2 massa vliegwiel vervangen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
erwin20vt

2 massa vliegwiel vervangen

Bericht door erwin20vt » 26 jun 2008, 21:49

Hallo,

Na een lange tijd stil staan mijn audi maar is uit de schuur gehaald om te kijken hoe groot de schade is. (laatste keer dat ik er mee rijdt dacht ik dat er een olieleiding van de turbo gesprongen was)

Maar de schade lijkt groter als ik eerst dacht, oliepomp heeft het opgegeven 1e cilinder niet veel meer van over drijfstang compleet weg zuiger kapot en gat in het onderblok!

Nu ga ik maar meteen alles compleet aanpakken, heb al een andere motor gekocht met weinig km. komen waarschijnlijk andere drijfstangen en zuigers in. verder een ihi vf34 turbo grotere intercooler en brandstofpomp en alles wat er bij komt kijken inspuiting uitlaat etc.

verder heb ik het eerste type 1.8t 20v met een gaskabel en 8 bits computer dit ga ik ombouwen naar een nieuwer type met electronisch gaspedaal beter pingel/klop regeling en een breedband lambda sonde.

Maar tot nu toe zit ik met een probleem er zit standaard een 2 massa vliegwiel in, aangezien deze standaard al redelijk wat problemen geven wil ik de vervangen door een vast vliegwiel, maar ik kan nog niks vinden wat er in past waar ook nog een orginele grootte koppeling in past.

hier iemand suggesties??

Avast bedankt Erwin.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 26 jun 2008, 22:34

Heb waarschijnlijk al wat gevonden, vliegwiel van aluminium of staal en nog een stukje lichter als orgineel.

Iemand ervaring met het merk Fidanza? http://www.fidanza.com

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 26 jun 2008, 22:40

Fidanza is goed spul en niks mee. Word vaak gebruikt bij het tunen van snelle jappen.

Niall

Bericht door Niall » 27 jun 2008, 08:57

zoek maar even op www.seat-online.nl staat heel veel info over 20vt motoren enz.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 27 jun 2008, 15:09

Het probleem met de seat`s is dat deze allemaal de motoren over dwars hebben liggen net als de golf IV en de a3 en s3 hier is veel meer voor te krijgen als de motoren die in de lengte liggen geplaatst.

maar toch bedankt voor je antwoord.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 27 jun 2008, 16:45

fidanza is inderdaad een bekend merk voor aftermarket vliegwielen.
als je een getuned turboblok hebt zou ik persoonlijk een 6pucks sinterplaat koppeling willen hebben en een drukgroep met een zwaardere diafragmaveer. Maakt het filerijden wel wat lastiger maar je moet er iets voor over hebben, toch?

Bij aftermarket vliegwielen wel oppassen of je misschien sensorboringen in je orginele vliegwiel hebt, die moeten uiteraard weer terugkomen in het nieuwe vliegwiel maar als dat van aluminium is weet ik niet zeker of die sensor daar wat mee kan. (alu is niet echt magnetisch... de meeste BDP sensoren werken op het principe van magnetische inductie) Iets om even uit te puzzelen.

Mijn auto (een Volvo 940T) heeft ook een dualmass vliegwiel. Die gaan ook wel eens kapot. Maar gelukkig hebben de oudere typen 940 en de laatste 740's een normaal vliegwiel dat je ervoor in de plaats kan gebruiken, veel sterker, veel goedkoper. Wie weet is er in de VAG-motoren ook zo'n alternatief te vinden?

Ik heb ook al eens gehoord in het Volvo wereldje dat zo'n dualmass vliegwiel aan elkaar gelast is (wel na afloop opnieuw balanceren), daarmee ben je ook klaar, gaat ook nooit meer kapot.

Ter overweging nog dit:
vanuit performance overwegingen is een alu vliegwiel natuurlijk 'the shit' maar de fabrikant heeft niet voor niks een zwaarder vliegwiel gebruikt.
Met een licht vliegwiel ga je inleveren op comfort. Even op de koppeling weg rijden in de file is er niet meer bij, de motor zal veel makkelijker afslaan, reacties op gaswisselingen worden veel nerveuzer, wie weet hoe bv een cruise control erop zal reageren? Die zal veel vaker en meer moeten bijregelen.
Niet leuk als je onderweg bent naar Spanje...

Plaats reactie