Klopt, kijk maar naar de prestaties van het gemiddelde beheerfonds. Een spaarrekening met 3% is rendabeler en bovendien veiliger.Rico v Velzen schreef:Die zogenaamde experts.. die doen het statistisch toch niks beter als een aap die aan het "gokken" is met aandelen ? :twisted:
Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- Maus335i
- Dennis Cavallino
@Maurice: Los van mijn 'voorspelling' dat er een beurscrach komt, is mijn angst groter voor de oorzaken en gevolgen van deze recessie (die er in mijn optiek gewoon komt). Het is heel simpel, het leven is te duur geworden (in NL vooral), mensen willen meer loon, ze krijgen nu meer loon en vervolgens komen er dan altijd grote ontslagronden omdat de grote bedrijven niet meer kunnen concurreren. Daar hoef je geen geleerde voor te zijn. Met alle ontwikkelingen eromheen (lage dollar, hoge olieprijs, kredietcrisis etc.) verwacht ik gewoon niet dat we er rooskleurig voor staan. Die beurs die klapt en krabbelt wel weer op, maar de mensen die op straat komen te staan zorgen voor een veel grotere en langdurige impact. Nederland wordt EK en daarna is 't voorbij met de feestvreugde. Of al na ons duel tegen Rusland? Ik hoop 't niet. 

- Maus335i
Met die Hiddink weet je het maar nooit 
Maar ik ben het wel met je eens hoor, we staan er niet rooskleurig voor. Alleen dat analisten van o.a. RBS ineens gaan roepen dat we voor de ergste crash in 100 jaar staan.. Daar heb ik wat moeite mee. Misschien zitten ze zelf short en hebben ze een paar miljard nodig om hun eigen lek te dichten. Die dure olie komt echt alleen door speculanten en heeft niets met vraag en aanbod te maken. Probeer die lui uit de olie te jagen, creeër een downtrend en kijk eens hoe snel de problemen voorbij kunnen zijn.
De FED en ECD staan al op het punt de rente te verhogen om inflatie te bestrijden. Er zijn iig maatregelen genoeg voor handen om e.e.a. te voorkomen.

Maar ik ben het wel met je eens hoor, we staan er niet rooskleurig voor. Alleen dat analisten van o.a. RBS ineens gaan roepen dat we voor de ergste crash in 100 jaar staan.. Daar heb ik wat moeite mee. Misschien zitten ze zelf short en hebben ze een paar miljard nodig om hun eigen lek te dichten. Die dure olie komt echt alleen door speculanten en heeft niets met vraag en aanbod te maken. Probeer die lui uit de olie te jagen, creeër een downtrend en kijk eens hoe snel de problemen voorbij kunnen zijn.
De FED en ECD staan al op het punt de rente te verhogen om inflatie te bestrijden. Er zijn iig maatregelen genoeg voor handen om e.e.a. te voorkomen.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
105 Teletekst do 19 jun
Kennis van geldzaken schiet tekort
` Vijf miljoen Nederlanders zijn niet
in staat ineens een grote uitgave te
doen,en tien procent is aan het eind
van de maand blut.Dat blijkt uit een
onderzoek van CentiQ,een platform van
consumentenorganisaties,de financiële
sector en de overheid.
Het platform ondervroeg 4280 mensen.
Bijna de helft zegt te weinig kennis
van geldzaken te hebben.Onderzoekers
zijn het daarmee eens:zo weet maar 55
procent dat aandelen over het algemeen
risicovoller zijn dan obligaties.
Minister Bos van Financiën lanceert
vandaag de nieuwe website 'Wijzer in
geldzaken' van het platform.
Kennis van geldzaken schiet tekort
` Vijf miljoen Nederlanders zijn niet
in staat ineens een grote uitgave te
doen,en tien procent is aan het eind
van de maand blut.Dat blijkt uit een
onderzoek van CentiQ,een platform van
consumentenorganisaties,de financiële
sector en de overheid.
Het platform ondervroeg 4280 mensen.
Bijna de helft zegt te weinig kennis
van geldzaken te hebben.Onderzoekers
zijn het daarmee eens:zo weet maar 55
procent dat aandelen over het algemeen
risicovoller zijn dan obligaties.
Minister Bos van Financiën lanceert
vandaag de nieuwe website 'Wijzer in
geldzaken' van het platform.
- Niall
Hulde,Maurice Graber schreef:Met die Hiddink weet je het maar nooit
Probleem is dat veel speculanten voor een goeie zijn gegaan in financiele fondsen dus zoeken ze nu iets anders waar ze verliezen mee kunnen compenseren en waar heeft iedereen behoefte aan: Grondstoffen, voorbeeld er is meer dan genoeg zink enz. op de wereld maar door speculanten is de prijs in 2 jaar verdrievoudigd. Hetzelfde voor olie enz. Nu zullen er ook speculanten zijn die nu gokken dat bijv. olie of bank sector fondsen in de toekomst minder waard worden.
Misschien klinkt het stom maar het is gewoon gokken op zeer hoog niveau.
-
Of RBS short zit weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ze dat soort dingen vaak roepen als er slechte kwartaalcijfers aan zitten te komen.Maurice Graber schreef:Met die Hiddink weet je het maar nooit
Puur excuusgedrag op voorhand als je het mij vraagt...
Tja, speculanten zijn de pest voor de gewone man die indirect hun snelle winsten mag betalen.
Wat mij betreft zou daar iets aan gedaan mogen worden.
Ik voorzie dat speculanten binnenkort ook in de voedselmarkt hun slag zullen gaan slaan voorzover dat al niet het geval is.
Nu al is er sprake van het loslaten van de melkquota in de EU omdat de vraag wereldwijd steeds meer toeneemt.
Interessante markt toch?
Renteverhogingen zijn een middel om inflatie te bestrijden.
Maar de gevolgen daarvan zijn er ook: Verslechtering van het investeringsklimaat, massaontslagen en verdere kostenbesparingen van bedrijven en fors dalende huizenprijzen om maar wat te noemen.
Ik weet nog dat de hypotheekrente in 1981 op 11 tot 13% stond en huizen alleen maar gekocht konden worden door de zeer rijken. Jan met de pet kon zoiets wel vergeten....
Nadien is het steeds 'beter' gegaan en zijn de huizenprijzen dankzij de steeds maar dalende rente ontploft tot het idiote niveau waar ze nu op zitten.
Mogelijk komt daar nu een einde aan en zullen er veel mensen gedwongen moeten verkopen tegen een veel lagere prijs om vervolgens de rest van hun leven met een aflossing te zitten.
Voor wat betreft het artikel van Romo: What else is new?

