Het grote "Wie gaat er naar de Nordschleife 2008"

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Gesloten
Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 14 jun 2008, 18:26

Vanavond feestje, en als ik morgen een beetje wakker uit me ogen kijk, kom ik die kant op.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 14 jun 2008, 18:37

Neem de paraplu maar mee, 16ºC en veel regen.. blegh :(

Nienke

Bericht door Nienke » 15 jun 2008, 18:03

Nu terug aan het rijden van een dagje Ring. Een hele geslaagde dag moet ik zeggen. En die plu was tussen 8.30 en 12 echt niet nodig moet ik zeggen hoor!! :)

Gister om 14.00 alvast die kant op gereden zodat we daar lekker onze spullen konden droppen en gelijk richting de baan. Alvast een nieuwe ronde kaart kopen zodat er morgen gelijk gereden kan worden. Ondanks alles wat de liucht uit kwam zetten toch eerst alvast maar een rondje rijden. Dat was maar goed ook, want toen was er alvast duidelijk dat er na het Rock-am-Ring nog wat troep achter gebleven was en er een stuk van de baan nog niet open was. Verder goed kunnen zien hoe de baan loopt en waar er allemaal oneffenheden zijn, gezien de regen er duidelijke contouren van maakte. Het geplande 2de rondje is bewaard tot de volgende dag.

Daarna opzoek naar een plek om te gaan eten. Dat was wat moeilijker dan verwacht. We hadden er namelijk geen rekening mee gehouden dat er overal voetbal zou zijn en dus alles gereserveerd was; Tja we konden buiten zitten, maar dat vonden we toch geen geslaagd idee (als Knot niet eens meer een rondje over de baan wil rijden kun je je misschien een beetje voorstellen hoe de staat van het weer was :) ). Dus maar weer terug de Civic in en op weg naar een andere pizza hut. Daar waren we gelukkig net optijd, want gezien de drukte die daarna kwam konden wij niet eens een nagerecht krijgen :( :(.\

's Morgen op tijd de wekker zetten, snel aankleden, eten, spullen goed vast leggen in de auto en wegwezen.
Aangekomen bij de ingang was het erg rustig en het zonnetje scheen al lekker, dus gelijk een rondje de baan op. Even goed kijken waar het nog glad is, maar dat viel eigenlijk nog best wel mee. Uiteraard nog een paar rondes gereden waarna het mijn beurt was om voor het eerst zelf achter het stuur te gaan zitten. Het was nog lekker rustig dus dan kon makkelijk. Ik dacht inmiddels de baan een beetje te kennen, maar als je dan zelf moet gaan rijden is het toch ineens een stuk anders en weet (ik/)je niet meer welk bochtje er ook al weer precies achteraan kwam. Maar het was wel erg leuk om zelf eens te rijden. Wat er jammer is, dat wanneer ik dan eindelijk een kikker in kan halen, die daarna op vermogen er weer voorbij komt. Maar goed een beetje meer oefenen en dan lukt het misschien nog een keer om ervoor te blijven :).

Toen was het uiteraard weer de beurt aan Knot om mij even te laten zien hoe het eigenlijk wel moet :) Het laatste rondje, jammer genoeg geen camera in de hand, want voor ons liet een 'Elise' even zien hoe je niet moet inhalen. Het had inmiddels weer geregend, wat overgens alleen op de baan te zien was en niet bij de ingang, dus dat was wel een beetje listig. Maar goed hij had al weer minimaal 5 km gereden op nat wegdek, dus dan zou je het toch wel door moeten hebben. Maar nadat hij ons ingehaald had brak hij uit en gleed zo de vangrail in waarna hij, niet de door ons verwachtte spin maakte, maar de achterkant van de curbstone en draaide op zijn dakje. Best wel gek om dat zo voor je te zien gebeuren. Gelijk maar gestopt en naar de auto gerend om te kijken hoe het daar ging. Gelukkig konden ze er zelf zonder problemen uitklimmen en hebben ze er lichamelijk niets aan over gehouden.

