We zijn niet uit onze auto te krijgen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jun 2008, 08:58

Gepubliceerd op donderdag 19 juni 2008

De auto is het helemaal, zo blijkt uit onderzoek van DAG. Maurice de Hond ondervroeg in opdracht van DAG ruim 500 voltijd werkenden hoe zij de dagelijkse trip naar hun werk ervaren. De auto staat met stip bovenaan als meest geliefde vervoersmiddel. Maar liefst 64 procent pakt elke dag de auto. De fiets komt met 16 procent op de tweede plaats en slechts 12 procent reist elke ochtend met het openbaar vervoer naar zijn werk.
Wat opvalt is dat de auto zo populair is dat zelfs de torenhoge brandstofprijzen bijna niemand de auto uit krijgen. Als de benzine 50 eurocent per liter duurder wordt, dan zegt maar 13 procent over te stappen op de trein. En zelfs wanneer de literprijzen een euro zouden stijgen, haakt nog eens 11 procent af. Maar liefst 76 procent stapt nooit uit de auto, hoe duur de benzine ook wordt. Daarbij speelt natuurlijk mee dat bij eenderde de werkgever voor de kosten opdraait.

De auto is dus letterlijk koste wat het kost een blijvertje. Dan is het niet zo verrassend dat slechts 7 procent van de autogebruikers denkt dat de files verminderen als je straks voor elke gereden kilometer moet betalen. Toch biedt de regering die heffing als de oplossing die het wegennet over enkele jaren moet ontlasten.

Meer asfalt
Waar geloven de Nederlanders die dagelijks de spits trotseren dan wel in? Asfalt, heel veel asfalt. Opvallend is dat mannen een grotere asfalthonger hebben dan vrouwen. 30 procent van de mannen ziet extra wegen als de nummer één oplossing tegen files, en bij de vrouwen is dat maar 17 procent. Dat is precies andersom als het gaat om het verbeteren van het openbaar vervoer. 38 procent van de vrouwen heeft daar alle hoop op gevestigd.

‘De gedachte dat je mensen uit de auto kunt krijgen, is achterhaald’, zegt ook Lodewijk de Waal, voorzitter van de door de overheid en het bedrijfsleven opgerichte Taskforce Mobiliteit. ‘Maar als we ons richten op die 24 procent die wel de auto wil opgeven, dan brokkelt die 76 procent vanzelf wel af.’

‘Slimmer reizen’ is volgens De Waal dé oplossing. ‘Mensen moeten slimmer omgaan met hun werktijden en -locaties. Geef werknemers bijvoorbeeld ook een vast mobiliteitsbudget. Als zij dan voordelige vervoerskeuzes maken, houden ze geld over aan het eind van de maand’, betoogt de voormalige FNV-voorzitter.

Flirten in de file
Vooralsnog zijn de files dus voor een grote groep te verdragen. De meesten gebruiken hun filetijd dan ook om iets nuttig te doen of te ontspannen . Alleen 45-plussers geven aan meestal te niksen achter het stuur. De jongere generaties zijn daarentegen druk aan het bellen, flirten en sms’en. Ook kletsen met carpoolers, luisteren naar muziek, het nieuws of audioboeken/cursussen zijn populair in de file.

Vooral de autorijders zijn best tevreden met hun reistijd en vervoersmiddel. Want als ze mochten kiezen, dan zou nog steeds bijna de helft de auto pakken, vooral omdat dat snel en comfortabel is. Maar lekker fietsend naar je werk is toch het ideaal voor 35 procent van de spitsreizigers, vooral omdat het goed voor je gezondheid is.

Trein
De trein vindt bijna niemand fijn. Slechts 7 procent verplaatst zich het liefst over het spoor. Dat is wel erg weinig vindt ook woordvoerder Michiel Jonker van de Nederlandse Spoorwegen. ‘Voor veel autorijders is het openbaar vervoer blijkbaar geen alternatief’, zegt Jonker. Om toch zo veel mogelijk forensen de trein in te lokken, wil de NS de treinen uitrusten als minikantoortjes ‘met bijvoorbeeld stopcontacten voor laptops in de intercity’s en internet in de trein.’ Alleen is dat laatste volgens hem een hele complexe zaak die dus nog wel een tijd op zich laat wachten.