Sparen is de laatste 20 jaar volledig uit het zicht verdwenen in onze supersnelle consumptiemaatschappij waarin iedereen alles gisteren al wil hebben ongeacht waar het van betaald moet worden.
Ik bedoel......wie leent er nou geld om op vakantie te gaan?
Toch zijn er talloze studenten die dat zonder een spoortje gewetenswroeging doen onder het motto ' nu leven en morgen maar zien wat er komt'
En niet alleen studenten denken er zo over.
Het kan niet op in onze maatschappij en met een lage rentevoet is een flexibel krediet toch geen enkel probleem?
Moet je kijken wat er gebeurt als je rentevoet naar 25% gaat op jaarbasis en je betaald 1.5% van je leenbedrag per maand terug.
Dan los je niet meer af maar wordt je schuld alleen maar groter.
Doet me denken aan de krekel en de mier.....

En de overheid gaat zich nu ook ineens actief bemoeien met haar burgers (lees melkkoeien), ook al gaat dit ten koste van geldverstrekkers, omdat ze anders inkomen gaat missen.
Want van een kale kip valt niks te plukken....
- Dennis Cavallino
Leuk dat je de studenten erbij haalt, want ik hoor bij de 'net' afgestudeerde generaties en heb een studielening afgesloten destijds. Als ik nu zie wat ik verdien, dan had ik daar aan het begin van mijn studie voor in mijn handjes geklapt. Alleen houd ik geen drol over eind van de maand tegenwoordig (gelukkig verdient mijn vriendin inmiddels ook een beetje, maar toen zij ook nog studeerde liepen we er behoorlijk op achteruit... toen ik ook nog eens genaaid werd door mijn compagnon kon ik dus naast mijn studielening ook nog eens een gewone lening gaan afsluiten, want meer spullen verkopen was niet mogelijk, kleiner wonen wel, maar dat zou niet eens zoveel schelen). Als iemand mij 10 jaar geleden had verteld dat ik een salaris zou krijgen van 6000 - 8000 gulden, dan had ik echt het dak van de wereld geschreeuwd. Maar nu heb ik een studieschuld dat afbetaald moet worden, hoge ziektekostenpremies die er vroeger niet waren, veel prijzen zijn sinds de euro verdubbeld, Huurprijzen en hypotheekaflossingen gaan nergens over etc.
Als iemand nu zegt dat 'ie 3000 euro verdient (bruto), dan vind ik dat niet veel. En dat is natuurlijk absurd, toch? Heb je dat samen als dubbel inkomen, dan is dat natuurlijk erg lekker. Mijn vriendin werkt in het onderwijs en de salariering daar is echt schofterig. In de huidige maatschappij zou ze als ze alleen zou zijn op een klein kamertje moeten gaan wonen.
Toen de euro kwam stond er bij mijn sterrenbeeld: Jij gaat de euro uitgeven als een gulden. En dat is 100% waar, maar ik zou ook niet weten hoe ik het had kunnen halveren.
Overigens is het geen persoonlijke klaagzang, want we wonen leuk, hebben meerdere auto's (en parkeerplaatsen/stalling) en gaan meerdere keren op vakantie. Maar als ik puur naar mijn maandelijkse lasten kijk, dan schrik ik telkens. Daar valt niet veel aan te sleutelen, omdat we daar al redelijk verstandig mee zijn omgegaan. Want we willen gewoon doorgroeien, sparen en zo nu en dan een beetje genieten van luxe, reizen en onze hobby's. Ik vind ook dat we dat verdienen. Daar werken we ten slotte hard voor. Alleen door wat maatregelen van de overheid blijft er heel weinig extra's over. Wij redden ons wel, maar ik maak me zorgen om de rest.
