Videografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RutgerK

Videografie

Bericht door RutgerK » 24 jun 2008, 13:19

Ik heb er nog geen specifiek onderwerp over kunnen vinden, ondanks dat er steeds meer forummers met videocamera's in de weer zijn om (auto) evenementen vast te leggen.

Ik trap even af met de vraag welke software aan te raden is voor het bewerken van AVCHD filmmateriaal. Volgens mij werkt in ieder geval Metchu met een HD camera.

Daarnaast ben ik heel benieuwd wat de ervaringen zijn met de hardware eisen. Voor AVCHD worden behoorlijke hoge eisen gesteld aan de hardware. Dit jaar gaan we sowieso een zwaardere grafische desktop aanschaffen en ik ben heel benieuwd of het Apple moet zijn en niets anders.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 24 jun 2008, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 24 jun 2008, 14:18

Dat je persee een Apple moet hebben is BS. Ik wil niets anders dan een Mac, maar dat heeft alleen met de gebruikersinterface te maken. Verder is het echt niet zo dat je met een Apple dingen kunt doen die je op een Windows computer niet kan.

Tom

Bericht door Tom » 24 jun 2008, 14:25

Qua hardware boeit het natuurlijk niet.. 1 pot nat. Misschien een voordeel dat je op Apple's standaard(?) een firewire aansluiting hebt, dat is bij de PC niet zo ingeburgerd.

Maar nu is het wel zo dat Final Cut Studio/Express alleen op Mac OS X draait... en dat ziet er bijzonder goed uit.

Maargoed er is genoeg andere software... maar ik ben er niet in thuis :)

Viel mij wel op dat je van Premiere maar weinig meer hoort. Zelfs de site van Adobe is summier met informatie.
Laatst gewijzigd door Tom op 24 jun 2008, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 24 jun 2008, 14:26

allen schreef:Dat je persee een Apple moet hebben is BS. Ik wil niets anders dan een Mac, maar dat heeft alleen met de gebruikersinterface te maken. Verder is het echt niet zo dat je met een Apple dingen kunt doen die je op een Windows computer niet kan.
Ik heb zelf geen ervaring met Apple overigens, maar als je mensen spreekt over een desktop waar Photoshop CS3, Videobewerking en bijvoorbeeld Solidworks en Microsation op moet draaien, dan roept men nogal vaak Apple.

allen

Bericht door allen » 24 jun 2008, 14:46

Tenzij je programma's wilt draaien die maar voor 1 platform zijn ontwikkeld is het imho eerder een elitair gel*l. Ik heb m'n voorkeuren maar hoe sommige mensen hun computer kunnen ophemelen als zijnde da bomb... :roll:

Gebruik lekker waar je bekend mee bent. Er is genoeg software te krijgen voor ieder platform en het scheelt je een hoop gewenning en onnodig geld. Hoor je van een verslaafde Apple gebruiker zonder oogkleppen. :idea:

Ps, photoshop draait perfect op de mac hier. Bij een ander op z'n pc is het echter niet anders. :wink:

Metchu

Bericht door Metchu » 24 jun 2008, 17:08

Ik gebruik zelf Sony Vegas Pro 8.0, goed programma dat AVCHD ook perfect pakt. Veel mogelijkheden in een niet al te moeilijk jasje. Ik werk inderdaad zelf ook met AVCHD bestanden.

ik heb hier een dual core E6850 met 4 gig aan geheugen (overkill, ik weet et). Werkt goed
8)

videobewerking is zo heerlijk, het kost een hoop tijd voor een detaillistisch effect, maar als het eenmaal af is, is het zoooo leuk om nog eens 1000x te kijken 8) Bij videobewerking komt meer dan alleen het bewerken van video's. Timing is vooral erg belangrijk en werken met geluid(en). Soms is een superkot heftig filmpje veelzeggender dan een heel verslag van een half uur :twisted:

Femme

Bericht door Femme » 24 jun 2008, 18:29

Ik gebruik Vegas Pro 8.0 in combinatie met Magic Bullet Looks voor color grading en Neat Video voor ruisreductie. Ik werk weliswaar met Xdcam ipv Avchd.