Extra asfalt, beter openbaar vervoer of meer telewerken. Wat het ook wordt, bij alle oplossingen ligt een gevaar op de loer, waarschuwt Sanders. ‘Als je de ene groep uit de file weghaalt en de vertragingen daardoor afnemen, zal een andere groep juist weer de spits induiken. Het is dan niet meer nodig om pas ná de files te rijden, omdat dan opeens de auto toch weer sneller is dan de trein.’ Volgens Sanders willen de meeste mensen de files eigenlijk vooral oplossen zodat zij zelf lekker kunnen doorrijden. ‘Alle autorijders denken: maak het openbaar vervoer maar fijn aantrekkelijk zodat anderen de trein nemen, dan heb ik nergens meer last van.’

Hans

Bericht door Hans » 19 jun 2008, 09:00

En onze (R)overheid weet dat en gaat vrolijk verder met het verhogen van de auto kosten.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 jun 2008, 09:33

Hans schreef: En onze (R)overheid weet dat en gaat vrolijk verder met het verhogen van de auto kosten.
Wat doen ze dan?

M@rcel

Re: We zijn niet uit onze auto te krijgen

Bericht door M@rcel » 19 jun 2008, 09:36

romo schreef:
Trein
De trein vindt bijna niemand fijn. Slechts 7 procent verplaatst zich het liefst over het spoor. Dat is wel erg weinig vindt ook woordvoerder Michiel Jonker van de Nederlandse Spoorwegen. ‘Voor veel autorijders is het openbaar vervoer blijkbaar geen alternatief’, zegt Jonker. Om toch zo veel mogelijk forensen de trein in te lokken, wil de NS de treinen uitrusten als minikantoortjes ‘met bijvoorbeeld stopcontacten voor laptops in de intercity’s en internet in de trein.’ Alleen is dat laatste volgens hem een hele complexe zaak die dus nog wel een tijd op zich laat wachten.
Gek he?
Via een een norse kaartjesverkoper (of gore kaartjesautomaat waar zwervers hun gore handen insteken, of Bulgaren je pinpas proberen te ontvreemden), kom je via enkele trappen op een tochtig donkergrijs perron, waar je in de hoek een vieze coffee-corner ziet staan. Je koffer moet je in de gaten houden omdat noord afrikaantjes iedere onachtzaamheid van jou direct afstraffen. De gure wind slaat om je oren, helaas is het stinkende wachthokje ook geen optie. Als na enige vertraging die ooit in het geel gespoten trein aankomt, wordt het een gevecht om een plaatsje. Echt niet normaal hoe asociaal mensen kunnen zijn.

Eenmaal binnen moet je zo'n puisterige puber vriendelijk verzoeken zijn gore poten van de bank te halen, zodat jij ook nog een zitplaats kan hebben. Als na enige tijd die trein dat lelijke station heeft verlaten wordt het misschien net iets beter. Via je vol gekalkte en bekraste ramen kan je nog net een glimp van de mooie weilanden zien. Via de speakertjes kan je door die irritante mp3 speler van dat kolerejong nog net horen dat je goed op je spullen moet passen ivm zakkenrollers.
Intussen staat het gangpad ook helemaal vol met forenzen, waarvan er zeker een paar zijn die deze ochtend geen douche hebben gezien. Mijn god wat kunnen sommige mensen stinken.

Na 20 minuten vertraging kom je eindelijk op het station aan. Denk nu niet, ik ga wel als laatste uit de trein met die koffers....de nieuwe lichting reizigers heeft amper het fatsoen om mensen eerst uit te laten stappen, laat staan te wachten op jouw getreuzel met die irritante koffers.

Maar goed, je hebt de reis overleeft, op naar de uitgang en kijken of er nog een pakistaan in zijn w124 jouw via een omweg naar je eindbestemming wil brengen. Moet niet te dichtbij zijn, anders weigert hij je ook nog.

Eenmaal gearriveerd, er dan toch nog achterkomen dat je de taxi niet kan betalen.....blijkbaar bij het uitstappen op het station, toch nog je portemonnee gerold :twisted:

Succes met je internet in de trein

Maus335i

Bericht door Maus335i » 19 jun 2008, 09:39

Geelhoed schreef:
Hans schreef: En onze (R)overheid weet dat en gaat vrolijk verder met het verhogen van de auto kosten.
Wat doen ze dan?
Wacht maar. De BPM zal nooit helemaal afgeschaft worden en de wegenbelasting zal wellicht ook wel blijven ondanks de kilometerheffing. Misschien houden we een deel slurptax en fijnstoftax er ook nog wel bij. Intussen verzinnen ze een nieuwe belasting tegen die tijd om de belastinginkomsten van nu te verdubbelen. Want ja.. de files zou nou eenmaal niet minder geworden over 10 jaar dus moeten we het nog duurder maken!