Als iemand nu zegt dat 'ie 3000 euro verdient (bruto), dan vind ik dat niet veel. En dat is natuurlijk absurd, toch? Heb je dat samen als dubbel inkomen, dan is dat natuurlijk erg lekker. Mijn vriendin werkt in het onderwijs en de salariering daar is echt schofterig. In de huidige maatschappij zou ze als ze alleen zou zijn op een klein kamertje moeten gaan wonen.
Toen de euro kwam stond er bij mijn sterrenbeeld: Jij gaat de euro uitgeven als een gulden. En dat is 100% waar, maar ik zou ook niet weten hoe ik het had kunnen halveren.
Overigens is het geen persoonlijke klaagzang, want we wonen leuk, hebben meerdere auto's (en parkeerplaatsen/stalling) en gaan meerdere keren op vakantie. Maar als ik puur naar mijn maandelijkse lasten kijk, dan schrik ik telkens. Daar valt niet veel aan te sleutelen, omdat we daar al redelijk verstandig mee zijn omgegaan. Want we willen gewoon doorgroeien, sparen en zo nu en dan een beetje genieten van luxe, reizen en onze hobby's. Ik vind ook dat we dat verdienen. Daar werken we ten slotte hard voor. Alleen door wat maatregelen van de overheid blijft er heel weinig extra's over. Wij redden ons wel, maar ik maak me zorgen om de rest.
- Bert ///M3
Toch is het wel realiteit Dennis.
3000 euro per maand bruto of minder moeten een hoop het van doen, er zijn zelfs tweeverdieners die niet aan meer als 3000-4000 bruto komen.
Mijn ouders hebben een accountantskantoor. Nu zit je hier niet in een buurt met een hoop zakenlui enz, vooral kleine ondernemers en mensen met een gewone baan maar van het klantenbestand komen een hoop niet verder als 40K per jaar, zijn er maar een paar die daar over zitten en niemand boven de 50K, zelfs tweeverdieners.
3000 euro per maand bruto of minder moeten een hoop het van doen, er zijn zelfs tweeverdieners die niet aan meer als 3000-4000 bruto komen.
Mijn ouders hebben een accountantskantoor. Nu zit je hier niet in een buurt met een hoop zakenlui enz, vooral kleine ondernemers en mensen met een gewone baan maar van het klantenbestand komen een hoop niet verder als 40K per jaar, zijn er maar een paar die daar over zitten en niemand boven de 50K, zelfs tweeverdieners.
- Dennis Cavallino
Ja dat bedoel ik. Het is een hele grote groep mensen die op papier niets te klagen zouden mogen hebben, maar volgens mij toch allemaal redelijk op de kleintjes moeten letten. Met zo'n inkomen kun je hier in Den Haag met moeite een leuk huis vinden. En dan nog, dan kun je hem alleen aflossingsvrij kopen en dus moet je gebaad zijn bij een prijsstijging van de woningmarkt. En daarom begon ik dit draadje, want wij staan aan de vooravond om een huis te kopen en ik wil dat weloverwogen doen, ook als er een rottijd ontstaat.
- Niels
- Auto: Prius+
Je sluit een hypotheek af voor 30 jaar Dennis
Mocht het nu minder gaan dan komt er een tijd dat het weer beter gaat. Zo werkt het nu eenmaal en NL is nog altijd een rijk land met die dikke gasbel die nog zeker 30 jaar (ca. 2050 zelfs) mee gaat. Stel de huizen halveren in waarde en je lost de helft van je hypotheek af dan heb je over 30 jaar niets net als dat je nu huurt. Kans is echter aannemelijk dat dat niet gaat gebeuren in een periode van 30 jaar 

