Ruitenwissers
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ruitenwissers
Waarom gaan ruitenwissers vaak zo haperend over je voorruit? Pas na een minuut regen of sproeien is het rubber goed nat zodat de ruit goed schoon en droog wordt geveegd. Ik heb vorig jaar ruitenwissers vervangen, mijn ruit ontvet etc. maar het probleem is nooit overgegaan. Ik maak de rubbers vaak schoon, maar niets helpt.
Iemand een tip of suggestie?
Iemand een tip of suggestie?
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
soms kan het helpen de arm iets bij te draaien dus dat de wisser rechter op het raam staat, kun je zo met een Baco op de arm iets verwringen, of goede wissers kopen van het nwe soort zonder ijzer frame, zie hier:
http://www.smartautoshop.nl/shop/prodty ... EAodJnkBxw
GTRene
[img:427:300]http://www.1stautobulbs.com/webimages/2 ... arison.jpg[/img]
http://www.smartautoshop.nl/shop/prodty ... EAodJnkBxw
GTRene
[img:427:300]http://www.1stautobulbs.com/webimages/2 ... arison.jpg[/img]
- Ti-Tourist (Erik)
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
- Locatie: 0348
Ruitenwissers worden gemaakt van gevulcaniseerd thermoplastisch rubber. Dat is rubber op basis van een plastic, geen natuurrubber. Als je wissers nieuw zijn, is het oliegehalte in het rubber nog hoog genoeg en doen ze het perfect. Door alle weersinvloeden verdwijnt de olie na verloop van tijd en worden ze stug. - het "uitdrogen". Thermoplastisch rubber is ook licht absorberend. Als je net je wissers aanzet, zijn ze nog hard. Als het rubber na verloop van tijd dan wat vocht opgenomen heeft, krijgt het wat flexibiliteit terug (water ipv olie) en werkt de wisser beter.
Klinkt raar, misschien met een kwastje heel dun sla-olie of iets dergelijks op je ruitenwissers smeren? Het zou moeten werken, maar ik doe het zelf ook niet.
Kan het weten, want alle ruitenwissers via Bosch en in de huidige Fiats zijn van materiaal dat wij distribueren...
Klinkt raar, misschien met een kwastje heel dun sla-olie of iets dergelijks op je ruitenwissers smeren? Het zou moeten werken, maar ik doe het zelf ook niet.
Kan het weten, want alle ruitenwissers via Bosch en in de huidige Fiats zijn van materiaal dat wij distribueren...
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Zelf ook een keer gezien bij een auto van m'n pa, wisser een beetje gebogen/gedraaid en het was zo goed als over. Later van die AeroFlex-dinges-wissers erop en toen was het voorgoed verdwenen.Marcel van Meerbeek schreef:Misschien zijn je ruitenwisserarmen iets verbogen?
Als je wat steenslag putjes op je voorruit hebt, gaan ze ook snel achteruit is mijn ervaring.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Ik heb onlangs ook zo'n set gemonteerd en ben er vele malen meer over te spreken dan de variant er boven.Arthur schreef:Die onderste op rene z'n foto, die bedoel ik.
Die gaan bij mij erg lang mee.
1e setje ongeveer 3 jaar en 150kkm.
Over rain-x gesproken, als je je achterruitwisser weg haalt en alleen dit goedje op de achterruit smeert, heb je dan nog fatsoenlijk zicht naar achteren of kun je beter de wisser laten zitten? Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Rainex op achterruit is niet de moeite...InjectTheVenom schreef:Ik heb onlangs ook zo'n set gemonteerd en ben er vele malen meer over te spreken dan de variant er boven.Arthur schreef:Die onderste op rene z'n foto, die bedoel ik.
Die gaan bij mij erg lang mee.
1e setje ongeveer 3 jaar en 150kkm.
Over rain-x gesproken, als je je achterruitwisser weg haalt en alleen dit goedje op de achterruit smeert, heb je dan nog fatsoenlijk zicht naar achteren of kun je beter de wisser laten zitten? Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?
Heb het zelf ook gedaan ( A4 Avant ) maar gebruik nog steeds de wisser.
Ligt misschien ook aan de auto....wellicht dat een HB of Sedan wel beter gaat.
VWB wisserbladen :
Trico is een van de weinige wisserfabrikanten die nog natuurrubber gebruikt bij de productie van de wissers.
Dit merk is dan ook zeer geliefd bij oldtimer bezitters, ivm uitdrogen.
De hoek waarmee je wisserblad de ruit raakt is inderdaad van belang voor het wis resultaat.
Het zogenaamde "bijstellen" door het verdraaien/torderen van de wisserarm is hiervoor een veel gebruikte manier.
Verder heeft het ook veel te maken met het type rubber dat een fabrikant gebruikt voor het aanhechten van het wisgedeelte aan de rest van de arm.
Zo kan het dus voorkomen dat ook de zgn. retrofit Flatblades over je ruit hakken.
Ook moet ik opmerken dat ik een retrofit flatblade niet in alle gevallen esthetisch verantwoord vindt.
Bij het hierboven al genoemde Valeo krijg je namelijk een soortement van Alpe d'Huez op de plek waar de wisserblad met je arm verbonden wordt. Dit om de eventuele haakbevestiging van je arm "weg te werken"
Wat betreft de esthetiek kun je dus beter geen retrofit flatblades nemen.
Hoewel die van Bosch wel weer strak en plat zijn.....
Voor wat betreft de verschillende merken........er zijn er zo veel.....
( Valeo / Trico / NWB / SWF / Bosch / Denso / Nipparts / etc. )
Probeer er gewoon eens een paar uit.
Ik vindt de kosten niet opwegen tegen de irritaties die slecht functionerende wisserbladen opleveren, om nog maar te zwijgen over de verkeersveiligheid.
Hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: S-RS en 3 gasten