Ik heb de overheid weinig betrapt op beloftes die waargemaakt worden als het om auto's gaat.

@Marcel: HAHAHA, zo hard de waarheid he :D

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 jun 2008, 09:45

Maurice Graber schreef:
Ik heb de overheid weinig betrapt op beloftes die waargemaakt worden als het om auto's gaat.
Dan toch maar TON stemmen?

Rupie

Bericht door Rupie » 19 jun 2008, 09:48

Er is maar een oplossing voor het fileleed en dat is doorstroming. 10 jaar of langer geleden werd er gekeken naar oplossingen om auto's automatisch te laten rijden op de snelweg. Als je dit toepast met goede, doorstroming via bv intelligente stoplichten naar je werkplek toe, kunnen we denk ik heel veel verkeer aan.

Waarom blijft de autoindustrie zo achterlopen op dit vlak, net zoals met alternatieven voor de fossiele brandstofmotor?

Tom

Bericht door Tom » 19 jun 2008, 09:49

Ik heb een half jaar met de trein van Best naar Boxtel moeten reizen. Dat is 1 station verderop, een ritje van 10 minuten in totaal. Ten eerste kost zo'n abonnement klauwen met geld. Ten tweede heb ik daar echt vaak op het station 'vastgestaan' omdat er weer iets met de treinen was. Gevolg is dat je ineens twee uur onderweg bent omdat ze bussen moeten inschakelen, daarop wachten, plekje in zo'n bus zien te krijgen, enz.
Bij m'n zusje was het helemaal een ramp. Die moest elke dag naar Utrecht ivm stage. Ook een half jaar en meerdere keren dat ze pas om een uur of negen 's avonds thuis kwam (niet prettig als je elke ochtend om 6 uur opstaat om de trein te halen).

Nee, dat OV is gewoon geen alternatief voor de auto. En daar maakt de overheid graag misbruik van.

Tristan

Bericht door Tristan » 19 jun 2008, 09:50

Marcel van Meerbeek schreef:
Gek he?
Via een een norse kaartjesverkoper (of gore kaartjesautomaat waar zwervers hun gore handen insteken, of Bulgaren je pinpas proberen te ontvreemden), kom je via enkele trappen op een tochtig donkergrijs perron, waar je in de hoek een vieze coffee-corner ziet staan. Je koffer moet je in de gaten houden omdat noord afrikaantjes iedere onachtzaamheid van jou direct afstraffen. De gure wind slaat om je oren, helaas is het stinkende wachthokje ook geen optie. Als na enige vertraging die ooit in het geel gespoten trein aankomt, wordt het een gevecht om een plaatsje. Echt niet normaal hoe asociaal mensen kunnen zijn.

Eenmaal binnen moet je zo'n puisterige puber vriendelijk verzoeken zijn gore poten van de bank te halen, zodat jij ook nog een zitplaats kan hebben. Als na enige tijd die trein dat lelijke station heeft verlaten wordt het misschien net iets beter. Via je vol gekalkte en bekraste ramen kan je nog net een glimp van de mooie weilanden zien. Via de speakertjes kan je door die irritante mp3 speler van dat kolerejong nog net horen dat je goed op je spullen moet passen ivm zakkenrollers.
Intussen staat het gangpad ook helemaal vol met forenzen, waarvan er zeker een paar zijn die deze ochtend geen douche hebben gezien. Mijn god wat kunnen sommige mensen stinken.

Na 20 minuten vertraging kom je eindelijk op het station aan. Denk nu niet, ik ga wel als laatste uit de trein met die koffers....de nieuwe lichting reizigers heeft amper het fatsoen om mensen eerst uit te laten stappen, laat staan te wachten op jouw getreuzel met die irritante koffers.

Maar goed, je hebt de reis overleeft, op naar de uitgang en kijken of er nog een pakistaan in zijn w124 jouw via een omweg naar je eindbestemming wil brengen. Moet niet te dichtbij zijn, anders weigert hij je ook nog.