- RVV
- Dennis Cavallino
Onder 't mom van 'Dat zei ik toch...' zouden veel Economen dit bericht plaatsen.
Die oorlog is kennelijk niet nodig Rico:
http://www.nu.nl/news/1634826/31/%27Eco ... ht%27.html
'Economische crisis wordt dieper dan verwacht'
Uitgegeven: 30 juni 2008 14:30
Laatst gewijzigd: 30 juni 2008 15:47
BASEL - De Bank voor Internationale Betrekkingen (BIS) waarschuwt voor een internationale economische crisis die dieper zal zijn dan algemeen gedacht wordt.
De bank, het samenwerkingsverband van 55 nationale centrale banken, doet deze waarschuwing in het maandag verschenen jaarrapport.
"Onrust op de financiële markten, afnemende economische groei en stijgende inflatie lijken te wijzen op een teruggang van de wereldeconomie die dieper en langduriger zal zijn dan algemeen verwacht wordt", aldus de BIS. "De groeiende angst dat de wereldeconomie op een keerpunt staat, is niet ongegrond."
Volgens de BIS zullen de opkomende economieën de wereldeconomie niet van een teruggang kunnen redden. Hiervoor zijn ze teveel afhankelijk van de internationale vraag naar hun goederen, vooral uit de Verenigde Staten. "De export van opkomende economieën kan hard geraakt worden als de Amerikaanse economie verder afkoelt."
Crisis
De oorzaak van de internationale economische crisis ligt in de visie van de BIS in het gemak waarmee de afgelopen jaren krediet werd verleend.
De organisatie roept de aangesloten centrale banken dan ook op altijd "waakzaam" te zijn bij het vaststellen van de rentetarieven. Ook in goede tijden moeten ze zien te voorkomen dat er teveel wordt geleend.
(c) ANP

Die oorlog is kennelijk niet nodig Rico:
http://www.nu.nl/news/1634826/31/%27Eco ... ht%27.html
'Economische crisis wordt dieper dan verwacht'
Uitgegeven: 30 juni 2008 14:30
Laatst gewijzigd: 30 juni 2008 15:47
BASEL - De Bank voor Internationale Betrekkingen (BIS) waarschuwt voor een internationale economische crisis die dieper zal zijn dan algemeen gedacht wordt.
De bank, het samenwerkingsverband van 55 nationale centrale banken, doet deze waarschuwing in het maandag verschenen jaarrapport.
"Onrust op de financiële markten, afnemende economische groei en stijgende inflatie lijken te wijzen op een teruggang van de wereldeconomie die dieper en langduriger zal zijn dan algemeen verwacht wordt", aldus de BIS. "De groeiende angst dat de wereldeconomie op een keerpunt staat, is niet ongegrond."
Volgens de BIS zullen de opkomende economieën de wereldeconomie niet van een teruggang kunnen redden. Hiervoor zijn ze teveel afhankelijk van de internationale vraag naar hun goederen, vooral uit de Verenigde Staten. "De export van opkomende economieën kan hard geraakt worden als de Amerikaanse economie verder afkoelt."
Crisis
De oorzaak van de internationale economische crisis ligt in de visie van de BIS in het gemak waarmee de afgelopen jaren krediet werd verleend.
De organisatie roept de aangesloten centrale banken dan ook op altijd "waakzaam" te zijn bij het vaststellen van de rentetarieven. Ook in goede tijden moeten ze zien te voorkomen dat er teveel wordt geleend.
(c) ANP
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
123 Teletekst ma 30 jun
Inflatie eurozone naar nieuw record
` De gemiddelde inflatie in de Europese
Unie is deze maand op een recordhoogte
van 4% gekomen.Vooral brandstof en
voedsel zijn duurder geworden,meldt het
statistisch bureau van de EU,Eurostat.
Mogelijk besluit de Europese Centrale
Bank deze week,voor het eerst in twaalf
maanden,tot een verhoging van de rente
om de inflatie in te dammen.
Of zo'n maatregel meteen effect heeft,
is niet duidelijk.Zo zullen de prijzen
voor brandstof vermoedelijk pas gaan
dalen als er meer olie op de markt
komt.Maar de OPEC,de organisatie van
olie-exporterende landen,voelt daar
vooralsnog niets voor.
Inflatie eurozone naar nieuw record
` De gemiddelde inflatie in de Europese
Unie is deze maand op een recordhoogte
van 4% gekomen.Vooral brandstof en
voedsel zijn duurder geworden,meldt het
statistisch bureau van de EU,Eurostat.
Mogelijk besluit de Europese Centrale
Bank deze week,voor het eerst in twaalf
maanden,tot een verhoging van de rente
om de inflatie in te dammen.
Of zo'n maatregel meteen effect heeft,
is niet duidelijk.Zo zullen de prijzen
voor brandstof vermoedelijk pas gaan
dalen als er meer olie op de markt
komt.Maar de OPEC,de organisatie van
olie-exporterende landen,voelt daar
vooralsnog niets voor.
- romo
- romo
- Dennis Cavallino
Ver. Eigen Huis heeft nu ook eindelijk toegegeven dat 't niet goed gaat met de huizenmarkt.
Ik denk dat ik een juiste keuze heb gemaakt...
Maar wel een mooi filmpje ja. De rest kijk ik niet eens.
Ik denk dat ik een juiste keuze heb gemaakt...

