M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 jun 2008, 17:05

Klep ook pas gemaakt, dus die spullen kunnen naar de spuiter :)

Alleen nog even zien of ik er nog een aparte afdichting voor moet maken, maar ik denk dat het wel meevalt.

[IMG:1010:758]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... CT2858.jpg[/img]

[IMG:1010:758]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... CT2859.jpg[/img]

[IMG:1010:758]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... CT2860.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 24 jun 2008, 18:33

Je kunt er altijd nog een stuk rubber ( zoals een raamrubber of stuk deurrubber ) langs leggen maar of het nodig is...ik vind het er goed uitzien en effectief is het ook.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 24 jun 2008, 21:04

Zo Bert, dat ziet er zeer netjes afgewerkt uit! 8)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 24 jun 2008, 21:13

Bert ///M3 schreef: Ik heb een beetje gerekend aan de afmetingen van het profiel en kom dan op de volgende waarden:

80 km/u = 24 KG
120 km/u = 55 KG
160 km/u = 98 KG
200 km/u = 153 KG
Wat is de weerstandswaarde van dit profiel ?
Indien Cd = ca. 0,1 Cl dan zou deze vleugel behoorlijk wat vermogen vreten bij 200 kmu (ca 60 pk)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 jun 2008, 22:45

Cl ~ 1,6 in 0 stand met daarbij Cd ~ 0,03 dus grofweg Cd = 0,05 CL

Maar dit is weer puur theoretisch en niet zoals hij op de auto zit dus meer als een "educated guess" is het niet :)

Uiteindelijke hoeveelheid weerstand hangt ook af van de hoogte boven de kofferklep en waar de luchtstroom zich van het dak scheid en overgaat in turbulentie. Denk dat dat lastig te bepalen is zonder je auto in een windtunnel te zetten.

Maw qua rijden zal het uiteindelijk eerder trial and error worden.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 25 jun 2008, 08:05

Anders huur je een keer een windtunneltje ;) :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 jun 2008, 10:47

Beetje jammer dat de rekening van de windtunnel dan 6 x zo hoog is als die van het spoilerwerk :lol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 25 jun 2008, 10:55

Ik neem aan dat je gewoon een beetje kunt gokken ivm de andere rijders. De vleugels die je op Ziengscup auto's ziet zijn ook erg groot. Als zij er al bewezen snellere ronden mee kunnen rijden is het een klein beetje gokken icm een klein beetje wijsheid. En als je spoiler maar groot genoeg is kun je er vanzelf steeds een cm of wat vanaf halen links en rechts. :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 jun 2008, 11:04

Hehe ja.

Die jongens van de Ziengs cup rijden volgens mij met die achtervleugels van Whitehooker tuning:

[img:250:250]http://shop.remola.nl/images/vleugel%20wh.jpg[/img]

Ik heb dan iets meer vertrouwen in dit ook al kost het meer. Het vleugelprofiel zelf wat er bij mij op zit is trouwens hetzelfde als die van een 911 GT3 Cup.

Ik denk dat met name de verhouding Cd Cl beter is. Die vleugels van Whitehooker tuning hebben een behoorlijke attack angle nodig voor ze iets doen. Die Porsche vleugel is een profiel met een vrij hoog camber% waardoor ze zelfs in nulstand al vrij veel downforce kunnen produceren bij minder drag.

Ook maar vast de slicks besteld, kijken of we Yokohama medium 240 breed onder de auto krijgen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 25 jun 2008, 11:21

Is dat nodig dan joh ? Ga je echt (cup)racen ermee dan? Anders was het toch helemaal niet nodig ?

Elmar gaat ook niet bepaald langzaam over de baan zonder zo'n ontiegelijk lelijk ding achterop ...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 25 jun 2008, 11:24

Witte hoer?! Mijn god, dat is dacht ik die tientjes tuner voor zelfmoordkuipjes. :lol:

Ilja, het gaat eigenlijk gewoon om de sport zo hard mogelijk rond te gaan. Daar heb je geen cuprace voor nodig. Hobby noemen ze zoiets. :wink:

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 25 jun 2008, 11:25

Zo'n spoiler is lelijk op een daily, mooi op een tracktool.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 jun 2008, 11:34

allen schreef:Witte hoer?! Mijn god, dat is dacht ik die tientjes tuner voor zelfmoordkuipjes. :lol:

Ilja, het gaat eigenlijk gewoon om de sport zo hard mogelijk rond te gaan. Daar heb je geen cuprace voor nodig. Hobby noemen ze zoiets. :wink:
Idd.