Vegas werkt intuïtief en biedt alle basismogelijkheden.

Tegenwoordig kun je met quadcores veel processing power in huis halen zonder dat je er special workstation hardware voor nodig hebt. Ik heb zelf recentelijk geupgrade naar een Q9450 die naar 3,6GHz is overgeklokt.

Anne v.d Ploeg

Bericht door Anne v.d Ploeg » 24 jun 2008, 20:52

en welk prog is goed om foto;s te bewerken. ?.

wat ik me nog altijd afvraag als je een foto maakt op een blauwe achter grond hoe haal je dan de achter grond we iedereen zegt makkie maar voor mij blijft het een raadsel.
groetjes.

Tom V

Bericht door Tom V » 24 jun 2008, 20:56

Anne v.d Ploeg schreef:en welk prog is goed om foto;s te bewerken. ?.

wat ik me nog altijd afvraag als je een foto maakt op een blauwe achter grond hoe haal je dan de achter grond we iedereen zegt makkie maar voor mij blijft het een raadsel.
groetjes.
Kun je denk ik beter in het fotografie topic vragen ;). Tom geeft de voorkeur aan Lightroom geloof ik, staan een paar mooie voorbeelden in van hem. Photoshop is natuurlijk een prima programma om te werken, merk ik aan veel reacties van anderen.

Tom

Bericht door Tom » 24 jun 2008, 21:10

Lightroom is een programma voor foto-workflow. Dus zorgen dat je foto's terug kunt vinden (tags, omschrijving toevoegen, categorieeren, rating geven), bepaalde bewerkingen (zie hieronder) en daarna exporteren naar print of web.

Die bewerkingen in Lightroom zijn dus beperkt. Je kunt er de belichting mee aanpassen, kleuren mee bewerken (kleurbalans, saturation van bepaalde kleuren), contrast, vignetting wegwerken, rode ogen weghalen etc. Genoeg om je foto's er dus uit te laten zien zoals je in gedachte had. Bovendien werkt het handig en snel om veel foto's erdoorheen te knallen.

Echter wil je ze echt inhoudelijk bewerken, dan zul je moeten uitwijken naar Photoshop.
Een achtergrond weghalen kan in Photoshop via filter > extract. Vervolgens geef je aan waar de rand zich bevind en kleur je de foto an sich volledig in. Zie de help. Alles wat erbuiten valt zal Photoshop weghalen. Het resultaat vind ik nooit echt mooi, bij harde randen werk ik liever met de selectietool. Is een kutwerk maar resultaat is vaak mooier :)

Maargoed dit is het videotopic ;)

Hubert D

Bericht door Hubert D » 24 jun 2008, 22:48

Hier nog een Vegas 8 gebruiker. Vegas is de laatste jaren aan een sterke opmars bezig. Bied enorm veel waar voor relatief weinig geld in vergelijking met de andere programma's. Het normale knip en plak werk kan in ieder programma en de meesten kunnen al met AVCHD overweg of komen met een update, dus dat is het probleem niet.

AVCHD stelt inderdaad behoorlijk zware systeemeisen, maar met een moderne computer kom je al een heel eind. Ik bewerk zelf HDV op een 3 jaar oude pc (dualcore 2.8, met 2gig), gaat redelijk goed. Alleen renderen na wat effecten (vooral Magic Bullet) is een drama. Maar daar zijn de nachten dan weer goed voor.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 24 jun 2008, 23:08

Vegas heb ik ook op mijn lijstje staan aangezien ik een Sony HD camcorder heb.
In review begin dit jaar werd Magix goed beoordeeld en Vegas ook , maar Vegas was voor de 'professionelere' editer.
Ik heb in Australië best voor materiaal gefilmd in HD, omdat die harddisk maar niet volkwam. Nu begint het punt te komen dat ik de filmpje wat interessanter wil maken en dus moet gaan knippen.

Ik begin er nu nog even niet aan omdat er een scriptie af moet. :wink:

Hubert D

Bericht door Hubert D » 25 jun 2008, 00:36

Sony Vegas heette eerst Sonic Vegas en is eigenlijk een heel ander bedrijf. Dat is dus geen goede reden :lol: Sterker nog, ze weten amper van elkaars bestaan.

