http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/4 ... ml?cid=rss
Even naar aanleiding van bovenstaand artikel.
Wat gebeurt er als we morgen allemaal met electrische auto s gaan rijden die we gewoon via het stopcontact kunnen opladen.
Is dat wel werkelijk zo zuinig?
De autofabrikanten zullen zeggen wij bouwen zunige auto s punt.
Wie kan hier meer over vertellen.
Wat gebeurt er als.....
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
Het probleem is dat je het energieprobleem opschuift. Wat nadelig is, is dat de centrales meer stroom moeten produceren ( die normaal gesproken door gas en olie te stoken komt). Maar nu ik even verder denk, zitten er toch niet zulke grote nadelen aan als het lijkt. Een huidige benzinemotor of dieselmotor heeft dacht ik een rendement van 20 tot 25%. de rest van de energie (75 tot 80%) gaat op aan warmte. Een elektromotor heeft een rendement van een dikke 90%. Energiecentrales hebben bij het omzetten van gas of olie naar elektriciteit tegenwoordig ook al een rendement van 90+% (weet niet of dit helemaal klopt). In verhouding smijt men door auto's op te laden met plug-in hybrides (of volledig elektrische aandrijving) heel weinig energie 'weg' tov. een conventionele verbrandingsmotor. Zo gek is dat dus nog niet!