Na inmiddels de 3de baan afsluiting hebben we maar besloten om te gaan kijken langs de baan en weer op tijd terug te gaan rijden.
Dat is tot nu toe ook nog niet alles moet ik zeggen, want inmiddels hebben we al heel wat filles gehad. :( :(
Hopen dat het laatste stukje beter gaat rijden!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 jun 2008, 18:36

Zijn er as. zondag ook DF'ers am Ring? Dan ben ik er iig wel. :)

Knot

Bericht door Knot » 15 jun 2008, 20:32

Ik heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen, heb beviel heerlijk om laat aan te komen, te overnachten en op een zonnige ochtend vroeg aan de slagboom te staan. Om 08:00 is het nog wat vochtig, maar vanaf 09:00 kan je je prima uitleven. Jammer dat het stuk T13 dicht was, daardoor geen nette ronden kunnen klokken maar het ging niet verkeerd voor mn gevoel... voor een 110pk/152nm Civicje met passagier, volle tank en bagage!

Nu ff wat materiaal van de videocamera af halen om mn foutjes in kaart te brengen.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 15 jun 2008, 22:12

Net terug. Om plus/minus twaalf uur aangekomen en gelijk een baanafsluiting voor onze kiezen. Toen de baan open ging gelijk in de auto gesprongen om wat rondjes te draaien. Eerste deel v/d baan droog, van AF weer nat, vanaf brunnchen weer droog en zo wisselde het nog een paar keer :D . Op het eind van de dag voordat het rond vijf uur echt stug ging regenen nog twee hele cleane zo goed als droge ronden gereden.

Al met al een voldaan gevoel, en nog een leuk rondje geklappert samen met Scooby Ruud 8)(zonnebril voor de dikke vlammen uit de pijp)

Knot

Bericht door Knot » 15 jun 2008, 22:34

Peter, jij reed de 306 met zwarte belettering dus? Heb ik wel een paar keer langs zien komen, ging redelijk op tempo moet ik zeggen!

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 15 jun 2008, 23:39

Peter,

Het rondje samen was perfect. Hoop dat je bumper niet gesmolten is.... :wink:
Was me wel duidelijk in langzame en mediumbochten dat mij Toyo T1R duidelijk tekort komt tegen je R888!!!!! :roll: Gelukkig maakt mijn overdaad aan vermogen een hoop goed samen met een beetje gooi- en smijtwerk. Dit soort rondjes zijn zeldzaam in een jaar........

Het was een gave dag totdat Fabian en Esther bij me instapten. Dacht nog 1 of 2 rondjes met hun te doen. Begon goed met wat leuk bedoeld glijwerk in langzame bochten (passagiers vermaken is nou eenmaal belangrijk werk!) en toen sloeg het noodlot toe.
Omhoog bij flugplatz was alles nog goed. Door Flugplatz heen was er ineens een bult rook achter de auto. Ik dacht in eerste instantie dat mijn blok opgeblazen was maar de rook kwam rechts van de auto en hij reageerde op dat moment nog normaal op het gas. Moter klonk niet raar of zo. Fabian gaf me het advies om hem 500 meter verderop achter de vangrail te zetten en we zijn met de rechterwielen expres door het gras gereden om geenolie op de baan te gooien. Er liep een spoor olie aan de uiterst rechte zijde van de baan en gelukkig niet op de ideale lijn.

Auto geparkeerd, moter uit. Kap omhoog en uit paniek weer dicht gegooid
VLAMMEN! :shock: Brandblussertje gepakt en Fabian heeft de moterkap opengezet en ik heb geblust. 2 korte stootjes en het vuur was uit. Dit zijn de best bestede paar Euro's ooit!

Zoals het er nu uit ziet is 1 van de koppelingen van de oliekoeler voor in de gril gaan lekken en heeft een liter olie eruit gegooid tijdens de laatste 500 meter. Die is op de manifolds terecht gekomen en heeft voor de enorme rookontwikkeling gezorgd. Terwijl de auto stil stond is er nog een liter uitgelopen schat ik. In totaal gaat er ongever 5,7 liter olie in de auto dus litertjes genoeg :roll:

Streckensicherung erbij die de troep heeft opgeruimd (wat werken die gasten snel en professioneel! Dank daarvoor) Auto weggesleept naar KFG Bongard in Adenau. Daar met een monteur de auto even bekeken en een voorlopige conclusie getrokken dat het waarschijnlijk bij een lekkage bij de bovenste koppeling van de oliekoeler is gebleven. Hier zat al wat vuil op vastgekoekt wat er op wijst dat deze lekkage al een paar dagen geleden is begonnen. Helaas niet op tijd ontdekt.
Afgesproken dat ze volgende week dit probleem proberen op te lossen en dat als alles ok is ik volgende week met Ilija de auto op ga halen.

Kosten afslepen 175,-
Kosten baan schoonmaken en streckensicherung 175,50
Schat dat er nog zo'n bedrag bijkomt ter reparatie van de auto als het daar bij blijft.

