M3 GTR CRASH
- RVV
M3 GTR CRASH
Mothaføck niet meer normaal dit, en natuurlijk doooooodzonde.
http://www.youtube.com/watch?v=IDq9XZKc9qg&eurl=
http://www.youtube.com/watch?v=IDq9XZKc9qg&eurl=
Laatst gewijzigd door RVV op 28 jul 2006, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan Visser
- Dennis Cavallino
@Joy: GOEIE rolkooi rules. Met de kooien waarmee de meesten in NL rondrijden, overleef je dit soort klappen minder makkelijk. Meeste kooien die men hier in NL koopt (mag niks kosten, dus dan maar naar B. de Haas kooibouw BV), red je het 1 of 2 van zulke klappen, maar niet 5-6 keer over de kop. Stalen pijpen komen dan aan alle kanten je lijf binnen. Daarom heb ik dus een goeie
Lijkt wel op de 'broodjes' op Midland waar hij overheen reed. Bo Luke zou inderdaad op moeten passen met zulke concurrentie

Lijkt wel op de 'broodjes' op Midland waar hij overheen reed. Bo Luke zou inderdaad op moeten passen met zulke concurrentie

- Joy
Nu we het toch over rolkooien hebben. Volgend jaar wil ik mijn huidige auto of een nog aan te kopen auto prepareren voor circuitwerk en zou ik graag wat willen weten over de te kiezen rolkooi.
Je hebt Wiechers schroefkooien. Die eindigen voor het dashboard of in het dashboard. Voordeel lijkt mij dat je een over te zetten systeem hebt bij een eventuele crash. Maar hoe zit zoiets vast ?
Bij jouw 325 zie ik dat je alles op maat laat lassen incl. veerpoten en dergelijke. Geeft dit een veel grotere veiligheid of is dit puur voor de stijfheid van het chassis ?
Je hebt Wiechers schroefkooien. Die eindigen voor het dashboard of in het dashboard. Voordeel lijkt mij dat je een over te zetten systeem hebt bij een eventuele crash. Maar hoe zit zoiets vast ?
Bij jouw 325 zie ik dat je alles op maat laat lassen incl. veerpoten en dergelijke. Geeft dit een veel grotere veiligheid of is dit puur voor de stijfheid van het chassis ?
- Dennis Cavallino
Geeft zowel een veel grotere veiligheid als extra stijfheid. Stijfheid heb je nodig omdat je op slicks/semi slicks gaat rijden, de auto verlaagd wordt, onderstel veel stugger wordt (heeft ook weer een samenhang natuurlijk). Maar ik merk goed dat mijn oude kooi veel slapper was, nu ik een nieuwe kooi heb, met semi slicks en het oude (M tech) onderstel. Dat onderstel is nu het zwakke punt.
Qua veiligheid:
- veel beter laswerk, dan dat ik van andere pijplassers zie, gaat echt heel zorgvuldig te werk en neemt ons én vooral zijn vak serieus. Geen grote praatjes niet blijken te kloppen, maar professioneel. (terwijl hij normaal niet zo serieus is, zie de omgedraaide sticker op onze achterruit, lol)
- doorgelast naar belangrijke punten
- kruis naast je benen, bekken en lichaam ivm zijwaartse impact.
- zo dicht mogelijk tegen koets aan, zodat je wat speling hebt tussen helm en staal (met daarop speciaal schuim om je helm en hoofd te beschermen).
Maar doordat wij hem wat extra opdrachten hebben gegeven, is het duurder. Zonder een paar punten: door het tussenschot naar kofferruimte heen en doorlassen op subframe, waren we de helft goedkoper uitgeweest. Puur door manuren. Doordat we met 4 man tegelijk de kooi hebben laten maken, scheelde dat wat in de buig- en staalprijs. Een extra pijpje om de gordels van de bestuurder op vast te maken, dat kost niet zoveel tijd, dus die meerprijs is te verwaarlozen.
Qua veiligheid:
- veel beter laswerk, dan dat ik van andere pijplassers zie, gaat echt heel zorgvuldig te werk en neemt ons én vooral zijn vak serieus. Geen grote praatjes niet blijken te kloppen, maar professioneel. (terwijl hij normaal niet zo serieus is, zie de omgedraaide sticker op onze achterruit, lol)
- doorgelast naar belangrijke punten
- kruis naast je benen, bekken en lichaam ivm zijwaartse impact.
- zo dicht mogelijk tegen koets aan, zodat je wat speling hebt tussen helm en staal (met daarop speciaal schuim om je helm en hoofd te beschermen).
Maar doordat wij hem wat extra opdrachten hebben gegeven, is het duurder. Zonder een paar punten: door het tussenschot naar kofferruimte heen en doorlassen op subframe, waren we de helft goedkoper uitgeweest. Puur door manuren. Doordat we met 4 man tegelijk de kooi hebben laten maken, scheelde dat wat in de buig- en staalprijs. Een extra pijpje om de gordels van de bestuurder op vast te maken, dat kost niet zoveel tijd, dus die meerprijs is te verwaarlozen.
- Dennis Cavallino
Een schroefkooi kun je op de bodem lassen. Of schroeven. Maar dat schroeven, daar ben ik geen voorstander van.
Ik heb mijn oude kooi uit de auto laten slijpen, maar dat is echt een rotklus.
Wij bouwen er zo'n kooi in, met de intentie dat je na een crash het nog kunt navertellen. Niet met de intentie om hem daarna over te bouwen. Dus als dat wel je intentie is, moet je goed nadenken hoeveel je je leven waard vindt.
Ik heb mijn oude kooi uit de auto laten slijpen, maar dat is echt een rotklus.
Wij bouwen er zo'n kooi in, met de intentie dat je na een crash het nog kunt navertellen. Niet met de intentie om hem daarna over te bouwen. Dus als dat wel je intentie is, moet je goed nadenken hoeveel je je leven waard vindt.