Gratis CAD software
- Dennis Cavallino
Gratis CAD software
Binnenkort wil ik een verbouwing gaan tekenen op de computer. Vroeger werkte ik met een Arkey/ASD licentie, omdat ik Autocad een rukprogramma vond. Wat ik nu eigenlijk zoek is een simpel programma, waarbij ik ook kan renderen en dus op basis van wat plattegrondjes, gevels etc. met indeling, uitbouw en andere verbouwingselementen (om een compleet huis totaal anders te gaan indelen) kan spelen, zodat mijn vriendin en ik een goed beeld kunnen gaan vormen van onze plannen.
Tevens zou ik dan aansluitend bouwaanvraagtekeningen willen kunnen maken. Dus het moet 2d en 3d zijn.
Wie weet waar ik zoiets kan vinden?
Tevens zou ik dan aansluitend bouwaanvraagtekeningen willen kunnen maken. Dus het moet 2d en 3d zijn.
Wie weet waar ik zoiets kan vinden?
- Dennis Cavallino
Zoiets als dit:
http://www.easycomputing.com/product.asp?ref=4029
Is dat wat?
Hebben we hier trouwens bouwkundigen?? Want anders stel ik mijn vraag voor jan l*l.
http://www.easycomputing.com/product.asp?ref=4029
Is dat wat?
Hebben we hier trouwens bouwkundigen?? Want anders stel ik mijn vraag voor jan l*l.
- Dennis Cavallino
- Dennis Cavallino
-
Tom
- frank de jonge
- RobS
http://sketchup.google.com/
Werkt super.
- Joop
Sketcup is werkelijk een heel simpel programma als je iets in 3d wil laten zien.Neluhz schreef:je zou sketch up kunnen gebruiken, makkelijk mee te werken en er geschikt voor het indelen van je huis.. Alleen daar kun je geen bouwtekeningen mee maken.
We gebruiken het op de zaak (architectenbureau) ook als aanvulling op AutoCAD2008 met Delta Pi.
De 3d functies van AutoCAD of 3DStudio zijn veel te omslachtig en te ingewikkeld voor een simpel klusje.
Bovendien kun je de software gewoon gratis van www.sketchup.com afhalen, met nagenoeg alle functies die de betaalde versie ook heeft.
- Joop
Overigens heeft AutoDesk ook goed naar Sketchup gekeken want de 3D functies in de huidige versies (2007/2008/2009) lijken ook meer op de simpele intuïtieve functies die in Sketchup reeds aanwezig waren..
...leerproces van Sketchup is ongeveer een half uur tot een uur tijd.
Heb zelf mijn appartementje voor de lol ook in zitten voeren, om anderen mijn plannen te laten zien; en zelf ook nog bepaalde keuzes te kunnen maken. Hierbij de resultaten:
[IMG:2048:1033]http://i282.photobucket.com/albums/kk24 ... /W0706.jpg[/img]
[IMG:2048:1033]http://i282.photobucket.com/albums/kk24 ... 0706_2.jpg[/img]
...leerproces van Sketchup is ongeveer een half uur tot een uur tijd.
Heb zelf mijn appartementje voor de lol ook in zitten voeren, om anderen mijn plannen te laten zien; en zelf ook nog bepaalde keuzes te kunnen maken. Hierbij de resultaten:
[IMG:2048:1033]http://i282.photobucket.com/albums/kk24 ... /W0706.jpg[/img]
[IMG:2048:1033]http://i282.photobucket.com/albums/kk24 ... 0706_2.jpg[/img]
- Joop
Idd, de rood-blauwe stoel om precies te zijn.Kees Bunk schreef:De Rietveld stoel
De stoel heb ik zelf in elkaar gezet; de replicastoel van Cassina vond ik belachelijk duur (ca. €1500,-) en zag er ten opzichte van het echte origineel ook veel te nep (lees: plastic-achtig) uit; de mijne benaderd het origineel qua aflakken met de hand veel beter dan het fabrieksmatig afgelakte (=gespoten) stoeltje van Cassina.
Deze heeft een prominent plekje recht voor de TV gekregen...
-
HSR
De architecten hier op het forum moeten mij eens uitleggen waarom er in bijna elk Nederlands appartment/huis talloze bruikbare meters worden weggegooid door het gebruiken van een gang. Vaak een langwerpig iets waar je je jas in kan ophangen en verder met moeite je schoenen in kan aan doen omdat het toch te smal is.
why?
why?
- Mari Oh Oh!
