Brandblusser topic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
GTRene

Brandblusser topic

Bericht door GTRene » 25 jun 2008, 21:54

Op sommige circuits en landen heb je een brandblusser nodig in je auto...nu zag ik toevallig laatst deze foto een Z3 stoel met zo'n blusser aardig weggewerkt onder de passagiers stoel zodat je er geen last van hebt zie foto>>

[IMG:511:342]http://img266.imageshack.us/img266/4692 ... seryq9.jpg[/img]

maar dit is schijnbaar een 1kg fles...en je hebt al een 2kg nodig las ik volgens mij ergens :roll: wie weet zo'n mooie set voor een leuke prijs die ik op die manier onder vast aan de passagiersstoel kan maken?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 jun 2008, 22:17

Klopt, vaak willen ze minimaal 2 KG zien.
Hoewel het voornamelijk Spa is die ze verplicht stelt vanuit het circuit. Bij de meeste clubs is het aanbevolen maar niet verplicht.

Als je ongeveer weet wat voor afmetingen dat ding op het plaatje heeft, hier staan wat afmetingen van Sparco en OMP: http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... ds=1&mid=8

Misschien dat je een langwerpig model daar op dezelfde plek kwijt kan.

allen

Bericht door allen » 25 jun 2008, 22:28

Rene, een brandblusser kun je gewoon bij de bmw dealer krijgen incl. bracket.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jun 2008, 00:03

allen schreef:Rene, een brandblusser kun je gewoon bij de bmw dealer krijgen incl. bracket.
Ah thnx kan ik daar eens vragen 8)

@Bert :shock: wat een prijzen :lol: ik zag bij de gamma ofzo? ook 2kg iets voor 20,-euro maar zijn dat soort dingen ook voor de auto of mag dat weer niet?
ja misschien "domme" vraag maar is daar verschil in of moet het "FIA gekeurd zijn, want die op die site zijn wel ff schrikke rete duur :?

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 26 jun 2008, 00:13

Bij mij zat hij ook zo onder de originele stoel, maar daardoor wou de stoel niet meer op de laagste stand. Weet niet hoe dat bij de Z3 komt. Ik heb hem nu in de kofferbak, ook niet ideaal maar ik heb er in ieder geval een bij me.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2008, 00:13

FIA keur eisen ze volgens mij niet voor circuitdagen alleen.

Volgens mij is die FIA keur voornamelijk een constructie eis, de bevestiging mag bijvoorbeeld niet los schieten bij een impact onder de 25G. Verder maakt het niet zo veel uit, een niet FIA blusser doet het echt niet slechter qua blussen als 1 met wel zo'n merkje. Als je zo'n ding gewoon degelijk vast zet is er in feite niks aan de hand.

Ik heb wel een FIA gekeurde besteld maar wat een gewone kost weet ik eerlijk gezegd niet.

Het kan trouwens nog gekker. Als je ipv een stalen een aluminium brandblusser neemt betaal je het dubbele, dus ongeveer 150 euro ipv 75 euro. Voor een besparing van 1.5 KG :)

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jun 2008, 00:14

ff op de bmw site gekeken voor de (Z3) M coupe en verrek daar heb je ze...mooi ook nog, maar 1kg...en zo'n 80,-euro alles bij elkaar klinkt niet gek...ziet er wel oke uit, en past volgens mij mooi.

http://bmwfans.info/original/Z3/Cou/Z3% ... l-72_0413/

ah ik zie het al das precies dezelfde als die foto wat ik stuurde 8) hm...dan bestel ik die maar lijkt me beter dan niks, dan maar geen 2kg?

[img:511:342]http://img266.imageshack.us/img266/4692 ... seryq9.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door GTRene op 26 jun 2008, 00:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 26 jun 2008, 00:16

Ach, anders laat je hem toch gecontroleerd uitbranden...

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jun 2008, 00:19

Steven Nauta schreef:Ach, anders laat je hem toch gecontroleerd uitbranden...
:lol: :lol:
man...toen ik die brandstof-drukregelaar eruit wilde halen en de borgveer eruit haalde en toen een doekje eronder wou leggen ivm benzine plofte ineens dat ding eruit en een stoot benzine op de nog superhete motor :shock: tsssss zij ie..ik aaaaaaaaaaaah please geen vuur(dacht ik)...gelukkig niet en toen dacht ik ineens , zo'n brandblusser is inderdaad nog niet zo gek voor de doe het zelver :lol:

Paul

Bericht door Paul » 26 jun 2008, 01:11

Ik had em ook bij mn ///M3 stoelen

[img:292:480]http://img528.imageshack.us/img528/301/58508255fd2.jpg[/img]

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 26 jun 2008, 01:19

Erin dat ding. In m'n hobbyauto's zit er ook altijd minimaal eentje. M'n boodschappenbak mag afbranden :lol:

Maus

Bericht door Maus » 26 jun 2008, 01:37

http://bmwfans.info/original/Z3/Cou/Z3% ... l-72_0413/
......Fire-extinguisher powder
Lees ik 't goed en is het een poederblusser?
Daar word je ook niet blij van in geval dat je 'm moet gebruiken...

