Olieprijs

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Peter van den Berg

Olieprijs

Bericht door Peter van den Berg » 25 jun 2008, 00:01

Olieprijs gaat extreem dalen!

Waarom is de huidige benzineprijs zo hoog? Niet vanwege olietekorten in ieder geval. De hoge olieprijs is namelijk het gevolg van de verzwakte dollar en een enorme hoeveelheid investeringsfondsen die op zoek zijn naar winstgevende beleggingen (AKA pensioenfondsen; werknemers van de duivel). Deze beleggingsfondsen zouden inmiddels verantwoordelijk zijn voor ongeveer 40 dollar van de prijs van een vat olie! Maar daar komt verandering in…

OPEC-voorzitter Chakib Khelil heeft vandaag nog eens benadrukt dat er geen sprake is van een tekort aan olie, er is zelfs meer aanbod dan vraag! Al dat gezeik over benzineprijzen is dus gewoon te danken aan speculatieve beleggingsfondsen.

Volgens de bloggers van IEX kunnen we binnen een maand weer gewoon zeiken over het weer ipv de benzineprijzen, de prijs per vat gaat namelijk in 30 dagen naar de 60 a 70 dollar. Het Amerikaanse congres is van plan om de speculatie in olie aan banden te leggen, pensioenfondsen zullen misschien al helemaal niet meer in grondstoffen mogen beleggen.

Met dank aan Pino143 voor de tip!

Bron: http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/" onclick="window.open(this.href);return false; ... post-15195

Joop

Bericht door Joop » 25 jun 2008, 00:07

...leuk vooruitzicht.

Toch wil ik graag lezen dat de benzineprijs omlaag gaat ipv de olieprijs...

...dat zal de overheid/brandstofmaatschappijen denk ik wel heel slecht uitkomen.

Tom V

Bericht door Tom V » 25 jun 2008, 00:13

Zou uiteraard goed uitkomen maar eerst zien dan geloven, en dan dus ook in de brandstofprijzen.

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 jun 2008, 00:14

Laten we hopen!

The power of positive thinking :wink:

Peter van den Berg

Bericht door Peter van den Berg » 25 jun 2008, 00:16

Mtechnik schreef:Laten we hopen!

The power of positive thinking :wink:
Wie belt Emile? :D ....TJAKAAAAA

Hubert D

Bericht door Hubert D » 25 jun 2008, 00:24

Ik tank altijd voor € 50,- dus voor mij maakte het toch al niet uit.

:lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jun 2008, 01:17

Ik zag dat al jaren aankomen...graaiers aandelen en beleggingen...maar dat geld moet ergens vandaan komen en op een gegeven moment zit je aan de top en barst de bom...alhoewel met olie dat nog lang kan doorgaan, over eerlijke concurrentie gesproken, waarom overal dezelfde prijs per vat? als koeweit het voor 20$ per vat uit de grond haalt en amerika voor 80$ dollar zouden we het in koeweit kunnen kopen...maar nee tis net de gasprijs gekoppeld aan de olie geld geld...en dan zeggen ze tis goed om concurrentie te hebben dat drukt de prijs...en zelf maar graaien...concurrentie? dat is er op die gebieden niet met hun vaste afspraken! hebben we keus waar we kunnen kopen zoasl met andere matterialen? nee...tis een vaste prijs(1 prijs zeg maar)

Marc R

Bericht door Marc R » 25 jun 2008, 07:09

Toch es volgen hoe langzaam ze de benzineprijs nu gaan aanpassen. :wink:

Daar zijn "ze" niet snel mee hoor...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 jun 2008, 07:22

30 dagen.................................................we tellen af.......................

Makkelijker kunnen we het niet maken............................

Pescatore

Bericht door Pescatore » 25 jun 2008, 08:51

Stukje komt van autoblog.. Hoax #2? :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 jun 2008, 08:55

Nee geen hoax, althans het feit dat de prijs hoog is door speculaties op de markt, de hoge prijs wordt niet bepaald door een verstoorde vraag-aanbod relatie.
Of de prijs van olie/benzine omlaag gaat is natuurlijk vers 2

Wim te Riet
Auto: Saab 9-3

Bericht door Wim te Riet » 25 jun 2008, 09:00

Als het al waar is, wordt er wel weer een smoes (het milieu misschien? :roll: ) bedacht om de prijs niet te laten zakken. :evil:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 25 jun 2008, 09:02

Natuurlijk gaat de prijs niet dalen, we zijn nu net een beetje gewend dus Woutertje Bos kan zonder al te veel protesten nu de accijnzen wel weer torenhoog opschroeven zodat de prijs op hetzelfde niveau blijft en er weer een paar miljard extra beschikbaar is voor Afghanistan, de Antillen en kansenwijken... straks de BTW ook naar 20% dus de prijs gaat alleen maar stijgen. Als men dan toch gaat klagen halen we de eeuwige dooddoener 'milieu' erbij en iedereen mag de oogjes dicht doen en de snaveltjes toe.