Omdat de meeste mensen liever geen WC-deur in de woonkamer(of keukenhugo schreef:De architecten hier op het forum moeten mij eens uitleggen waarom er in bijna elk Nederlands appartment/huis talloze bruikbare meters worden weggegooid door het gebruiken van een gang. Vaak een langwerpig iets waar je je jas in kan ophangen en verder met moeite je schoenen in kan aan doen omdat het toch te smal is.
why?
Ben het overigens met je eens dat ik de gang ook liever kwijt dan rijk ben, maar zonder is ook niet alles.
- Dennis Cavallino
Ok, gisteren huis 2 en 3 bekeken (huis 1 is al verkocht en lag net op de rand van een kutbuurt). Huis 2 is absoluut onhaalbaar zonder een tonnen kostende verbouwing, en dan nog blijft 't te klein. Daar was dit programma voor bedoeld. Huis 3 kwam gisteren opeens op ons pad en maandag spijkers met koppen slaan. Sketch up gaat 't worden, want bouwtekeningen zijn niet meer nodig nu huis 2 af valt. Merci allemaal.
-
HSR
Moet je de layout veranderen. Maak een riante woonkeuken waarbij je meteen binnenkomt als je voordeur open doet. Toilet is een kwestie van een keer fatsoenlijke deuren en isolatiematerialen te gebruiken om privacy te waarborgen. In Nederland is er sowieso altijd een tendens om deuren te gebruiken die in termen van geluid niks afschermen. Ergo, je kan altijd heerlijk meegenieten als iemand op de plee zit.Mari Oh Oh! schreef:Omdat de meeste mensen liever geen WC-deur in de woonkamer(of keukenhugo schreef:De architecten hier op het forum moeten mij eens uitleggen waarom er in bijna elk Nederlands appartment/huis talloze bruikbare meters worden weggegooid door het gebruiken van een gang. Vaak een langwerpig iets waar je je jas in kan ophangen en verder met moeite je schoenen in kan aan doen omdat het toch te smal is.
why?) hebben?
Ben het overigens met je eens dat ik de gang ook liever kwijt dan rijk ben, maar zonder is ook niet alles.
- Bert ///M3
- Joop
De hal blijft meestal toch de entree van de woning... Alleen bij de Nederlandse woningbouw is het sowieso al niet gebruikelijk om lekker ruim uit te pakken (dit gaat immers zoals jij al zegt ten koste van nuttige ruimte).hugo schreef:De architecten hier op het forum moeten mij eens uitleggen waarom er in bijna elk Nederlands appartment/huis talloze bruikbare meters worden weggegooid door het gebruiken van een gang. Vaak een langwerpig iets waar je je jas in kan ophangen en verder met moeite je schoenen in kan aan doen omdat het toch te smal is.
why?
Vanuit regelgeving is het een tijd terug zo geweest dat een toilet en een meterkast niet mag grenzen aan de woonkamer of slaapkamer. Die regels zijn inmiddels verdwenen en/of aangepast waarbij dit inmiddels wel mogelijk is en daarmee de hal eigenlijk kan verdwijnen.
Aan de andere kant: hoe je het ook indeelt je zult altijd verkeersruimte maken (loopzones); alleen de kunst is het om de indeling zo efficiënt mogelijk te maken.
Ik moet wel zeggen dat het appartement van mij toch heel efficiënt ingedeeld is met de badkamer grenzend aan de slaapkamer daardoor verlies ik geen extra bruikbare ruimte dan het bereikbaar maken van slaapkamer/berging en toilet en de woonkamer.
Met de deur eruit levert het zelfs een mooi ruimtelijk beeld op waarbij je van voor naar achteren door het appartement kan kijken...
- Dennis Cavallino
SketchUp is echt geniaal. Zo makkelijk en uitgebreid genoeg in het gratis pakket.
Even een eerste opzet gemaakt van het huis wat we nu op 't oog hebben.
[img:1534:1015]http://img208.imageshack.us/img208/2696 ... pt1iv9.jpg[/img]
Het werkt nog makkelijker dan Arkey/ASD wat ik ooit had, al had je daar 't voordeel dat je meteen met bouwmuren kon werken ipv lijntjes.
Nu nog even goed detailleren, renderen en meubels plaatsen en dan kunnen we er meteen in.
Even een eerste opzet gemaakt van het huis wat we nu op 't oog hebben.
[img:1534:1015]http://img208.imageshack.us/img208/2696 ... pt1iv9.jpg[/img]
Het werkt nog makkelijker dan Arkey/ASD wat ik ooit had, al had je daar 't voordeel dat je meteen met bouwmuren kon werken ipv lijntjes.
Nu nog even goed detailleren, renderen en meubels plaatsen en dan kunnen we er meteen in.