Mijn enige conclusie kan dan zijn (als het zo blijft!) afkloppen, in orde maken en weer doorgaan. Hoeveel geluk kun je hebben als dit het enige serieuze voorval is in 6 jaar fanatiek ring rijden?

Wel geschrokken maar in relaxte stijl naar huis door Fabian. Fabian bedankt voor de ondersteuning en hulp. :wink:

Ruud.

Knot

Bericht door Knot » 15 jun 2008, 23:43

Vervelend om te horen Ruud, maar wees idd blij dat het zo afgelopen is. Snel weer in orde maken die handel en verder knallen!

Volgens mij ga jij door voor kenteken 42-XX-XX als t goed is, die kwam ook goed voorbij gedurende de dag!

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 15 jun 2008, 23:44

Oi da's "geluk" hebben ! Wat je zegt is ook zo, er is een dag dat er iets mis gaat , zij het technisch of een ongeluk whatever.. je ontkomt er bijna niet aan. Als dit dan jouw "momentje" is/was, dan mag je toch wel van geluk spreken denk ik zo.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 15 jun 2008, 23:46

Knot schreef:Vervelend om te horen Ruud, maar wees idd blij dat het zo afgelopen is. Snel weer in orde maken die handel en verder knallen!

Volgens mij ga jij door voor kenteken 42-XX-XX als t goed is, die kwam ook goed voorbij gedurende de dag!
Yep dat was ik. Vooral die halve ronde op de vrachtwagen heeft zeker indruk gemaakt? Is nog een vak apart zoals die gasten dat ding rondrijden om bij iedereen uit de buurt te blijven.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 15 jun 2008, 23:48

Michel Huisman schreef:Oi da's "geluk" hebben ! Wat je zegt is ook zo, er is een dag dat er iets mis gaat , zij het technisch of een ongeluk whatever.. je ontkomt er bijna niet aan. Als dit dan jouw "momentje" is/was, dan mag je toch wel van geluk spreken denk ik zo.
Idd, als het daarbij blijft en er geen moterschade is dan is het voor mij ok.
Fabian gaf al aan dat als er olie op je eigen banden terecht was gekomen dan was het wel anders afgelopen. (slik) :oops: Is wel een horror idee om daar over na te denken. (pakt een biertje voor het slapen gaan)

Knot

Bericht door Knot » 16 jun 2008, 00:13

Naja, ik ben nog niet met mn verre achteroom/naamgenoot meegereden maar kan me voorstellen dat het niet echt rap gaat.

Zag ook een Sub met kenteken 01-XX-XX rijden maar die kon ik lossen die paar ronden dat ik m tegengekomen ben, toen ik jou voorbij zag komen een paar keer (Breidscheid en Brunnchen) had ik niet t idee dat ik je met mijn 110pk kon uitsturen... :roll:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 jun 2008, 02:12

:shock: Veel mazzel gehad Ruud :!:

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 16 jun 2008, 08:12

Ik noem het meer geluk bij een ongeluk i.p.v "mazzel" :cry:

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 16 jun 2008, 08:13

Ruud Hulsegge schreef:Peter,

Het rondje samen was perfect. Hoop dat je bumper niet gesmolten is.... :wink:
Was me wel duidelijk in langzame en mediumbochten dat mij Toyo T1R duidelijk tekort komt tegen je R888!!!!! :roll: Gelukkig maakt mijn overdaad aan vermogen een hoop goed samen met een beetje gooi- en smijtwerk. Dit soort rondjes zijn zeldzaam in een jaar........
Zo hier het begin van het vuurwerk :)

[img:500:333]http://myalbum.miyoo.de/autm99/31/8/158 ... G_3112.jpg[/img]

[img:500:333]http://myalbum.miyoo.de/autm99/31/8/158 ... G_3113.jpg[/img]

Fabian

Bericht door Fabian » 16 jun 2008, 09:45

Zo, ik ben ook weer boven water. Was goed gaar toen ik gisteren thuis kwam. Maar dat krijg je van al dat handen schudden, jeetje, echt iedereen kwam naar me toe en heb wel 100x moeten vertellen dat ik mn motor verkocht had etc etc :roll:

Sja, die Ruud. Dacht even een rondje rustig mee te rijden samen met mn meissie. Ruud zei nog: ik rij rustig met passagiers. Nou hij ging behoorlijk van start 8) Dat beloofde wat! En ik ben wel wat gewend. Zeker de 4x4drift in Hocheichen was spectaculair. En toen sja, T was echt een flinke rookpluim die er ineens achteraan hing, toen de olie op de voorruit. Ruud de tip gegeven zoveel mogelijk rechts en door het gras (ivm geen olie op de baan = veiligheid en minder opruimkosten :wink: ) te rijden naar de veilige inham (parkeerplek) net achter Flugplatz. Je wilt op Flugplatz niet stilstaan, en al zeker niet als je eventueel olie bent verloren daar wat het nodige tot gevolg kan hebben....