Tom V

Bericht door Tom V » 26 jun 2008, 02:14

Maus schreef:http://bmwfans.info/original/Z3/Cou/Z3% ... l-72_0413/
......Fire-extinguisher powder
Lees ik 't goed en is het een poederblusser?
Daar word je ook niet blij van in geval dat je 'm moet gebruiken...
Klopt maargoed, goed schoonmaken en veel uit elkaar is beter dan alles meteen naar de sloop te brengen denk ik...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2008, 02:35

Sowieso. Zo'n ding is helemaal niet om je auto te redden. Misschien heb je geluk en lukt dat. Maar de gedachte er achter is dat je net iets meer tijd hebt om jezelf of een ander te redden. Als dat spul goed fikt is een 2 KG blussertje een drup op een gloeiende plaat. Laat die auto maar uitfikken verder dat is alleen maar materiele schade.

Poeder of AFFF zijn betrekkelijk veilig plus heel erg universeel. Als je er CO2 in zou zetten dan zou je electronica enz wel heel blijven. Maar als jij die leeg spuit in je eigen interieur als je nog vast zit in je gordels of deels bekneld zit dan verstik je zelf ook.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jun 2008, 10:58

ik heb helemaal geen verstand van het soort blusser...maar waarom is poeder-blusser dan "niet goed"

stel een brandje breekt net uit, zoals laatst toen het bijna misging onder m'n motorkap en de benzine eruit spoot op die hete motor en stel hij vatte vlam, heb ik dan wat aan zo'n blusser van 1kg als ik snel ben...en zoja wat gebeurt er dan? is dat zo'n troep? of kun je dat zo met hoge druk reiniger weer schoonspuiten...

Dexter

Bericht door Dexter » 26 jun 2008, 11:02

De vulling uit een poederblusser zorgt voor onherstelbare schade.
Je krijgt het poeder nooit meer uit je interieur namelijk....... :cry:

Koolzuur is dus altijd beter maar ook een stuk duurder.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jun 2008, 11:26

Dexter schreef:De vulling uit een poederblusser zorgt voor onherstelbare schade.
Je krijgt het poeder nooit meer uit je interieur namelijk....... :cry:

Koolzuur is dus altijd beter maar ook een stuk duurder.
maar stel je spuit het onder je motorkap? dan kan het wel? of vreet die troep in bv het aluminium van het blok? en vreet het in de bekleding dan?

dus eigenlijk als je de keus zou hebben zou je voor Koolzuur moeten gaan...kan ik dat eruit opmaken?

Dexter

Bericht door Dexter » 26 jun 2008, 11:32

Ja, dat kan je eruit opmaken René! :wink:

Dat poeder is zo fijn dat het inderdaad overal inkruipt en dat gaat veel sneller dan je denkt.
Blussen onder de kap zorgt ervoor dat ook je interieur volledig vol komt te zitten met een laagje van die zooi.
Ik zou zelf nooit een poederblusser kopen.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jun 2008, 11:37

Dexter schreef:Ja, dat kan je eruit opmaken René! :wink:

Dat poeder is zo fijn dat het inderdaad overal inkruipt en dat gaat veel sneller dan je denkt.
Blussen onder de kap zorgt ervoor dat ook je interieur volledig vol komt te zitten met een laagje van die zooi.
Ik zou zelf nooit een poederblusser kopen.
oow das dus echt heel fijn poeder...rotzooi en dus geen schuim wat ik in gedachten had...hm...kan ik dus toch beter wat anders nemen, thnx for the tip...al zou ik eventueel wel zo'n Z3 houder kunnen halen...dan heb ik wel de juiste bevestigings punten :roll:

Dexter

Bericht door Dexter » 26 jun 2008, 12:14

Even wat gezocht en het volgende gevonden.
Dit is geschreven door een brandweerman en ik ga er maar van uit dat hij weet waar hij over spreekt:
Dry Chem extinguishers are best suited for electrical fires, as liquids can cause electrocution.
As a fire fighter, we use water with a added foam when and where ever possible.
Naturally we kill the electrical supply to the location first.