Je denkt toch niet dat er ooit iets goedkoper gaat worden in dit gestoorde land? :?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 jun 2008, 09:16

Hm, Goldman Sachs (een van de grootste banken in Amerika) hanteert nog steeds een koersdoel van 150 dollar per vat op 4 juli en weet zeker dat we de 200 dollar nog gaan zien dit jaar. Kortom: niemand weet wat er gebeuren gaat :D

De huidige stand is 136,25 dollar per vat.

Benzineprijzen zullen wel meezakken, ze schommelen nu ook met hooguit een dag of 2 vertraging mee met de olieprijs (ook omlaag). De benzine is momenteel zó duur dat de vraag naar olie drastisch aan het afnemen is. Er wordt met deze prijzen ook volop aan alternatieven voor de olie gewerkt waar Shell niet blij mee zal zijn. Hoge benzineprijzen werkt inflatie in de hand en vertraagt de economie. Overheid én olieboeren zitten daar niet op te wachten.

Dexter

Bericht door Dexter » 25 jun 2008, 09:26

Lezen is voor veel mensen (en dan bedoel ik niet jullie hier!) niet hun sterkste punt zie ik wel.
In het artikelover de getuigenissen van vier vooraanstaande energie analysten voor het Amerikaanse Congress wat als referentie is gebruikt staat iets héél anders:
The price of retail gasoline could fall by half, to around $2 a gallon, within 30 days of passage of a law to limit speculation in energy-futures markets, four energy analysts told Congress on Monday.
Maar de bloggers op IEX vinden die headline uiteraard niet spectaculair genoeg en passen dat voor het gemak maar even aan.
En vervolgens wordt zoiets dan klakkeloos overgenomen op andere sites zoals Autoblog en nu ook al op DF.

Als je het hele artikel leest dan zie je ook dat er gerede twijfel is over de invloed van speculanten op de huidige olieprijs.
Er staan twee kampen tenover elkaar die het tot nu toe niet eens zijn over de invloed die speculanten op de huidige hoge olieprijs zouden hebben.
Futures trading in London has not been a major factor in rising oil prices, testified Sir Bob Reid, chairman of the Chairman of London-based ICE Futures Europe. Rising prices are largely a function of fundamental supply and demand, not manipulation or speculation, he said.
"Record oil prices are inflated by speculation and not justified by market fundamentals," according to Fadel Gheit of Oppenheimer & Co. "Based on supply and demand fundamentals, crude-oil prices should not be above $60 per barrel."
Verder is het zo dat ook al neemt het Amerikaanse Congress deze wet aan, er uiteraard in andere delen van de wereld gewoon lekker verder gehandeld kan worden in futures.
Neal Ryan, manager at Ryan Oil & Gas Partners, said that if Congress develops regulations to cut back speculative trading, speculation will just find a new home.
"Speculation is the root of capitalism," he said. "If the speculation is forced out of the U.S. exchanges, it'll simply show up on other exchanges that are OTC like the ICE, or new exchanges will pop up to allow for the spec trades to continue functioning."
Dus of het zo'n sterk effect zal hebben is maar zeer de vraag, vooropgesteld dat de huidige hoge olieprijs inderdaad wordt veroorzaakt door de speculanten.

Ik wacht maar rustig af..... :wink:

Dexter

Bericht door Dexter » 25 jun 2008, 09:30

Maurice Graber schreef:Hm, Goldman Sachs (een van de grootste banken in Amerika) hanteert nog steeds een koersdoel van 150 dollar per vat op 4 juli en weet zeker dat we de 200 dollar nog gaan zien dit jaar. Kortom: niemand weet wat er gebeuren gaat :D

De huidige stand is 136,25 dollar per vat.

Benzineprijzen zullen wel meezakken, ze schommelen nu ook met hooguit een dag of 2 vertraging mee met de olieprijs (ook omlaag). De benzine is momenteel zó duur dat de vraag naar olie drastisch aan het afnemen is. Er wordt met deze prijzen ook volop aan alternatieven voor de olie gewerkt waar Shell niet blij mee zal zijn. Hoge benzineprijzen werkt inflatie in de hand en vertraagt de economie. Overheid én olieboeren zitten daar niet op te wachten.
Maurice: KLIK
Crude oil futures tacked on gains, with the lead contract up $1.41 to $138.15 a barrel in electronic trade on Tuesday.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 jun 2008, 09:50

Op welk stuk doel je Dexter? :D

Edit: olieprijs denk ik..

Die doet nu 137,10 weer. Heb realtime koersen voor mn neus. De link zijn de prijzen van gisteren.

