk stonden we stil bij het stoplicht en ben ik uitgestapt. Z'n vrouw meteen bang (doe dat dan ook niet met je vrouw erbij). Ik heb hem heel rustig vertelt dat ik van dit soort dingen niet gedient ben. Hij helemaal gek, ik heel rustig zeggen dat ik hem de volgende keer uit z'n auto trek als hij weer eigen rechter speelt.
Dat was wel duidelijk, doet ie geen tweede keer als ie z'n vrouw wilde houden. Die had het echt gehad :P

Uiteindelijk is rustig blijven veel leuker! Duimpje na rechts inhalen en een middelvinger krijgen is heerlijk!

N.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 aug 2006, 16:34

Ik heb een jaar lang gepredict om allemaal kalm en beheerst te doen. Maar ik vind het daardoor weer extra lekker om me soms even helemaal te laten gaan. Vooral Fiat Uno's in Rotterdam moeten oppassen ROFL!! :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 aug 2006, 16:36

In de Saab rijd ik trouwens weer veel relaxter. Claxon (lang leve Den Haag!) klinkt echt enorm gay. Pep in plaats van TOET. Dus ik doe gewoon rustig aan om niet voor lul te staan. 8)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 01 aug 2006, 17:29

Als men verdomd aan de rechter kant te gaan rijden en onnodit links rijdt.. , koplampen omhoog en seinen maar! 8) en tegelijk aan de linker kant proberen erlangs te gaan.

90% gaat dan wel weg 8)

Tom

Bericht door Tom » 01 aug 2006, 17:38

Bij haast:
- Teller van de snelheidsmeter wijst naar hoge getallen
- Rechts inhalen (niet alleen bij haast, maar ik ga mezelf niet irriteren achter een linksplakker)
- Iets agressiever rijden (met hogere snelheid aan komen rijden en later remmen zegmaar, wat meer laten zien dat je er bent)
- Bij afrit op het laatste moment erop schieten of bij oprit snel twee banen invoegen (mits goed zicht, moet wel veilig blijven)
- Doorgetrokken streken zijn soms spontaan slecht zichtbaar ;)

Wat ik niet doe: vluchtstrook (waarbij ik dat verhaal van Cav echt dikke humor vind :lol: ), opgefokt zijn, ik blijf wel rustig en echt typisch aso gedrag. Ben wel een nette rijder maar bij haast moet het allemaal net wat vlugger/harder

RVV

Bericht door RVV » 01 aug 2006, 17:47

Waarom reageren mede weggebruikers eigenlijk zo agresief als je gehaast bent ?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 01 aug 2006, 17:48

Ik denk veelal omdat ze dan denken, Hee daar heb je weer zo'n aso!
Terwijl je dan alleen maar haast hebt meer niet.

Knot

Bericht door Knot » 01 aug 2006, 17:49

Die Dennis... met zn trouwauto :)

Ik probeer de laatste tijd binnen wet Mulder te blijven, keertje oranje/rood meepakken hier en daar, verkeerd voorsorteren en wel als eerste wegblazen bij groen licht.

Maar heb ook tijden gehad een paar jaar terug waar het schelden en tieren buiten de auto te horen was en ik mensen letterlijk aan de kant duwde als het me niet snel genoeg ging bij haast.

Geduld komt met de jaren 8)

Tom

Bericht door Tom » 01 aug 2006, 17:49

Als ik gehaast ben laat ik het trouwens niet teveel opvallen. Wel gewoon rustig blijven maar niet zenuwachtig, opgefokt en aso lopen doen. Behalve bij linksplakkers laten zien dat je er bent, zodat ze naar rechts kunnen.

Knot

Bericht door Knot » 01 aug 2006, 17:50

Rico v Velzen schreef:Waarom reageren mede weggebruikers eigenlijk zo agresief als je gehaast bent ?
Omdat iedereen het zo gezellig vind in hun wieldopautotje, lekker zuinig naar de whatever.. opk@nkeren ik heb meer te doen en de baas betaalt de diesel toch.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 01 aug 2006, 17:53

Ik irriteer mee ook aan mensen die met b.v. 105km/u, waar 120 is toegestaan, naar links gaan en een nog tragere medeweggebruiker gaan inhalen en vervolgens niet gaan versnellen. Dan ook nog zo'n blik hebben van "ik rij rustig/traag dus dat is veiliger"

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 01 aug 2006, 17:57

Leukste is dan dat ze eindelijk naar links gaan, vol gas geven en kwaad in hun binnenspiegel kijken..

Extra leuk is het dan als je er rechts al naast zit 8)

Ik rij trouwens altijd alsof ik haast heb :twisted:

Hans

Bericht door Hans » 01 aug 2006, 18:02

Dennis Cavallino schreef:Soms kom je een heel end door gewoon iedereen van de weg te vegen (daar hebben we speciale technieken voor, zonder dat het asociaal is),
Nou laat maar komen die technieken.

Rebel

Bericht door Rebel » 01 aug 2006, 21:24

Rico v Velzen schreef:Waarom reageren mede weggebruikers eigenlijk zo agresief als je gehaast bent ?

Heb ik nooit last van? :roll:
Koop een Audi zou ik zeggen, hahahaha !! :D 8) :wink:

Tom

Bericht door Tom » 01 aug 2006, 22:11

de vrachtwagens waar je achterhangt met 80 hebben ook geen achteruitkijkspiegel... :twisted:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 01 aug 2006, 22:24

Hans schreef:
Dennis Cavallino schreef:Soms kom je een heel end door gewoon iedereen van de weg te vegen (daar hebben we speciale technieken voor, zonder dat het asociaal is),
Nou laat maar komen die technieken.
Waag het niet om door te vertellen Dennis :wink:

RVV

Bericht door RVV » 01 aug 2006, 23:25

Rebel schreef:

Heb ik nooit last van? :roll:
Koop een Audi zou ik zeggen, hahahaha !! :D 8) :wink:
5 Jaar gereden, schoot ook niet op als je haast had. valt me wel op dat juist de audi rijders vaak haast hebben. koop een BMW denk ik dan ;-)

Rein

Bericht door Rein » 01 aug 2006, 23:33

Tom schreef: - Iets agressiever rijden (met hogere snelheid aan komen rijden en later remmen zegmaar, wat meer laten zien dat je er bent)
Idd!! Werkt erg goed, doet mijn vader ook altijd. Dan zien ze de xenon lampen aankomen en dan gaan ze wel aan de kant :D

Plaats reactie