Ik ben iemand die ook wat te klooien moet houden anders vind ik er niks aan :lol:

Je kan ook op een setje sportschokbrekers van een paar honderd euro rijden ipv een race onderstel van 3500 euro. Of met een 316i ipv een M3. Of met standaard remmen ipv andere klauwen. Of met een tweedehands diff ipv een nieuwe op maat gebouwde. Enz enz enz. het is maar net wat je wil en wat het kosten mag. Iedereen maakt voor zichzelf die afweging :)

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 25 jun 2008, 11:34

@Ilja, Ik weet bijna zeker dat die spoiler behoorlijk effectief is ook. Met name op Spa zul je in de snelle bochten behoorlijk wat verschil merken. Heb die tests ook uitvoerig gedaan toendertijd, geen spoiler, kleine spoiler, grote spoiler.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 25 jun 2008, 12:34

Ok, dat vermoeden had ik ook wel. Auto komt geen kenteken op dus, had dit even niet meer in het achterhoofd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 jul 2008, 18:36

Lijkt hier wel een schadebedrijf atm.

Motorkap, kofferklep en afdekplaatjes liggen bij de spuiterij.

Voorbumper er afgesloopt en de bumperbalk er uit gehaald. Er zat al een immitatie kunststof exemplaar in maar dat ding er helemaal uit scheelt nog aanmerkelijk wat meer qua gewicht. Plus nog wat frutsels er uit zoals mistlaphouders enz. Extra sluitingen besteld zodat de bumper makkelijk verwijderbaar word, maar die laten nog even op zich wachten.

Geprobeerd de visco er af te halen maar had geen sleutel 32. Even halen morgen dus.

[img:1024:768]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... CT2862.jpg[/img]

Kom ook steeds nog kleine dingetjes tegen om er af te halen zoals de sluitingen voor de motorkap, zal niet heel veel schelen maar ze zitten er nu voor niks dus snel weghalen die handel.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 01 jul 2008, 18:59

Ah! Je hebt je bumper al afneembaar gemaakt ;).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 jul 2008, 19:03

Yep, achter gaat die balk er ook nog uit binnenkort :) Die plastic bumper is al aardig aan het gewicht, wil niet weten wat een stalen weegt :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 jul 2008, 12:49

Altijd leuk als de post kadootjes brengt.

[IMG:768:1024]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... CT2863.jpg[/img]

Yokohama Advan A005 medium 240/610/17, zoals gebruikt in WTCC.

Volgende week maar even langs de bandenboer brengen :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 02 jul 2008, 12:53

Serieus bezig Bert :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 jul 2008, 12:55

:lol: racing Bert 8)

pitspoezen ook al besteld?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 jul 2008, 12:57

Nee maar als je nog een paar weet, geef ik je wel een specsheet waar op te selecteren :mrgreen:


No joke trouwens een nichtje van mij is wel eens DSC Promogirl geweest op Zolder en die wil ook nog steeds eens meerijden op Zolder. Dus wie weet :lol:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 02 jul 2008, 13:01

feauteau's :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 jul 2008, 13:05

8) ...kom maar op als het kan met die foto's 8)

maar sportief nichtje dus...rijd ze zelf ook wat leuks of nog te duur allemaal.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 jul 2008, 13:13

Ja daag jullie zoeken je eigen promogirl maar :lol:

Nee ze rijd wel in een Astra GSI en vind auto's prachtig. Maar zoals een goede promogirl betaamd word ze alleen maar betaald om mooi te zijn en lief te kijken, van racen en de techniek er omheen heeft ze verder niet veel verstand.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bokkepoot, Godspeed, Hsp, Joost H., Spinazie en 23 gasten