Dexter

Bericht door Dexter » 25 jun 2008, 10:05

Maurice Graber schreef:Op welk stuk doel je Dexter? :D
Nou eigenlijk meer op de headline: "U.S. stock futures struggle on oil" en het stukje wat ik al gekwoot had.
Daaruit valt af te leiden dat op Wall Street er iig nog steeds winst gemaakt wordt door de speculanten op oliefutures, ook al is het nu wat minder dan eerst.
Misschien is het dan toch waar dat na het passeren van de wet er wat meer rust zal komen t.a.v de olieprijs.
Of die prijs zal halveren is maar zeer de vraag maar de overspannen reacties zullen iig duidelijk afnemen.

Dexter

Bericht door Dexter » 25 jun 2008, 10:07

Edit: olieprijs denk ik..

Die doet nu 137,10 weer. Heb realtime koersen voor mn neus. De link zijn de prijzen van gisteren.
De prijs van 138,15 dollar die ik liet zien was de prijs op een olie future.
Dit omdat je sprak van een prijs van 150 en 200 dollar in de nabije toekomst.....dat wordt dus niet door de realiteit bevestigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 jun 2008, 10:13

Dexter schreef:
Nou eigenlijk meer op de headline: "U.S. stock futures struggle on oil" en het stukje wat ik al gekwoot had.
Daaruit valt af te leiden dat op Wall Street er iig nog steeds winst gemaakt wordt door de speculanten op oliefutures, ook al is het nu wat minder dan eerst.
Misschien is het dan toch waar dat na het passeren van de wet er wat meer rust zal komen t.a.v de olieprijs.
Of die prijs zal halveren is maar zeer de vraag maar de overspannen reacties zullen iig duidelijk afnemen.
Ohja, helemaal mee eens. Ik geloof ook niet meer zo in het koersdoel van GS, maar ze hebben het hooguit een week geleden geroepen. Ik doel meer op het feit dat je geen zak hebt aan wat analisten roepen, want maandag krijgen we de ergste crash in 100 jaar en dinsdag speelt iedereen weer mooi weer. Er is geen peil op die lui te trekken, dus dat proberen we dan ook maar niet :)

Ik neig zelf toch meer naar een verlaging van de olie, ook zonder ingrijpen van het congres. De hoge olieprijs zorgt voor een enorme afname van de vraag naar olie. Op een gegeven is het aanbod zo hoog dat de prijs vanzelf keldert zodra speculanten uitstappen en dan kan het hard gaan.

Dexter

Bericht door Dexter » 25 jun 2008, 10:18

Maurice Graber schreef:Ik neig zelf toch meer naar een verlaging van de olie, ook zonder ingrijpen van het congres. De hoge olieprijs zorgt voor een enorme afname van de vraag naar olie. Op een gegeven is het aanbod zo hoog dat de prijs vanzelf keldert zodra speculanten uitstappen en dan kan het hard gaan.
Daarom schreef ik al: Ik wacht maar rustig af. :wink:

Overigens blijf ik herhalen dat wanneer speculanten uit de olie stappen ze al heel snel daarna in de voedselmarkt op zullen duiken.
Melkpoeder om maar eens wat te noemen wordt met de dag meer waard, omdat de vraag in de wereld groter is dan het aanbod.
En daar helpt ook het opheffen van de EU melkquota niet meer aan.... :idea:

HSR

Bericht door HSR » 25 jun 2008, 10:34

Hubert Duijzer schreef:Ik tank altijd voor € 50,- dus voor mij maakte het toch al niet uit.

hahhaha, ja zo was er eens een vrouw die dat op een tvprogramma zei. Geweldig:'' dure bezine, ik merk er niks van, ik tank toch nooit meer dan 50 Euro!'' :lol: :lol:

Knot

Bericht door Knot » 25 jun 2008, 10:36

Hubert Duijzer schreef:Ik tank altijd voor € 50,- dus voor mij maakte het toch al niet uit.

Idd, gewoon altijd 50 euro tanken en zorgen dat je 600km op een tank haalt.... duurdere brandstof=zuiniger rijden :)

Macboy

Bericht door Macboy » 25 jun 2008, 11:03

Heren. Het lijkt mij niet handig om hier een nieuw draadje over te beginnen terwijl in OFF TOPIC al een draad over de brandstofprijzen is waar het ook over de olieprijs gaat.

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=9973

Anders zie je door de bomen het bos niet meer en krijg je allerlei dubbelposts.

Dexter

Bericht door Dexter » 25 jun 2008, 11:26

Eens met Macboy.
Ik heb het draadje dan ook maar verplaatst naar dit forum.
Ik laat het echter wel open omdat het in dit draadje niet over de hoge brandstofprijzen in Nederland gaat, maar over de (vermeende) invloed van speculanten op de olieprijs.
En dat is weliswaar aan elkaar gerelateerd, maar toch een heel ander onderwerp.... :wink:

Dus als je wilt klagen over de dure benzine en de hoge accijnzen in Nederland ga je naar het desbetreffende draadje.
Wil je meepraten over de prijs van de olie en waarom die zo hoog is en wat je denkt van de toekomst van de olieprijs dan kan dat hier.

Plaats reactie