Als je echt voor het eerst begint is het misschien slimmer om voor Magix, Pinnacle Studio12 of Sony Vegas Movie Studio te gaan. Dat zijn iets makkelijker te leren pakketten die ook een stuk minder kosten. Upgraden kan altijd nog dan.

Metchu

Bericht door Metchu » 25 jun 2008, 00:39

Ik ben jaren geleden begonnen met pinnacle en een paar jaar geleden de overstap gemaakt naar vegas. Er zijn talloze video tutorials te vinden op internet waarmee je erg goed op weg geholpen wordt met Vegas. Echt superprogramma, maar idd is pinnacle voor de beginner HET makkelijkst :D Het ziet er dan ook het makkelijkst uit na rendering :lol: Met vegas heb je zoveel meer gavere effecten 8) en is het erg makkelijk om video's of filmpjes heel simpel te knippen en op elkaar over te laten gaan e.d. Ik heb vaak genoeg dat ik mp3's helemaal in stukken knip en mix om het gewenste effect te krijgen :!:

Femme

Bericht door Femme » 27 jun 2008, 12:18

Ik heb een paar pogingen gedaan in Adobe Premiere. Dat vond ik meteen ruk. Daarna wat info gezocht op forums en daar kwam Vegas er positief uit. Toen in 2006 eerst Vegas 6.0 Movie Studio Platinum gekocht en dit jaar geupgrade naar 8.0 Pro.

Het principe van het werken op de tijdlijn zal in veel programma's ongeveer hetzelfde zijn. Ik vond het in Vegas in ieder geval erg makkelijk te leren zonder ooit een tutorial ervoor nodig gehad te hebben. Pas bij de geavanceerde effecten kan een tutorial nuttig zijn.

Tom

Bericht door Tom » 02 jul 2008, 14:18

Linc schreef:Gisteren me nieuwe camera binnen (Canon HF100) en natuurlijk even getest. leuk paadje opgezocht om met de fiesta overheen te stoffen.

Hier is het filmpje te zien:
[img:600:339]http://www.xs4all.nl/~basslob/fiesta_gravel_small.jpg[/img]
klik voor filmpje
Martijn Koevoets schreef:Ja, hij doet het! ;)

Leuk filmpje!
ErikKramer schreef:Ziet er goed uit hoor!
Luuk schreef:Nette kwaliteit! :wink:
Mark de Jager schreef:Leuk weggetje om te spelen :D
Metchu schreef:oei, harddisk... Zou absoluut niet mijn keus zijn imho, maar voor de rest ziet het er wel goed uit 8) Kon dit niet in het videografie topic? Want dan kunnen we dat topic uitbreiden net als fotografie topic en niet steeds kleine topicjes...

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 02 jul 2008, 14:24

Metchu schreef:oei, harddisk... Zou absoluut niet mijn keus zijn imho, maar voor de rest ziet het er wel goed uit 8) Kon dit niet in het videografie topic? Want dan kunnen we dat topic uitbreiden net als fotografie topic en niet steeds kleine topicjes...
nee, ik zou ook geen harddisk willen daarom zit in deze camera solid state geheugen :wink:

Even nog de details:

Het is een Canon HF100. Gefilmd met de standaard instellingen in easy mode. Daarna met Sony Vegas 8.0 omgezet naar 720p 25fps met de H.264 codec gecomprimeerd en toen geupload naar www.vimeo.com.

Metchu

Bericht door Metchu » 02 jul 2008, 14:25

Solid state geheugen? Ik dacht namelijk dat het een HDD camera was...
Zit hier dan een flash geheugen ingebouwd?

RutgerK

Bericht door RutgerK » 02 jul 2008, 14:30

Waarom geen Harddisk? Ik heb mijn camera aardig rondgezwaaid om wat G's op de harddisk uit te oefenen maar problemen bleven achterwegen. Ik had gehoord dat een HD nogal wat problemen geeft op dat gebied. Persoonlijk geen problemen mee gehad.