Meteen gestopt en Stresi gebeld en gemeld dat we er stonden en dat we olie verloren waren zodat eea zsm veilig gesteld werd.

Toen zag Ruud vlammetjes onder de kap, even lichte paniek en dus viel de motorkap weer dicht :lol: , maar die was binnen 2 seconden weer open en Ruud had de brandblusser al in de hand. Gelukkig was het meteen aan uit na 2 korte pufjes van de brandblusser. Pfieuw!!!!

Toen Ruud maar naar huis gebracht, ik heb er nog even aan gedacht hem net zo ver te brengen als hij mij had gebracht op dat rondje Ring, maar toch maar besloten hem echt helemaal thuis te brengen :wink: :lol: :P

Ondanks het weer een goede dag gehad, het was alleen wel erg rustig!

Hunter

Bericht door Hunter » 16 jun 2008, 09:54

Pfffftt.. :shock: Dat is wel schrikken als je ineens vlammen ziet...
Dus inderdaad een "geluk bij een ongeluk" :?

Hopelijk heb je de Sub komend weekeinde weer terug! :)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 16 jun 2008, 10:30

Zo dat is heftig Ruud. Anderzijds een beresterke auto die Sub, 6 jaar Ringgen en geen grote mankementen...

Frits

Bericht door Frits » 16 jun 2008, 10:36

Nog iemand die sevves gaat? Ik vertrek over een uurtje...

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 16 jun 2008, 13:33

Dat krijg je Fabian, als je dat hele stuk zelf moet rijden en je buuv niet wil rijden. Dan moet je het hele stuk alleen rijden.

Haha, die 4-wieldrift was leuk! (nu oppassen wat ik zeg, ze kan meelezen)
Dat krijg je als je een bescheiden 140 kg extra aan boord hebt + redelijk volle tank. Ik pak daar meestal de curb mee voor de funfactor en je kunt lekker vroeg op het gas dan........

Als de auto weer heel is pik ik je bij flugplatz op en maken we het rondje af + 1 extra.

Was je erg laat thuis? :wink:

Fabian

Bericht door Fabian » 16 jun 2008, 16:49

Ruud Hulsegge schreef:Dat krijg je Fabian, als je dat hele stuk zelf moet rijden en je buuv niet wil rijden. Dan moet je het hele stuk alleen rijden.

Haha, die 4-wieldrift was leuk! (nu oppassen wat ik zeg, ze kan meelezen)
Dat krijg je als je een bescheiden 140 kg extra aan boord hebt + redelijk volle tank. Ik pak daar meestal de curb mee voor de funfactor en je kunt lekker vroeg op het gas dan........

Als de auto weer heel is pik ik je bij flugplatz op en maken we het rondje af + 1 extra.

Was je erg laat thuis? :wink:
Jah, veeeeeeeel te laat, ergens na middernacht :wink: :lol: Moest het hele stuk toch naar huis lopen uiteindelijk :wink:

JohanH

Bericht door JohanH » 16 jun 2008, 19:13

Ruud Hulsegge schreef:Ik noem het meer geluk bij een ongeluk i.p.v "mazzel" :cry:
'Perfecte' omschrijving, maar wel erg balen Ruud.

Belangrijkste is dat jij en je passagiers niets hebben, wanneer heb je meer zekerheid over de schade aan de Suub?

turboo

Bericht door turboo » 16 jun 2008, 19:45

Nienke schreef:Nu terug aan het rijden van een dagje Ring. Een hele geslaagde dag moet ik zeggen. En die plu was tussen 8.30 en 12 echt niet nodig moet ik zeggen hoor!! :)

Gister om 14.00 alvast die kant op gereden zodat we daar lekker onze spullen konden droppen en gelijk richting de baan. Alvast een nieuwe ronde kaart kopen zodat er morgen gelijk gereden kan worden. Ondanks alles wat de liucht uit kwam zetten toch eerst alvast maar een rondje rijden. Dat was maar goed ook, want toen was er alvast duidelijk dat er na het Rock-am-Ring nog wat troep achter gebleven was en er een stuk van de baan nog niet open was. Verder goed kunnen zien hoe de baan loopt en waar er allemaal oneffenheden zijn, gezien de regen er duidelijke contouren van maakte. Het geplande 2de rondje is bewaard tot de volgende dag.

