Motor onbelast hoge toeren laten draaien.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15 jun 2006, 00:48
Motor onbelast hoge toeren laten draaien.
Je leest en hoort regelmatig dat het niet goed is voor een motorblok om hoge toeren te draaien met de koppeling ingetrapt of de versnelling in neutraal.
Ik heb het zovaak gehoord dat ik aanneem dat het klopt, maar waarom is dat eigenlijk?
Ik heb het zovaak gehoord dat ik aanneem dat het klopt, maar waarom is dat eigenlijk?
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Een concreet antwoord heb ik daar niet op, maar kan me er wel wat bij voorstellen dat het inderdaad niet goed is.
Een motor is gebouwd en berekend om onder bepaalde belastingen/krachten te werken. Als die belastingen er niet zijn en je de motor toch toeren laat draaien dan komen er misschien 'negatieve' belastingen op het blok.
Een motor is gebouwd en berekend om onder bepaalde belastingen/krachten te werken. Als die belastingen er niet zijn en je de motor toch toeren laat draaien dan komen er misschien 'negatieve' belastingen op het blok.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Heeft niks met de koeling te maken Dennis.Tenzij je minuten achter elkaar volgas draait.Een minuut stilstaand gassen kan de motor makkelijk aan.Je waterpomp draait immers en de fan slaat vanzelf wel aan (als het goed is).Alleen kan je olie temperatuur wat oplopen.Dennis Cavallino schreef:Ook koelt je motor dan niet door de rijwind.
- EppeRRR
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
- Locatie: Nieuweroord
In de racerij hoor je zowel auto's als straatfietsen altijd flink gassen bij stilstand wanneer ze worden gestart.
Ik neem aan dat in de racerij, waar vaak tot het uiterste gegaan wordt ivm vermogens, dit dan ook het geval zou moeten zijn?
De reden die ik ooit gehoord heb waarom dit gedaan wordt, waarvan me de logica nog steeds ontbreekt, is dat de motor op deze manier niet lui wordt wat bij stationair warmdraaien wel het geval zou moeten zijn.
Mijn theorie is dat die lui gewoon niet kunnen wachten
Ik neem aan dat in de racerij, waar vaak tot het uiterste gegaan wordt ivm vermogens, dit dan ook het geval zou moeten zijn?
De reden die ik ooit gehoord heb waarom dit gedaan wordt, waarvan me de logica nog steeds ontbreekt, is dat de motor op deze manier niet lui wordt wat bij stationair warmdraaien wel het geval zou moeten zijn.
Mijn theorie is dat die lui gewoon niet kunnen wachten

- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
- EppeRRR
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
- Locatie: Nieuweroord
MarcH schreef:In de racerij hoeft het allemaal niet zo lang mee te gaan 8)EppeRRR schreef:In de racerij hoor je zowel auto's als straatfietsen altijd flink gassen bij stilstand wanneer ze worden gestart.
Maar in de racerij (vooral in de topsport) is alles wel dusdanig gemodificeerd dat het bij het minste en geringste onbalans vermogensverlies en/of schade zal geven als dit werkelijk zo slecht was.
Misschien dat dit eerder/vroeger wel het geval zou zijn (net als het verhaal van parkeren met de handrem erop), maar denk dat met de technologie van tegenwoordig dit wel reuze mee zou vallen.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Nog iets,
Wat zijn nu de echt hoge toerentallen waar ze dat in de racerij mee doen?
Als een F1 auto b.v. onbelast 8 a 9000 toeren staat te draaien.Dat is toch niks voor zon motortje.Ik bedoel,die dingen kunnen bijna of zelfs meer dan 20000 toeren per minuut aan.
Wat is dan 8000 toeren per minuut nog?Niks lijkt mij.
Wat zijn nu de echt hoge toerentallen waar ze dat in de racerij mee doen?
Als een F1 auto b.v. onbelast 8 a 9000 toeren staat te draaien.Dat is toch niks voor zon motortje.Ik bedoel,die dingen kunnen bijna of zelfs meer dan 20000 toeren per minuut aan.
Wat is dan 8000 toeren per minuut nog?Niks lijkt mij.
- EppeRRR
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
- Locatie: Nieuweroord
Jan Visser schreef:Nog iets,
Wat zijn nu de echt hoge toerentallen waar ze dat in de racerij mee doen?
Als een F1 auto b.v. onbelast 8 a 9000 toeren staat te draaien.Dat is toch niks voor zon motortje.Ik bedoel,die dingen kunnen bijna of zelfs meer dan 20000 toeren per minuut aan.
Wat is dan 8000 toeren per minuut nog?Niks lijkt mij.
idd, dat zijn motoren die 20 jaar mee kunnen gaan 'zonder problemen', in de F1 is het 2 races en dan gaan ze weer uit elkaar.
- Marc
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05
Ik neem aan dat ze bij bv de F1 ook de olie en de koelvloeistof voorverwarmen? De banden warmen ze ook op, dus waarom zouden ze die niet voorverwarmen en voor de extra slijtage van een koude start kiezen?? Dan kun je dus meteen redelijke toerentallen draaien en als in het opwarmrondje de boel ècht warm gedraaid is kunnen ze vol. Dat is wat ik verwacht, maar wellicht spelen er hele andere zaken een rol.
Wie weet hier meer over?
Wie weet hier meer over?
- EppeRRR
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
- Locatie: Nieuweroord
Marc schreef:Ik neem aan dat ze bij bv de F1 ook de olie en de koelvloeistof voorverwarmen? De banden warmen ze ook op, dus waarom zouden ze die niet voorverwarmen en voor de extra slijtage van een koude start kiezen?? Dan kun je dus meteen redelijke toerentallen draaien en als in het opwarmrondje de boel ècht warm gedraaid is kunnen ze vol. Dat is wat ik verwacht, maar wellicht spelen er hele andere zaken een rol.
Wie weet hier meer over?
Denk zelf ook wel dat olie en koelwater wordt verwarmd voordat de motor gestart wordt, maar de vraag was meer of de motor ook meer de lijden heeft wanneer je onbelast de motor in de toeren jaagt

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Hun olie smeert direct, dus wat dat betreft kan het minder kwaad, meteen vollast bij koude motor. Ook zitten er geen oneffenheden in zo'n blok, in tegenstelling tot straatmotoren, ding is gebouwd om te racen dus alles is uitgebalanceerd en op elkaar afgestemd. Ze warmen ze heus wel op, maar echt noodzakelijk is het ook weer niet. Er zit ook geen koppakking in die blokken, toch? Ding ploft weleens, dat kan er op duiden dat het niet altijd goed gaat.
Ik weet er ook niet veel van, maar dat is wat mij zoal ter oren is gekomen de afgelopen 28 jaar.

Ik weet er ook niet veel van, maar dat is wat mij zoal ter oren is gekomen de afgelopen 28 jaar.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SlowCo en 4 gasten