Metchu

Bericht door Metchu » 02 jul 2008, 14:32

Das fijn dan :lol: 8) Maar in mijn omgeving heb ik het wel veelvuldig meegemaakt. Maar misschien dat de nieuwe generatie er veel minder last van heeft. Ik heb mijn keuze laten vallen daarvoor op een camera met flash geheugen. Veel sneller en totaal geen last van schokken e.d. Bovendien uit te breiden wanneer je wil en geen gevaar dat als je hdd dood is, je camera naar de klote is ;)

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 02 jul 2008, 14:35

Metchu schreef:Solid state geheugen? Ik dacht namelijk dat het een HDD camera was...
Nee zit niks ingebouwd moet een SDHC kaartje in, ik heb er 1 van 16gb daar kan ik dan 2 uur in Full HD op filmen. Die kaartjes worden ook steeds goedkoper dus kan later makkelijk uitbreiden.

Waarom geen harddisk:
- harddisk vind trillingen en dergelijk niet leuk
- verbruikt meer stroom
- grotere kans op data verlies
- meestal geen mogelijkheid om geheugen uit te breiden

Metchu

Bericht door Metchu » 02 jul 2008, 15:49

Linc schreef:
Metchu schreef:Solid state geheugen? Ik dacht namelijk dat het een HDD camera was...
Nee zit niks ingebouwd moet een SDHC kaartje in, ik heb er 1 van 16gb daar kan ik dan 2 uur in Full HD op filmen. Die kaartjes worden ook steeds goedkoper dus kan later makkelijk uitbreiden.

Waarom geen harddisk:
- harddisk vind trillingen en dergelijk niet leuk
- verbruikt meer stroom
- grotere kans op data verlies
- meestal geen mogelijkheid om geheugen uit te breiden
Ok, dan was ik in de war met een ander type, mijn camera is ook met SDHC en jouw redenen waren ook voor mij de reden om te kijken naar eentje met flashgeheugen ;)

Metchu

Bericht door Metchu » 10 jul 2008, 13:33

ik heb een probleem met sony vegas, misschien heel misschien is er iemand die mij kan helpen? Ik heb me rot gezocht op google, maar kan helemaal niets vinden :(

hier had ik het al een beetje beschreven: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 990#289990
Metchu schreef:klotezooi, ik baal er echt van. 2 bestanden uit alle beelden zijn corrupt en dus niet bewerkbaar als het ware :( laat die 2 bestanden nou net de incar beelden van cor zijn in de vette! :evil: :cry: :? Ik baal er echt keihard van, ik zoek nog steeds een oplossing :cry:

die 2 bestanden waren de laatste 2 bestanden van me SDHC kaart en op de een of andere manier heeft me cam of me kaartje deze gemixt met beelden en/of oudere beelden. (tip dus zoiezo voor iedereen, alleen wissen is niet genoeg, format je kaartje meteen!!)

Ik kan deze .mts bestanden niet invoeren in vegas nu, die geeft direct een error en sluit zichzelf af :( Ik ga even kijken of ik met pinnacle hetzelfde probleem krijg, of dat pinnacle deze bestanden wel aankan. Ik kan ze wel gewoon openen met Windows Media player en kan zien wat erop staat. De ene kan ik de seekbalk wel gebruiken en de andere niet.

Metchu

Bericht door Metchu » 10 jul 2008, 14:48

in pinnacle kan ik de video wel openen. Ik probeer nu de corrupte plekken weg te knippen en te renderen naar een ander formaat en dan weer in vegas te openen. Pinnacle rendert nu naar divx in high definition. Ik hoop dat dit werkt! Vreemd dat Vegas het niet aankon :( (tip 2 altijd handig om beide programma's te hebben 8) )

Kees Bunk

Bericht door Kees Bunk » 10 jul 2008, 15:03

Ik ken de problemen. Soms door net 1 corrupt beeld is heel het bestand onbruikbaar. Heb ik met opgenomen digitale tv bestanden, daar is de zoekbalk ook onbruikaar, of werkt maar tot de helft. Altijd handig om 2 programma's te hebben.

Plaats reactie