Daarna opzoek naar een plek om te gaan eten. Dat was wat moeilijker dan verwacht. We hadden er namelijk geen rekening mee gehouden dat er overal voetbal zou zijn en dus alles gereserveerd was; Tja we konden buiten zitten, maar dat vonden we toch geen geslaagd idee (als Knot niet eens meer een rondje over de baan wil rijden kun je je misschien een beetje voorstellen hoe de staat van het weer was :) ). Dus maar weer terug de Civic in en op weg naar een andere pizza hut. Daar waren we gelukkig net optijd, want gezien de drukte die daarna kwam konden wij niet eens een nagerecht krijgen :( :(.\

's Morgen op tijd de wekker zetten, snel aankleden, eten, spullen goed vast leggen in de auto en wegwezen.
Aangekomen bij de ingang was het erg rustig en het zonnetje scheen al lekker, dus gelijk een rondje de baan op. Even goed kijken waar het nog glad is, maar dat viel eigenlijk nog best wel mee. Uiteraard nog een paar rondes gereden waarna het mijn beurt was om voor het eerst zelf achter het stuur te gaan zitten. Het was nog lekker rustig dus dan kon makkelijk. Ik dacht inmiddels de baan een beetje te kennen, maar als je dan zelf moet gaan rijden is het toch ineens een stuk anders en weet (ik/)je niet meer welk bochtje er ook al weer precies achteraan kwam. Maar het was wel erg leuk om zelf eens te rijden. Wat er jammer is, dat wanneer ik dan eindelijk een kikker in kan halen, die daarna op vermogen er weer voorbij komt. Maar goed een beetje meer oefenen en dan lukt het misschien nog een keer om ervoor te blijven :).

Toen was het uiteraard weer de beurt aan Knot om mij even te laten zien hoe het eigenlijk wel moet :) Het laatste rondje, jammer genoeg geen camera in de hand, want voor ons liet een 'Elise' even zien hoe je niet moet inhalen. Het had inmiddels weer geregend, wat overgens alleen op de baan te zien was en niet bij de ingang, dus dat was wel een beetje listig. Maar goed hij had al weer minimaal 5 km gereden op nat wegdek, dus dan zou je het toch wel door moeten hebben. Maar nadat hij ons ingehaald had brak hij uit en gleed zo de vangrail in waarna hij, niet de door ons verwachtte spin maakte, maar de achterkant van de curbstone en draaide op zijn dakje. Best wel gek om dat zo voor je te zien gebeuren. Gelijk maar gestopt en naar de auto gerend om te kijken hoe het daar ging. Gelukkig konden ze er zelf zonder problemen uitklimmen en hebben ze er lichamelijk niets aan over gehouden.

Na inmiddels de 3de baan afsluiting hebben we maar besloten om te gaan kijken langs de baan en weer op tijd terug te gaan rijden.
Dat is tot nu toe ook nog niet alles moet ik zeggen, want inmiddels hebben we al heel wat filles gehad. :( :(
Hopen dat het laatste stukje beter gaat rijden!
De regel is eigenlijk simpel, rijdt men geen GT3 niveau gaat dan gewoon niet te veel rondjes maken...Kans is klein, maar de kans wordt wel steeds groter met elk rondje... Ik hou het zelfs soms op 1. Niets mis mee.

P.s. als je een échte lap rijd rij je er echt niet nog paar 8)

Goodluck

Knot

Bericht door Knot » 16 jun 2008, 22:13

Mwah, een "echte lap" zoals jij dat noemt is in mijn optiek een rondje zonder verkeer op droog asfalt waarbij je rustig je lijnen kunt rijden. Ik rij zomaal 3 rondjes achter elkaar waarbij ik bijna het maximale uit de auto haal, puur strak sturen en geen 105% gedoe.

Hier zit het verschil in de mensen die puur een rondje maximaal knallen op gevoel en de mensen (zoals onder andere ikzelf) die meer dan 100 ronden ervaring hebben, die honderden video's bekeken hebben van de meer ervaren rijders en die de week en/of de avond voordat ze gaan rijden de lijnen op papier nog eens doornemen, opgesteld door de mensen die echt ervaren zijn op de Nordschleife.

;)

Gesloten