Car fires- The auto is generally a total loss. What the fire doesn't ruin, the extinguishing agents do.
My advice is, unless it's a very very small fire, that has just started and you have immediate access to the fire and your extinguisher, is make sure everyone is out of the area, by the time you first do that, it's probably to late for the auto, so do not risk getting hurt.
Car fires are extremely dangerous without the proper gear. DO NOT TAKE THAT STATEMENT FOR GRANTED!

Everything about a car is dangerous around flames. Even some of the metals catch flame and burn.
All items produce fumes, gas and smoke that can totally ruin your lungs and fry your brains.
Even if not immediately noticeable, these effects can happen years later.
When fully dressed in fire gear, the heat is still so intense that trying to "grab" some little something from a engulfed vehicle is impossible.

When extinguishing the flames, parts of the inside may explode in your face, very new cars will do it every time. This is besides the burning fuels, oils, tires, seats, etc.
Air bags can pop, and then re-inflate many times. They have been documented to pop 9 times, and could do more then that.
Batteries have acid fumes, they also can explode.
Glass can shatter and fly.
Magnesium and aluminum parts burn and melt, then splatter when hit with something cool or wet, all the while producing hazardous fumes.

Again, before trying to extinguish a fire, get everyone away first, and then most likely, the heat won't allow you to get close enough to fight the fire, even so, the car will probably be a total loss, from flame, smoke, heat and extinguishing agents, damage.
Then there's shop and parts cost for repairs.
Your car is most likely always a total loss.
So do not risk any ones safety for something that probably will not be saved anyways!!
Dus het zelf blussen van een autobrand(je) is heel erg gevaarlijk en niet aan te raden.
Alleen als het nog erg klein is heb je kans dat je het er goed vanaf brengt maar meestal gaat het toch volledig fout.

En als je van alles wil weten over de verschillen tussen brandblussers: brandblussercentrum

Als laatste nog een tip van mij: Als je kunt zou je moeten zoeken naar een Halonblusser.
Die zijn weliswaar niet meer verkrijgbaar op officiële wijze, maar je weet maar nooit of er ergens nog een ligt.
De moderne variant van Halon 1211 is overigens Dupont FE36 en die blussers zijn wel gewoon te koop.
Tegen astronomische prijzen uiteraard..... :wink:

RVV

Bericht door RVV » 26 jun 2008, 12:27

Bert ///M3 schreef:Sowieso. Zo'n ding is helemaal niet om je auto te redden. Misschien heb je geluk en lukt dat. Maar de gedachte er achter is dat je net iets meer tijd hebt om jezelf of een ander te redden.
Bert.. logische verklaring, heb ik me nooit gerealiseerd.

Auto in de brand.. gewoon hard er bij weglopen.

Gevalletje blusser helpt niet meer.

http://nl.youtube.com/watch?v=DjGPipy_z ... re=related

(ik zal even dit topic opsplitsen)

PeterB

Bericht door PeterB » 26 jun 2008, 12:45

Het is overigens in België blijkbaar verplicht voor alle auto's, ook voor de toeristen....

http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws-en-ti ... licht.html

allen

Bericht door allen » 26 jun 2008, 12:54

Tja, waar ik dat nou weer in een speedster kwijt kan? Met al die rommel wordt het snel een eenzitter. :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2008, 12:55

Rico v Velzen schreef:
Bert ///M3 schreef:Sowieso. Zo'n ding is helemaal niet om je auto te redden. Misschien heb je geluk en lukt dat. Maar de gedachte er achter is dat je net iets meer tijd hebt om jezelf of een ander te redden.
Bert.. logische verklaring, heb ik me nooit gerealiseerd.

Auto in de brand.. gewoon hard er bij weglopen.

Gevalletje blusser helpt niet meer.

http://nl.youtube.com/watch?v=DjGPipy_z ... re=related

(ik zal even dit topic opsplitsen)
Daar had het juist nog wel kunnen lukken. Alleen ze zijn niet snel genoeg met blussen, ze vinden filmen belangrijker :roll: Ze hadden die blusser moeten legen zo gauw de kap open ging. Snelheid is het belangrijkste, niet eerst 2 minuten gaan bedenken wat je gaat doen maar gewoon volsprayen.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jun 2008, 12:56

allen schreef:Tja, waar ik dat nou weer in een speedster kwijt kan? Met al die rommel wordt het snel een eenzitter. :lol:
ook onder/voor aan je stoel, heb ik wel eens gzien, kan goed ala Exige cup...

Plaats reactie