Eenmaal gearriveerd, er dan toch nog achterkomen dat je de taxi niet kan betalen.....blijkbaar bij het uitstappen op het station, toch nog je portemonnee gerold :twisted:

LOL, geweldig Marcel. :lol: Maar zo is het wel. Heb ca. 4 weken Hoofddorp - Dordrecht met de trein gedaan (vanwege gips) en bovenstaande kan ik beamen. Sta liever in de file.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 19 jun 2008, 09:59

Geelhoed schreef:
Maurice Graber schreef:
Dan toch maar TON stemmen?
Als ze serieus wat te vertellen krijgt door genoeg stemmen, zeker weten! Ik heb meer met Verdonk dan met Bos of Balkenende.

De partijen in het huidige kabinet hebben iig geen enkele affiniteit met de auto, dus daar schieten we hier sowieso niets mee op.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 jun 2008, 10:13

Maurice Graber schreef: De partijen in het huidige kabinet hebben iig geen enkele affiniteit met de auto, dus daar schieten we hier sowieso niets mee op.
Je laat je stem alleen afhangen van het autobeleid?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 19 jun 2008, 10:15

Geelhoed schreef:
Maurice Graber schreef: De partijen in het huidige kabinet hebben iig geen enkele affiniteit met de auto, dus daar schieten we hier sowieso niets mee op.
Je laat je stem alleen afhangen van het autobeleid?
Auto en economie (ondernemersschap). Dat laatste heeft Wouter ook al zo weinig kaas van gegeten. En misschien vind je me een arrogante lul, maar ik stem voor partijen die mijn belangen behartigen en niet die van mn buurman.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 jun 2008, 10:28

Het is maar hoog groot je scope van eigenbelang is.

Stemmen voor een betere wereld, beter Europa, beter Nederland Beter ZuidHolland, of beter voor rijken, beter voor armen, beter voor automobilisten, beter voor je familie beter voor jezelf.

Tja, arrogant kan ik het niet noemen.

Knot

Bericht door Knot » 19 jun 2008, 11:13

Tsja, bij lekker weer ga ik op de brommert of op de fiets naar mijn werk, het is lekker buiten zijn en ook nog eens goedkoper en sneller!

Wanneer ik in de auto stap is dat vaak wel om te planken/fun dus dan boeit het niet wat het aan brandstof kost op dat moment...

Dexter

Bericht door Dexter » 19 jun 2008, 11:13

Geelhoed schreef:Het is maar hoog groot je scope van eigenbelang is.

Stemmen voor een betere wereld, beter Europa, beter Nederland Beter ZuidHolland, of beter voor rijken, beter voor armen, beter voor automobilisten, beter voor je familie beter voor jezelf.

Verbeter de wereld en begin bij jezelf..... :?:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 jun 2008, 12:00

De trein is echt geen optie zodra je niet van centraal naar centraal reist.

Ze kunnen er nog zoveel laptopaansluitingen maken als ze willen, maar ik zou gewoon een herintroductie doen van de 3e klas als ik de NS was om de klanten tegemoed te komen.

Ik heb zo vaak gehad dat ik een (te duur) treinkaartje had en ergens in een trapgat moest gaan zitten. Als ik 1/3 van de gangbare 2e klas prijs had moeten betalen voor zo'n 'plek', dan had ik het geaccepteerd, maar ik vind het onacceptabel om 18.30 euro voor een retourtje den haag centraal naar Amsterdam centraal + tram/buskaarten a 1.6 euro heen en 1.6 euro terug te moeten terwijl ik niet lekker kan zitten. Ik vind het gewoon geen 20 euro waard. Een tientje zou net acceptabel zijn om met het OV te reizen tussen Den Haag Centraal en A'dam Centraal. Een kortingskaart is voor mij niet interessant.

Wat ook sneaky is, is dat de OV planner aangeeft dat je 63 km moet reizen naar A'dam, terwijl je met de auto er in 57 km bent. Sprokkelen noemde je dat als iemand vroeger vals speelde.

Met de auto ben je er in 40 minuten, met de trein in 55. In de spits zit je winst in tijdwinst, maar dan moet je dus staan.

20 euro, daar kan ik mijn auto echt de hele dag voor in de binnenstad parkeren bij mijn favoriete parkeergarage én ik kan ervan op en neer rijden (lang leve LPG). En dan kan ik 4 mensen meeenemen als ik wil, reken dan de winst maar eens uit. OV is gewoon géén alternatief, alleen als je ergens gaat drinken/stappen.