Maar wel een mooi filmpje ja. De rest kijk ik niet eens.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 02 jul 2008, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
Ja, als je niet op een schopstoel zit, dan is het best handig om over een paar jaar (geen idee wanneer, maar dat merk je vanzelf) in te stappen. Maar toplocaties blijven vrij vaak hun waarde behouden, ook in dalende markten, maar worden vanaf nu gewoon niet zo snel verkocht.
Bij mijn ouders in de straat staat nu al maanden een prachtig huis te koop (zelfde als mijn ouders, maar dan in ouderwetse staat). Prijs gaat maar omlaag. Reden: aan de overkant is een bungalow gesloopt en er komen 2 huizen voor terug met een puntdak... onzekerheid wil geen enkele huizenkoper, tenzij er een grote korting tegenover staat).
Een jaar geleden was dat huis voor de vraagprijs van 6 maanden geleden in no time verkocht.
Bij mijn ouders in de straat staat nu al maanden een prachtig huis te koop (zelfde als mijn ouders, maar dan in ouderwetse staat). Prijs gaat maar omlaag. Reden: aan de overkant is een bungalow gesloopt en er komen 2 huizen voor terug met een puntdak... onzekerheid wil geen enkele huizenkoper, tenzij er een grote korting tegenover staat).
Een jaar geleden was dat huis voor de vraagprijs van 6 maanden geleden in no time verkocht.
- romo
- Dennis Cavallino
- Roman
Huizenmarkt hier staat al een tijdje op barsten, meer als de helft van de makelaars zijn al falliet gegaan.romo schreef:In Engeland voor eerst in jaren een prijsdaling op de huizenmarkt, verwachting is dat het vaste land van Europa zal volgen..........................
Eigen schuld, ze hebben veels te veel gebouwd. Staan tienduizenden huizen en apartementen leeg hierzo.
Maar het staat wel op punt van instorten dus wacht een jaartje of 2/3 en het word misschien weer interessant.
- Arthur
- Auto: Nr.51
UK gaat dat over, Roman?
Hier geloof ik niet zo in het op barsten staan van de huizenmarkt.
De klad zal er best wel eens in kunnen komen maar barsten.
Geloof ik niet.
Maar ik ben natuurlijk ook geen expert
Puur gevoel...
Alleen, als de huizenprijzen hetzelfde gaan doen als mijn aandelenfondsjes...
Da's idd wel minder maar niet onoverkomelijk.
Daar zit, gelukkig, geld in wat ik niet nodig ben.
Nog niet tenminste
Dat vind ik dan erger dan de waarde van mijn huis.
Die is al hoger dan de aanschafwaarde en ben niet van plan te verkopen.
Daar kan ik wel een stootje hebben
Hier geloof ik niet zo in het op barsten staan van de huizenmarkt.
De klad zal er best wel eens in kunnen komen maar barsten.
Geloof ik niet.
Maar ik ben natuurlijk ook geen expert

Puur gevoel...
Alleen, als de huizenprijzen hetzelfde gaan doen als mijn aandelenfondsjes...
Da's idd wel minder maar niet onoverkomelijk.
Daar zit, gelukkig, geld in wat ik niet nodig ben.
Nog niet tenminste

Dat vind ik dan erger dan de waarde van mijn huis.
Die is al hoger dan de aanschafwaarde en ben niet van plan te verkopen.
Daar kan ik wel een stootje hebben