Ruitenwissers

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Ruitenwissers

Bericht door Dennis Cavallino » 02 nov 2007, 11:40

Waarom gaan ruitenwissers vaak zo haperend over je voorruit? Pas na een minuut regen of sproeien is het rubber goed nat zodat de ruit goed schoon en droog wordt geveegd. Ik heb vorig jaar ruitenwissers vervangen, mijn ruit ontvet etc. maar het probleem is nooit overgegaan. Ik maak de rubbers vaak schoon, maar niets helpt.

Iemand een tip of suggestie?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43135
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 nov 2007, 11:45

Kijken of je van die flex (ibele) wissers kunt monteren.
Neem aan dat die er niet op zitten.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 02 nov 2007, 11:46

Rain X gebruik het zelf al lang niet meer maar werkte perfect!

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 02 nov 2007, 11:47

Misschien zijn je ruitenwisserarmen iets verbogen?
Als je wat steenslag putjes op je voorruit hebt, gaan ze ook snel achteruit is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 nov 2007, 11:52

soms kan het helpen de arm iets bij te draaien dus dat de wisser rechter op het raam staat, kun je zo met een Baco op de arm iets verwringen, of goede wissers kopen van het nwe soort zonder ijzer frame, zie hier:

http://www.smartautoshop.nl/shop/prodty ... EAodJnkBxw
GTRene

[img:427:300]http://www.1stautobulbs.com/webimages/2 ... arison.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 02 nov 2007, 12:45

Ruitenwissers worden gemaakt van gevulcaniseerd thermoplastisch rubber. Dat is rubber op basis van een plastic, geen natuurrubber. Als je wissers nieuw zijn, is het oliegehalte in het rubber nog hoog genoeg en doen ze het perfect. Door alle weersinvloeden verdwijnt de olie na verloop van tijd en worden ze stug. - het "uitdrogen". Thermoplastisch rubber is ook licht absorberend. Als je net je wissers aanzet, zijn ze nog hard. Als het rubber na verloop van tijd dan wat vocht opgenomen heeft, krijgt het wat flexibiliteit terug (water ipv olie) en werkt de wisser beter.

Klinkt raar, misschien met een kwastje heel dun sla-olie of iets dergelijks op je ruitenwissers smeren? Het zou moeten werken, maar ik doe het zelf ook niet.

Kan het weten, want alle ruitenwissers via Bosch en in de huidige Fiats zijn van materiaal dat wij distribueren...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43135
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 nov 2007, 14:43

Die onderste op rene z'n foto, die bedoel ik.
Die gaan bij mij erg lang mee.
1e setje ongeveer 3 jaar en 150kkm.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 02 nov 2007, 15:19

Zal morgen eens zo'n setje proberen te scoren. Bij het speelwaggie is er eentje overleden. Kijken of het echt beter is.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 nov 2007, 17:06

ze staan ook nog eens mooier en kunnen hogere snelheden aan :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 02 nov 2007, 17:18

Ik wil alleen dat ze lichter zijn Rene. De rest (zelfs de daadwerkelijk betere werking ervan) is bijzaak... :lol:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 02 nov 2007, 17:20

Marcel van Meerbeek schreef:Misschien zijn je ruitenwisserarmen iets verbogen?
Als je wat steenslag putjes op je voorruit hebt, gaan ze ook snel achteruit is mijn ervaring.
Zelf ook een keer gezien bij een auto van m'n pa, wisser een beetje gebogen/gedraaid en het was zo goed als over. Later van die AeroFlex-dinges-wissers erop en toen was het voorgoed verdwenen.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 02 nov 2007, 18:07

In ieder geval je Bosch wisserbladen weg gooien. Het zijn ondingen die snel hard worden en daardoor snel gaan stuiteren over je voorruit. Beter zijn SWB en SWF dacht ik zo. Die drogen een stuk minder snel uit en blijven daardoor langer soepel.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 02 nov 2007, 18:22

Visioflex

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 nov 2007, 10:14

Ok, goeie tips hier. Ligt dus echt aan het (merk) type ruitenwisser dat ik gebruik (Bosch) en niet aan mijn voorruit ofzo, waar ik bang voor was.