Een tijdje terug moest ik vanuit 's Gravenzande naar Zeist en terug. Met hulp van mijn moeder die me even van en naar het station Zeist bracht heb ik daar volgens mij meer dan 5 uur over gedaan. Met de auto is dat een uur en +- 40 minuten. En stúkken goedkoper.

Tom

Bericht door Tom » 19 jun 2008, 12:08

Dennis Cavallino schreef:De trein is echt geen optie zodra je niet van centraal naar centraal reist.
Tja m'n zusje moest van Best (sindskort stoppen daar ook intercities!) naar Utrecht CS. Dus 1 sneltrein. En zelfs dat gaat ontelbare keren fout.

Niall

Bericht door Niall » 19 jun 2008, 12:14

Tom schreef: Tja m'n zusje moest van Best (sindskort stoppen daar ook intercities!) naar Utrecht CS. Dus 1 sneltrein. En zelfs dat gaat ontelbare keren fout.
Best daar rijden ze gewoon voorbij :lol: :P

Tom

Bericht door Tom » 19 jun 2008, 12:17

Scotsman schreef:
Tom schreef: Tja m'n zusje moest van Best (sindskort stoppen daar ook intercities!) naar Utrecht CS. Dus 1 sneltrein. En zelfs dat gaat ontelbare keren fout.
Best daar rijden ze gewoon voorbij :lol: :P
Klopt is iets van 3 of 4 keer voorgekomen........

allen

Bericht door allen » 19 jun 2008, 12:41

In de tijd dat ik nog van huis met de trein moest kostte de autorit me 20 minuten. Ging ik met het openbaar vervoer dan moest ik in een minuut of 5 naar het bushokje lopen, via eindeloze omwegen 20-25 minuten met de bus naar CS, daar vervolgens een minuut of 10 (zonder vertraging dan) op de trein wachten. De trein was vervolgens in een kwartiertje ofzo in Rotterdam. Vervolgens moest je na een beetje wachten met de metro naar Kralingse Zoom om daar vervolgens op de bus te wachten die je het laatste stuk weer naar je eindbestemming bracht. Je kon er ook nog voor kiezen om het laatste pokkeneind in 15 minuten te gaan lopen. Hadden ze dan internet in de trein had ik er toch geen fluit mee opgeschoten. :lol:

Zie mij niet op een dag 8 tot 10 klantenbezoeken afleggen met het openbaar vervoer vandaag de dag. Dat werkt gewoonweg niet. Niet kwa tijd en niet kwa kosten. Ik ben wel van mening dat ik ritjes naar de supermarkt best wel op de fiets zou kunnen doen. Een ritje naar het centrum eigenlijk ook wel. In beide gevallen is dat goedkoper dan de auto of bus, sneller dan de bus en gezonder voor de mens. Een file los ik er nogsteeds niet mee op.
Als ik kijk naar Hongkong dan is de enige mogelijkheid om mensen hier het OV in te krijgen de infrastructuur in samenhang met de kosten. Ik zou daar niet weten wat ik met de auto moest. Zo goed als geen wachttijden en je bent overal sneller en goedkoper op je bestemming dan die heilige koe.

@Marcel: hartelijk gelachen om je verhaal. :lol:
Een kleine kanttekening wil ik wel maken overigens. Ik heb me zelden onveilig gevoeld in de trein. Wel geïrriteerd aan sommige bevolkingsgroepen die zo nu en dan 'erg' storend aanwezig waren, maar dat is op straat precies eender. Dat ligt niet aan het OV en alles daar omheen. Er is ook nog nooit wat van me gestolen in toen ik nog treinreiziger was.

Hans

Bericht door Hans » 19 jun 2008, 13:38

Geelhoed schreef:
Wat doen ze dan?
Jij komt niet vaak buiten is het wel. [IMG:15:15]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... es/emo.gif[/img]

RVV

Bericht door RVV » 19 jun 2008, 13:44

romo schreef:
Trein
@ verhaal
PRACHTIG :D :D

Tom V

Bericht door Tom V » 19 jun 2008, 13:53

Gek he?
Via een een norse kaartjesverkoper ......
Fantastische beschrijving inderdaad :lol: en toch is het allemaal de waarheid,

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2008, 14:16

Dexter schreef:
Geelhoed schreef:Het is maar hoog groot je scope van eigenbelang is.

Verbeter de wereld en begin bij jezelf..... :?:
heel scherp Dex :lol: :wink:

Plaats reactie