Wat zou een goede manier zijn om auto's te vergelijken ?
- RVV
Wat zou een goede manier zijn om auto's te vergelijken ?
Wat is de beste manier om de onderlinge verhouding van auto's te vergelijken ?
ofwel hoe maak je een betrouwbare pikorde ?
Iedereen snapt wel dat een M3 hoger op de lijst staat als bv een VW golf tdi.
Maar een EVO IX staat die boven of onder een M3 ? Of een Porsche Cayman S ?
Nu is een voorbeeld, je mag ook andere modellen nemen, zoals bv hoe verhoud een Civic Type R zich tov een Subaru WRX.
En hoe zit het met oudere auto's ?
Sportauto heeft een bepaalde formule geloof de SPAX index, allerlei dingen zoals 0-100 tijd pk gewichtsverhouding en nog wat van die dingen worden bij elkaar opgeteld en gedeeld daar komt een waarde uit. Nu zou je zeggen heej betrouwbaar cijfer. Maar volgens die berekening zou een Porsche Cayenne turbo een sportievere auto zijn dan bv een Lotus Elise. En iedereen snapt wel dat daar geen hout van klopt.
Kunnen wij niet iets bedenken, een formule, berekening whatever waarmee we op een betrouwbare manier de onderlinge verhoudingen tussen auto's kunnen vergelijken ?
Daarin in iedergeval meenemend,
-Het gewicht
-Vermogen
-rijeigenschappen
-.......
-.......
en niet onbelangrijk de rijbeleving ! Want een 760li bied natuurlijk nul rijbeleving (bij wijze van spreke dan)
Er moet toch op een of andere manier een objectieve lijst zijn samen te stellen ?
ofwel hoe maak je een betrouwbare pikorde ?
Iedereen snapt wel dat een M3 hoger op de lijst staat als bv een VW golf tdi.
Maar een EVO IX staat die boven of onder een M3 ? Of een Porsche Cayman S ?
Nu is een voorbeeld, je mag ook andere modellen nemen, zoals bv hoe verhoud een Civic Type R zich tov een Subaru WRX.
En hoe zit het met oudere auto's ?
Sportauto heeft een bepaalde formule geloof de SPAX index, allerlei dingen zoals 0-100 tijd pk gewichtsverhouding en nog wat van die dingen worden bij elkaar opgeteld en gedeeld daar komt een waarde uit. Nu zou je zeggen heej betrouwbaar cijfer. Maar volgens die berekening zou een Porsche Cayenne turbo een sportievere auto zijn dan bv een Lotus Elise. En iedereen snapt wel dat daar geen hout van klopt.
Kunnen wij niet iets bedenken, een formule, berekening whatever waarmee we op een betrouwbare manier de onderlinge verhoudingen tussen auto's kunnen vergelijken ?
Daarin in iedergeval meenemend,
-Het gewicht
-Vermogen
-rijeigenschappen
-.......
-.......
en niet onbelangrijk de rijbeleving ! Want een 760li bied natuurlijk nul rijbeleving (bij wijze van spreke dan)
Er moet toch op een of andere manier een objectieve lijst zijn samen te stellen ?
- Dennis Cavallino
Daarom zeggen cijfers mij 0,niks. Mij gaat het om de algehele beleving (die sterk afhankelijk is waarvoor de auto gebruikt gaat worden en door wie). Zelf beoordeel ik een woon-werk verkeer auto anders dan een fun auto, een auto waarmee je alles wilt doen beoordeel ik veel kritischer.
Voor mij speelt ook altijd de factor: bangs for your bugs mee. Een nieuwe auto (lees: vernieuwd model) beoordeel ik ook altijd zoveel mogelijk ten opzichte van zijn voorgangers en vice versa.
Dat kun je gewoon lastig in cijfertjes uitdrukken. Tenminste, ik zou nooit met alleen een cijfer uitslag kunnen leven.
Voor mij speelt ook altijd de factor: bangs for your bugs mee. Een nieuwe auto (lees: vernieuwd model) beoordeel ik ook altijd zoveel mogelijk ten opzichte van zijn voorgangers en vice versa.
Dat kun je gewoon lastig in cijfertjes uitdrukken. Tenminste, ik zou nooit met alleen een cijfer uitslag kunnen leven.
- Dennis Cavallino
- Hielke
Ik zou er een lang verhaal van kunnen maken maar voor de beoordeling van een sportieve auto zou je bijna niet wijs zijn om de rijbeleving niet een doorslaggevende factor te maken.
Van objectiviteit kan nooit sprake want zoveel mensen zoveel wensen. En geloof me, hoe ouder je wordt hoe minder snel je jezelf gek laat maken. Nu ben ik van mezelf vrij nuchter ingesteld met een bovengemiddelde portie relativeringsvermogen, maar mijn voorliefde voor auto's van nu heeft niets meer met die van 20 jaar terug te maken. "Snelle" auto's werken wanneer je er eenmaal eens ik kunt rijden vooral ontnuchterend op je blinde liefde.
Van objectiviteit kan nooit sprake want zoveel mensen zoveel wensen. En geloof me, hoe ouder je wordt hoe minder snel je jezelf gek laat maken. Nu ben ik van mezelf vrij nuchter ingesteld met een bovengemiddelde portie relativeringsvermogen, maar mijn voorliefde voor auto's van nu heeft niets meer met die van 20 jaar terug te maken. "Snelle" auto's werken wanneer je er eenmaal eens ik kunt rijden vooral ontnuchterend op je blinde liefde.
- Joy
De TPR-rating van het vroegere Performance Car.
Geeft zeker niet alles weer, maar geeft een goede indruk van de rijkwaliteiten.
[IMG:638:875]http://i19.photobucket.com/albums/b188/jjelli/TPR.jpg[/img]
Geeft zeker niet alles weer, maar geeft een goede indruk van de rijkwaliteiten.
[IMG:638:875]http://i19.photobucket.com/albums/b188/jjelli/TPR.jpg[/img]
-
- Hielke
-
- Dennis Cavallino