Ik ga misschien maar eens van die ruitenwissers zoals hierboven aanschaffen.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 15 jun 2008, 20:31

Arthur schreef:Die onderste op rene z'n foto, die bedoel ik.
Die gaan bij mij erg lang mee.
1e setje ongeveer 3 jaar en 150kkm.
Ik heb onlangs ook zo'n set gemonteerd en ben er vele malen meer over te spreken dan de variant er boven.
Over rain-x gesproken, als je je achterruitwisser weg haalt en alleen dit goedje op de achterruit smeert, heb je dan nog fatsoenlijk zicht naar achteren of kun je beter de wisser laten zitten? Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 jun 2008, 23:09

denk het niet, immers je gooit heel veel stof en fijnzand op de achterruit...daar zit vaak zo'n wervel wind die regen en stof op de achterruit doet slaan...

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 18 jun 2008, 21:39

Ik heb er eerlijk gezegd geen last van.
Misschien helpt het dat ik mijn raam regelmatig schoon maak en ook in de wax zet, daardoor hoef je niet snel te wissen en als je gaat wissen is het raam vaak lekker 'nat'.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 18 jun 2008, 22:05

Komt ook omdat het rubber taai wordt, de elastische waarden gaat eruit.

Pas als ze goed nat worden beginnen ze weer wat te werken.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 18 jun 2008, 22:30

Nat werkt meestal goed ;)

Luco

Bericht door Luco » 18 jun 2008, 22:33

ErikKramer schreef:Nat werkt meestal goed ;)
glijd lekker dan :D

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 18 jun 2008, 22:45

ErikKramer schreef:Nat werkt meestal goed ;)
En als het dan te droog wordt moet je een beetje bijspugen :roll:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 19 jun 2008, 07:29

ja maar dan moet je niet zo'n slappe wisser hebbe :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 19 jun 2008, 08:04

Weer mooie draai aant verhaal :P

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Eric H » 19 jun 2008, 09:39

InjectTheVenom schreef:
Arthur schreef:Die onderste op rene z'n foto, die bedoel ik.
Die gaan bij mij erg lang mee.
1e setje ongeveer 3 jaar en 150kkm.
Ik heb onlangs ook zo'n set gemonteerd en ben er vele malen meer over te spreken dan de variant er boven.
Over rain-x gesproken, als je je achterruitwisser weg haalt en alleen dit goedje op de achterruit smeert, heb je dan nog fatsoenlijk zicht naar achteren of kun je beter de wisser laten zitten? Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?
Rainex op achterruit is niet de moeite...
Heb het zelf ook gedaan ( A4 Avant ) maar gebruik nog steeds de wisser.
Ligt misschien ook aan de auto....wellicht dat een HB of Sedan wel beter gaat.

VWB wisserbladen :
Trico is een van de weinige wisserfabrikanten die nog natuurrubber gebruikt bij de productie van de wissers.
Dit merk is dan ook zeer geliefd bij oldtimer bezitters, ivm uitdrogen.

De hoek waarmee je wisserblad de ruit raakt is inderdaad van belang voor het wis resultaat.
Het zogenaamde "bijstellen" door het verdraaien/torderen van de wisserarm is hiervoor een veel gebruikte manier.

Verder heeft het ook veel te maken met het type rubber dat een fabrikant gebruikt voor het aanhechten van het wisgedeelte aan de rest van de arm.
Zo kan het dus voorkomen dat ook de zgn. retrofit Flatblades over je ruit hakken.

Ook moet ik opmerken dat ik een retrofit flatblade niet in alle gevallen esthetisch verantwoord vindt.
Bij het hierboven al genoemde Valeo krijg je namelijk een soortement van Alpe d'Huez op de plek waar de wisserblad met je arm verbonden wordt. Dit om de eventuele haakbevestiging van je arm "weg te werken"

Wat betreft de esthetiek kun je dus beter geen retrofit flatblades nemen.
Hoewel die van Bosch wel weer strak en plat zijn.....

Voor wat betreft de verschillende merken........er zijn er zo veel.....
( Valeo / Trico / NWB / SWF / Bosch / Denso / Nipparts / etc. )
Probeer er gewoon eens een paar uit.
Ik vindt de kosten niet opwegen tegen de irritaties die slecht functionerende wisserbladen opleveren, om nog maar te zwijgen over de verkeersveiligheid.

Hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: S-RS en 3 gasten