Jelmer, kan je eens wat dingen uiteen zetten over een 8-serie ?
Er zijn er zo weinig in NL dat je er ook maar mondjesmaat info over vind.
Zijn het rampenbakken kwa onderhoud ? Ik zie onderstel/ remmen die lijden van het hoge gewicht en verder koeling/slangen/computer als puntjes van aandacht.
Alpina B12 5.7
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Onderstel en remmen valt reuze mee, dat zijn de kosten niet.
Als je electronische storingen hebt dan wordt het snel minder.
Het blok is opgebouwd uit 2 motoren die tegenelkaar aan geplakt zijn.
De V12 is ijzersterk en kan heel wat km's hebben. Echter onderdelen etc. zijn behoorlijk duur, en er is heel veel onkunde bij kenners en bij sommige dealers. Zelf ben ik qua onderhoud wel zo'n dik 6000 euro kwijt geweest in 2,5 jaar. Dit kan ook wel meer zijn.
Verder lusten ze ook wel een slokje, goedkoop rijden zit er niet in, maar dat is niet zo vreemd met een V12 onder de klep.
Verder zijn er ook vele simpele kleine dingen die kapot kunnen gaan: electrische stoelverstelling, pixelverlies op boardcomputer.
Meer informatie over de E31 kan je in nl. vinden op www.clube31.nl in duitsland op www.e31.de en www.clube31.de, en www.clube31.net
Wat afbeeldingen nog over mijn E31:
[img:700:465]http://www.marknauta.nl/photo/bmw850i/bmw850i-8.jpg[/img]
Als je electronische storingen hebt dan wordt het snel minder.
Het blok is opgebouwd uit 2 motoren die tegenelkaar aan geplakt zijn.
De V12 is ijzersterk en kan heel wat km's hebben. Echter onderdelen etc. zijn behoorlijk duur, en er is heel veel onkunde bij kenners en bij sommige dealers. Zelf ben ik qua onderhoud wel zo'n dik 6000 euro kwijt geweest in 2,5 jaar. Dit kan ook wel meer zijn.
Verder lusten ze ook wel een slokje, goedkoop rijden zit er niet in, maar dat is niet zo vreemd met een V12 onder de klep.
Verder zijn er ook vele simpele kleine dingen die kapot kunnen gaan: electrische stoelverstelling, pixelverlies op boardcomputer.
Meer informatie over de E31 kan je in nl. vinden op www.clube31.nl in duitsland op www.e31.de en www.clube31.de, en www.clube31.net
Wat afbeeldingen nog over mijn E31:
[img:700:465]http://www.marknauta.nl/photo/bmw850i/bmw850i-8.jpg[/img]
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
De E31 is in dat opzicht niet uniek. Dat lukt ook met een E28S M5 of een E34S M5. In mijn specifiek geval gaat de E28S mij dit jaar meer dan 10k Euro kosten.Jelmer850i schreef:Het blok is opgebouwd uit 2 motoren die tegenelkaar aan geplakt zijn.
De V12 is ijzersterk en kan heel wat km's hebben. Echter onderdelen etc. zijn behoorlijk duur, en er is heel veel onkunde bij kenners en bij sommige dealers. Zelf ben ik qua onderhoud wel zo'n dik 6000 euro kwijt geweest in 2,5 jaar. Dit kan ook wel meer zijn.
De vroege E31 850 (altijd 850i) zijn voorzien van een M70B50 motor (uit de E32 750i). Het klopt i.d.d dat de M20B25 (uit de E30 325i) constructietechnisch als basis voor de M70B25 werd gebruikt, maar verder stoppen de overeenkomsten hier wel.
De M70B50 heeft een motorblok dat geheel uit een 'alusil' legering is opgetrokken. Dit in tegenstelling tot bijv de latere M60 motor familie waarvoor alleen maar de cylinderwanden van een nikasil coating zijn voorzien (alusil voor de M62). De zuigers van de M70B50 zijn voorzien van een staalcoating. M.a.w, een kostbaar produktie proces. Een ander unicum voor de M70B50 is het gebruik van de Motronic 1.2. Mensen met wat meer inhoudelijke kennis weten dat de toepassing van dit motor management systeem beperkt is tot vier-en zes cylinder motoren. BMW wilde blijkbaar geen K-Jet (MB V8 motor familie vanaf de M100 voor de 450 SEL 6.9. Om deze beperking op te lossen heeft BMW gekozen voor twee onafhankelijk werkende motormanagement systemen, een voor iedere cylinder bank. Deze worden door de z.g EML computer gesynchroniseerd.
M.i van de M70B54 (alle 850Ci's) was er Motronic 3.3 beschikbaar waarmee wel direct V8 en V12 motoren door een motormanagement systeem aangestuurd konden worden. Daarom gelden deze motoren ook als minder storingsgevoelig dan de M70B50. De S70B56 is weer gebaseerd op de M70B54.
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Paar snapshots van vorig jaar tijdens mijn vakantie.
Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring op Parkplatz D5 geloof ik....
De auto stond er heel vies bij en op een moeilijke plaats om mooi te fotograferen dus meer heb ik er niet van.
Maar omdat ik dit een wereldauto vind heb ik de plaatjes er hier toch maar opgezet.
[img:1280:851]http://www.creativephotoart.nl/alp-1.jpg[/img]
[img:1280:851]http://www.creativephotoart.nl/alp-2.jpg[/img]
[img:1280:851]http://www.creativephotoart.nl/alp-3.jpg[/img]
Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring op Parkplatz D5 geloof ik....

De auto stond er heel vies bij en op een moeilijke plaats om mooi te fotograferen dus meer heb ik er niet van.
Maar omdat ik dit een wereldauto vind heb ik de plaatjes er hier toch maar opgezet.

[img:1280:851]http://www.creativephotoart.nl/alp-1.jpg[/img]
[img:1280:851]http://www.creativephotoart.nl/alp-2.jpg[/img]
[img:1280:851]http://www.creativephotoart.nl/alp-3.jpg[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 5 gasten