Maurice Graber schreef:Hoeveel goedkoper is een diesel eigenlijk? Laatste keer dat ik keek was diesel nog maar 18 cent goedkoper dan e95. De wegenbelasting is duurder en de aanschaf ook (om en nabij 6k voor een 2.7 TDI A6 vs 2.4 benzine). Aan het eind vd streep scheelt het volgens mij niet eens zo gek veel als men tegenwoordig denkt.
Jij weet het Maurice!
Ik heb daarom aan het eind van vorig jaar met veel plezier de BMW olieboot omgeruild voor een S3 want ik zag de bui al hangen.... 8)
Het verschil was namelijk toen al opzienbarend!
Reken even met me mee want ik gebruik geen tabellen en kijk ook niet naar nieuwe aanschafprijzen...ik rij gewoon 2e hands....
BMW: Wegenbelasting toen € 122,- maand (nu € 131,-) en bij 2000 km/mnd met een verbruik van 1 op 8,5 (automaat he :twisted:) een brandstofkostenpost van € 282,- (€ 329,- als je het huidige prijsniveau rekent)
Totaal € 404,- (€ 460,- als je het huidige prijsniveau rekent) per maand.
Audi S3: Wegenbelasting toen € 50,- per maand (nu € 53,-) en bij 2000 km/mnd met een verbruik van 1 op 8,5 (kloteturbo :twisted:) een brandstofkostenpost van € 341,- (€ 385,- als je het huidige prijsniveau rekent)
Totaal € 391,- (€ 438,- als je het huidige prijsniveau rekent) per maand.
Het verschil was dus al in het voordeel van de S3 in November vorig jaar.
Nu is het echter nog gekker want de dieselprijs is verder gestegen en de benzineprijs ook, maar wel een stuk minder en dus is het nu nog goedkoper om in de S3 dit jaarkilometrage te rijden. Afschrijving telt bij mij niet echt mee gelukkig.
En als ik nou gewoon nog wat rustiger ga rijden en 1 op 10 ga halen ben ik helemaal tevreden!
Oh ja, en er komt natuurlijk nog 3 cent per liter diesel bij op 1 Juli aanstaande! :twisted: